• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Zwarte vlekken over het hele dak

srna513006

Detailing addict
6 jun 2013
16
60
Het was mij al eerder al vanaf afstand opgevallen maar elke keer dacht ik dat de wasserette het autodak niet goed schoon had gemaakt.
Vandaag was ik weer eens bij de wasserette geweest en het lijkt wel of het erger is geworden, zie bijgaande foto's.
Even met de trap op het dak gekeken en het dak zit onder de zwarte vlekken.
Als je met de hand erover wrijft zit het niet echt bovenop maar voelt de lak vrij vlak aan.

Zoals ik al schreef, het lijkt alsof het 'weer' erin zit.
Ik heb een milde autoshampoo in pure vorm met een doek overheen gewreven, het doek wordt wel wat zwart maar de vlek gaat er niet echt af.

Wellicht heb ik niet het juiste middel daarvoor.
Voordat ik echter aan de lak zit te prutsen ben ik eerst even nieuwsgierig of dit bij iemand bekend is en zo ja, wat is dan de meest veilige oplossing?

Het betreft een witte auto Qashquai 2016 die vanuit levering met Waxoyl is behandeld.
 

Bijlagen

  • IMG_1026.JPG
    IMG_1026.JPG
    171,2 KB · Weergaven: 857
  • IMG_1027.JPG
    IMG_1027.JPG
    216,6 KB · Weergaven: 1.307
Ik heb het idee dat dit vuurwerkresten kunnen zijn. Al zou dat naar mijn idee iets meer bruin moeten zijn, maar het kan heel goed dat ze een cake hebben afgestoken in de buurt van jou auto, en dat de rommel daarvan op jou auto terecht is gekomen.

Probeer eens met een stukje klei erover te gaan, ik denk dat dit het namelijk op pakt uit de lak. https://www.carclean.com/nl/monello-dolce-verde-klei-150-gram-plus-100-gram-gratis.html

Eventueel eerst met een ijzerverwijderaar in laten werken, omdat er ijzeroxide in vuurwerk zit. https://www.carclean.com/nl/monello-non-ferro-iron-remover.html
 
Vuurwerk?? Lijkt me gevalletje achterstallig onderhoud en verwaarlozen. Waarschijnlijk een alg of zooi die je krijgt als je vaak onder bomen parkeerd. Hars en dat soort troep.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Lastig, bij het lezen van de tekst dacht ik ook aan hars of iets vergelijkbaars, bij beter bekijken van de foto's denk ik aan vliegroest. Als het inderdaad vliegroest is, moet je dus met een ijzerverwijderaar (na een goede wasbeurt) aan de slag. Er zijn diverse goede ijzerverwijderaars, dus kies er één uit, en ga aan de slag.
 
Even een update.

Vandaag bij een poetsbedrijf in circa 40 minuten de zwarte plekken op het dak laten verwijderen.
Het bleek om luizenpoep te gaan of om de afscheiding welke sommige bomen / bladeren in de zomer loslaten.

Het dak is weer als nieuw en hoefde niet gepolijst te worden omdat de vervuiling best nog oppervlakkig was.

Allen bedankt voor de bijdragen.
 
  • Leuk
Reactions: Aficior en Cordoba
Die luizenafscheiding is op zich (als het vers is - in de zomer dus) eigenlijk voornamelijk suiker. Is dus prima weg te wassen met een sopje. Heel verrassend dat een wasstraat zoiets niet verwijdert. Het is van zichzelf niet zo donker, dit zal nog andere vervuiling zijn die erin vastgeplakt is.
Fijn dat het nu opgelost is in ieder geval.
 
  • Leuk
Reactions: Aficior en Cordoba