• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Zwarte Volvo XC90

Wout_RS

Detailing rookie
29 jan 2013
222
0
Hoi allemaal,

Dit weekend is m'n beste vriend langs gekomen met z'n nieuwe Volvo XC90. We zijn deze twee weken geleden gaan bekijken en eigenlijk heeft hij hem direct gekocht. Er waren enkele mooie opties op en de auto was zeer verzorgd en had een mooie km-stand. Enigste dat hij wou doen was een detailbeurtje door mij. Uiteindelijk heb ik er toch 13 uur werk ingestoken :p

Zo zaterdagmorgen heeft hij de auto afgezet bij mij. Hij had de auto nog eens met de hogedruk afgestoomd voor me zodanig dat het meeste vuil al weg was. Maar op het moment dat hij hem bij me bracht was het aan het vriezen. Dus dan maar besloten om eerst het interieur te doen. Eerst werd het leer gereinigd met Gliptone Liquid Gentle Cleaner. Daarna werden alle andere oppervlakken gereinigd mbv Poorboys APC 1:20 en een zachte borstel. Alles werd goed nagespoeld met een vochtige microvezel. Alle matten (plastieken) werden buiten geplaatst en afgespoeld (met APC ingeborsteld). Waarna ik ze buiten laten drogen heb.

Eenmaal dit werk gedaan was, begon het wat op te warmen buiten en het zonnetje was ook van de partij. Dus de auto maar buiten geplaatst. Hier enkele foto's hoe de wagen erbij stond.

2v8mgax.jpg


2uhv2vo.jpg


2mi5e0h.jpg


xpvqza.jpg


2ighwtf.jpg



Eerst een voorwas met een mix van 1:20 Valet Pro Advanced Neutral Snow Foam en Poorboys Super Slicks and Suds in een pompsprayer. Dit heb ik 5 minuten laten intrekken, en tijdens heb ik alle kiertjes met een borsteltje ingewreven. Nadat ik dit had afgespoeld dan begonnen aan de wielen. Als product heb ik gekozen voor Valet Pro Bilberry Wheel Cleaner 1:4 mbv een EZ detail brush. Terwijl ook de banden ontvet met dezelfde APC verhouding als het interieur.

25z2jc5.jpg


Daarna werd de auto gewassen via de 2BM methode met PB Super Slicks and Suds en een Monello Washmit. Daarna afgespoeld en overgegaan naar de decontaminatie stap. Eerst werd Iron_X aangebracht op de wielen en de lak. Na 5 min inwerken goed afgespoeld en daarna teer verwijderd mbv Tar-X. Na terug afspoelen, drogen met de Monello Drying Towel. Dan kwam mijn broer helpen met het kleien (AF clay) en PB Spray and Wipe 1:1 als glijmiddel. Tot m'n verwondering was er niet veel verontreiniging op de lak aanwezig. Daarna werd de auto opnieuw gewassen met de 2BM methode en gedroogd. ZO zag de auto eruit na deze stap:

2j5mico.jpg


Ik heb dan verder de auto laten drogen in de zon. Waar ik dan het interieur verder heb aangepakt. Leder gevoed met AF Hide, plastiek beschermen met AF Spritz (heerlijke geur!!!) glas gereinigd met AF crystal en gestofzuigd. Ook werden de vloermatten met AF Spritz afgenomen en teruggelegd.

2vi0100.jpg


Daarna de auto terug binnen gezet, en op zoek gegaan naar een goeie polishcombinatie om de vele swirls te verwijderen aangezien dit het grootste doel was dan de detail. Gestart met 3M yellow pad met 3M ultrafine op de Flex 3403 gaf een fijne correctie. Een zwaardere combinatie was niet nodig


2sbseaq.jpg



357lu91.jpg


331nkoh.jpg


Nadat de volledige auto gepolijst werd, moest ik kiezen een glaze of cleaner. En ik kon niet echt kiezen dus heb ik beide op een 3M finishing pad gedaan (AF tough Paint Prep en PB Blackhole) deze werden via rotary aangebracht op de laagste stand en met een enkele overlaping na 1 passage.

izu6w1.jpg


Dit bleek een goede keuze te zijn, de combinatie was gemakkelijk af te nemen en gaf een diepe glans, en goede basis voor de beschermingsstap.

fz2811.jpg


5v92u0.jpg


Ik kon moeilijk kiezen tussen een sealant en wax. M'n vriend gebruikt de wagen soms voor terreinwerk dus ik denk dat een sealant een must was. Dus heb ik Autoglym Extra Gloss Protection op een Monello Hand Finishing PAd aangebracht. Dit gedurende een half uur laten curen. Op dit punt had m'n vriendin gedaan met werken en kwam wat helpen bij mij. Alle deurslagen werden behandeld met Dodo Juice Need For SPeed. Terwijl de sealant aan het curen was heb ik alle trims gedressed met AF revive, glas gereinigd met AF crystal, Chrome opgekuist met AF mercury en de uitlaat met staalwol gereinigd icm Mercury. Daarna werd de EGP afgenomen en na een half uur wachten werd een laagje Dodo Juice Blue Velvet Pro aangebracht. Terwijl dit terug aan het curen was het ik de velgen in de wax gezet met Poorboys Wheel Sealant (2 lagen met een kwartier tussen) en de banden gedresseerd met AF Gloss tyre. Na de swipe test de wax afgenomen en nog eens nagegaan met AF Finale. Eindelijk klaar zeg!
Daarna de auto buitengereden, terwijl de vriendin aan het kijken was of ik geen plekjes was vergeten enkele foto's genomen:

vdz95s.jpg


2sb4uuv.jpg


n2hlyt.jpg


1z3xta8.jpg


ipzeo4.jpg


2cgbmdd.jpg


Op dit moment kwam m'n vriend z'n wagen ophalen. Hij was sprakeloos van contentement :party: hij bleef maar vertellen hoe mooi hij was en het precies een nieuwe wagen was. Z'n vorige wagens heeft hij nooit echt onderhouden dus hij was echt sprakeloos van wat er met deze wagen gebeurd was. Ik ben zeer tevreden met z'n reacties dit geeft echt de kers op de taart ,^^ Hij zal nu regelmatig z'n auto naar me brengen om de wagen tip top te houden. Ook heeft hij z'n wagen getoond aan z'n baas (die ook een XC 90 r-desing bezit). Deze was ook zo onder de indruk van m'n werk, dat hij z'n auto ook wil laten doen door mij. Dus volgende detailbeurt wordt wellicht opnieuw een XC90!!


Tot de volgende! :party:
 
even off-topic: die vriendin van u is echt wel een goedje: helpen met de auto poetsen... Bij ons is het meestal van : 'zijt ge nu nog bezig met dienen bak te kuisen, die blinkt al meer dan al mijn spiegels tesamen, en morgen is ie toch weer vuil,...' (deze zin bestaat in vele variantes :))
 
Flinke klus zo'n XC90. Maar het resultaat mag er zijn, weer strak! :cool: Daar kan je vriend weer vol trots in rondrijden. Altijd leuk om dat soort reacties te krijgen van tevreden autobezitters. ,^^
 
Bedankt allemaal voor de reacties!

@ ex-mooseman idd soms kunnen er wel eens reacties komen van moet je nu weeral de auto's wassen, enz..
 
Netjes hoor! Mooie wagen trouwens, en mooi dat 't niet zoveel moeite heeft gekost om 'm strak te maken. :)^
 
Nadat de volledige auto gepolijst werd, moest ik kiezen een glaze of cleaner. En ik kon niet echt kiezen dus heb ik beide op een 3M finishing pad gedaan (AF tough Paint Prep en PB Blackhole) deze werden via rotary aangebracht op de laagste stand en met een enkele overlaping na 1 passage.

Misschien een domme vraag, maar zorgt de cleaner er niet voor dat de Black Hole meteen weer wordt verwijderd als je ze tegelijk op een pad doet?
 
Daar heb k nou eigenlijk niet aan gedacht,
dat zou wel kunnen zijn, maar deed er eigenlijk meer black hole op en een beetje cleaner om eventuele polijstresten te verwijderen :D