Hoi allemaal,
Dit weekend is m'n beste vriend langs gekomen met z'n nieuwe Volvo XC90. We zijn deze twee weken geleden gaan bekijken en eigenlijk heeft hij hem direct gekocht. Er waren enkele mooie opties op en de auto was zeer verzorgd en had een mooie km-stand. Enigste dat hij wou doen was een detailbeurtje door mij. Uiteindelijk heb ik er toch 13 uur werk ingestoken
Zo zaterdagmorgen heeft hij de auto afgezet bij mij. Hij had de auto nog eens met de hogedruk afgestoomd voor me zodanig dat het meeste vuil al weg was. Maar op het moment dat hij hem bij me bracht was het aan het vriezen. Dus dan maar besloten om eerst het interieur te doen. Eerst werd het leer gereinigd met Gliptone Liquid Gentle Cleaner. Daarna werden alle andere oppervlakken gereinigd mbv Poorboys APC 1:20 en een zachte borstel. Alles werd goed nagespoeld met een vochtige microvezel. Alle matten (plastieken) werden buiten geplaatst en afgespoeld (met APC ingeborsteld). Waarna ik ze buiten laten drogen heb.
Eenmaal dit werk gedaan was, begon het wat op te warmen buiten en het zonnetje was ook van de partij. Dus de auto maar buiten geplaatst. Hier enkele foto's hoe de wagen erbij stond.
Eerst een voorwas met een mix van 1:20 Valet Pro Advanced Neutral Snow Foam en Poorboys Super Slicks and Suds in een pompsprayer. Dit heb ik 5 minuten laten intrekken, en tijdens heb ik alle kiertjes met een borsteltje ingewreven. Nadat ik dit had afgespoeld dan begonnen aan de wielen. Als product heb ik gekozen voor Valet Pro Bilberry Wheel Cleaner 1:4 mbv een EZ detail brush. Terwijl ook de banden ontvet met dezelfde APC verhouding als het interieur.
Daarna werd de auto gewassen via de 2BM methode met PB Super Slicks and Suds en een Monello Washmit. Daarna afgespoeld en overgegaan naar de decontaminatie stap. Eerst werd Iron_X aangebracht op de wielen en de lak. Na 5 min inwerken goed afgespoeld en daarna teer verwijderd mbv Tar-X. Na terug afspoelen, drogen met de Monello Drying Towel. Dan kwam mijn broer helpen met het kleien (AF clay) en PB Spray and Wipe 1:1 als glijmiddel. Tot m'n verwondering was er niet veel verontreiniging op de lak aanwezig. Daarna werd de auto opnieuw gewassen met de 2BM methode en gedroogd. ZO zag de auto eruit na deze stap:
Ik heb dan verder de auto laten drogen in de zon. Waar ik dan het interieur verder heb aangepakt. Leder gevoed met AF Hide, plastiek beschermen met AF Spritz (heerlijke geur!!!) glas gereinigd met AF crystal en gestofzuigd. Ook werden de vloermatten met AF Spritz afgenomen en teruggelegd.
Daarna de auto terug binnen gezet, en op zoek gegaan naar een goeie polishcombinatie om de vele swirls te verwijderen aangezien dit het grootste doel was dan de detail. Gestart met 3M yellow pad met 3M ultrafine op de Flex 3403 gaf een fijne correctie. Een zwaardere combinatie was niet nodig
Nadat de volledige auto gepolijst werd, moest ik kiezen een glaze of cleaner. En ik kon niet echt kiezen dus heb ik beide op een 3M finishing pad gedaan (AF tough Paint Prep en PB Blackhole) deze werden via rotary aangebracht op de laagste stand en met een enkele overlaping na 1 passage.
Dit bleek een goede keuze te zijn, de combinatie was gemakkelijk af te nemen en gaf een diepe glans, en goede basis voor de beschermingsstap.
Ik kon moeilijk kiezen tussen een sealant en wax. M'n vriend gebruikt de wagen soms voor terreinwerk dus ik denk dat een sealant een must was. Dus heb ik Autoglym Extra Gloss Protection op een Monello Hand Finishing PAd aangebracht. Dit gedurende een half uur laten curen. Op dit punt had m'n vriendin gedaan met werken en kwam wat helpen bij mij. Alle deurslagen werden behandeld met Dodo Juice Need For SPeed. Terwijl de sealant aan het curen was heb ik alle trims gedressed met AF revive, glas gereinigd met AF crystal, Chrome opgekuist met AF mercury en de uitlaat met staalwol gereinigd icm Mercury. Daarna werd de EGP afgenomen en na een half uur wachten werd een laagje Dodo Juice Blue Velvet Pro aangebracht. Terwijl dit terug aan het curen was het ik de velgen in de wax gezet met Poorboys Wheel Sealant (2 lagen met een kwartier tussen) en de banden gedresseerd met AF Gloss tyre. Na de swipe test de wax afgenomen en nog eens nagegaan met AF Finale. Eindelijk klaar zeg!
Daarna de auto buitengereden, terwijl de vriendin aan het kijken was of ik geen plekjes was vergeten enkele foto's genomen:
Op dit moment kwam m'n vriend z'n wagen ophalen. Hij was sprakeloos van contentement hij bleef maar vertellen hoe mooi hij was en het precies een nieuwe wagen was. Z'n vorige wagens heeft hij nooit echt onderhouden dus hij was echt sprakeloos van wat er met deze wagen gebeurd was. Ik ben zeer tevreden met z'n reacties dit geeft echt de kers op de taart ,^^ Hij zal nu regelmatig z'n auto naar me brengen om de wagen tip top te houden. Ook heeft hij z'n wagen getoond aan z'n baas (die ook een XC 90 r-desing bezit). Deze was ook zo onder de indruk van m'n werk, dat hij z'n auto ook wil laten doen door mij. Dus volgende detailbeurt wordt wellicht opnieuw een XC90!!
Tot de volgende!
Dit weekend is m'n beste vriend langs gekomen met z'n nieuwe Volvo XC90. We zijn deze twee weken geleden gaan bekijken en eigenlijk heeft hij hem direct gekocht. Er waren enkele mooie opties op en de auto was zeer verzorgd en had een mooie km-stand. Enigste dat hij wou doen was een detailbeurtje door mij. Uiteindelijk heb ik er toch 13 uur werk ingestoken
Zo zaterdagmorgen heeft hij de auto afgezet bij mij. Hij had de auto nog eens met de hogedruk afgestoomd voor me zodanig dat het meeste vuil al weg was. Maar op het moment dat hij hem bij me bracht was het aan het vriezen. Dus dan maar besloten om eerst het interieur te doen. Eerst werd het leer gereinigd met Gliptone Liquid Gentle Cleaner. Daarna werden alle andere oppervlakken gereinigd mbv Poorboys APC 1:20 en een zachte borstel. Alles werd goed nagespoeld met een vochtige microvezel. Alle matten (plastieken) werden buiten geplaatst en afgespoeld (met APC ingeborsteld). Waarna ik ze buiten laten drogen heb.
Eenmaal dit werk gedaan was, begon het wat op te warmen buiten en het zonnetje was ook van de partij. Dus de auto maar buiten geplaatst. Hier enkele foto's hoe de wagen erbij stond.
Eerst een voorwas met een mix van 1:20 Valet Pro Advanced Neutral Snow Foam en Poorboys Super Slicks and Suds in een pompsprayer. Dit heb ik 5 minuten laten intrekken, en tijdens heb ik alle kiertjes met een borsteltje ingewreven. Nadat ik dit had afgespoeld dan begonnen aan de wielen. Als product heb ik gekozen voor Valet Pro Bilberry Wheel Cleaner 1:4 mbv een EZ detail brush. Terwijl ook de banden ontvet met dezelfde APC verhouding als het interieur.
Daarna werd de auto gewassen via de 2BM methode met PB Super Slicks and Suds en een Monello Washmit. Daarna afgespoeld en overgegaan naar de decontaminatie stap. Eerst werd Iron_X aangebracht op de wielen en de lak. Na 5 min inwerken goed afgespoeld en daarna teer verwijderd mbv Tar-X. Na terug afspoelen, drogen met de Monello Drying Towel. Dan kwam mijn broer helpen met het kleien (AF clay) en PB Spray and Wipe 1:1 als glijmiddel. Tot m'n verwondering was er niet veel verontreiniging op de lak aanwezig. Daarna werd de auto opnieuw gewassen met de 2BM methode en gedroogd. ZO zag de auto eruit na deze stap:
Ik heb dan verder de auto laten drogen in de zon. Waar ik dan het interieur verder heb aangepakt. Leder gevoed met AF Hide, plastiek beschermen met AF Spritz (heerlijke geur!!!) glas gereinigd met AF crystal en gestofzuigd. Ook werden de vloermatten met AF Spritz afgenomen en teruggelegd.
Daarna de auto terug binnen gezet, en op zoek gegaan naar een goeie polishcombinatie om de vele swirls te verwijderen aangezien dit het grootste doel was dan de detail. Gestart met 3M yellow pad met 3M ultrafine op de Flex 3403 gaf een fijne correctie. Een zwaardere combinatie was niet nodig
Nadat de volledige auto gepolijst werd, moest ik kiezen een glaze of cleaner. En ik kon niet echt kiezen dus heb ik beide op een 3M finishing pad gedaan (AF tough Paint Prep en PB Blackhole) deze werden via rotary aangebracht op de laagste stand en met een enkele overlaping na 1 passage.
Dit bleek een goede keuze te zijn, de combinatie was gemakkelijk af te nemen en gaf een diepe glans, en goede basis voor de beschermingsstap.
Ik kon moeilijk kiezen tussen een sealant en wax. M'n vriend gebruikt de wagen soms voor terreinwerk dus ik denk dat een sealant een must was. Dus heb ik Autoglym Extra Gloss Protection op een Monello Hand Finishing PAd aangebracht. Dit gedurende een half uur laten curen. Op dit punt had m'n vriendin gedaan met werken en kwam wat helpen bij mij. Alle deurslagen werden behandeld met Dodo Juice Need For SPeed. Terwijl de sealant aan het curen was heb ik alle trims gedressed met AF revive, glas gereinigd met AF crystal, Chrome opgekuist met AF mercury en de uitlaat met staalwol gereinigd icm Mercury. Daarna werd de EGP afgenomen en na een half uur wachten werd een laagje Dodo Juice Blue Velvet Pro aangebracht. Terwijl dit terug aan het curen was het ik de velgen in de wax gezet met Poorboys Wheel Sealant (2 lagen met een kwartier tussen) en de banden gedresseerd met AF Gloss tyre. Na de swipe test de wax afgenomen en nog eens nagegaan met AF Finale. Eindelijk klaar zeg!
Daarna de auto buitengereden, terwijl de vriendin aan het kijken was of ik geen plekjes was vergeten enkele foto's genomen:
Op dit moment kwam m'n vriend z'n wagen ophalen. Hij was sprakeloos van contentement hij bleef maar vertellen hoe mooi hij was en het precies een nieuwe wagen was. Z'n vorige wagens heeft hij nooit echt onderhouden dus hij was echt sprakeloos van wat er met deze wagen gebeurd was. Ik ben zeer tevreden met z'n reacties dit geeft echt de kers op de taart ,^^ Hij zal nu regelmatig z'n auto naar me brengen om de wagen tip top te houden. Ook heeft hij z'n wagen getoond aan z'n baas (die ook een XC 90 r-desing bezit). Deze was ook zo onder de indruk van m'n werk, dat hij z'n auto ook wil laten doen door mij. Dus volgende detailbeurt wordt wellicht opnieuw een XC90!!
Tot de volgende!