• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Warm of Koud water wassen

niet omdat ik het zo goed weet maar ik vermeed altijd echt warm water. Wat ik wel doe is de emmer vullen met koud water en dan 1 klein scheutje warm water erbij om dat echte ijskoude een beetje te "breken" maar dan is het water in de emmer nog niet lauw. In de schuur heb ik natuurlijk alleen koud water en heb nu een goedkope waterkoker gekocht, die staat op de werkbank.
 
Dit topic maar weer eens aanzwengelen.

Ik waste tot voor kort altijd met lauwwarm water (graadje of 30 gok ik) en in de zomer ook wel eens met koud water.

Echter, de afgelopen maanden heb ik gewassen met zo warm mogelijk water om te kijken of dat het wassen zou vergemakkelijken, omdat het misschien beter/sneller reinigt. Dus ik heb de emmers gevuld met de douche op standje 'lava' en daarna nog 4 liter kokend water in de wasemmer.

Het bevalt me vooralsnog erg goed en de auto's die ik was lijken ook makkelijker te wassen. Soms moest ik wel eens 3 of 4 keer over een paneel om het echt schoon te maken, maar dat is nu niet meer nodig. Ook lijkt het alsof er minder hardnekkig vuil aan de auto's hecht. Normaal gesproken merkte ik altijd een maand of 3 na een detailbeurt dat het water minder goed sheette doordat het water achter vastgeplakte stukjes vuil bleef 'hangen'. De laatste kleibeurt op mijn auto is inmiddels alweer 5 maanden geleden (ongeveer 15.000 km gereden, Fusso Coat) en het water loopt er nog steeds overal zonder problemen van de auto. Bij de auto van m'n pa (augustus gepolijst, gedeeltelijk Gyeon Prime, ongeveer 15.000 km) lijken dergelijke plekjes ook minder te zijn, en die staat altijd onder bomen.

Ik gebruik na elke wasbeurt Bathe+, Wetcoat en/of Cure, dus ik maak me niet zo heel veel zorgen over het aantasten van de waxlaag/coating.
 
“Heet water tast de waxlaag aan” heb ik hier ergens mogen lezen.
Maar jij hebt een andere ervaring begrijp ik. Weer een mythe ontzenuwd?
 
Dat zou ik niet willen zeggen @Marcel1973. Een coating heeft sowieso geen last van heet water, maar of dat ook voor een wax geldt weet ik niet. Zoals gezegd gebruik ik na elke wasbeurt ook een booster, dus dat geeft geen beeld van de aantasting van de wax (als die er zou zijn).

Ik blijf voorlopig in elk geval op deze manier wassen. Misschien zit de betere reiniging tussen m'n oren, maar je doet de afwas tenslotte ook een stuk makkelijker met heet water.
 
Ik kan wel bevestigen dat te warm wassen een waxlaag aan kan tasten. Ik heb eens direct na thuiskomst van het werk mijn auto gewassen omdat die tijdens mijn werkdag rondom door vogels was "versierd". Na deze wasbeurt (niet met te warm water maar met warme motorkap) was de nog aanwezige wax op de motorkap plots verdwenen... Er zal vast verschil zitten in temperatuurbestendigheid van diverse waxen, maar geen mythe.
 
Ik heb geeeeeen idee. Ik was maar zelfden met warm water omdat ik simpelweg op een bovenwoning woon en niet met zware emmers door het huis ga lopen. (Tuinslang alleen koud water) :)
 
@Jeroen - Tja, stond laatst nog in de barre kou de auto te wassen. "Wie mooi wil zijn, moet..."

... in de vrieskou als een totale pannenkoek met z'n emmertjes op de stoep de auto wassen...

Warm water was toen juist geen goed idee! Ijskoude handen en warm water is niet "lekker" :p
 
Dat te warm water een waxlaag sneller laat verdwijnen is logisch: de wax wordt dan zacht, en met de droogdoek veeg je dan makkelijk veel wax weg.

Dat warmer water ook vuil sneller losweekt is ook logisch: behalve het effect dat vuil dat aan een waxlaag zit, makkelijker loskomt (zachtere wax bij hogere temp), heb je ook het effect dat chemische reacties (van de shampoo) sneller verlopen door de hogere temperatuur. Als ik het goed heb, is iedere 3 graden warmer goed voor een verdubbeling van de reactiesnelheid.

Persoonlijk gebruik ik in de emmers water van 35-40 graden, gewoon omdat ik dit prettiger vind werken en zo ook de temperatuur van koud plaatwerk in de winter wat omhoog krijg, om prettiger te werken.


Het effect van het oplossen van wax in heet water, ook wel eens gezien op laminaatvloer op het werk: de vloer was met een machine grondig gereinigd en vervolgens van een waxlaag voorzien, om de vloer daarna makkelijk schoon te kunnen maken. Een paar uur later was er iets op gemorst en de medewerkster van de huishoudelijke dienst, vond het een goed idee om de vlekken met kokend water te lijf te gaan. De vloer was inderdaad in eerste instantie mooi schoon, maar een waxlaag die normaal een half jaar meeging was na een paar uur compleet verdwenen, met als gevolg dat de vloer enorm veel vuil vasthield.:scream: Het motto: denk eerst na over de gevolgen van je actie en of dat wel is wat je wil. Een verdwenen waxlaag voor een detailbeurt lijkt me eerder een voordeel dan een nadeel, bij een auto die net van een verse beschermlaag is voorzien, is dit toch minder.

Ook bij een coating kan veel heet water wel degelijk effect hebben: onder het lakwerk zit in de meeste gevallen plaatwerk (metaal) en dat heeft een totaal andere uitzettingscoëfficiënt dan kwarts (SiO2), nu zal een dun laagje kwartscoating wel meebewegen met het plaatwerk, maar bij herhaald uitzetten/krimpen, krijg je niet alleen steeds inwendige spanning in je coating, maar zullen er ook haarscheurtjes ontstaan, of zal de hechting aan het lakwerk minder worden. (eigenlijk het equivalent van metaalmoeheid) Het effect bij een coating zal beslist niet na één keer ontstaan, maar door de herhaling van de krimp/uitzetting cyclus, en hoe verder die temperaturen uit elkaar liggen, hoe groter het effect.
 
Leuke info @Cordoba!

Voor waxen is heet water misschien niet aan te raden als je de maximale levensduur wilt behalen en ook wat coatings betreft was ik misschien iets te stellig.

Van de coatings die ik gebruikt heb (Cancoat, Prime, Rim, Si3D), heb ik bij de laatste drie in elk geval niet het idee dat warm water de eigenschappen nadelig beinvloed. Cancoat heb ik te lang geleden gebruikt om daar iets zinnigs over te zeggen.
 
In de winterperiode vul ik de emmers altijd boven in de douche. Graadje of 45.

Draai er de gamma seals op. En neem ze per stuk mee naar beneden.

Daarna lekker wassen met warm water.
Heerlijk!

Of het slecht is voor de wax of coating, geen idee.
 
Dit topic nog eens aanzwengelen aangezien ik me nu echt afvraag of het best is om met koud / lauw / warm water te wassen.
Ik was momenteel altijd met water rond de 30-40 graden. Spoelemmer iets frisser.
 
Doe wat je prettig vindt

Ik gebruik warm water waar ik nog met de hand in kan
De shampoo werkt nu eenmaal beter met iets warmte
En de dosering is bij mij al lager vanwege de waterontharder
Dat de wax iets verdwijnt is dan ook de bedoeling van een wax

Overigens kan het lijken of de wax "weg" is, omdat kort na het wassen de oppervlaktespanning zich nog moet herstellen
 
Ik heb alleen koud water ter beschikking en dit voldoet prima. Uiteraard is warm water wel beter zoals @RedCat uitlegt.

Beter voor je shampoo.
Beter om vuil aan te pakken.
Aangenamer in de winter.

Was eens je smerige handen in de winter: Gaat beter met warm water en voelt ook lekkerder. ;)
 
  • Leuk
Reactions: exCite