Dat
te warm water een waxlaag sneller laat verdwijnen is logisch: de wax wordt dan zacht, en met de droogdoek veeg je dan makkelijk veel wax weg.
Dat warmer water ook vuil sneller losweekt is ook logisch: behalve het effect dat vuil dat aan een waxlaag zit, makkelijker loskomt (zachtere wax bij hogere temp), heb je ook het effect dat chemische reacties (van de shampoo) sneller verlopen door de hogere temperatuur. Als ik het goed heb, is iedere 3 graden warmer goed voor een verdubbeling van de reactiesnelheid.
Persoonlijk gebruik ik in de emmers water van 35-40 graden, gewoon omdat ik dit prettiger vind werken en zo ook de temperatuur van koud plaatwerk in de winter wat omhoog krijg, om prettiger te werken.
Het effect van het oplossen van wax in heet water, ook wel eens gezien op laminaatvloer op het werk: de vloer was met een machine grondig gereinigd en vervolgens van een waxlaag voorzien, om de vloer daarna makkelijk schoon te kunnen maken. Een paar uur later was er iets op gemorst en de medewerkster van de huishoudelijke dienst, vond het een goed idee om de vlekken met kokend water te lijf te gaan. De vloer was inderdaad in eerste instantie mooi schoon, maar een waxlaag die normaal een half jaar meeging was na een paar uur compleet verdwenen, met als gevolg dat de vloer enorm veel vuil vasthield.
Het motto: denk eerst na over de gevolgen van je actie en of dat wel is wat je wil. Een verdwenen waxlaag voor een detailbeurt lijkt me eerder een voordeel dan een nadeel, bij een auto die net van een verse beschermlaag is voorzien, is dit toch minder.
Ook bij een coating kan veel heet water wel degelijk effect hebben: onder het lakwerk zit in de meeste gevallen plaatwerk (metaal) en dat heeft een totaal andere uitzettingscoëfficiënt dan kwarts (SiO2), nu zal een dun laagje kwartscoating wel meebewegen met het plaatwerk, maar bij herhaald uitzetten/krimpen, krijg je niet alleen steeds inwendige spanning in je coating, maar zullen er ook haarscheurtjes ontstaan, of zal de hechting aan het lakwerk minder worden. (eigenlijk het equivalent van metaalmoeheid) Het effect bij een coating zal beslist niet na één keer ontstaan, maar door de herhaling van de krimp/uitzetting cyclus, en hoe verder die temperaturen uit elkaar liggen, hoe groter het effect.