• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Full Detail Alfa 159 Sportwagon - Nero 601

EJ2NH503P

Detailing guru
14 jan 2016
671
148
35
Eigenlijk stond de Focus van mijn pa op de planning voor een detail, maar dat kwam qua planning niet helemaal lekker uit. Daarom gisteren samen met een goede vriend zijn Alfa 159 onder handen genomen. Die goede vriend is tevens mijn vaste monteur, dus extra reden om deze serieus aan te pakken...

Een serieuze aanpak was ook zeker wat deze auto nodig had, maar daar komen we zo op...

Het lijdend voorwerp van vandaag:
Merk + Type: Alfa 159 Sportwagon 1.9JTDm 16v
Bouwjaar: 2007
Km stand: ca. 190.000
Kleur + Kleurcode: Nero 601 (uni zwart)

DSC_0523kopie_zpsql0wnlwg.jpg


Problemen / uitdagingen:
-Uni zwart, zie je alles op dus
-Veel medium diepe krassen en heel veel swirls
-Dak en motorkap hebben zware schade door vogelpoep, al bij een vorige eigenaar ontstaan (hoewel een vliegende walvis logischer leek aan de hand van de schade te zien)
-Door de huidige eigenaar best redelijk mooi schoon gehouden (sluitkanten waren bijvoorbeeld vrijwel schoon en auto stond netjes in de wax)

Het dak, kijk en huiver
DSC_0521kopie_zpshui3fitt.jpg


Lekkere swirls, maar daar maak ik me minder druk om, die gaan er zo uit.
IMG_7081kopie_zpsmrenx2fn.jpg


Eerst maar eens begonnen met een goede schoonmaakbeurt. Bij gebrek aan een hogedrukreiniger de auto eerst even met de handsprayer voorzien van een laagje foam met een beetje APC. Dat geeft wat minder mooi foam, maar maakt wel fijn schoon.

IMG_7064kopie_zpsvleu2yxx.jpg


Toen even gekleid. Alleen de zijkanten waren redelijk vies. De rest viel wel mee.

IMG_7066kopie_zpsuldnaxse.jpg


Het dak was uit de categorie: probeer het maar, zoals het nu is moet het toch gespoten. Zo gezegd, zo gedaan...

IMG_7068kopie_zpsyo6yv4gn.jpg


Gezien dat er nog heel wat te doen was (en omdat de eigenaar van de auto over een rotary beschikt) gekozen voor het volgende plan de campagne:

1. Rotary met wolletje en Monello Veloce

2. Rupes Bigfoot 15 en 75 met Microvezel en Meguir's M105, voor het dak zelfs maar de extra cut pads uitgehaald. Hier en daar nog een paar plekjes aangevallen met de Rupes Nano in rotary mode.

3. Rupes Bigfoot 15 en 75 met Nanolex blauw en Rupes Geel met M205

IMG_7095kopie_zpsx6lkvv7k.jpg


Na deze, zeer heftige, correctie zag het dak er echt stukken beter uit, maar helaas niet perfect. Vanuit de meeste hoeken was dit het plaatje voordat we gefinished hadden.

IMG_7115kopie_zpsxb6txbad.jpg


Zoals gezegd helaas echt geen 100% hierop kunnen behalen. Zat er simpelweg niet in, dan had de auto nu een blank gepolijste metaalplaat als dak gehad. (tape-je voor de focus van de iphone camera. Die vind uni zwart minder).
IMG_7121kopie_zpsoszh2eig.jpg


Vervolgens de rest van de auto ook gecorrigeerd.

IMG_7108kopie_zps9matumnu.jpg


Qua swirls e.d. wel echt een hele mooie correctie weten te behalen

IMG_7106kopie_zpstjkk0dvy.jpg


Het verschil zit natuurlijk in de details. Daarom ook de sluitkanten mee-gepolijst.

IMG_7135kopie_zpsc1tphfok.jpg


De lichtunts even opgefrist

IMG_7110kopie_zpsvt13z6ht.jpg


Het chroom in de neus was ook allemaal een beetje aangeslagen. Dit ook even aangepakt. Linker lichtunit voor en middelste na polishen.

IMG_7109kopie_zpsdexqak0k.jpg


Vervolgens als finishing touch de lak voorzien van een laagje Waxaddict Custom Show gloss. De trims aangepakt met AutoFinesse Revive, Bandjes in de Gyeon Tire en de ruiten even schoongemaakt met Nanolex Glass Cleaner.

DSC_0527kopie_zpszyndbift.jpg


Dat gaf het volgende resultaat:

DSC_0575kopie_zps8fcewleh.jpg


DSC_0564kopie_zpsovfadbi7.jpg


DSC_0534kopie_zpszgailrnp.jpg


DSC_0538kopie_zpsuprvm8hs.jpg


DSC_0542kopie_zps44n9jtif.jpg


DSC_0581kopie_zpssxwpi1nq.jpg


Als allerlaatste (helaas) nog even de kentekenplaten terug gehangen.

DSC_0586kopie_zpso1s6tqe2.jpg


DSC_0584kopie_zpsex15rdbc.jpg


Toen was er nog maar 1 ding te doen...

IMG_7146kopie_zpsyhx3tstk.jpg
 
Prima werk geleverd ! Eén opmerking : Drink ECHT bier, Belgisch dus ! GRAPJE

Terecht punt. Helaas moest ik nog naar huis rijden, dus dan geen druppel. Zodoende aan het kinderbier...
Limburgse Alfa smaakt trouwens ook prima en was misschien ook wel toepasselijk geweest.

Hoort de kabel niet over de schouder hier? :p (zeker met zo'n stekker + contactdoos erin)

Dat hoort ie zeker. Gelukkig was het zijn eigen auto waar hij de krassen op maakte...
Wat dat betreft denk ik iedere keer dat ik met de Rupes Nano werk: ik moet een Bigfoot 15 of 21 op batterijen hebben...
 
  • Leuk
Reactions: Blade
Leuke detail en mooie auto! Goed om te zien dat de details niet overgeslagen worden.
Proost!
 
Mooie detail-job met een prima resultaat behaald!
Jammer van de ingevreten vogelshit.
Trouwens, die velgen lijkt me ook een intensief werkje om al die spaken schoon te krijgen.........

Tenslotte: niks mis met Radler 0.0% als je nog moet rijden! (en prima tegen de dorst bij warm weer!)
 
Schitterende wagen en dito detail! Ik begin die alfa's de laatste tijd steeds meer te waarderen. Helemaal nu die nieuwe giulia op de markt is.
Velgen staan er ook super onder. En net wat @Kees-sw al zei, lijkt mij ook best een intensief werkje om dat schoon te krijgen!
Heb je die naderhand ook nog bewerkt (wax/coating)?

-edit- Wat staat er trouwens voor leuks in die garage? :)