• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Turtle Wax Hybrid Ceramic Spray Coating

BlackBarchetta

Detailing chief
15 jun 2016
76
93
56
Normaal ben ik vrij merkentrouw aan Poorboys, Dodojuice en Collinite,, maar Turtlewax is enorm aan de weg aan het timmeren. Enorm veel detail vloggers leken ineens gesponsord door TW. Zelfs Car Cleaning Guru, meestal wars van elke vorm van reclame, verwerd, hopelijk tijdelijk, tot een ware influencer na een snoepreisje naar Arizona.
De beloftes logen er ook niet om: zo makkelijk te gebruiken als een detailspray, glans als een wax, waterafstotend als een ceramische coating, en een standtijd van 6 maanden. Dat maakte me zo nieuwsgierig, dat ik het niet kon laten, en een fles Turtle Wax Hybrid Ceramic spray coating heb besteld.
De achtergrond: we hebben 2 auto’s. Een daarvan is een troetelkind, dat in de garage verblijft, en misschien 3000 km per jaar doet. Zwart, dus dan is vertroetelen met een carnaubawax geen probleem, en ziet er wel zo mooi uit.
De andere auto is de daily driver. Wit, slaapt buiten, en doet 150 km per dag. Daar zijn dus andere dingen van belang. Ik wil standtijd, waterafstotendheid, een beetje glans en gebruiksgemak. De auto is vorig jaar gekleid en licht gepolijst met Monello Finale. Hij wordt 1 keer per 2 a 3 weken gewassen, om de 3 maanden gaat er een nieuw laagje Collinite 845 op.
Dat moment was nu aangebroken, dus gewoon gewassen, verder niks, maar nu in plaats van de Collinite de TW aangebracht. Dat gaat inderdaad bijzonder makkelijk! Spray on, wipe off. Tot zover doet het, wat beloofd wordt.
Het gekke is, dat het pas echt mooi gaat glanzen, nadat het een uurtje staat. Glanst enorm, maar is wel een harde glans. Een wax voegt op wit nog wat warmte toe. Dit niet, de witte lak wordt erg witi-wit. De metallic en de parelmoer komen wel goed uit.
Ook met de waterafstotendheid zit het wel snor. Die is enorm.
De rest van de claims moet nog bewezen worden, en daarvan zal ik de komende weken verslag doen.

Inmiddels heeft de test 12 weken gelopen, en ik kan er het volgende over zeggen:
  1. De glans is enorm. De test is gedaan op een licht parelmoer witte metallic lak, en dat komt hiermee goed naar voren.
  2. De glans blijft minstens 12 weken volledig intact.
  3. De coating verdoezelt vuil goed.
  4. De glans is niet de warme glans van een wax, noch geeft het een wetlook. Het is de harde glans van een sealant of coating.
  5. De beading en sheeting zijn aanvankelijk zeer goed. Na een wasbeurt lijken deze te verdwijnen, maar komen terug na een regenbui.
  6. Veel makkelijker in gebruik dan dit wordt het niet: opspuiten, verspreiden met een doek, uitwrijven met een droge doek, klaar.
  7. Na een wasbeurt voelt het ook niet meer zo pas gewaxt en glad aan. Wil je dat graag, dan zul je TW Wet Wax of een andere spray moeten gebruiken.
Iedereen moet zijn/haar eigen conclusies trekken uit dit verhaal.
ik vind het een fijn product, dat het onderhoud makkelijk maakt en daarbij veel tijd bespaart. Er zijn ongetwijfeld mooiere waxen, maar voor een daily driver vind ik dit een uitstekende oplossing.

DB1F82C4-8A89-4B00-927A-67FC1D18364E.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Na een week het volgende verslag. De auto is niet gewassen, heeft er weer 600 km door weer en wind op zitten. Vooral de achterkant en de onderste helft worden al weer aardig vuil. Het is natuurlijk geen wondermiddel. De beading is nog steeds helemaal top, en ondanks het vuil glanst hj nog prachtig. So far so good.
Volgende week hoop ik toe te komen aan een wasbeurt, en ik twijfel nog, of ik Poorboys Super Slick and Wax zal gebruiken, om de auto zo mooi mogelijk te houden, of Dodo btbm, om de standtijd van de TW beter te testen.
 
Laatst bewerkt:
Weer een week verder. Omdat er voor de middag regen voorspeld was, al 's ochtends begonnen met mijn normale was routine.
De auto heeft het weer druk gehad, met een extra rit naar het Ruhrgebied, waar mijn vrouw voor haar werk moet zijn. Mooie test.
Ten eerste: Het is natuurlijk geen wondermiddel. De auto wordt gewoon vies. Net zo vies als altijd.
IMG_1227.jpeg

IMG_1228.jpeg

IMG_1229.jpeg


Stiekem hoop je dan natuurlijk toch, dat het middel de auto zo vuil- en waterafstotend maakt, dat je het met de hogedrukspuit ook wel af kan. Uit die droom word je snel geholpen. Niet beter dan met een laagje Collinite, maar heel slecht was het nou ook weer niet.
Dit was het resultaat na een rondje hogedrukspuit. Geen magisch spul dus, maar ook niet slecht.

IMG_1230.jpeg

IMG_1231.jpeg

IMG_1232.jpeg


Wat wel opviel, was dat de beading nog uitstekend was:

IMG_1233.jpeg


Na ee rondje velgen verder gegaan met de wasmitt en twee emmertjes. De gebruikte shampoo is Poorboys Slick and Wax. Dat is misschien niet de ideale keuze om een sealant mee te testen, maar ik had nog maar heel weinig Dodo Juice BTBM, en die heb ik voor andere zaken nodig.
En ergens ga je dan pas zien, hoe smerig zo'n auto wordt, en hoe dankbaar werk wassen is:

IMG_1234.jpeg


Als de hogedrukspuit geen ander resultaat geeft, dan hoop je vervolgens, dat het wassen dan misschien makkelijker wordt, en het vuil er op magische wijze af vliegt. Nou nee, dat ook niet. Men beweert natuurlijk, dat wassen makkelijker wordt met deze spray. Dat klopt: makkelijker dan zonder. Maar niet veel makkelijker dan met een andere goeie was. Ik moet wel zeggen, dat de auto vrij makkelijk goed schoon te krijgen was. Ik heb niet hoeven boenen.

Vervolgens weer afspuiten. En toen kwam de aangename verrassing. De beading was nog helemaal top!
IMG_1236.jpeg


Vervolgens heb ik de auto met de slang afgespoeld, en met de sheeting zat het ook wel goed. Ik heb erg weinig werk gehad aan het drogen. Dit is echt wel fijn:

IMG_1237.jpeg

IMG_1238.jpeg


Na het drogen gaf het resultaat me wel veel voldoening. De glans was weer net als twee weken geleden, en de lak voelt ook aan, alsof de spray net is aangebracht. Dat is wel iets beter, dan ik ooit met Collinite 845 bereikt heb. Als dit zo doorgaat, wordt het een mooie standtijd. Maar we blijven gezond sceptisch.

Nog een mooi plaatje van de glans. Helaas geen winterzonnetje deze keer:

IMG_1239.jpeg

IMG_1240.jpeg

IMG_1241.jpeg


Meteen daarna ging het regenen, en voor de verandering was ik daar nu eens blij mee. Met de beading zit het wel snor:

IMG_1245.jpeg


IMG_1247.jpeg


Dus wat mij betreft maakt deze spray tot nu toe waar wat het belooft. Het is makkelijk aan te brengen. Het geeft een enorme glans, zelfs op een onvoorbereide auto. Na veel kilometers en een wasbeurt lijkt de bescherming nog volledig intact.
 
Beetje off topic, maar ja, hij bevalt bijzonder goed. Verwacht geen sportieve auto, maar vooral een ontzettend comfortabele, superstille en zuinige auto, waarmee je toch heel snel kunt reizen, en waarbij vooral aan alle details gedacht is. Afwerking vind ik beter dan een 3 serie. Leer even rijden met het hybride systeem, en je wilt niks anders meer. Maak een proefrit zou ik zeggen.
 
Dank voor je reactie. We hebben al een Auris Hybrid, het rijden daarmee heb ik mezelf goed aangeleerd. Wil er graag een Lexus bij, liefst een V6. Deze generatie IS vind ik echt kneiter dik en erg fraai, maar in NL helaas niet als V6 geleverd. Twee Hybrids weet ik nog niet.
 
Komt de beading ook niet doordat de bovenste laag nu een laagje PB Wax is na de wasbeurt? Denk dat het product zeker zijn werk wel zal doen. Maar niet meer en beter dan merk X of Y. Het is vooral makkelijk om een waxlaag te boosten, of een niet beschermde wagen gemakkelijk toch wat bescherming te geven.
 
  • Leuk
Reactions: opelmark
Komt de beading ook niet doordat de bovenste laag nu een laagje PB Wax is na de wasbeurt? Denk dat het product zeker zijn werk wel zal doen. Maar niet meer en beter dan merk X of Y. Het is vooral makkelijk om een waxlaag te boosten, of een niet beschermde wagen gemakkelijk toch wat bescherming te geven.
Denk het niet. De PB gebruik ik al langer, maar had nooit dit resultaat. Als ik dit resultaat met een boostende shampoo kon bereiken, was ik hier nooit aan begonnen.
En wat betreft het laatste:zo wordt het niet in de markt gezet, en dat is nou precies wat ik aan het testen ben. Aan vooroordelen is nooit gebrek, aan testresultaten des te meer.
 
Vooroordelen heb ik niet. Testresultaten lees ik met zėėr véél interesse. De waterafstotendheid wordt inderdaad mooi aangeprezen met dit product. Persoonlijk (laat dat duidelijk zijn) zie ik weinig verschil met bijvoorbeeld een gyeon cure. Buiten mss de standtijd ( Turtle wax langere standtijd?), die nu wel beïnvloed is door de PB wasbeurt. Toch chapeau om het te testen en de resultaten hier met ons te delen! Altijd leuk voor mensen die twijfelen een welbepaald product aan te schaffen.
 
Vandaag eindelijk de auto weer kunnen wassen. Ik moest me haasten, want er zat regen aan te komen. Daarom een speedwash om de Turtle Wax te testen,, en de details een beetje overgeslagen. Verder een standaard was, deze keer met DJ BTBM, het laatste beetje Dat ik nog had.
Deze keer waren de resultaten teleurstellend. Bij het afspoelen merkte ik al, dat er nauwelijks sheeting was op de motorkap. Het dak was iets beter. De verticale delen waren nogal wisselend. Sommige stukken bleven nat, andere delen trokken mooi droog.
Na het drogen, dat nu ook een stuk meer werk was, voelde de lak stroef aan, alsof de auto net met paintcleaner gedaan was. De gladheid en zachtheid waren geheel verdwenen. Stevig met de vingers over de lak wrijven leverde een piepend geluid op. Normaal gesproken zou ik direct naar de fles Collinite grijpen, maar nu gaf ik nog even het voordeel van de twijfel aan de Turtoe Wax.
De glans was wel een soort van OK, maar niet geweldig.
Door de regen die daarna kwam, kon ik wel mooi de beading testen, en die was met regenwater gek genoeg wel weer aardig:
B146732C-C7CA-4805-83FE-2289C9F5ABC9.jpeg


De Hybrid Ceramic Spray zit er nu 5 weken op, en er is sindsdien zo’n 3500 km mee gereden. Dat is best stevig,, en de spray coating is op een onbehandelde auto toegepast. Maar het lijkt er nu op, dat de beloofde 6 maanden standtijd bij lange na niet gehaald gaan worden. Een maandje of 2 verschil, door de vele kilometers en door het niet behandeld zijn van de lak, zou ik kunnen accepteren. Maar het verschil lijkt te groot te gaan worden om verklaard te kunnen worden door deze factoren.
Bij de volgende wasbeurt zal ik nog een evaluatie doen, en als blijkt, dat ik er dan toch echt iets op moet gaan smeren, wordt dat geen Turtle Wax.
 

Bijlagen

  • IMG_0013.MP4
    2,7 MB
  • IMG_0009.MP4
    2,3 MB
Ben er toch nog niet over uit. De auto heeft vandaag vooral stil gestaan in de regen. De beading is weer prima. De lak piept nog wel, maar als je wat minder hard drukt, voelt de natte lak ook wel weer glad. Glans is moeilijk te beoordelen in dit weer. Ben ik toch te snel in mijn beoordeling geweest, en lag het aan het leidingwater? Beads me.
 
Ik weet niet meer hoe-of-wat-waarom, maar het piepen van de lak had ik bij de CC36-coating ook heel erg. Dit spul had juist de meest bizar goede beading en sheeting die ik tot nu toe heb gezien.

Vorige keer gebruikte je Slick&Wax, deze keer BtbM. Ondanks dat ik nooit de oppervlaktespanning verlaagd zie worden door deze shampoo, is het is jouw geval misschien wel zo?

(Ik speel altijd veeeeel te lang met de beading na het wassen - Met Btbm :) )
 
Mooie review van dit product. Had op YouTube al diverse filmpjes hierover voorbij zien komen. Het aanbrengen spreekt mij vooral erg aan, omdat ik naast polijsten en waxen nog nooit met een coating heb gewerkt. Dit voorjaar/zomer mag ik voor een kameraad zijn vrachtwagen (lees cabine :D) aanpakken. Deze coating van TurtleWax lijkt mij een mooie laatste stap in het proces.

Is er iets bekend (ervaren) over de uithard tijd van dit product? De auto's worden namelijk wekelijks gewassen..

Alvast bedankt!