• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Eerste keer polijsten

ID-123

Detailing trainee
16 okt 2020
3
32
Hallo iedereen

Ik wil binnenkort mijn auto en die van mijn vader een keer polijsten. Afgelopen 2 jaar heb ik ongeveer 3 keer per jaar onze auto’s goed in de wax gezet maar laatst las ik over polijsten, omdat er wordt gezegd dat het beter is om tussen het waxen door je auto te polijsten.

Heb nu het één en ander uit gezocht en al wat producten op mijn verlanglijstje gezet.

Ik wil graag mijn auto polijsten met de Meguiars producten ultimate compound en ultimate polish met een dual action machine. Dit omdat ik ook zeep en wax gebruik van Meguiars en het bevalt me prima.

Mijn vraag is wat is het verschil tussen de ultimate compound en de ultimate polish, moet ik ze allebei gebruiken of is dat niet nodig?

Ook wil ik graag een dual action polijst machine aanschaffen, heb nu de DAP EVO 8mm 1000 Watt gezien. Volgens de reviews moet dit een prima apparaat zijn, maar welke polijst pads heb ik nodig? Of bevelen jullie een ander apparaat aan?

Ik heb een Mercedes A-klasse 2014 donker grijs kleur en mijn vader een Opel Mokka 2014 witte kleur. De lak van beide auto’s zijn in goede staat en hebben vrijwel geen krassen.

Alvast bedankt voor de reacties, (i.v.m. mijn werk kan ik waarschijnlijk niet op tijd reageren.)
 
Laatst bewerkt:
Welkom op het forum. ;)

er wordt gezegd dat het beter is om tussen het waxen door je auto te polijsten.
Middels polijsten verwijder je krassen en verweerde lak. Dit is dus om de lak te verbeteren en hierdoor maak je de lak ook schoon en dus zal een wax (of andere vorm van bescherming) beter zijn ding kunnen doen.
Wat er dan ''beter'' is aan tussen waxbeurten te polijsten, dat is dus de lak én hechting van de bescherming verbeteren. Als dit tussendoor niet nodig is omdat de lak in goede staat is, dan is het dus niet ''beter''.


Mijn vraag is wat is het verschil tussen de ultimate compound en de ultimate polish, moet ik ze allebei gebruiken of is dat niet nodig?
Meguiars stop graag zoveel mogelijk effecten in één product en veelal is er voor het geld wat beters te krijgen op de markt. ;)

De Ultimate Compound vrij grof zijn en is het verstandiger om meerdere gradaties polijstmiddel in huis te hebben, met bijbehorende pads. Zo kan je altijd de nodige combi van pad en polijstmiddel gebruiken. (Niet té grof, niet té zacht)

De Ultimate Polish is een glaze en dit is een product dat bomvol olien zit en de lak een tijdelijke ''glim-laag'' geeft. In feite verhul je hiermee oneffenheden en creëer je een betere reflectie in de lak. ( = glans). Maar, nogmaals, dit is tijdelijk.

Wanneer je goed polijst en dus alle defecten verwijderd en niet probeert de verhullen, heb je een permanent resultaat.

Ook wil ik graag een dual action polijst machine aanschaffen, heb nu de DAP EVO 8mm 1000 Watt gezien. Volgens de reviews moet dit een prima apparaat zijn, maar welke polijst pads heb ik nodig? Of bevelen jullie een ander apparaat aan?
De DAP Evo is een uitstekende machine en all-round inzetbaar door het feit dat je er ook een kleinere backingplate + kleinere pad op kan zetten en zo lastigere panelen kunt polijsten. De kwaliteit en prijs is uiteraard ook goed.

De DAP Evo is verkrijgbaar in complete bundels met pads, polijstmiddelen, etc. Zo ben je al vrij compleet, op een ontvetter na.
 
  • Leuk
Reactions: Boszna
Begin bij het begin, namelijk een grondige reiniging incl. Kleien van de lak, hierna doe je best een inspectie van de te polijsten delen, zo minimaliseer je alvast de risico's die je neemt met het polijsten.

Een goede voorbereiding is de helft van het werk.

Je vraag omtrent welke producten, pads e.d, daar kan je 101 meningen over krijgen, ik zou gebruiken wat je al hebt. Heb je de nodige producten niet dan kan je altijd even op de website van CC enkele producten vergelijken in prijs en reviews, zo kan je ook op YouTube eens kijken hoe deze producten moeten gebruikt worden,... Zelf ben ik geen fan van Meguiars maar zullen er ongetwijfeld wel fans zijn van hun producten.

Let er ook op dat het ene op je Mercedes heel goed kan gaan maar op de Opel tegen kan vallen, het kan dus zijn dat je je stappen even moet herbekijken.

Zelf ben ik erg tevreden van Menzerna, zij hebben zowel de polijstmiddelen als de bijhorende pads.
 
polijsten is niet iets dat je tussen 2 waxbeurten door doet. polijsten doe je enkel als het nodig is. je moet er steeds rekening mee houden dat je tijdens het polijsten een beetje blanke lak weghaalt. larry van ammo bvb heeft dit mooi verwoordt. lakcorrectie is hetzelfde als de ER (emergency room) hier ga je ook niet preventief naar toe. wanneer moet je dan wel naar de ER. als je een operatie moet laten doen bvb. wanneer moet je de auto polijsten? als de lak verweerd is of vol staat met krassen ;)
 
Oké bedankt voor de reacties en de tips allemaal.

Wanneer ik thuis ben van werk zal ik het beter gaan bekijken en als ik nog vragen heb dan laat ik het jullie weten.
 
Oke niet polijsten dus omdat de lak van beide auto's nog goed zijn, maar heb nu gelezen over 'Glaze' en dat lijkt mij ook wel interessant.
Ik wil binnenkort beide auto's weer goed wassen en in de wax zetten, maar ik wil dit keer wat extra's erbij doen.

Dit ben ik van plan om te bestellen:
Meguiars Gold class car wash
Meguiars super thick microfiber wash mitt
Meguiars Smooth surface clay kitt
Poorboys world White diamond (voor de witte auto)
Poorboys black hole (voor de grijze auto)

(Heb thuis al de Collinite wax 845.)

Er zullen vast goedkopere en betere producten zijn. Tijdens het zoeken en uitkiezen heb ik vooral naar de reviews gekeken.

Maar is dit een goede combinatie of moet ik er niet aan beginnen?

Alvast bedankt voor de reacties!
 
Ik zou niet zowel de white en black hole halen, beiden werken prima op alle kleuren is mijn ervaring, dat zie je met blote oog amper. Daarbij is grijs ook meer een lichte kleur dus ik zou alleen de white halen
 
Zoals je al stelt: er zijn goedkopere alternatieven maar je gaat er geen buil aan vallen want het zijn goede producten. De Gold Class heeft wel een conditioner en is geen pure shampoo, maar wel geliefd.

Qua klei zou ik echt adviseren om een losse klei te kopen en dan dodo juice born slippy in concentraat vorm. Je wilt echt niet zonder glijmiddel komen te zitten, sterker nog je moet het lekker gulzig toepassen wat mij betreft. Met de bijgeleverde fles ga je namelijk krap aan 1 auto kunnen doen.

Het verschil tussen de PB glazes is discutabel dus ik zou je adviseren om te gaan voor een sample size en deze eens over en weer te testen. Dus doe de black hole eens op een paneel bij de witte en omgekeerd. Je verbruikt namelijk niet heel veel en anders zit je straks weer met overschot. Maar fout is het niet!
 
+1 voor @RoCo
Met de clay kit van Meguiar's ga je sowieso geen 2 auto's redden, dus een ander klei-glijmiddel is zeker nodig. De Born Slippy is een goed alternatief en in concentraat veel waar voor je geld.

Verwacht geen schokkende verschillen in producten speciaal voor donkere of lichte lakken. Ik heb zelf wel eens Fusso Coat Dark op een zilvergrijze auto gebruikt en daar zie je niks van ;)
 
Laat ik nu nog een sample flesje blackhole hebben staan. Mag je gratis komen halen.

ik vond het ook niet veel toevoegen op een goed onderhouden lak
 
Anders is Autoglym Super Resin Polish ook zeker nog een optie. Als je wilt zou je dit ook machinaal aan kunnen brengen maar met de hand gaat ook zeker prima.