• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, PayPal, Credit Card, Mister Cash

Eerste keer polijsten

ID-123

Detailing rookie
16 okt 2020
2
2
Hallo iedereen

Ik wil binnenkort mijn auto en die van mijn vader een keer polijsten. Afgelopen 2 jaar heb ik ongeveer 3 keer per jaar onze auto’s goed in de wax gezet maar laatst las ik over polijsten, omdat er wordt gezegd dat het beter is om tussen het waxen door je auto te polijsten.

Heb nu het één en ander uit gezocht en al wat producten op mijn verlanglijstje gezet.

Ik wil graag mijn auto polijsten met de Meguiars producten ultimate compound en ultimate polish met een dual action machine. Dit omdat ik ook zeep en wax gebruik van Meguiars en het bevalt me prima.

Mijn vraag is wat is het verschil tussen de ultimate compound en de ultimate polish, moet ik ze allebei gebruiken of is dat niet nodig?

Ook wil ik graag een dual action polijst machine aanschaffen, heb nu de DAP EVO 8mm 1000 Watt gezien. Volgens de reviews moet dit een prima apparaat zijn, maar welke polijst pads heb ik nodig? Of bevelen jullie een ander apparaat aan?

Ik heb een Mercedes A-klasse 2014 donker grijs kleur en mijn vader een Opel Mokka 2014 witte kleur. De lak van beide auto’s zijn in goede staat en hebben vrijwel geen krassen.

Alvast bedankt voor de reacties, (i.v.m. mijn werk kan ik waarschijnlijk niet op tijd reageren.)

Laatst bewerkt:

Quantoxx

Detailing guru
Tester of Bling
4 mei 2015
12.374
193
30
Leersum (Utrecht)
Welkom op het forum. ;)

er wordt gezegd dat het beter is om tussen het waxen door je auto te polijsten.
Middels polijsten verwijder je krassen en verweerde lak. Dit is dus om de lak te verbeteren en hierdoor maak je de lak ook schoon en dus zal een wax (of andere vorm van bescherming) beter zijn ding kunnen doen.
Wat er dan ''beter'' is aan tussen waxbeurten te polijsten, dat is dus de lak én hechting van de bescherming verbeteren. Als dit tussendoor niet nodig is omdat de lak in goede staat is, dan is het dus niet ''beter''.

Mijn vraag is wat is het verschil tussen de ultimate compound en de ultimate polish, moet ik ze allebei gebruiken of is dat niet nodig?
Meguiars stop graag zoveel mogelijk effecten in één product en veelal is er voor het geld wat beters te krijgen op de markt. ;)

De Ultimate Compound vrij grof zijn en is het verstandiger om meerdere gradaties polijstmiddel in huis te hebben, met bijbehorende pads. Zo kan je altijd de nodige combi van pad en polijstmiddel gebruiken. (Niet té grof, niet té zacht)

De Ultimate Polish is een glaze en dit is een product dat bomvol olien zit en de lak een tijdelijke ''glim-laag'' geeft. In feite verhul je hiermee oneffenheden en creëer je een betere reflectie in de lak. ( = glans). Maar, nogmaals, dit is tijdelijk.

Wanneer je goed polijst en dus alle defecten verwijderd en niet probeert de verhullen, heb je een permanent resultaat.

Ook wil ik graag een dual action polijst machine aanschaffen, heb nu de DAP EVO 8mm 1000 Watt gezien. Volgens de reviews moet dit een prima apparaat zijn, maar welke polijst pads heb ik nodig? Of bevelen jullie een ander apparaat aan?
De DAP Evo is een uitstekende machine en all-round inzetbaar door het feit dat je er ook een kleinere backingplate + kleinere pad op kan zetten en zo lastigere panelen kunt polijsten. De kwaliteit en prijs is uiteraard ook goed.

De DAP Evo is verkrijgbaar in complete bundels met pads, polijstmiddelen, etc. Zo ben je al vrij compleet, op een ontvetter na.

• Leuk
Reactions: Boszna

AndyVR

Detailing addict
11 jul 2020
214
55
Ellikom (Oudsbergen)
Begin bij het begin, namelijk een grondige reiniging incl. Kleien van de lak, hierna doe je best een inspectie van de te polijsten delen, zo minimaliseer je alvast de risico's die je neemt met het polijsten.

Een goede voorbereiding is de helft van het werk.

Je vraag omtrent welke producten, pads e.d, daar kan je 101 meningen over krijgen, ik zou gebruiken wat je al hebt. Heb je de nodige producten niet dan kan je altijd even op de website van CC enkele producten vergelijken in prijs en reviews, zo kan je ook op YouTube eens kijken hoe deze producten moeten gebruikt worden,... Zelf ben ik geen fan van Meguiars maar zullen er ongetwijfeld wel fans zijn van hun producten.

Let er ook op dat het ene op je Mercedes heel goed kan gaan maar op de Opel tegen kan vallen, het kan dus zijn dat je je stappen even moet herbekijken.

Zelf ben ik erg tevreden van Menzerna, zij hebben zowel de polijstmiddelen als de bijhorende pads.

Dampertje

Detailing chief
16 aug 2018
145
75
33
polijsten is niet iets dat je tussen 2 waxbeurten door doet. polijsten doe je enkel als het nodig is. je moet er steeds rekening mee houden dat je tijdens het polijsten een beetje blanke lak weghaalt. larry van ammo bvb heeft dit mooi verwoordt. lakcorrectie is hetzelfde als de ER (emergency room) hier ga je ook niet preventief naar toe. wanneer moet je dan wel naar de ER. als je een operatie moet laten doen bvb. wanneer moet je de auto polijsten? als de lak verweerd is of vol staat met krassen ;)

ID-123

Detailing rookie
16 okt 2020
2
2
Oké bedankt voor de reacties en de tips allemaal.

Wanneer ik thuis ben van werk zal ik het beter gaan bekijken en als ik nog vragen heb dan laat ik het jullie weten.