• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

'04 Alfa Romeo 156 Berlina : tja...

Juffer1

Detailing guru
Tester of Bling
27 okt 2008
3.176
193
46
Harderwijk
Vandaag op verzoek van mijn maatje de buitenzijde van een Alfa Romeo onder handen genomen van een klant die 25 dagen geleden was gekocht.

Op de eerste dag van aanschaf had de klant de binnenzijde al onder handen laten nemen door mijn maatje, ditmaal mocht ik me ontfermen over de buitenzijde omdat hij daar geen tijd voor had.
25 dagen geleden had ik de auto al even heel vluchtig buiten in de regen zien staan.
Er waren enkele schades maar deze zouden van te voren netjes worden opgelost door de spuiter waarna de auto voor een Full-Detail aan ons aangeboden zou worden.

De auto bij aankomst :

P1090766Small.webp

P1090767Small.webp

P1090771Small.webp

Hologrammen all over the place (aan beide zijdes) 8o

P1090773Small.webp

P1090774Small.webp

P1090776Small.webp

P1090777Small.webp

Weet niet welke schades er weggehaald zijn maar ik zie nogal wat punten die niet door ons weg zijn te detailen:weetniet :

P1090761Small.webp

P1090778Small.webp

P1090762Small.webp

Eigenlijk was hier het moment al aangebroken waarop ik alles wilde afblazen omdat er mijn inziens toch geen eer aan te behalen viel, maar uiteindelijk toch even doorgezet

P1090807Small.webp

Danny steekt even een helpende hand toe :

P1090808Small.webp

Wilma heeft de zwaar verweerde koplampen even onder handen genomen en ze gepolijst :

Voor
P1090792Small.webp

Na
P1090795Small.webp

Het eindresultaat :

P1090812Small.webp

P1090815Small.webp

P1090822Small.webp

P1090823Small.webp

P1090825Small.webp

P1090829Small.webp

P1090830Small.webp

Wat reflectieshots :

P1090816Small.webp

P1090817Small.webp

P1090824Small.webp

En wat beadingshots :

P1090835Small.webp

P1090836Small.webp

P1090839Small.webp

Gebruikte spullen / stappen :
- Wassen met 2 emmer systeem (Valma Wash & Shine)
- Afdrogen met droogdoek (Miracle Dryer)
- Clayen (Poorboys icm Last touch)
- Polijsten (Monello Mezzo, & Finale op oranje, groen & wit)
- Glazen (White Diamond, Lime Prime & Black Hole)
- Wax (Collinite 845)
- Banden & kunstof delen gevoed (Bold n Bright & Trim restorer)
- Ramen reinigen (Monello Finale & Meq's Glass Cleaner

Zo he, die was er slecht aan toe. Je ziet de hologrammen duidelijk op een zilvergrijze auto nog wel..... 8-())
Maar die is weer aardig opgeknapt :-)^

Ps. het is een 156 ;-)

Ik heb die auto vanmiddag dus live gezien. De lak is zelfs na de detail nog verre van perfect, maar ik weet zeker dat voor de korte tijd die er beschikbaar was en de staat van de lak, dit het hoogst haalbare is.

Verder vond ik het een gezellige dag die zeker voor herhaling vatbaar is:-)^

Nice job. Vind het serieus knap dat je hologrammen hebt vast weten te leggen met de camera, op een zilveren auto.

@ Noeltie : Het was de eigenaar nog helemaal niet opgevallen dat er "vage strepen" op de zijkant van de auto zaten.

@ Danny : Zoals ik gisteren ook al zei "6 uurtjes is echt veels te kort om deze Alfa weer in redelijke staat te verkrijgen" Het helpt wel dat je met zijn 2en kan clayen en dat we 2 DAP's tot de beschikking hebben maar dan nog is het veel te kort om er echt wat van te maken.
Wil de eigenaar deze auto weer echt strak hebben dan zal ie in ieder geval de schades moeten laten bijspuiten, de deuken laten verwijderen en ons toch minimaal 2 tot 3 dagen de beschikking over zijn auto moeten geven. Overigens nog bedankt voor je hulp gisteren ;)

Dat rode ding is een worktowel van Swissvax.
Ik laat de ramen altijd een cm of 3 zakken. Vervolgens hang ik de worktowel over het raam.
Ik heb een beugeltje gemaakt waar het handvat van de dap inpast. Aan de andere kant zitten 2 haken die die over de handdoek en het raam passen.

Mooie detail.

Handige vinding arjan.
Ben je niet bang dat het in je interieur stoft of spetterd met het raam open?

H@RM zei:
Ben je niet bang dat het in je interieur stoft of spetterd met het raam open?

Zolang je alles met beleid doet, en met de machine alles rustig verdeelt gaat dat echt heel prima.
Alleen waneer je een natte pad hebt en daar te grote hoeveelheden polish of glaze opdoet loop je idd de kans dat er wat gaat spetteren maar echt last heb ik daar nog nooit last van gehad.

Ramen heb ik zowiezo altijd los, bij auto's die zwarte kunstof handgrepen hebben is het ook makkelijker om de deuren van binnenuit te openen als je de handgrepen hebt afgeplakt.

Dat stoffen (denk dat je polijstmiddel bedoeld wat is uitgewerkt) valt ook enorm mee. Ook hierbij geld : goed opletten wat je doet en je koppie erbij houden.
Doe dit nu al een auto of 8 / 9 en heb in nog geen enkele auto resten gevonden / gezien.

Eindigen met finale op wit...? Is dat niet een wat rare combi omdat wit toch een lichte schurende werking heeft? Resultaat is wel mooi zo op de foto's :-)^

Zoals al eerder aangegeven : ik heb dus maar 6 uurtjes om deze auto helemaal blubber, mug en teer vrij te maken.
Dan moet ie helemaal geclayed worden, testspots doen, afplakken (hier zat eigenlijk niks geen afplakwerk aan dus dat scheelde weer iets) en dan pas kan ik beginnen met het echte polijst werk. Voordat het zover is, is het dus al 12 uur.
Dan heb ik nog 4 uurtjes om de auto helemaal te polijsten, te glazen, in de wax te zetten en deze uit te poetsen, trims, banden, velgen, ramen en sponningen te doen.
Al met al houdt je dan nog maar een uurtje of 2 over om de hele auto volledig te polijsten.
Natuurlijk is het beter om met zwart te finishen maar daar moet je dan wel de tijd voor hebben / krijgen.

Finale op een witte pad wil mijn inziens op een zilverkleurige auto prima, zeker ook omdat de Finale erg mooi finisht (vindt dat ook zeker een heel groot pluspunt van het product ten opzicht van de SSR).
Zelfs met de Brinkmann, een 500W halogeenlamp & TL bakken zie ik na Finish & Wit er eigenlijk niks meer inzitten.
Ben ook erg benieuwd of ik tijdens de DAP workshop dat verschil ook ga zien tussen finishen met wit en finishen met een zwarte pad. In de praktijk zie ik dat verschil namelijk zelf niet terug (kan ook komen doordat ik vaak lichte kleur auto's heb).

Natuurlijk blijf je altijd wel plekjes houden die je er als je langer de tijd hebt er wel uitkrijgt, maar langer de tijd nodig hebben moet uiteindelijk wel kunnen en ook door de opdrachtgever betaald worden :rules
Even ter vergelijkiing : voor een auto in deze staat ben ik normaal gesproken minimaal 2 dagen van 8uur onder de pannen.

Ik heb ook wat grote reflectie foto's geprobeerd te maken maar op de een of andere vage reden wil het toestel niet lekker scherp stellen als ik ver inzoom :

zachte alfa lak geeft vaak een goed resultaat.

die spiegelvoetjes is een alfa 156 probleem, ze zijn echter vrij makkelijk er af te halen om even te spuiten