• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

1 emmer methode

Akvol

Detailing addict
9 jul 2020
93
50
hoi allemaal,

Ik ga met de 1 emmer methode mij auto wasen. Hiervoor heb ik een paar microvezeldoeken nodig. Welke doeken raden jullie aan voor het wassen van de auto? (Dus geen wash mitt)

En nog een klein vraagje. Wanneer de auto nat is en ik deze ga drogen met een andere droogdoek, kan ik poorboys spray and wipe detailer op de droogdoek sprayen en dan de auto drogen?
 
hoi allemaal,

Ik ga met de 1 emmer methode mij auto wasen. Hiervoor heb ik een paar microvezeldoeken nodig. Welke doeken raden jullie aan voor het wassen van de auto? (Dus geen wash mitt)

En nog een klein vraagje. Wanneer de auto nat is en ik deze ga drogen met een andere droogdoek, kan ik poorboys spray and wipe detailer op de droogdoek sprayen en dan de auto drogen?
Je stelt een heleboel vragen, krijgt veel tips en antwoorden maar je doet er weinig mee zo te zien.
 
Ik heb zeker wat met alle wdvies gedaan en ben er zeer dankbaar voor. Ik heb inderdaad veel advies gekregen en op basis daarvan een heel lijst gemaakt wat ik ga kopen.

Hierna zag ik, ook op deze forum, de 1 emmer methode en die leek mij fijner. Maar de microvezeldoekdoek om te wassen moet wel geschikt zijn om ook mee te kunnen wassen heb ik gelezen echter stond er niet bij waar ik op moet letten. Vandaar dat ik toch jullie ervaring nodig heb.

Misschien had ik het verkeerd gewchreven, maar ik bedoel dus meerdere doeken die je maar 1x in de emmer doet. En een doek heeft als je het 2 x vouwt 8 kanten. Daarom doeken ipv washmits. Ik zag dat meerdere op de forum dit doen dus misschien kunnen zij mij adviseren welke doeken geschikt zijn :)
 
Laatst bewerkt:
Nu moet ik zeggen dat ik ook als wasboxganger 1 emmer gebruik, wel met een hele stapel washandschoenen, 1 voor de rechterkant, 1 voor de linkerkant, 1 voor de voorkant, 1 voor de achterkant, 1 voor het dak, 1 voor de ramen en 1 voor alles onder de bodyline. 7 in totaal. Na dst deel gooi ik ze in een plastic zak en die was ik thuis weer uit.
Wel met een losse prewash (bh touchless) in een pompsprayer,

Wel normaliter een losse emmer voor de wielen.
Maar soms als ik haast heb doe ik met het resterende schone water de wielen als alle washandschoenen gebruikt zijn en uit de emmer zijn.
 
Ik denk dat je een waterless wash methode gelezen hebt.
Bijvoorbeeld:
De Absolute presteert het best wanneer het voertuig koel is en droog aanvoelt. Weken in de schaduw heeft de voorkeur, maar het kan veilig worden gebruikt in direct zonlicht bij het wassen van één sectie tegelijk.
  • Voeg 40ml Absolute toe aan 10 liter water (256 tot 1 verdunning) in een wasemmer.
  • Dompel een washandschoen of meerdere microvezeldoeken onder en meng het product grondig.
  • Knijp overtollig product uit de handschoen of doek en begin het voertuig van boven naar beneden te wassen.
 
@Pter bedankt voor je reactie. het was niet de waterless methode. Het was een 1 emmer methode met doeken ipv washmits. De doeken gaan dan niet meer in de emmer maar in een zakje omdat je elk doek voor een deel van de auto gebruikt. Zoals @Zoranurai het beschreef maar dan met doeken
 
@Zoranurai precies dat bedoel ik inderdaad, echter werd er doeken ipv washmits aangeraden omdat je minder nodig hebt als je ze vouwt.
Dat is inderdaad de rinseless wash methodiek. De reden voor washmitts is dat ze 1. Zachter zijn 2. Dikker zijn en meer vloeistof opnemen 3. Meer zooi kunnen vasthouden tussen de vezels.

Bij een rinseless wash zitten er een hoop polymeren die je veelal van te voren op het oppervlak spuit, en in theorie als je dan met een schone doek erover gaat moet het in orde zijn, echter goed bijhouden welke kant van een doek je gebruikt is een enorme uitdaging.

Bescherming op je auto hebben en een goede prewash helpt sowieso al enorm.
 
  • Leuk
Reacties: Akvol en Altos
@Zoranurai dus dan beter meerdere (5?) washmits in plaats van 3 doeken? Wel flink meer kosten.

En als doeken toch een optie is waar moet ik opletten bij de doeken die ervoor wel geschikt zijn?

Het voordeel van de doeken was dus dat je ze vouwt maar welke kant nog schoon is kan inderdaad een enorme uitdaging zijn had ik miet aan gedacht.
 
Laatst bewerkt:
Weet je wat het is op dit forum?
De meeste hier kijken niet zo naar kosten maar naar resultaat. Als iets duur is of meer kost maar een beter resultaat geeft dan wordt hier vaak voor gekozen omdat we meestal streven naar het beste.
Dat gaat vaak niet goed samen met kostenbesparing over het algemeen.
Mijn advies? Probeer je in te lezen, schaf aan wat je wil voor je eigen budget en ga aan de gang. De ideale methode voor de ideale prijs met het ideale resultaat is niet mogelijk.
Het kost óf meer tijd, moeite, irritatie of geld, da’s het leven ben ik bang.

Even voor de duidelijkheid, het is een forum en iedereen mag vragen en een mening hebben of spuien maar er staat al zoveel geschreven over de meest uiteenlopende onderwerpen dat het, bij mij iig, soms wat irritatie opwekt om voor de 100ste keer uit te leggen dat er een basis is om het goed aan te pakken en er geen kortere wegen zijn voor een gevraagd resultaat.
 
@Akvol waarom wil je op deze manier wassen? Dat is me namelijk niet duidelijk.

Voor wat betreft de 1 emmer methode met doeken. Het idee 8s dat er minder kans is op vuil op de lak doordat je continu een schoon deel van je doek pakt. De doeken die je hiervoor wilt gebruiken moeten lange vezels hebben en minstens 40x40 zijn als je nog een beetje oppervlak wilt overhouden om mee te werken.
Je kunt pet achtste deel van de doek maar kleine stukjes wassen voor je hem weer omdraaid of omvouwt. Je moet ook continu onthouden hoe vaak je hem hebt omgevouwen en welk deel nog schoon is. Dat gaat de eerste paar doeken prima, maar bij de derde begin je de tel kwijt te raken. Weet je het niet meer dan moet je weer een nieuwe schone doek pakken.

De 1 emmer methode met doeken is niet goedkoop, 5 doeken is het minste dat je gebruikt en wanneer je een grotere auto wast en misschien ook nog een extra doek nodig hebt door een telfoutje ga je richting de 10 doeken. Maal 7-8 euro per stuk omdat ze hogere kwaliteit moeten zijn.
Je bent nog steeds een emmer aan het vullen, kun je er net zo goed twee doen en een handschoen pakken. Je moet net zo goed voorwassen en naspoelen. De kans op een foutje is wel veel groter.

Onder de steeep zie ik de toegevoegde waarde er niet in.
 
Weet je wat het is op dit forum?
De meeste hier kijken niet zo naar kosten maar naar resultaat. Als iets duur is of meer kost maar een beter resultaat geeft dan wordt hier vaak voor gekozen omdat we meestal streven naar het beste.
Dat gaat vaak niet goed samen met kostenbesparing over het algemeen.
Mijn advies? Probeer je in te lezen, schaf aan wat je wil voor je eigen budget en ga aan de gang. De ideale methode voor de ideale prijs met het ideale resultaat is niet mogelijk.
Het kost óf meer tijd, moeite, irritatie of geld, da’s het leven ben ik bang.

Even voor de duidelijkheid, het is een forum en iedereen mag vragen en een mening hebben of spuien maar er staat al zoveel geschreven over de meest uiteenlopende onderwerpen dat het, bij mij iig, soms wat irritatie opwekt om voor de 100ste keer uit te leggen dat er een basis is om het goed aan te pakken en er geen kortere wegen zijn voor een gevraagd resultaat.
Uit de videos bleek dat een 1 emmer methode, met meerdere mitts/ doeken minder krassen veroorzaakt dan de zelfde mitt te hergebruiken met 2 emmer methode. Vandaar. Ik heb niet gezegd dat ik hiermee naar een voordeliger oplossing zoek, dat is een aanname vanuit jouw kant. Ook in de andere topic heb ik gezegd dat ik toch niet ga besparen na advies want goedkoop is duurkoop. Net heb jk wel gezegd dst het flink meer koste zijn, maar niet met de bedoeling dat ik het niet wil, deze regel zat in een vergelijking.

Resumé ik hoef niet te besparen. De 1 emmer methode zonder een doek of mitt af te spoelen en weer te gebruiken krast minder. Dat is de reden.

Ik ben heel erg dankbaar voor alle advies,

Om die reden vroeg ik om gebruik te maken van de ervaringen van de leden hier die veel meer kennis dan ik hebben.

Voor de mensen die wel hebben geholpen; superbedankt! Jullie tips zijn waardevol en meegenomen. Ik zal overwegen om meerdere mitts aan te aanschaffen ipv meerdere doeken (a)


@Zoranurai bedankt! Ik ga meerdere mitts overwegen. Vgm is het inderdaad een gedoe al die doeken omdraaien telkens haha
 
@Akvol waarom wil je op deze manier wassen? Dat is me namelijk niet duidelijk.

Voor wat betreft de 1 emmer methode met doeken. Het idee 8s dat er minder kans is op vuil op de lak doordat je continu een schoon deel van je doek pakt. De doeken die je hiervoor wilt gebruiken moeten lange vezels hebben en minstens 40x40 zijn als je nog een beetje oppervlak wilt overhouden om mee te werken.
Je kunt pet achtste deel van de doek maar kleine stukjes wassen voor je hem weer omdraaid of omvouwt. Je moet ook continu onthouden hoe vaak je hem hebt omgevouwen en welk deel nog schoon is. Dat gaat de eerste paar doeken prima, maar bij de derde begin je de tel kwijt te raken. Weet je het niet meer dan moet je weer een nieuwe schone doek pakken.

De 1 emmer methode met doeken is niet goedkoop, 5 doeken is het minste dat je gebruikt en wanneer je een grotere auto wast en misschien ook nog een extra doek nodig hebt door een telfoutje ga je richting de 10 doeken. Maal 7-8 euro per stuk omdat ze hogere kwaliteit moeten zijn.
Je bent nog steeds een emmer aan het vullen, kun je er net zo goed twee doen en een handschoen pakken. Je moet net zo goed voorwassen en naspoelen. De kans op een foutje is wel veel groter.

Onder de steeep zie ik de toegevoegde waarde er niet in.
Bedankt voor je reactie, de reden is minder krassen inderdaad, en vind het gebruikt van 1 emmer in een wasbox fijner dan 2 emmers.

Doeken hoeft niet perse, mitts mag ook. Las dus dat doeken net zo goed kunnen zijn als mitts en minder van hoeft mee te nemen/achteraf schoon te maken.

Denk je dat her verschil in krassen echt minimaal is en dat ik gewoon bij de 2 emmer methode kan blijven?
 
Al heb je 19 emmers en 419 doeken en washandschoenen, het is grotendeels de werkmethode die het risico op defecten verminderd. ;) Bij het gebruik van alleen een sop-emmer verhoog je het risico, maar je kan dit risico weer beperken door je werkmethode aan te passen.

Ik neem aan dat je inmiddels de juiste spullen in huis hebt en je was-routine al hebt geoefend, aangezien je al voorkeuren hebt. Dingen die je niet fijn vindt, zoals een tweede emmer in de wasbox? Ik neem dan ook aan dat je inmiddels weet hoe de lak van de auto zich laat wassen en hoe je hier ook weer je werkmethode aan aanpast.

Een dikke washandschoen met meer en langere vezels versus een dunne doek met minder vezels, dat is in mijn opinie niet te vergelijken. De voorkeur zou dus al uitgaan naar washandschoenen wat betreft vochtopname en het vasthouden (dieper in de vezels i.p.v. aan het oppervlak) van de mogelijke vervuiling die na een goede voorwas nog aanwezig is.