2 maanden geleden heb ik een Mini uit 1976 opgehaald in Antwerpen, de bedoeling is om hem helemaal op te knappen en er dan lekker in te kunnen rijden in de zomer weekeinden.
Toen hij eenmaal in de garage stond heb ik meteen het voorste subframe eruit gehaald en helemaal gedemonteerd, hierna heb ik hem opgestuurd om elektrolytisch te laten verzinken. Het resultaat is een mooi subframe met goudgele kleur die voorlopig niet meer gaat roesten! Foto's voor en na:
Hierna heb ik ook het achterste subframe eruit gehaald, helaas was deze zoals bij veel andere Mini's te verroest om nog te redden dus daar moet nog een nieuwe voor komen.
Het volgende wat ik aan ging pakken was de bodem. Ik wist al dat het mee zou vallen met de roest omdat ik hier goed naar gekeken had tijdens de bezichtiging. Het is overigens ook niet helemaal nodig om het opnieuw aan te pakken maar ik wou het toch graag doen, de oude rubber ondercoating begon al op sommige plekken los te laten en zag er lelijk uit. Bovendien wou ik met deze auto vers beginnen zodat ik weet waar ik aan toe ben.
Voordat ik met de bodem begon heb ik zelf een rotiserie/spit gemaakt zodat ik lekker comfortabel kan werken, de hele body weegt zo zonder panelen toch maar 140 kg.
Voordat ik begon met het kaal maken van de bodem heb ik eerst de rem en brandstof leidingen en het stuurhuis gedemonteerd, deze worden immers toch vervangen voor nieuwe delen. Toen ben ik begonnen met de hele bodem kaal te maken tot op het blanke staal met een roterende staalborstel op de slijptol. Op het moment moet ik nog 1 wielkuip en dan kan ik beginnen met nieuwe antiroest erop te spuiten
Toen hij eenmaal in de garage stond heb ik meteen het voorste subframe eruit gehaald en helemaal gedemonteerd, hierna heb ik hem opgestuurd om elektrolytisch te laten verzinken. Het resultaat is een mooi subframe met goudgele kleur die voorlopig niet meer gaat roesten! Foto's voor en na:
Hierna heb ik ook het achterste subframe eruit gehaald, helaas was deze zoals bij veel andere Mini's te verroest om nog te redden dus daar moet nog een nieuwe voor komen.
Het volgende wat ik aan ging pakken was de bodem. Ik wist al dat het mee zou vallen met de roest omdat ik hier goed naar gekeken had tijdens de bezichtiging. Het is overigens ook niet helemaal nodig om het opnieuw aan te pakken maar ik wou het toch graag doen, de oude rubber ondercoating begon al op sommige plekken los te laten en zag er lelijk uit. Bovendien wou ik met deze auto vers beginnen zodat ik weet waar ik aan toe ben.
Voordat ik met de bodem begon heb ik zelf een rotiserie/spit gemaakt zodat ik lekker comfortabel kan werken, de hele body weegt zo zonder panelen toch maar 140 kg.
Voordat ik begon met het kaal maken van de bodem heb ik eerst de rem en brandstof leidingen en het stuurhuis gedemonteerd, deze worden immers toch vervangen voor nieuwe delen. Toen ben ik begonnen met de hele bodem kaal te maken tot op het blanke staal met een roterende staalborstel op de slijptol. Op het moment moet ik nog 1 wielkuip en dan kan ik beginnen met nieuwe antiroest erop te spuiten