Deel 3:
Omdat ik de laatste maanden druk ben geweest met de Mini en andere dingen heeft een update wat langer geduurd, maar bij deze
Omdat ik graag wat betere remmen wil hebben op de Mini maar toch met 10 inch velgen wil blijven rijden voor de echte kart look, heb ik besloten om voor een cooper s schijfremmen kit te gaan (origineel had de auto trommelremmen rondom). Deze is vrij makkelijk te monteren als je het subframe al los van de auto hebt zoals ik had. Alles wat je nodig hebt zit erbij met uitzondering van de remslangen, hier heb ik een mooi setje Goodridge rvs gevlochten slangen voor gekocht
Verder heb ik verstelbare tie bars en lower arms gekocht zodat later de camber en caster afgesteld kunnen worden. Van de ophanging is eigenlijk alles vernieuwd en verbeterd, ik heb alle rubbers vervangen voor hardere poly bushings en stuggere veerbollen erin gezet (een Mini heeft geen vering, alleen een rubberen veerbol een schokdemper)
nadat het voorste subframe in elkaar zat ben ik begonnen met het achterste subframe, de originele was helaas te ver verroest doordat de vorige eigenaar op de plekken waar rubberen blokjes horen te zitten tegen de vibraties vilt heeft gebruikt. Hier is natuurlijk vocht in blijven zitten en zo heeft de roest zich verspreid. gelukkig kon ik een redelijk roestvrij exemplaar voor weinig geld vinden op marktplaats, deze heb ik meteen laten stralen, vlamverzinken en poedercoaten in een mooie gouden kleur. zo blijft deze hopelijk voorlopig roestvrij. De draagarmen heb ik kaalgeschuurd en in een paar lagen hamerite gezet, ook heb ik de lagers en de as die erin zit vernieuwd.
Hierna heb ik de hele boel weer in elkaar gezet, en kon het subframe weer onder de auto
Tussendoor heb ik het motorblokje en de velgen nog even geverfd:
Omdat ik deze week toch op onderdelen moest wachten en vakantie had ben ik maar het interieur gaan verven, niet de leukste klus maar ik ben tot nu toe tevreden. Ik heb eerst alles opgeschuurd met een schuursponsje en ik heb daarna grondig al het stof opgezogen en goed ontvet.
daarna heb ik de eerste grondlaag (50% ijzermenie met 50% rustol owatrol olie ) erop gesmeerd met roller en kwast. nadat dit een dag heeft uitgehard heb ik een tweede grondlaag erop gedaan, dit keer gewoon pure menie.
toen heb ik alle naden met 3M strijkkit dichtgesmeerd, het originele kwastje had ik bij de onderkant al gebruikt dus ik heb het nu maar met m'n vinger uitgesmeerd
Morgen doe ik er nog 2 lagen Hamerite donkergroene verf op zodat het een beetje matcht met de buitenkant, straks komt er nog geluidisolatie en tapijt over dus je ziet er uiteindelijk toch niks van helaas. Maar het is altijd fijn om te weten dat het goed beschermd is.
In de komende maanden zal ik druk zijn om de Mini klaar te krijgen voor het RDW om hem in te voeren en op kenteken te krijgen, daarbij komt ook nog dat ik over een maand van garage ga verhuizen aangezien mijn huidige garage te klein begint te worden. hopelijk rijdt de auto eind volgende maand.
Omdat ik de laatste maanden druk ben geweest met de Mini en andere dingen heeft een update wat langer geduurd, maar bij deze
Omdat ik graag wat betere remmen wil hebben op de Mini maar toch met 10 inch velgen wil blijven rijden voor de echte kart look, heb ik besloten om voor een cooper s schijfremmen kit te gaan (origineel had de auto trommelremmen rondom). Deze is vrij makkelijk te monteren als je het subframe al los van de auto hebt zoals ik had. Alles wat je nodig hebt zit erbij met uitzondering van de remslangen, hier heb ik een mooi setje Goodridge rvs gevlochten slangen voor gekocht
Verder heb ik verstelbare tie bars en lower arms gekocht zodat later de camber en caster afgesteld kunnen worden. Van de ophanging is eigenlijk alles vernieuwd en verbeterd, ik heb alle rubbers vervangen voor hardere poly bushings en stuggere veerbollen erin gezet (een Mini heeft geen vering, alleen een rubberen veerbol een schokdemper)
nadat het voorste subframe in elkaar zat ben ik begonnen met het achterste subframe, de originele was helaas te ver verroest doordat de vorige eigenaar op de plekken waar rubberen blokjes horen te zitten tegen de vibraties vilt heeft gebruikt. Hier is natuurlijk vocht in blijven zitten en zo heeft de roest zich verspreid. gelukkig kon ik een redelijk roestvrij exemplaar voor weinig geld vinden op marktplaats, deze heb ik meteen laten stralen, vlamverzinken en poedercoaten in een mooie gouden kleur. zo blijft deze hopelijk voorlopig roestvrij. De draagarmen heb ik kaalgeschuurd en in een paar lagen hamerite gezet, ook heb ik de lagers en de as die erin zit vernieuwd.
Hierna heb ik de hele boel weer in elkaar gezet, en kon het subframe weer onder de auto
Tussendoor heb ik het motorblokje en de velgen nog even geverfd:
Omdat ik deze week toch op onderdelen moest wachten en vakantie had ben ik maar het interieur gaan verven, niet de leukste klus maar ik ben tot nu toe tevreden. Ik heb eerst alles opgeschuurd met een schuursponsje en ik heb daarna grondig al het stof opgezogen en goed ontvet.
daarna heb ik de eerste grondlaag (50% ijzermenie met 50% rustol owatrol olie ) erop gesmeerd met roller en kwast. nadat dit een dag heeft uitgehard heb ik een tweede grondlaag erop gedaan, dit keer gewoon pure menie.
toen heb ik alle naden met 3M strijkkit dichtgesmeerd, het originele kwastje had ik bij de onderkant al gebruikt dus ik heb het nu maar met m'n vinger uitgesmeerd
Morgen doe ik er nog 2 lagen Hamerite donkergroene verf op zodat het een beetje matcht met de buitenkant, straks komt er nog geluidisolatie en tapijt over dus je ziet er uiteindelijk toch niks van helaas. Maar het is altijd fijn om te weten dat het goed beschermd is.
In de komende maanden zal ik druk zijn om de Mini klaar te krijgen voor het RDW om hem in te voeren en op kenteken te krijgen, daarbij komt ook nog dat ik over een maand van garage ga verhuizen aangezien mijn huidige garage te klein begint te worden. hopelijk rijdt de auto eind volgende maand.