• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

1976 Mini Project

Deel 3:

Omdat ik de laatste maanden druk ben geweest met de Mini en andere dingen heeft een update wat langer geduurd, maar bij deze:D

Omdat ik graag wat betere remmen wil hebben op de Mini maar toch met 10 inch velgen wil blijven rijden voor de echte kart look, heb ik besloten om voor een cooper s schijfremmen kit te gaan (origineel had de auto trommelremmen rondom). Deze is vrij makkelijk te monteren als je het subframe al los van de auto hebt zoals ik had. Alles wat je nodig hebt zit erbij met uitzondering van de remslangen, hier heb ik een mooi setje Goodridge rvs gevlochten slangen voor gekocht:grinning:
Verder heb ik verstelbare tie bars en lower arms gekocht zodat later de camber en caster afgesteld kunnen worden. Van de ophanging is eigenlijk alles vernieuwd en verbeterd, ik heb alle rubbers vervangen voor hardere poly bushings en stuggere veerbollen erin gezet (een Mini heeft geen vering, alleen een rubberen veerbol een schokdemper)
IMG_20200620_200001.jpg

IMG_20200620_200012.jpg

nadat het voorste subframe in elkaar zat ben ik begonnen met het achterste subframe, de originele was helaas te ver verroest doordat de vorige eigenaar op de plekken waar rubberen blokjes horen te zitten tegen de vibraties vilt heeft gebruikt. Hier is natuurlijk vocht in blijven zitten en zo heeft de roest zich verspreid. gelukkig kon ik een redelijk roestvrij exemplaar voor weinig geld vinden op marktplaats, deze heb ik meteen laten stralen, vlamverzinken en poedercoaten in een mooie gouden kleur. zo blijft deze hopelijk voorlopig roestvrij. De draagarmen heb ik kaalgeschuurd en in een paar lagen hamerite gezet, ook heb ik de lagers en de as die erin zit vernieuwd.
IMG_20200603_152329.jpg
IMG_20200518_151432.jpg


Hierna heb ik de hele boel weer in elkaar gezet, en kon het subframe weer onder de auto
IMG_20200712_184252.jpg

Tussendoor heb ik het motorblokje en de velgen nog even geverfd:
IMG_20200523_161612.jpg

IMG_20200523_164448.jpg

IMG_20200712_135300.jpg


Omdat ik deze week toch op onderdelen moest wachten en vakantie had ben ik maar het interieur gaan verven, niet de leukste klus maar ik ben tot nu toe tevreden. Ik heb eerst alles opgeschuurd met een schuursponsje en ik heb daarna grondig al het stof opgezogen en goed ontvet.
IMG_20200720_213935.jpg
IMG_20200720_213956.jpg



daarna heb ik de eerste grondlaag (50% ijzermenie met 50% rustol owatrol olie ) erop gesmeerd met roller en kwast. nadat dit een dag heeft uitgehard heb ik een tweede grondlaag erop gedaan, dit keer gewoon pure menie.
IMG_20200721_155754.jpg

toen heb ik alle naden met 3M strijkkit dichtgesmeerd, het originele kwastje had ik bij de onderkant al gebruikt dus ik heb het nu maar met m'n vinger uitgesmeerd:D
IMG_20200722_154707.jpg

IMG_20200722_154714.jpg
IMG_20200722_154722.jpg


Morgen doe ik er nog 2 lagen Hamerite donkergroene verf op zodat het een beetje matcht met de buitenkant, straks komt er nog geluidisolatie en tapijt over dus je ziet er uiteindelijk toch niks van helaas. Maar het is altijd fijn om te weten dat het goed beschermd is.

In de komende maanden zal ik druk zijn om de Mini klaar te krijgen voor het RDW om hem in te voeren en op kenteken te krijgen, daarbij komt ook nog dat ik over een maand van garage ga verhuizen aangezien mijn huidige garage te klein begint te worden. hopelijk rijdt de auto eind volgende maand.
 
Zoveel respect voor dit soort klussen, heel mooi om te zien en je hebt aardig het tempo erin. Ben straks zeer benieuwd hoe de Mini eruit ziet als deze klaar is en hoe het gaat bij de RDW.
 
  • Leuk
Reactions: Laan
Goudkleurige laag op het subframe, dat is titaannitride?
Ik ben benieuwd hoe dit gaat rijden, de oermini was normaal al een behoorlijke stuiterbak, en ik ben bang dat dit met de stuggere veerbollen nog erger wordt.
Origineel is de Mini toch met 2 velgmaten gelever? Was dat nu 8" en 10" of was het 10" en 12"?
 
Goudkleurige laag op het subframe, dat is titaannitride?
Ik ben benieuwd hoe dit gaat rijden, de oermini was normaal al een behoorlijke stuiterbak, en ik ben bang dat dit met de stuggere veerbollen nog erger wordt.
Origineel is de Mini toch met 2 velgmaten gelever? Was dat nu 8" en 10" of was het 10" en 12"?
Nee de gouden kleur is gewoon gouden poedercoat voor de looks, niks bijzonders. Qua stuiteren tja, ik heb liever dat de auto super rijdt in de bochten dan een beetje meer comfort ;) overigens zijn deze veerbollen nog niet de aller stugste die er zijn, zit een beetje tussen normaal en race in. Velgmaten waren inderdaad 10 en 12 inch, ik heb ook al 13 inch gezien bij mensen die een 6 pots remklauw willen hebben maar dat gaat me toch te ver:joy:
 
Ik geniet ook mee van die grondlagen hoor! Je ziet het straks inderdaad niet meer, maar als je ergens een stuk tapijt optilt en je ziet dat dan kun je niet anders dan blij zijn; toch?

Mooi werk!
 
straks komt er nog geluidisolatie en tapijt over dus je ziet er uiteindelijk toch niks van helaas.

Heb je al plannen hoe je dit gaat aanpakken? De laatste tijd heb ik mij zitten verdiepen in demping, absorptie en isolatie, vandaar mijn vraag.

Zie ik 2 verschillende motorblokken op de foto (nummer 1 en nummer 2) of is het hetzelfde blok met een nieuw kleurtje?

Verder een gaaf project! Petje af voor de stappen die je zet. Goed bezig.
 
Heb je al plannen hoe je dit gaat aanpakken? De laatste tijd heb ik mij zitten verdiepen in demping, absorptie en isolatie, vandaar mijn vraag.

Zie ik 2 verschillende motorblokken op de foto (nummer 1 en nummer 2) of is het hetzelfde blok met een nieuw kleurtje?

Verder een gaaf project! Petje af voor de stappen die je zet. Goed bezig.
Ik ben van plan de isolatie te doen met het systeem van Silentcoat. In 2 lagen, eerst een soort plakstrips die je in de auto plakt en daarna komt er nog een soort schuim overheen. Als er dan ook nog tapijt in zit lijkt me dit goed genoeg aangezien de motor ook een hoop kabaal gaat maken:cool:

Het motorblok heb ik inderdaad een ander kleurtje gegeven, staat toch net iets mooier in de motoruimte.
 
  • Leuk
Reactions: nova_niek
Fantastische klus @Laan ik heb vroeger ook een dergelijke klus gedaan. En dan heb je hier en daar toch wat handigheidjes nodig.

Owatrol is wereld spul. Ik had het destijds met zinkspray gemengd dat roeste na 10 jaar nog niet.
Als shackles op het dek liggen in de zeelte lucht en ingesmeerd zijn met owatrol roest het na een jaar nog niet !

Waar ik zelf ook erg van gecharmeerd ben is Bichotane, dat is een 2 componenten PU veelal gebruikt met een epoxy ondergrond. Maar als het hier of daar over schoongeborsteld metaal gaat blijft het perfect zitten en beschermd het zeer goed tegen roest. Afgolpen week het subframe van de 159 in de coating gezet.

Maar net als velen genieten we mee van jouw project.
 
  • Leuk
Reactions: Laan
Dit is een volgertje voor mij al van jongs af aan een grote fan geweest van de oermini en ooit op het punt gestaan om er 1 te kopen. Nu 8 jaar later nog steeds spijt dat ik het ni heb gedaan