• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

1976 Mini Project

Laan

Detailing addict
25 feb 2019
28
70
Zuid Limburg
2 maanden geleden heb ik een Mini uit 1976 opgehaald in Antwerpen, de bedoeling is om hem helemaal op te knappen en er dan lekker in te kunnen rijden in de zomer weekeinden.
IMG_20200201_130910.jpg


Toen hij eenmaal in de garage stond heb ik meteen het voorste subframe eruit gehaald en helemaal gedemonteerd, hierna heb ik hem opgestuurd om elektrolytisch te laten verzinken. Het resultaat is een mooi subframe met goudgele kleur die voorlopig niet meer gaat roesten! Foto's voor en na:
IMG_20200203_152440.jpg
IMG_20200215_150731.jpg

Hierna heb ik ook het achterste subframe eruit gehaald, helaas was deze zoals bij veel andere Mini's te verroest om nog te redden dus daar moet nog een nieuwe voor komen.


Het volgende wat ik aan ging pakken was de bodem. Ik wist al dat het mee zou vallen met de roest omdat ik hier goed naar gekeken had tijdens de bezichtiging. Het is overigens ook niet helemaal nodig om het opnieuw aan te pakken maar ik wou het toch graag doen, de oude rubber ondercoating begon al op sommige plekken los te laten en zag er lelijk uit. Bovendien wou ik met deze auto vers beginnen zodat ik weet waar ik aan toe ben.

Voordat ik met de bodem begon heb ik zelf een rotiserie/spit gemaakt zodat ik lekker comfortabel kan werken, de hele body weegt zo zonder panelen toch maar 140 kg.
IMG_20200229_174024.jpg
IMG_20200229_174034.jpg


Voordat ik begon met het kaal maken van de bodem heb ik eerst de rem en brandstof leidingen en het stuurhuis gedemonteerd, deze worden immers toch vervangen voor nieuwe delen. Toen ben ik begonnen met de hele bodem kaal te maken tot op het blanke staal met een roterende staalborstel op de slijptol. Op het moment moet ik nog 1 wielkuip en dan kan ik beginnen met nieuwe antiroest erop te spuiten
IMG_20200315_151550.jpg
 
Nice! Altijd wat jaloers op mensen die wat kunnen met hun handen (behalve op een toetsenbord rammen, zoals ik)!!!
 
  • Leuk
Reactions: JP030
Aandacht voor de bodem was niet helemaal overbodig
Terecht dat je hem gelijk echt goed maakt.
Succes en plezier gewenst
 
Deel 2:

Nadat alle ondercoating was weggehaald ben ik begonnen met het repareren van de paar roestplekken/gaten die er zaten.

Ik ben begonnen aan de passagierskant in de voorste wielkuip, hier zat onder de bevestigingsplaat van de schokdemper een flinke roestplek die zelfs een beetje door de tweede plaat is heengegaan. Het lijkt erop dat ze deze bij de vorige 'restauratie' er niet afgehaald hebben maar er gewoon overheen gespoten hebben...
Voor, tijdens en het eindresultaat.
IMG_20200401_115801.jpg
IMG_20200401_141434.jpg

t
IMG_20200401_151953__01.jpg
IMG_20200401_152704.jpg


Hierna heb ik nog wat andere kleinere plekken uitgeslepen en er nieuwe platen in gelast, Ik zal niet alle foto's erbij zetten anders is het straks 2 pagina's lango_O
IMG_20200401_144252.jpg
IMG_20200402_143004.jpg
IMG_20200405_165802.jpg


Hierna volgde de moeilijkste reparatie van allemaal, tijdens het loshalen van het subframe was 1 van de 4 bouten afgebroken. Deze bouten zitten vast aan een moer die aan de binnenkant van de dorpel zit vastgelast, helaas was naast het afbreken van de bout dus ook de moer losgekomen. deze moest ik dus ook zien te fixen, Toen ik het stuk uit had geslepen kwam ik voor een niet zo'n leuke verassing te staan toen ik in de dorpel keek:oops:
IMG_20200402_151042.jpg


Omdat ik de mini op een goede manier wil restaureren heb ik de dorpel maar open geslepen, en het was nog erger dan ik dacht

IMG_20200402_153455.jpg



Hierna dus het hele rotte stuk eruit geslepen en een nieuw stuk er in gelast:
IMG_20200402_160013.jpg
IMG_20200403_151108.jpg

Daarna heb ik alles goed ingespoten met INOX-spray. Daarna begon het echte moeilijke werk, het lassen van de moeren op de nieuwe plaat. Het is belangrijk dat de moeren precies goed zitten zodat het subframe ook recht gemonteerd kan worden, anders klopt de hele uitlijning van de auto niet meer. Ik heb dus besloten om eerst een plaatje te hechten, het subframe te monteren op de andere 3 plekken en dan via de boutgaten op het subframe het plaatje door te boren waar de moeren op komen. Uiteindelijk was ik best tevreden over het eindresultaat:
IMG_20200404_124140.jpg

IMG_20200403_161827.jpg





Hierna hoefde ik alleen nog de dorpel terug te vouwen en weer dicht te lassen:
IMG_20200404_153337.jpg

Daarna heb ik ook een nieuw plaatje voor de zijkant gefabriceerd en gelast:
IMG_20200404_161832.jpg


Nadat het laswerk klaar was is de auto helemaal afgeplakt en zijn alle naden en kieren zorgvuldig ingesmeerd met strijkkit om zoveel mogelijk roest te voorkomen:
IMG_20200406_155058.jpg
IMG_20200408_130921.jpg


Na dat de kit genoeg tijd heeft gehad om te drogen is de onderkant gespoten met de RX producten van Caprotech:
IMG_20200409_151611.jpg
IMG_20200409_174039.jpg


Al met al ben ik zeer tevreden over het resultaat:innocent:
 

Bijlagen

  • IMG_20200402_152454.jpg
    IMG_20200402_152454.jpg
    168,7 KB · Weergaven: 0
  • IMG_20200403_161824.jpg
    IMG_20200403_161824.jpg
    155,9 KB · Weergaven: 0
  • IMG_20200403_163441.jpg
    IMG_20200403_163441.jpg
    189,7 KB · Weergaven: 0
  • IMG_20200404_124136.jpg
    IMG_20200404_124136.jpg
    202,7 KB · Weergaven: 0
  • IMG_20200404_153340.jpg
    IMG_20200404_153340.jpg
    147,3 KB · Weergaven: 0
  • IMG_20200404_161835.jpg
    IMG_20200404_161835.jpg
    212,6 KB · Weergaven: 0
Respect !!

De enige manier is het gelijk goed doen.
Moet je natuurlijk wel kunnen, maar daar twijfel ik, zeker na dit verslag, niet aan ..
 
Mijn eerste gedachte was ook gelijk 'Project Binky'!

Ongevraagde tip: gebruik Mike Sanders Fett als anti-roestmiddel. Dit spul is in een grondige test in een Duits autoblad als winnaar naar voren gekomen.