Afgelopen weekend stond er weer eens een detail gepland na ruim 6 maanden weinig tot niets gedaan te hebben vanwege de hernia operatie die ik achter de rug had.
En meteen maar een flinke auto, een Skoda Superb.
Vorig jaar had ik al een keer een auto gedaan, namelijk zijn BMW 320d ede executive. Ditmaal ondernam de eigenaar nogmaals de reis om af te zakken naar Den Haag om zijn nieuwste aanwinst onder handen te laten nemen.
Vrijdagmiddag afgesproken om de auto neer te zetten zodat ik in de weinige uurtjes dat er nog licht was buiten, de auto alvast kon wassen, foamen en kleien zodat ik zaterdagochtend (7 uur) meteen aan de bak kon.
De auto bij aanvang:
Als eerste werd de auto gefoamd zodat vastzittend vuil los kon weken en zo veilig werd afgevoerd zonder deze aan te raken.
De velgen behandeld met een de-ironizer.
Nadat de auto was gefoamd en gewassen, de lak gekleid. Van de liggende delen kwam niet heel veel vervuiling af, des te meer van de zijkanten.
Nieuw stuk klei vs. gebruikt stukje klei...
Nadat de auto gedroogd is en naar binnen gereden, was het tijd om de lak te inspecteren.
Wat bewegend materiaal.
Omdat de eigenaar mij vertelde dat de achterklep recentelijk was overgespoten vanwege wat schade, heb ik de lakdiktemeter erbij gezet.
Aan de achterzijde was duidelijk te zien dat de lak wat dikker in z'n velletje zit dan de rest van de lak.
De lak liet zich vrij makkelijk corrigeren, hiervoor diverse Scholl polijstmiddelen en pads gebruikt, zowel roterend als met de dual action.
De vele uurtjes over de lak aaien en wrijven resulteerde weer in een sprankelende diep zwarte lak.
Wat zwart is, hoort zwart te blijven
Zelfs de zeer strenge Monello Faro lamp zag dat het goed was.
Volgens mij hebben bij een eerdere polijst sessie het niet zo nauw genomen met de trims. Deze zaten onder de witte residu...
Deze geprobeerd met APC, Super Degreaser en Prep schoon te maken, helaas lukte dit niet dus moest ik naar een paardemiddel grijpen. Het residu verdween als sneeuw voor de zon, gebruik makend van een tandenborstel en wat elbow grease...
De trims zijn behandeld met Infinity Rubber Wax.
Na het ontvetten was het tijd om de bescherming aan te brengen. Ditmaal niet gekozen voor een Waxaddict product, maar de Infinity Glass Canopy wax.
Deze wax dient 30 tot 45 minuten te curen zodat deze optimaal hecht aan de lak en een langdurige bescherming biedt.
Het afnemen is een fluitje van een cent, je wrijft zo de glans erin
De wielen en banden beschermd met Waxaddict Feeder Tyre Conditoner en Hydrorim Spay on Wheel wax
Ook onder de motorkap de boel schoon gemaakt. APC, kwast en wat doeken. Daarna behandeld met Meguiar's All Season Dressing. Naderhand nog afgenomen met een doek om het teveel aan product weg te halen.
Nadat alle puntje op de i stonden, kon de auto naar buiten.
En meteen maar een flinke auto, een Skoda Superb.
Vorig jaar had ik al een keer een auto gedaan, namelijk zijn BMW 320d ede executive. Ditmaal ondernam de eigenaar nogmaals de reis om af te zakken naar Den Haag om zijn nieuwste aanwinst onder handen te laten nemen.
Vrijdagmiddag afgesproken om de auto neer te zetten zodat ik in de weinige uurtjes dat er nog licht was buiten, de auto alvast kon wassen, foamen en kleien zodat ik zaterdagochtend (7 uur) meteen aan de bak kon.
De auto bij aanvang:
Als eerste werd de auto gefoamd zodat vastzittend vuil los kon weken en zo veilig werd afgevoerd zonder deze aan te raken.
De velgen behandeld met een de-ironizer.
Nadat de auto was gefoamd en gewassen, de lak gekleid. Van de liggende delen kwam niet heel veel vervuiling af, des te meer van de zijkanten.
Nieuw stuk klei vs. gebruikt stukje klei...
Nadat de auto gedroogd is en naar binnen gereden, was het tijd om de lak te inspecteren.
Wat bewegend materiaal.
Omdat de eigenaar mij vertelde dat de achterklep recentelijk was overgespoten vanwege wat schade, heb ik de lakdiktemeter erbij gezet.
Aan de achterzijde was duidelijk te zien dat de lak wat dikker in z'n velletje zit dan de rest van de lak.
De lak liet zich vrij makkelijk corrigeren, hiervoor diverse Scholl polijstmiddelen en pads gebruikt, zowel roterend als met de dual action.
De vele uurtjes over de lak aaien en wrijven resulteerde weer in een sprankelende diep zwarte lak.
Wat zwart is, hoort zwart te blijven
Zelfs de zeer strenge Monello Faro lamp zag dat het goed was.
Volgens mij hebben bij een eerdere polijst sessie het niet zo nauw genomen met de trims. Deze zaten onder de witte residu...
Deze geprobeerd met APC, Super Degreaser en Prep schoon te maken, helaas lukte dit niet dus moest ik naar een paardemiddel grijpen. Het residu verdween als sneeuw voor de zon, gebruik makend van een tandenborstel en wat elbow grease...
De trims zijn behandeld met Infinity Rubber Wax.
Na het ontvetten was het tijd om de bescherming aan te brengen. Ditmaal niet gekozen voor een Waxaddict product, maar de Infinity Glass Canopy wax.
Deze wax dient 30 tot 45 minuten te curen zodat deze optimaal hecht aan de lak en een langdurige bescherming biedt.
Het afnemen is een fluitje van een cent, je wrijft zo de glans erin
De wielen en banden beschermd met Waxaddict Feeder Tyre Conditoner en Hydrorim Spay on Wheel wax
Ook onder de motorkap de boel schoon gemaakt. APC, kwast en wat doeken. Daarna behandeld met Meguiar's All Season Dressing. Naderhand nog afgenomen met een doek om het teveel aan product weg te halen.
Nadat alle puntje op de i stonden, kon de auto naar buiten.
Laatst bewerkt: