• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Aansluitstuk kraan

mrveedee

Detailing rookie
6 jul 2021
7
15
Hallo,

Om mijn auto sneller te kunnen wassen zou ik graag de kraan dichterbij willen gebruiken. Alleen is dit een relatief rare kraan.
Deze heeft een buitendiameter van 23mm aan de uiterste kant.

Ik kan niet meteen een aansluitstuk hiervoor vinden.
1625588458101.png

Wat stellen hier voor?

Thanks!
 

Bijlagen

  • 1625588456002.png
    1625588456002.png
    690,9 KB · Weergaven: 124
Welkom op het forum. ;)

De verbindingsstukken voor op de kraan zijn er in verschillende maten en uitvoeringen.

(1/2" - 3/4", etc. Kunststof, messing, etc. Binnendraad, buitendraad, etc)
 
hey quantoxx,

dank u de reactie!
deze kraan is 23cm dus is over 3/4'', niet? Bestaan er zo stukken die op deze kraan passen?
 
Ahhh sorry ik ben niet mee met deze maten. Ik was een conversie van inches aan het doen en kwam op 19 mm uit
 
Nee, ik vermoed dat je een 3/4" koppeling nodig hebt want een 1" is een stuk groter. En deze maat is niet heel gangbaar, 1/2" en 3/4" zijn de meest gebruikte koppelingen.

Volgens de website van Gardena:

G 1/2" = 21mm
G 3/" = 26,5mm
G 1" = 33mm


Wat je kan doen, is de slang van de wasmachine los koppelen en deze op de kraan aansluiten. De aansluiting van de wasmachine op de wasmachinekraan is 3/4", dan weet je het zeker.
 
Thanks, Nick
ik heb zojuist gekeken aan het wasmachine en ik denk dat het inderdaad een 3/4'' is, maar ik ga het niet loskoppelen anders staat de vloer zo meteen onder water. Alleen raar dat die 3/4'' 26mm is, misschien berekenen ze hier een andere maat?

Dencoupe: Nee, dat is niet echt een oplossing want de kraan is vastgezet met één of ander plaksel
 
kraan zit echt niet vastgelijmd ;)

Met een waterpomptang draai je hem wel eruit hoor. Tenminste als ik het zo zie, zit ie met schroefdraad erin….
 
Gardena heeft 2 gangbare maten voor dergelijke koppelingen zie ook de posts van nicknameless hierboven. Op een buitenkraan zit echt wel een gangbare maat schroefdraad, anders wordt ie niet verkocht omdat je er geen koppeling voor een slang op kunt zetten.

Wat je meet als maat bij schroefdraad kun je niet 1:1 vertalen naar schroefdraadmaat. Als je bijvoorbeeld het andere opzetstuk voor de kraan meet, meet je de binnenmaat van de schroefdraad, op de buitenkraan meet je de buitenmaat, dus zelfde schroefdraad, verschillende maten die je meet.
 
  • Leuk
Reactions: mrveedee en Juul
Wat ik heb gedaan is in de bouwmarkt (in dit geval de Karwei) simpelweg ook meten en passen; ze verkopen daar de koppelstukken én buitenkranen. De goedkope lijn van het huismerk zit meestal niet in het plastic, zo kun je toch een maat proberen in de winkel. Toen ik de maat wist heb ik daar de Gardena variant van gekocht.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba en mrveedee
@mrveedee :

wellicht handig om je even voor te stellen en te vertellen waar je vandaan komt.
Ik heb hier een hele collectie van die dingen liggen (regelmatig verbouwen, verhuizen bouwt een mooie collectie van die rommel op)
Mocht je in de buurt wonen kun je ze even kunnen komen halen en degene die past kunnen houden ;)
 
Ik ben op zoek naar een nieuwe "keuken" kraan, een warm/koud mengkraan, waar makkelijk een Gardena koppeling op kan.
Hij komt niet in de keuken maar in de schuur, iemand een suggestie?