• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Exterior Detail Abarth Grande Punto

Zo zie je dat je op dit mooie forum heel wat kunt leren van elkaar.
Stel gerust je vragen er is altijd wel iemand die je met raad en daad terzijde staat
 
Haha! Maak het niet te moeilijk voor jezelf. :)

Je gaat indaad van grof naar fijn, maar dan kijk je dus hoe grof die grof moet zijn. Ik heb zelf altijd de (pech) dat ik harde lakken tegenkwam. Dus dan pakte ik Gele pad + Veloce en was er veelal meerdere hits nodig. Zo nu en dan kwam ik een zachte lak tegen en merkte toen op dat ik met Oranje pad + Mezzo al de boel in één hit strak kon krijgen en schaalde dan al af naar Witte pad + Finale.

Zou ik zo'n zachte lak óók doen met Gele Pad + Veloce, zou ik waarschijnlijk met de horizontale banen (1/2 een dambordpatroon) al de boel gecorrigeerd hebben, vervolgens met de andere helft van het dambordpatroon goede lak weghalen en dan is de korrel misschien amper afgebroken. (En de finish dus minder strak)
Vervolgens moet ik dan de 'schade' van Gele pad + Veloce extra goed wegwerken met Oranje pad + Mezzo en dan nog Witte pad + Finale.

Ondertussen heb ik de lak dus al zo vaak gepolijst, dat er onnodig veel goede lak weg is. :)

Dusss... Testspot doen en kijken welke stap al genoeg is. Vervolgens afschalen.
Vrees verder niet dat het heeeeel erg is, want met de DAP en een iets te zware combi, haal je niet 10x teveel lak weg als nodig, maar onnodig = onnodig. :)

+1
Amen.

Een testspot doe je dus op een klein plekje (spot), bijv. een gedeelte van de motorkap waarbij je dus uitprobeert (test) met welke combi polijstmiddel/pad de beste behandeling is om de swirls/krassen te verwijderen, te beginnen met een lichte combi. Eenmaal de beste behandeling gevonden is dit je grofste stap voor de gehele wagen (je gaat niet een testspot per paneel bepalen), eventueel afschalen.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Bedankt voor de tips mannen, dit is handig voor mijn volgende detail klusje dit weekend!
Overigens heb ik afgelopen weekend wel een testspot gedaan (onbewust, niet wetende dat t een testspot was) op de auto van mijn vriendin. Dat dak van haar C2 is helemaal dof, met diepe groffe swirls. Ik zal eerstdaags een foto posten van dat drama. Ben ik benieuwd wat jullie aanraden, hoe ik die weer mooi krijg!
 
Hier de foto van de auto van mn vriendin!
2532b1ddadabf152e5e0eb7613fadeb2.jpg

5e472bab29c5c34cd271700d62810ab1.jpg

Rechts een testspot.
Hoe krijg ik dit t beste weer mooi?
 
Lezen heren: C2 is inderdaad een Citroentje, lijkt mij.

Wat ik zie op het dak: geen swirls (daarvoor is de foto te slecht / geen lichtbron aanwezig), opgedroogde (ingebrande?) watervlekken; dus totaal geen SLP, vogelpoep die met een beetje "geluk" ingevreten is........
 
Ja inderdaad een Citroentje! Ja foto is wat slecht, heb nog geen kans gehad voor een betere foto.
Maar er zitten allemaal vegen op t dak alsof iemand met zand de auto heeft afgedroogd.
Ik heb net als bij mijn auto op dezelfde manier gepolijst, dus van grof naar fijn.
Dus gele pad stand 6, oranje pad stand 6 en dan polishing pad stand 3. DAP900. En het monello polijstspul in de juiste volgorde, kan die namen niet onthouden haha.
Desondanks is t nog een bende.
 
Laatst bewerkt:
Kleien ga ik nog proberen, denk wel dat ik veel weg krijg. Ik houd jullie op de hoogte!
08ce097c85f02939d54962783a805013.jpg
ad3ed427c8800ff3ccb1dbf4bb7ffe6f.jpg

Vandaag auto voor verkoop gepolijst. Desondaks mooi resultaat, helaas geen voor en na foto!
 

Bijlagen

  • 7ff50bc3af76d1706b9411bb9af34fa8.jpg
    7ff50bc3af76d1706b9411bb9af34fa8.jpg
    863,1 KB · Weergaven: 99
  • Leuk
Reactions: GiuliettaQV
Dat is een hele mooie Punto, Henkpascal. Je bent er zuinig op en een echte liefhebber, zoals velen hier op het forum. Wat ik echt niet snap is dat je, met een koude motor, je door de spits begeeft op een manier die niet zou misstaan in de gemiddelde uitzending van wegmisbruikers. Dat je daarmee het risico loopt dat je schitterende Punto er misschien niet zo lang zo schitterend uitziet, moet je helemaal zelf weten natuurlijk, maar past niet bij een gepassioneerde detailer lijkt me.

@Basg, als je iets niet zint kun je Henkpascal persoonlijk een berichtje sturen. Op deze manier doe je dat niet.
Huh.... Hebben we iets gemist ofso? Lees er niets over terig in het topic. :p
 
  • Leuk
Reactions: Henkpascal en Blade
Hahaha oeps! Gespot!
Ten eerste geef ik nooit gas met koude motor!!!
Ten tweede, waar heb je mij gezien dan? En ja ik rijd sochtends op t laatste stuk snelweg tot op t werk graag door.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Reactions: Blade