• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Advies aanschaf verlichting garage

Underground75

Detailing trainee
10 aug 2019
13
45
Dag allemaal.

Momenteel zijn wij bezig een houten garage te bouwen waarbij ik vast loop bij het bedenken van een verlichtingsplan. De binnenruimte is 6,7 m diep, 4m breed en 2,4-2,3m doorloophoogte (dakafschot van linksvoor naar rechtsachter). De hele garage wordt afgetimmerd met Fins underlayment zonder verdere afwerking. Tegen de achterwand komen twee kasten en een werkbank (200 x 60 cm), allen van underlayment.
Qua lichtkleur wil ik voor 4000K gaan aangezien ik 6500k te blauw vind. Omdat het dakafschot van linksvoor naar rechtsachter loopt wil ik voor TL armaturen gaan welke ik op de balken monteer, op deze manier kan er geen stof ophoping vinden op de TL balken.
Uiteraard zal er nog een aparte inspectielamp worden aangeschaft voor het detailen.

Na veel lezen en zoekwerk heb ik gekozen voor onderstaande opstelling , hierbij heb ik een oppervlakte aangehouden van 25,6m2 (4m breed en 6,1m diep omdat de kastenwand 60cm diep wordt + ruimte boven de werkbank 200cm x 60cm). De enige twijfel die ik nog heb is welke TL armaturen ik neem de 2650lm of de 3220lm (beiden hebben een lichtbundel van 180°). Boven de werkbank komt ook een zelfde TL armatuur te hangen als de rest (totaal 10 TL armaturen)

Vraag:
Is meer licht beter of kan je ook te veel licht hebben?

Optie 1:
5x h.o.h. 1,2 m met 1x 150cm TL armatuur t8 gekoppeld met 2650 lumen per armatuur
Aan beide zijwanden 2x 150cm TL armatuur t8 gekoppeld (tussenruimte 1m) met 2650 lumen per armatuur op 230cm hoogte
1x 150cm TL armatuur t8 met 2650 lumen
Totaal: 10x 2650lm = 26.500lm => 26.500lm ÷ 25,6m2 = 1035lux
Kosten TL armaturen €220,70

Optie 2:
5x h.o.h. 1,2 m met 1x 150cm TL armatuur t8 gekoppeld met 3220 lumen per armatuur
Aan beide zijwanden 2x 150cm TL armatuur t8 gekoppeld (tussenruimte 1m) met 2650 lumen per armatuur op 230cm hoogte
1x 150cm TL armatuur t8 met 3220 lumen
Totaal: 10x 3220lm = 32.200lm => 32.200lm ÷ 25,6m2 = 1258lux
Kosten TL armaturen €268,70

VISIO_2019-09-01_09-01-02.jpg
 
Hoeveel ruimte heb je boven de sectionaaldeur als deze open is? Ik betwijfel namelijk of je daar wel armaturen kunt monteren, gezien de hoogte van de ruimte.
 
Waarom werk je niet met ledpanelen?
Ik ervaar daarmee een mooie gelijkmatige verdeling van het licht en verbruikt een stuk minder dan TL.
 
Ik zou ook LED panelen aanbevelen.
Let ook op het feit dat wanneer je poort open is, de verlichting geblokkeerd wordt.
Tevens raad ik aan om in aparte secties te werken, zo kun je zelf bepalen welke verlichting je aandoet en welke je uitzet omdat je ze niet nodig hebt.
 
  • Leuk
Reactions: Matsu
Ik heb me even wat meer ingelzen in ledpanelen, ik heb 60x60 panelen in 4000K gevonden met 4800lm, een stalingshoek van 120° en een UGR <19.

Qua opstelling denk ik dat optie 2 voldoende licht gaat geven. verlichting opgedeeld in aparte secties:
blauw vooraan
geel achteraan
groen boven de werkbank
rood verlichting vanaf de zijkant (optioneel)

mocht ik dan alsnog licht tekort komen dan kan ik er als nog twee bijplaatsen zoals optie 1

VISIO_2019-09-03_15-34-01.jpg



Stralingshoek:
VISIO_2019-09-03_15-33-25.jpg
 
Zou zelf denk eerder voor optie 1 gaan licht van de zijkant kan je altijd wel doen met draagbare lamp bij licht van boven word het lastiger denk.
 
Zij-verlichting zou mijn voorkeur hebben. Geen schaduw creeren, ook goede verlichting wanneer de deur open staat op warme dagen o.i.d.

Zo niet, dan een bak licht van bovenaf met witte muren. :D
 
Wat kosten die panelen als ik zo vrij mag zijn. Als ze niet heel duur zijn beter 2 te veel op hangen dan te weinig toch?
 
Je kunt de led panelen ook iets meer naar de zijmuren plaatsen, waardoor je op de zijkanten minder schaduw hebt, en meer verlichting op de zijkant van de auto.
 
Afgelopen dagen veel foto’s bekeken op FB en Insta en ben tot de conclusie gekomen dat niets zo persoonlijk is als verlichting. Door te zoeken op ‘car detailing Nederland’ ben ik foto’s tegen gekomen met bijna steriel witte ruimtes tot witte ruimtes met een zwart plafond, ruimtes met een houten plafond en betonbakstenen ruimtes met wat TL’s aan de wanden. En op gebied van verlichting alles van TL’s tot aan ledpanelen. Dit alles was voornamelijk de hoofdverlichting. De plaatsing van de verlichting was ook verschillend (plafond, zijwanden bovenaan, zijwanden tussen schouder en kniehoogte)
Voor het detailen gebruiken de profs veel Scangrips of vergelijkbare bijverlichting, iets voor in de toekomst.

Mijn ruimte gaat afgetimmerd worden met Fins underlayment (plafond is van vuren balken met daarop underlayment) wat ook gebruikt gaat worden voor de kasten. Op dit moment geen intentie om alles wit te verven. Voor de verlichting ga ik voor 6 panelen zoals in de afbeelding met vooraan in de garage 2x een kleine TL om een donker gat te voorkomen. Indien dit niet voldoende blijkt te zijn kan ik er altijd 2 panelen bij plaatsen, deze zijn € 30,- per stuk. Boven de werkbank komt 1x een TL armatuur en optioneel komen er links en rechts nog TL armaturen bovenaan de wanden, waarbij ik eerst ga kijken of beide zijden nodig is of niet.
Blauw op aparte schakelaar, groen op een aparte schakelaar en roos op een aparte schakelaar.

Mijn doel is om het detailen en het aanbrengen van coatings goed onder de knie te krijgen waarbij ik diverse workshops wil gaan volgen en wat oefenmateriaal (motorkap met harde en met zachte lak) wil aanschaffen. Uiteraard zin onze eigen auto’s hier ook onderdeel van.

25 jaar geleden heb ik vakantiewerk gedaan bij een merk dealer waarbij ik veel auto’s heb gepoetst, destijds met goedkope wax en met de hand. Vanwege gebrek aan ruimte, tijd en geld heb ik hier verder niet veel meer mee gedaan. Nu zeker met de bouw van mijn garage die achter in de tuin komt heb ik genoeg ruimte binnen en buiten om te werken. En nog beter vrouwlief vind het goed :)

VISIO_2019-09-07_08-13-24.jpg
 
Ik had met de bouw van m'n garage 8 TL bakken opgehangen aan het dak. Laatst heb ik de bakken omgebouwd en voorzien van Philips UO led tubes. Kleur 840 (4000K). Echt heel mooi en veel licht
Daarbij hangt er een scangrip lamp aan m'n poetskar en ik heb een scangrip op een statief.
 

Bijlagen

  • 20191113_201832.jpg
    20191113_201832.jpg
    211,9 KB · Weergaven: 559
  • Leuk
Reactions: vonred
Door omstandigheden (iets met een burn-out) heeft het langer geduurd dan ik wilde. Inmiddels is mijn werkplek af en wil ik mijn ervaringen met de aangeschafte verlichting met jullie delen. Uiteindelijk ben ik voor een andere setup gegaan:

(6x) dubbele 1.5m 50W LED TL 6000k in 2 rijen van 3 in de lengte van de ruimte. LINK
(12x) LED schijnwerper 10W 6400K verdeeld over de ruimte op 220cm hoog, 5x links, 5x rechts en 2x aan de achterzijde van de ruimte LINK

Verlichting is apart te schakelen met 3 lichtschakelaars:
- LED TL
- LED schijnwerpers links
- LED schijnwerpers rechts

Bij het polijsten gebruik ik voornamelijk de LED schijnwerpers en natuurlijk een losse FLEX DWL 2500 10.8/18.0 full spectrum accu ledlamp en Scangrip Sunmatch 4.

Ik ben meer dan tevreden over het eindresultaat,
Verlichting1.jpg
Verlichting2.jpg
Verlichting3.jpg