• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Vragen over voorzieningen & verlichting garage

Koen

Detailing addict
12 okt 2012
238
65
Beste mede-detailers,

Bij het maken van de plannen voor ons nieuwe huis, was een van mijn wensen om de garage in te richten voor het poetsen en detailen van onze auto's.
Nu ik eindelijk bezig ben met de afwerking ervan, komt natuurlijk het probleem van de voorzieningen en vooral de verlichting naar boven. Wat, hoeveel, waar, ... ?
Hiervoor had ik graag wat input gehad van jullie, zodat ik geen onnodige of foute kosten maak...

De bedoeling is dat de eerste 6m aan de binnenkant van de garage vrij blijven voor het parkeren van de auto's en om als poets- en detailzone te gebruiken.
In het midden heb ik een afvoergoot voorzien en de vloer wordt lichtjes hellend zodat alle water afgevoerd wordt. De vloer zal uitgevoerd worden in tegels of waterdichte beton/chape, maar daarvoor moet ik me nog wat meer informeren...
Het achterste gedeelte (vanaf de deur) zal zo'n 3 à 4cm hoger liggen, waardoor ik hoop dat er geen water naar dit deel zal stromen.
In het achterste deel bevindt zich een smeerput met kleine kelder. Hierin ben ik van plan een kleine elektriciteitskast en een kleine elektrische boiler te hangen en zal ook een compressor komen.
Aan de rechtermuur komen enkele kasten voor het opbergen van materiaal (vermoedelijk ook 1 detailkast... :innocent:).
Via een doorvoergat aan de rechtermuur komen alle elektrische-, water- en luchtleidingen naar boven.
Momenteel was ik van plan om aan de balken waarop het dak bevestigd is (zie schema hieronder) rijen TL-verlichting te hangen. Van de middelste rij zou ik 3 lampen gebruiken als standaard verlichting, de andere rijen zou ik enkel gebruiken tijdens het poetsen en detailen en dus apart bedienen. De rijen tegen de zijmuren zou ik onder een hoek van 45° hangen (dus niet recht naar beneden maar schuin naar het midden toe gericht).
De hoogte van het dak gaat van 2,7m aan de linkerkant tot 2,9m aan de rechterkant.
In de smeerput is het de bedoeling om langs de volledige rand verlichting te voorzien die naar boven schijnt.

Volgende vragen heb ik nog, waarop ik hoop dat iemand me wat input kan geven :)
  1. Is de verlichting die ik wil gebruiken goede verlichting voor te detailen? Of kan ik beter andere types nemen?
  2. Is het voldoende verlichting?
  3. Heb ik een afscheiding nodig tussen mijn 2 delen voor als ik de auto binnen was zodat het achterste deel niet nat wordt? Welk materiaal kan ik hiervoor nemen?
  4. Zijn de voorzieningen voldoende?
Hieronder vinden jullie een schema van de voorzieningen zoals ik ze momenteel gepland heb, en een schema van de balken waarop het dak bevestigd is. Deze balken dacht ik dus te gebruiken om de verlichting aan op te hangen.
Legende voor 1e schema:
- Geel = stopcontacten
- Blauw = water (zowel warm als koud regenwater)
- Paars = lucht

Schema_voorzieningen.png


Schema_balken.png
 
Allereerst let er op dat je stopcontacten toch minimaal spatwaterdicht zijn als ze niet in gebruik zijn (met name die naast de garagedeur)

Als je twijfelt of je voldoende afscheiding hebt tussen het voorste en achterste deel om de auto te wassen: eventueel kun je daar een soort douchegordijn tussen hangen zodat je smeerput na een wasbeurt niet vol water staat. Andere optie is dat je geen douchegordijn maar van die transparante kunststofflappen pakt, zoals je die ook wel in bedrijven ziet (maar dat is een andere prijscategorie), en je moet die wel goed aan de kant kunnen krijgen als je de smeerput wil gebruiken (anders kun je na ieder gebruik van de smeerput een heftige polijstbeurt doen)

Wat de verlichting betreft: dit is ook sterk afhankelijk van welk type verlichting en hoeveel je ophangt (temperatuurkleur en lichtopbrengt), maar ook van kleur en inrichting van je garage. Als je van de binnenkant van je garage een spiegelpaleis maakt, heb je veel minder lampen nodig.
 
  • Leuk
Reactions: Koen
De stopcontacten en schakelaars worden de buitenserie van Niko, IP55 als ik me niet vergis. Dus qua waterdichtheid zit dat goed.

Douchegordijn lijkt me wel veilig ja, maar iemand een idee of dit te krijgen is in 6m x 2,5m???

De muren van de garage worden wit of licht grijs en waterafstotend behandeld. Vloer zal grijs worden. Plafond is wit metaal (sandwichpanelen).
Op zich dus wel lichte muren en plafond.
Momenteel dacht ik 5 rijen van 5m TL-lampen van 3000K te hangen, elke rij op ongeveer 1,4m van elkaar...
Maar zijn TL-lampen goed? Of beter iets anders? Of combineren?
 
@Koen Je kunt natuurlijk een paar douchegordijnen naast elkaar hangen, eventueel kun je in het bovenste deel nog iets van plexiglas zetten, zodat je de rails van het douchegordijn gewoon horizontaal kunt hangen, en er toch geen water overheen komt.

Wat verlichting betreft: ik zou tegenwoordig niet meer zo snel voor TL kiezen, maar kijken of je betaalbare LED kunt vinden. Desnoods een gewone armaturen met E27 fitting, waar je dan een LED indraait met E27 fiitting. Dat gaat je fors in de stroomkosten schelen in de toekomst.
 
Ik zou persoonlijk een douchegordijn of afscheiding lekker achterwegen laten.

Een hogedrukreiniger is sowieso niet aan te raden binnen. En wassen en spoelen met een tuinslang gaat prima zonder.
 
De douchegordijnen kan ik achteraf nog wel hangen moest het nodig zijn.

De vraag die ik me bij LED stel is of deze nog voldoende licht geeft vanaf 3m hoogte...
Buiten de dure LEDverlichting heb ik er ook nog niet veel gevonden met een CRI-waarde boven de 85... Of is 80 voldoende voor het detailen?

@Zluytr wat voor LEDpanelen heb jij hangen?

Hierbij nog een foto van hoe het momenteel eruit ziet en hoe de auto zou staan voor het wassen of een detail.
20170919_212910.jpg
 
Mooie ruimte, maar hou bij led wel in de gaten dat ook die niet het eeuwige leven heeft, en ze ook minder licht gaan geven hoe meer branduren ze hebben, dus soms lijk het leuk om led te plaatsen, maar dan moet je voor een goed merk als Philps gaan en zeker niet verwachten dat ze veel langer meegaan dan een gewone tl.

kijk heel goed hoeveel lumen een led tl geeft, je zult zien dat het lijkt of het goedkoper is in verbruik maar vaak 30% minder licht gegeven wordt bij eenzelfde lengte buis en dus feitelijk een gewone tl best zuinig is, daarnaast zit je met de kleur, de kleur is vaak ook niet geweldig van een led, hoewel fabrikanten vaak van alles beweren is de kleur van de led tl anders dan van een gewone tl.
 
@opelmark M'n vader verkoop al een flink aantal jaar LED verlichting en hier heb ik ook nog nooit van gehoord. Ook LED buizen heb je in veel maten en kleuren. Ik vraag me echt af waar je deze informatie vandaan hebt?

Lees je goed in op verschillende sites en ga het liefst zelf kijken. M'n vader levert alleen aan bedrijven en niet aan particulieren, maar op z'n site kun je wel veel informatie vinden.

Overigens zou ik, wanneer je de mogelijkheid hebt, gaan voor LED panelen. Deze geven echt een prachtig egaal lichtbeeld, dat kan zeker bij detailen heel handig zijn ten opzichte van losse buizen.

Als de link niet mag van moderators mogen jullie hem ook weghalen hoor.
 
Hey die F31 is een stuk mooier dan de E90 op je profielfoto ;)

En dat is een prachtige ruimte... heel mooi!

CRI van 80 is zat voor het detailen.

Ik heb een systeem plafond waar ik de panelen in weg gewerkt heb.

Ja, heb nog geen goede foto van de F31... dus moet de vorige nog even blijven...

Panelen kan ik wel opgehangen krijgen tussen de balken dus dat moet lukken :)

@opelmarkLees je goed in op verschillende sites en ga het liefst zelf kijken. M'n vader levert alleen aan bedrijven en niet aan particulieren, maar op z'n site kun je wel veel informatie vinden.

Overigens zou ik, wanneer je de mogelijkheid hebt, gaan voor LED panelen. Deze geven echt een prachtig egaal lichtbeeld, dat kan zeker bij detailen heel handig zijn ten opzichte van losse buizen.

Bedankt voor de info, ik ga zeker de site eens doornemen!
 
Ik kan me bij de reactie van @opelmark wel iets voorstellen. Op het werk in de parkeergarage hangen van af de nieuwbouw Led-TL buizen, dat zullen lampen geweest zijn uit eind 2009 (gebouw is begin 2010 opgeleverd). Na een jaar of 4-5 was er geen enkele originele Led-TL meer, en waren ze allemaal al 1 of meer keren vervangen. De laatste jaren is de kwaliteit en levensduur van Led behoorlijk toegenomen, en ook de prijs is afgenomen, waardoor Led in feite pas een paar jaar echt interessant is.
 
  • Leuk
Reactions: opelmark
@opelmark M'n vader verkoop al een flink aantal jaar LED verlichting en hier heb ik ook nog nooit van gehoord. Ook LED buizen heb je in veel maten en kleuren. Ik vraag me echt af waar je deze informatie vandaan hebt?

Lees je goed in op verschillende sites en ga het liefst zelf kijken. M'n vader levert alleen aan bedrijven en niet aan particulieren, maar op z'n ste kun je wel veel informatie vinden.

Overigens zou ik, wanneer je de mogelijkheid hebt, gaan voor LED panelen. Deze geven echt een prachtig egaal lichtbeeld, dat kan zeker bij detailen heel handig zijn ten opzichte van losse buizen.

Als de link niet mag van moderators mogen jullie hem ook weghalen hoor.

nou dat is heel simpel, naast natuurlijk mijn eigen ervaring bestaat er documentatie over, of het een led tl buis is, led paneel of wat voor led dan ook allemaal hebben ze een terugval in lichtopbrengst het is namelijk led.

en neem bijvoorbeeld een kleine 18W tl buis, lichtopbrengst van een goed merk is 1350lumen, zoek maar eens een led tl buis van dezelfde lengte dan zit je ongeveer op 10watt, MAAR met een lichtopbrengst van 800 tot 1000 lumen meer dan 30% minder lichtopbrengst en dat is als hij nieuw is, philps zegt dan nog eens dat de lichtopbrengst maximaal 30% mag zakken, en dat is dus een merk led dan heb ik het niet eens over andere merken.

maar voor de mensen die google niet willen gebruiken, kijk hier maar eens dit is een van de Nederlandstalige websites die het er over heeft : http://emmlight.com/informatie/led-tl-misverstanden/

onlangs heb ik bijvoorbeeld op een schietbaan led buizen gehangen, toen vroegen ze me wat ik aan het doen was met die meter, ik heb daar even in kaart gebracht op verschillende plekken wat de lichtopbrengst was, even als zekerheid voor in de toekomst, ik weet namelijk nu al dat er vragen gaan komen straks :)
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal,

Ik heb verschillende voors en tegens gelezen over verlichting in de garage op dit forum.

Maar het is mij nog niet duidelijk wat de beste verlichting armatuur is om bij te detailen in de garage. Wij zijn net verhuisd en hebben daarbij een garage van 3.20 bij 9.00 meter waarin ik deze beginnende hobby (even stil gelegen ivm verhuizen naar nieuwbouwwoning en alles wat daarbij hoort) weer wil oppakken.

Het plafond is ongeveer 2.70m hoog en de garage is vrij donker door de gebruikte stenen, deze wil ik in de toekomst witten of laten isoleren met witte panelen oid.

Welke LED of hallogeen lampen/armaturen/panelen gebruiken jullie en wat zouden jullie aanraden?