• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Advies tip voor polijsten

Fabian_1993

Detailing rookie
25 mrt 2025
5
2
Goedeavond

Kan iemand mij helpen met tips/advies over polijsten
mijn auto is vorig jaar door een autopoetsbedrijf gepolijst dus zo erg is de lak ook niet denk ik dan ik wil het nu is zelf proberen
Er zitten wat lichte ja zeg maar waskrasjes op enzo
Dus ik dacht aan 2 steps polijsten of zeg maar 2in1 polijstpasta te proberen?
Ik heb een roterende en een excentrische polijstmachine
Welke is nou het beste voor lichte krasjes en geen hologramen te krijgen
Ik heb eerlijk gezegt niet zoveel zin om een heel weekend te gaan polijsten meer een beetje glans terug te krijgen maar wil het nirt verpesten en dat er hologramen in komen
En eventueel welke pad ik het beste kan gebruiken hardepad of een zachtepad ?
Ik heb ook zo soort wolle pad waar is dat voor?
Ik zie graag jullie tips/advies hierover

Groetjes fabian

Laatst bewerkt:
wat voor merk/type auto heb je?
Wat voor kleur auto heb je?
Wat voor polijstmiddelen/pads heb je zelf al in huis?

Even los van de vragen vind ik dat je altijd even een testspot moet maken om te kijken wat de lak doet.
Vaak zou ik starten met bv een medium combo maar op bv Japanners/Koreanen kun je ook best even wat proberen met een polishing combo.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reacties: Quantoxx
Ik heb een volkswagen polo 2020 zwart
Ik heb alleen nog geen polijstpasta omdat ik nog niet welke ik nodig heb
Ik heb welke polijstpads ik heb een oranje dat is denk de hardste en dan geel en blauw die zijn wat zachter en ik heb zo witte wolle pad

Hey Fabian
Als je auto goed is gepolijst vorig jaar ben je geen grove stappen nodig. Ik zal es beginnen met een testspot met je gele pad en een medium pasta, en een testspot met je blauwe pad en een fine paste. Je kan hier mee spelen, zeker niet te grof beginnen! Excentrisch lijkt me genoeg, roterend zou ik pakken bij hele diepe krassen of een verwaarloosde lak. Ik ben zelf tevreden over de pads van rupes en de pastas van menzerna. Succes

• Verdrietig
Reacties: Quantoxx
Dankjewel voor jullie hulp alvast ja mijn auto is idd goed gepoetst vorig jaar maarja met wassen krijg je altijd lichte krasjes inderdaad
Grote diepe krassen zitten er inderdaad niet in gelukkig
zou het leuk vinden om weer iets meer glans terug te krijgen en dan zonder hologrammen te krijgen

Hey Fabian
Als je auto goed is gepolijst vorig jaar ben je geen grove stappen nodig. Ik zal es beginnen met een testspot met je gele pad en een medium pasta, en een testspot met je blauwe pad en een fine paste. Je kan hier mee spelen, zeker niet te grof beginnen! Excentrisch lijkt me genoeg, roterend zou ik pakken bij hele diepe krassen of een verwaarloosde lak. Ik ben zelf tevreden over de pads van rupes en de pastas van menzerna. Succes
Ik heb je forumnaam aangepast, omdat commerciële namen niet zijn toegestaan. Dus houd daar rekening mee.

Verder vind ik dat foto's wel nodig zijn om een goed advies te geven. Hoe vaak ik auto's in 'perfecte staat' heb gezien waarvan ik dacht: deze is met een bezem gewassen. ;)

Satisfying Car Wash GIF

De vraag was al gesteld, maar nog niet helemaal beantwoord:

* Welke machine heb je? (Vermogen, uitslag, etc)
* Een kleur zegt niets over een pad, tenzij je ook een merk benoemt.

Lichte defecten betekent niet dat je met een lichte combi van pad + polijstmiddel binnen aanzienbare tijd iets gedaan krijgt. Er zijn dusdanig harde lakken, dat een simpele ondiepe swirl vraagt om voldoende slijpkracht om uberhaupt lag weg te kunnen slijpen.

Een testspot met een medium-combi kan je meer vertellen; Binnen één goede hit een diepere kras weg of géén zichtbaar verschil op een lichte swirl.

Met een excentrische machine kan je mooi finishen en zal je geen holo's maken. (Mocht je roterend beginnen en holo's maken, dan haal je ze met het finishen wel weg, als je de excentrische gebruikt)

• Leuk
Reacties: Tim
Ik heb een volkswagen polo 2020 zwart
Ik heb alleen nog geen polijstpasta omdat ik nog niet welke ik nodig heb
Ik heb welke polijstpads ik heb een oranje dat is denk de hardste en dan geel en blauw die zijn wat zachter en ik heb zo witte wolle pad
Vw kan heel harde lak hebben maar dat hoeft niet in dit geval zou ik een testspot maken met een medium cutting/polishing pad en een medium polishing middel. Vanuit dat resultaat kun je beoordelen of medium genoeg is om defecten te verwijderen of dat je een zwaardere polijstcombinatie nodig hebt.
De kleuren van jouw pads zeggen niet zoveel tenzij je het merk erbij vermeld.

Ik vind dat je een zwarte auto sowieso moet finishen (eigenlijk iedere auto maar bij zwart is het verschil het meest zichtbaar)met een finishing polish dat maakt em echt af.

Dank jullie wel voor de goede hulp
Ik ga het een en ander proberen
Denk inderdaad toch beginnen met medium inplaats van harde polijstpasta/pad op jullie advies

Ja ik had die pads gekregen weet de merk zelf alleen niet heb oranje die is best wel hard en dan geel die is wat minder hard en een blauwe die is zacht en nog een witte wolle/haartjes pad
En een zwarte met ribbetjes/golfjes haha