• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Afdruk vogelpoep verwijderen met Hitte?

Heijneker

Detailing guru
27 jan 2020
415
138
28
Ilpendam
Dus, omdat ik op internet allemaal lovende berichten had gelezen, over het verwijderen van vogelpoep afdrukken met een hittepistool/föhn, maar eens zelf op onderzoek uit gegaan.

Ik zelf denk namelijk dat het een tijdelijke oplossing is, maar heb hier niks over kunnen vinden. Wie heeft dit wel eens geprobeerd?

Ik werk bij een autobedrijf/-garage, dat maakt het wat makkelijker om een geschikte kandidaat te vinden. Na het uitproberen op verschillende auto's en verschillende oudere vlekken, leek het erop dat het zelfs niet tijdelijk zou werken. Ik moest dus maar even op zoek naar een verse lading.

Gevonden op een Corsa.
IMG20200411092732.jpg

Auto's worden hier regelmatig gechecked, dus langer dan een paar dagen heeft het er niet op gezeten.

Met de Tornador kwam het dit keer makkelijk vam de auto af, dus inderdaad redelijk vers. Afgenomen met een vieze zeem. Zo gaat dat hier helaas.
IMG20200411094506.jpg


Na drogen bleef deze vlek over, welke heel lastig te zien is op de foto:
IMG20200411093723.jpg

Nu met een hittepistool te lijf gaan. Het was opvallend hoe heet het paneel wel niet moest worden, ik denk in de buurt van 100 graden voor een minuut of wat. De lak werd wat plakkerig bij aanraken. Uiteindelijk bleef er inderdaad niks over:
IMG20200411094653.jpg

De komende zaterdagen zal ik checken en hier updaten of het terug gekomen is, dit verwacht ik wel namelijk. De auto staat wel in de zon, wat er invloed op zou kunnen hebben.
 
Zelf gebruikt ik om mijn vorige zwarte auto een goede föhn duurt wat langer maar met een hitte pistool durfde ik het niet aan.

Afdrukken van de vogelpoep zijn altijd weg gebleven.
 
Een stukje tape op de lak plakken (of wat anders, geen schaap) helpt bij het focussen op de LAK en niet op wat er in de reflectie van de lak te zien is. ;) Als je bijv. met je telefoon de foto maakt, tik dan op je scherm op hetgeen wat je op de lak hebt gelegd om daarop te focussen.

Ik heb nog nog wel een paneel voor je om op te testen. Keuze genoeg aan flinke flatsen.

 
@Quantoxx Ik had handmatige focus en de macrolens gebruikt, ik ben geen kei in foto's schieten (verre van), maar in focus was het (gebouw wazig).

Het had er vast beter uitgekomen met een andere achtergrond. Alleen geen idee welke. o_O

Bizar die motorkap!
 
Ik heb de tip om te verwarmen een hele tijd geleden al gehad van Jansen, maar ik heb het nig nooit gedaan.

Ik heb voor mijn gevoel te weinig verstand van de lak zelf, dus was bang dat het verwarmen voor schade zou kunnen zorgen. (De zon maakt de lak ook flink heet, maar toch)
 
  • Leuk
Reactions: Heijneker
Er was hier toch een draadje over een kant en klaar zakje waar je water aan moest toevoegen en dan op de lak moest leggen? Dan werd heet namelijk. Ben het merk even kwijt...
 
@Brad dat was inderdaad kort besproken in een Off-Topic chat Topic.... Zo.

Autoglym Reflow, werkt in principe hetzelfde, als ik de reclame moet geloven. Ziet er fancy uit.

@BZwart Hmmm, zal het dan toch....
 
Inmiddels bijna drie weken verder en de vlek is nog niet terug gekeerd.

Van een betrouwbare bron heb ik vernomen dat de vlek slechts wat achtergebleven zuur is. Een minimale hoeveelheid, die de lak niet zal aantasten. Door middel van UV-straling en hitte wordt dit zuur afgebroken, zonder dat er echt schade wordt aangebracht aan de blanke lak.

Vandaar dus.

Wat betreft vogelpoep die écht een afdruk achter heeft gelaten in de blanke lak, na meerdere hitte-cicli; sommige lakken hebben enigzins een zelf-helende functie. Een innovatie van AkzoNobel, een Nederlands bedrijf. Zelf-heling gebeurd dan onder UV-straling en/of hitte.

Deze video en de eerste van dit kanaal zijn misschien interessant, als je die ***stem kan uitstaan en de manier van filmen.