• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Aftapen

King_TuuR

Detailing rookie
26 jun 2009
77
0
40
Waarom worden de meeste auto's afgetaped bij het behandelen.

Is dit ook nodig bij de dap? Ik begreep uit andere topics dat dit vooral met die rotary wordt gedaan op de hoeken waar de lak nogal eens dun kon zijn.

Ook de niet gelakte bumpers worden vaak afgeplakt. Is dit uit schrik voor beschadigingen? Of dat deze wit zouden kunnen uitslaan? Als je voorzichtig met de dap werkt is dat dan ook nodig?

Rond de ramen is dat dan om de rubbers te beschermen (zoals eerder aangegeven)

Conclusie vraag:
Afplakken nodig of niet???

Gr
joris
 
Een polijstmiddel (en vaak ook waxen) zorgt ervoor dat ongespoten kunststof wit uit kan gaan slaan.
Daarom tape ik die delen altijd af. Het afplakken kost minder tijd dan het schoonmaken van die wit uitgeslagen delen bovendien krijg je ze vaak niet helemaal mooi meer.
Voorkomen is beter dan genezen!

Ik heb ooit de fout gemaakt om goedkoop UV tape bij de bouwmarkt te halen (kon er uren opzitten volgens de verpakking), nou het zat er 1.5uur op en ik was 1.5 uur bezig met de restjes te verwijderen.
Sindsdien alleen nog maar 3M tape!
 
Dan maar eens hier in de buurt opzoek naar 3m tape...
Als ik nog eens iets bestel meteen een rol extra bij de bestelling.

Bedankt voor het snelle reactie
 
zeker aftapen, dat witte is onmogelijk meer weg te krijgen.

Er is wel waxblaster te vinden in de shop, heeft iemand daar ervaring mee?
 
aftapen doe ik ook om geen polijst/glaze/wax in de naadjes te krijgen of op de trims/rubbers. Dat kost je ook altijd zoveel werk.

Met de rotary doe ik het ook om de randjes te ontzien
 
ik gebruik soms tape

meestal als de rubberen/kunstoffen rand hoger ligt dan het gepolijste gedeelte
 
Waarom ik aftape:
- scherpe randjes kunnen de polijstpad vernielen;
- rubber en kunststof kan wit uitslaan door polijstmiddel;
- viezigheid uit kleine kiertjes en gaatjes kan eruit komen door de trillingen, dus niet wenselijk tijdens het polijsten;
- kiertjes beschermen waar anders polijstmiddel kan komen te zitten dat heel moeilijk bereikbaar is om schoon te maken;
- hoog opstaande randen en rondingen zijn dunner, dus kwetsbaarder tijdens het polijsten;
- backingplate kan tegen de lak komen bij diepe smalle stukken, opstaande zijkanten dus beschermen.
 
dat laatste kan je voorkomen door de juiste pad met rand te nemen zoals de Kompressorpad :cool:
 
Dibbuz zei:
Een polijstmiddel (en vaak ook waxen) zorgt ervoor dat ongespoten kunststof wit uit kan gaan slaan.
Daarom tape ik die delen altijd af. Het afplakken kost minder tijd dan het schoonmaken van die wit uitgeslagen delen bovendien krijg je ze vaak niet helemaal mooi meer.
Voorkomen is beter dan genezen!

Ik heb ooit de fout gemaakt om goedkoop UV tape bij de bouwmarkt te halen (kon er uren opzitten volgens de verpakking), nou het zat er 1.5uur op en ik was 1.5 uur bezig met de restjes te verwijderen.
Sindsdien alleen nog maar 3M tape!
Hmz die van mijn Seat zijn wit uitgeslagen. Als ik ze met APC schoonmaak dan is het na een paar uur weer wit (had 1 helft maar afgeplakt). Kijken of ik ze nog goed schoonkrijg, anders moeten er bij de volgende beurt maar nieuwe lijsten op.
 
Alleen jammer dat die tape niet plakt op mijn auto. Spul valt er zo weer af. Ook op een andere Peugeot al lopen prutsen omdat het niet plakte.

Groet, Peter
 
Binnetie zei:
Hmz die van mijn Seat zijn wit uitgeslagen. Als ik ze met APC schoonmaak dan is het na een paar uur weer wit (had 1 helft maar afgeplakt). Kijken of ik ze nog goed schoonkrijg, anders moeten er bij de volgende beurt maar nieuwe lijsten op.

Ik krijg ze bij mijn Ibiza altijd weer mooi met PB APC (vrij geconcentreerd gemixed) en veel stukken schone doek gebruiken. Dan trek je heel langzaam toch de wax weer uit de strips en gaat het in je doek zitten.

Daarna weer behandelen met PB Trim Restorer en een dag later nog een keer en dan blijven ze echt weer lang mooi. Voorkomen is inderdaad beter dan genezen!

Het mooiste is om ze mee te laten spuiten. Hoef je ze ook niet meer af te plakken ,^^
 
Voormiddag 6 winkels gedaan voor blauwe 3m tape. Nergens gevonden
wel van een ander merk namelijk Tesa. behoorlijk duur ook nog 5.80 eur voor 25m. Die zijn er zo door. Volgende bestelling toch maar een paar rollen meebestellen
 
je moet ook niet naar een bouwmarkt gaan, daar vragen ze echt associale prijzen voor die tesa tape.