• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Alfa 147 2.0 TS Business Pro - 2008

E-Jan

Detailing rookie
6 feb 2010
231
0
Omdat het mij leuk leek om een topic aan te maken over mijn vorderingen met de 147, heb ik de stoute sloffen aangetrokken en ben met typen begonnen. Een exemplaar uit juli 2008, met minder dan een halve ton achter de kiezen. Ik heb alles behalve extreme plannen, omdat less more is op deze auto. De term 'project' is dus een overstatement, zie het meer als een algemeen topic met mijn (bescheiden) aanpassingen en vorderingen met de auto.

Zoals eerder geschreven begonnen de eerste kriebels van het Alfa-virus op 2 februari dit jaar, met de proefrit. Wist toen nog niet dat de auto de komende 2 weken in mijn hoofd zou blijven zitten, waarna de koop op Valentijnsdag een feit was. Ik vond en vind het model altijd al heel geslaagd, zo viel dit exemplaar ook prettig op mijn netvlies. Zelfs bij de proefrit en dat is nogal wat, want de auto was na binnenkomst bij de dealer niet meer gewassen, met als het gevolg een zeer smerige auto. Als optie voor de proefrit kreeg ik er dealerplaten bij, inclusief ducttape striping om de boel goed vast te houden. Maar kom op, dat zag er op de dag van afhalen al weer heel anders uit... Bellissimo!

2012020402a.webp

2012021806a.webp
 
Technisch was en is de auto in zeer goede staat met deze maagdelijke kilometerstand (NAP). Vorig jaar mei had de auto een grote beurt gehad, toen is ook de distriebutieriem vervangen. Er zit ook een verse APK op, goedgekeurd zonder enige gebreken tot in 2014. Mocht ik toch pech hebben, dan staat de BOVAG er de komende 5 maanden nog achter en daarna ook nog de ANWB, zo lang ik ieder jaar netjes de contributie voldoe.

Omdat ik een zeikerd Numero Uno in het kwadraat ben met auto's (ik noem het 'zuinig zijn'), was ik optisch echter niet tevreden met alleen een 'poetsbeurt'. Ook een auto van slechts 3,5 jaar oud en met zo weinig km's heeft zijn (of haar?) gebruikssporen. Zo zijn de volgende zaken, direct na de aankoop, uitgevoerd voordat ondergetekende tevreden was en de sleutels in ontvangst nam.

- Diverse kleine deukjes van het plaatwerk ontdaan;
- Diverse plekjes bijgewerkt met lakstift (waar je blank metaal zag);
- Kentekenplaat voor licht uitgedeukt;
- Kentekenplaat achter vervangen door exemplaar zonder dealernaam (niet om persoonlijke redenen).

Ook heb ik de logo's achterop laten verwijderen, dit geeft altijd een mooi strak resultaat. Plus mensen denken misschien dat het een 1.6 is met 105 pk ;)

2012020403a.webp

2012021802a.webp
 
Klopt, de uitlaatbak is niet op de mooiste manier gemonteerd. Dus het zwartspuiten daarvan is weer een puntje op de 'to do'-lijst (toevallig opperde de dealer dat ook trouwens). Ook kan er wel een mooiere uitlaat onder, maar goed, niet alles kan tegelijk.

Een week na aankoop heb ik de auto voor het eerst handmatig gewassen. Niet omdat hij zo vies was, maar om eens goed te zien in wat voor staat hij er echt bij stond. Soms wordt de ware look van een auto af dealer namelijk een beetje gemaskeerd door een laag siliconen en fillers aan te brengen. Echter de algehele staat van de auto blijkt inderdaad gewoon netjes. Wat ik al wel zag bij de proefrit is dat ook deze auto een krasstraat slachtoffer is. Buiten het licht staat hij er glimmend bij, maar in de zon zie je de grote circelvormige krassen, lijkt net op spinrag. 98% Van de mensen stoort zich hier niet aan of ziet dit niet, ik dus wel.

Helaas zitten er op de achterbumper toch wel een batterij aan grotere beschadigingen en krassen, lijkt wel of iemand zijn boodschappen van tijd tot tijd heeft laten stuiteren - of misschien zijn de parkeersensoren achteraf gemonteerd? Maar goed je kan niet alles hebben denk ik. Gelukkig ligt de sleutel tot het oplossen van de meeste van deze kleine ongemakken binnen mijn handen, want ik heb de spullen om de auto in nog mooiere staat te krijgen. Zal er geen nieuwe auto van kunnen maken, maar zo goed als nieuw is ook goed. Het ontbreekt alleen vaak aan tijd! De carrosserie is trouwens op drie overgebleven parkeerdeukjes na (portieren) zo strak als de tronie van Marijke van Helwegen. En ook die haal ik er wel weer uit.

2012022414b2.webp

2012022410.webp

2012022411b2.webp
 
Wekelijks olie gepeild tot nu toe op veler aanraden, lijkt erop dat de auto zich gedraagt want het peil staat nog steeds op max. Geen verrassing dat de motorruimte nog als nieuw oogt. Leuke details zijn de mooie belettering op het blok en het klavertje vier op de oliepeilstok. Zelfs onder de motorkap valt er dus nog te genieten. Tsja, het zou nog mooier zijn als er een V6 in lag met die prachtige chromen buizen, dat dan weer wel... Maar mij hoor je niet klagen.

2012022501b1.webp

2012022504.webp
 
Kijk! Goed bezig!

Heb nog wel een aantal tips,...

- Dakspoiler
- Duplex uitlaatje
- Sonniboy's
- Iets 15/20mm omlaag

Meer eigenlijk niet, heb ik ook niet :roll

Blijf me wel alleen ergeren aan die stomme chrome horizontale striping in de voorste grillen...
Op mijn fase 1 destijds vond ik dat heel netjes staan, echter op de Fase 2 vind ik dat echt helemaal niks, me veelste druk,...
Maar ja. Ik bepaal dat niet voor anderen. Heb ze zelf niet, zaten ook niet er op toen in mijn kocht haha.
 
De bruine lederen bekleding is werkelijk prachtig en geeft het interieur klasse. Reden dat ik me al heel snel thuis voelde in deze auto. De stoelen zitten trouwens geweldig. Er zat in de leuning van de bestuurdersstoel een scheurtje in het leder, kwam hier pas later achter nadat ik de auto gekocht had. Inmiddels is dit vakkundig weggewerkt en zie je er niets meer van.

Dankzij een zeer oplettende lezer (die Jeroen heet) kwam ik er ook achter dat de deurgreep van het rechtervoorportier aan de binnenzijde van het interieur doorgeboord was, dit om de greep er af te krijgen. Een paar weken later kwam er een nieuw afdekplaatje uit Italië binnen, zodat ook dit detail in ere hersteld kon worden. Kostte helemaal niets en ziet er al weer een stuk beter uit.

Voor het interieur valt er niets meer te wensen vrees ik nu, alleen ga ik het leder nog reinigen en verzegelen met Colourlock, zodat het zo mooi blijft als het er nu uitziet. Plastic delen en dashboard heb ik reeds aangepakt met PB's Natural Look, ziet er ook al weer drie keer beter uit inmiddels. De foto's geven een mooie impressie hoe het er nu uitziet - nog steeds als nieuw dus! Inmiddels hangt er een stijlvolle SCARB-hanger (Alfa Club) aan de contactsleutel trouwens.

2012031603.webp

2012031612.webp
 
Heb vorige week eens opgezocht wat de Business Pro uitvoering allemaal omvat. Moest namelijk weten wat er 'af fabriek' op de auto zat in verband met aanmelding bij het 147 register (nog weinig aanmeldingen daar trouwens). Anyhow, volgend zit er dus standaard op een Business Pro:

- Lederen bekleding
- 16-inch LM velgen (spaakdesign)
- Aluminium dorpellijsten
- Automatische bi-zone Climate Control
- Audiobediening op het stuurwiel
- Cruise Control
- Zes airbags

Volgend is dan extra op de mijne:
- Parkeersensoren
- Parrot Carkit (gemonteerd op de asbak)

Parkeersensoren en cruise control zijn opties die ik niet zelf op een nieuwe auto zou kiezen, maar het zit er nu eenmaal op. Airbags zijn dan wel weer handig denk ik. De radiobediening op het stuur en vooral de Carkit zijn een verademing als je dat niet gewend bent. Climate control is ook fijn, wel lijkt de automatische regeling soms een beetje in de war. Hij wordt eerder koud dan warm, maar ik vind het allemaal prima. Wel mis ik een fijn audio-systeem, ik was hiervoor dan ook op zoek naar een Distinctive-uitvoering. Maar ja, toen kwam ik deze auto tegen...

Wat er dus niet op zit zijn meegespoten spiegels, maar ik vind het niet echt storend op een zwarte auto. Iemand gaf de opmerking dat het mooi is dat de achterklep geheel zwart gespoten is, in plaats van dat deze een chromen strip bevat. Maar eerlijk gezegd had ik ook niet eerder een chromen strip achterop een 147 gezien (weet inmiddels wel dat dat een optie is). Toen ik de Alfa kocht gaf de advertentie aan dat de auto metallic lak had. Ik zal de weken daarna toch echt de kolder in mijn kop gehad hebben, want ik had hiervan niets gemerkt. Ook niet bij het wassen, misschien had ik mijn zonnebril op! Kwam er laatst toch achter dat de lak Nero Pastello (601) is, dus unilak. :-" Wordt lekker boenen dus... Gelukkig vind ik het geen straf.

Had leuk geweest als ik op dat vlak nog wat energie in de auto had kunnen steken voor het volgende Klaverblaadje (Clubblad Alfaclub)! Want ik heb me opgegeven om een artikel te schrijven over mijn 147, dat is al af zelfs. Helaas heb ik de auto niet meer kunnen polijsten voor de foto's hiervoor. Ook niet erg, op foto's zie je de krasjes niet en bovendien auto ziet de auto er zeker nog strak uit. Het is meer dat ik me er zelf aan erger.
 
De bedoeling was om deze zomer 17 inch wielen te kopen met Pirelli Nero's eronder, maar er zijn ook nog andere zaken die geld kosten behalve de Alfa (ja, echt waar)! Dus ik zal de zaken stap voor stap moeten doen en maar even genieten van de auto zoals hij nu is. Absoluut geen straf, plus persoonlijk vind ik de 16 inch wielen best mooi staan.

De winter-Conti's begonnen inmiddels wel hard te slijten, harder dan verwacht. Nu ben ik geen rubber fetisjist die bij de aankoop van een auto met een sleutel in het profiel staat te porren, maar het zag er zeker nog redelijk uit. Twee dagen na aankoop, op 16 maart, is de auto gekeurd zonder enige opmerkingen. De banden zelf houd ik altijd goed op spanning en ik ben geen wildebras. Toen ik na drie weken sturen een check-up deed, viel het op hoeveel lucht er al uit was.

Toen maar wekelijks op spanning gehouden en langs de bandenboer. Nader onderzoek leerde dat de winterbanden na 3.500 km in 'mijn bezit' onbruikbaar zijn. Twee banden vertoonden een profiel van zo'n 2 mm en de overige zaten zo rond de 3 mm. Bovendien leek het erop dat de banden slijtagesporen vertoonden van danwel te lage spanning of (licht) schuin afslijten. Het is dus opmerkelijk dat de auto nog zo strak op de weg lag. Eén voordeel was dat het niet de moeite was om deze banden nog ergens op te slaan, deze gingen linea recta de afvalbak in.

De winterbanden hadden de maat 215/55/R16 dus logischerwijs kwamen er nu dezelfde maat zomerbanden eronder. Ik had eerst een ander plan in mijn bovenkamer en daarom waren de bestelde banden geen Pirelli's, maar uiteraard ook geen Chinese makelij van een paar tientjes per band. Het merk is Tyfoon, type Successor 2. ik heb er wat reviews op nagekeken en deze band kreeg bovengemiddelde scores van een aantal mensen, kon zich aardig meten met de grote jongens. Uiteraard zullen er ook andere meningen zijn, wat telt is mijn gevoel over de gemonteerde banden en dat is positief. Niet zo gek dat de auto, na de semi-slicks, nóg beter stuurt en vooral remt met het hardere rubber. Ook zijn er minder afrolgeluiden waar te nemen.

Wat na aankoop van de auto vrij snel opviel was dat het stuurwiel na inparkeren niet altijd geheel in zijn oorspronkelijke 'rechtuit' stand terug kwam. Nu moet ik zeggen dat ik hier verder geen aandacht meer aan geschonken heb, ben hier dus ook niet voor terug naar de dealer geweest. Nu de nieuwe banden er toch onder zaten heb ik de auto opnieuw uit laten lijnen. Helaas heb ik hier geen rapport van kunnen krijgen, maar het bleek geen overbodige luxe. De stand van het stuur lijkt verbeterd te zijn, al heb ik sinds gisteren geen wedstrijdjes fileparkeren meer gedaan.

Oplettende Alfa 147-fanaten hebben kunnen lezen dat de breedte van 215 mm niet rijmt met het instructieboekje van de 147. Eerlijk gezegd had ik het 200+ tellende boekwerk van de 147 in mijn enthousiasme al uitgebreid gelezen, maar ik was afgehaakt bij de cijfertjes achteraan in het boek. Deze lazen nou niet bepaald als een spannende thriller weg. De originele bandenmaat is dus 205/55/R16 en niet 215/55/R16. In hoeverre dit invloed zal hebben, weet ik niet, omdat de winterbanden (ex dealer) dezelfde maat hadden.

Wat weer een voordeel was dat ik de auto nu van de onderkant kon bewonderen, uiteraard zag dit er onberispelijk uit. Ook zonder wielen mag hij er wezen.

2012-04-16_09Aklein.webp
 
Ik had al geschreven dat ik mijn aanpassingen, hoe bescheiden dan ook, in fases zal moeten doen. Uiteraard is het zeer verleidelijk om direct voor een klein kapitaal aan de auto te verspijkeren, maar de liquide mogelijkheden zijn er nu even niet. Maar ik kan ook blij worden van details! Zo had de auto ventieldopjes van staal. Dit staat natuurlijk mooi, maar als er twee ventieldopjes van staal zijn en de overige twee van zwart plastic, gaat het mijn inziens zijn doel voorbij. Gemakshalve is er nu gekozen voor vier zwarte plastic ventieldopjes, maar dat is in ieder geval uniform.

Waar ik me enorm aan kon storen waren de wielbouten op de auto. Deze waren niet een beetje dof maar hadden volgens mij een vakantie gehad van drie weken in de Dode Zee, met als gevolg een diep geroest uiterlijk. Het zal de gemiddelde mens weinig uitmaken, maar voor mij reden genoeg om deze te vervangen door verse exemplaren. Ook nog even de juiste maten van de bouten opgezocht, is voor LM-velgen weer anders dan voor staal. Met behulp van webshop QVerde helemaal goed gekomen en opgestuurd gekregen. Op de foto hierboven wachten ze vol spanning (in het rode doosje) op wat komen gaat...

Het resultaat mag er zeker zijn, al is de vraag uiteraard hoe lang de bouten mooi blijven. Ik heb begrepen dat mijn bouten er wel erg slecht uitzagen, dus hopelijk heb ik er langere tijd plezier van. Daarna zien we wel verder. Zit ook niet te wachten op verchroomde exemplaren en al die ongein, want dat is juist vragen om ellende.

Na montage van de nieuwe banden en bouten maar meteen de Valetpro Bilberry velgenreiniger en EZ Mini Brush op het lichtmetaal los gelaten. De wielen zien er schoner uit dan ooit, maar helemaal 100% krijg je ze uiteraard niet als ze vier jaar onder de auto zitten. Vermoed dat de eerdere eigenaar geen 'freak' was zoals ik, dus de kans dat de wielen eronder uit gegaan zijn voor een grondige schoonmaakbeurt is kleiner dan de kans dat ik de Lotto win. Ik had hier zelf na de bandenwissel geen animo meer voor en heb toen de wielen even maar zo gelaten. En zo blijft er dus altijd wel wat te doen...

Maar tot het zover is - zoek de verschillen!

2012-04-16_07Aklein.webp

2012-04-16_10Alklein.webp
 
Mooie wagen, echt auto's met stijl!
Kleine veranderingen kunnen een hoop doen voor een auto, verroeste wielbouten staat een beetje shabby en een nieuw naafkapje kan ook nooit kwaad, wel jammer dat je dealer (of jijzelf) niet de lijmresten van het vorige plaklood verwijderd heeft..:|~*
 
Prachtige 147! Alfa's zijn inderdaad het mooist als je less is more in gedachten houdt. Ik heb mijn Alfa ook enkel 40 mm verlaagd en voor de rest wat aangepast met originele alfa parts. Veel succes ermee, mooie datum om de wagen in bezit te nemen ook :lol
 
Bedankt allen voor de leuke reacties!

Zoals inderdaad te lezen is ben ik erg enthousiast over de auto en is mijn doel om deze vooral netjes en strak te maken en te houden. De aanpassingen die ik zal doen zullen subtiel zijn, ik denk hier goed over na (waarschijnlijk tot in den treure hieronder toegelicht). Plus ik probeer uiteraard zoveel mogelijk originele Alfa of EOM-onderdelen aan te houden.

@ Jeroen - Ik had de auto inderdaad graag wat lager gehad, maar het liefst 'af fabriek'. Dan had ik een TI moeten kopen zoals jij gedaan hebt. Het is inderdaad maar een paar mm's lager, puur voor het mooie. Bij jou ziet dat er al super uit! Echter ik zie er (nog)tegen op om de auto nu zelf te laten verlagen.

Bij parkeren moet je bij bepaalde richels en stootblokken al oppassen voor de voorkant, ook zonder verlaging. Voordat ik mijn straat uit ben heb ik al een paar drempels te pakken, is mode hier. ]-0 Misschien dat ik het ooit overweeg, maar al met al heb ik nu het idee om het zo te laten. Zou het zonde vinden als er toch dingen kapot gaan of sneller slijten, is het me niet waard.

Voor de uitlaat ben ik er ook nog niet helemaal uit. Als ik eerlijk ben is mijn eerste ingeving bij de Duplex-uitlaat altijd geweest dat dit niet helemaal in verhouding staat met de auto. Dat bedoel ik absoluut niet negatief hoor! Mijn tweede ingeving zegt namelijk dat de pasvorm perfect is, het de auto mooi 'af' maakt aan en het geluid ook best in orde zal zijn (maar niet overdreven neem ik aan).

Waarom ik toch twijfel: Ik vind de twee uitlaten (vooral omdat ze vrij 'dik' zijn) de impressie wekken dat de auto sneller is dan hij ook werkelijk is. Dit is natuurlijk ook persoonlijk hoor! Met 150 pk hoef ik me niet te schamen, maar een pure performance machine is de 2-liter niet. Bij een GTA vind ik het een heel ander verhaal... Twee dikke pijpen eronder en wel direct! ]d~^ Uiteraard dan weer geen rioolbuizen die ik wel eens onder Impreza's zie...

@ Flerflep - De resten plaklood heb ik aan de bandenboer te danken, het er niet afhalen aan mezelf. Natuurlijk geen porem en dat op het Carclean-forum, had het kunnen weten... :schaam Moet de wielen er gewoon afhalen en afspuiten, wassen, Iron-X behandeling geven, kleien en vervolgens in de Wheelwax zetten. Hier had ik echter geen zin meer in, heb de auto gewassen in resterende tijd. Maar zit zeker in de planning.
 
Ach het blijven keuzes om te overwegen hé!

Stel, je wil voor een TI Set-up gaan... Bij Tuynder (Google) kost een komplete set Veren + Dempers zo'n €600,-
Had ik ooit ook opgevraagd, omdat ik dacht dat mijn het niet had. Tot ik de optielijst van mijn auto onder ogen had,..
Alleen ja, dan moet het er nog onder,...

Kwa hoppels en dobbels en drempels en stoten valt het echt enorm mee! Ligt iets stugger (Echt heel iets) op de weg dan de originele set-up. Drempels heb ik bijna geen last van. Al keer je de beschadigingen niet natuurlijk. Ten alle tijde kan er iets per ongeluk ontkomen waardoor je het krijgt. Stootblokken op parkeervakken parkeer ik nog altijd heel netjes boven en er niet bovenop!

De Uitlaatjes ja, de insteek ooit af-fabriek is er wel geweest. Ze hebben niet voor niks dat rechter afdekkapje zo gemaakt dat je dat er uit kunt halen, en er zo een duplex onder kunt stoppen. De bevestigingsmogelijkheden zitten er namelijk ook al op. Alleen ja net of ze het gewoon niet doorgezet hebben jammergenoeg. En mijn uitlaatjes zijn en ovaal. Maar ook lopen ze scheef met de bumper mee naar de hoeken toe als het ware. Persoonlijk vind ik dat het allermooiste. Alle andere uitlaten zijn zo recht als maar kan op de uiteinden. En steekt het weer zo bizar uit de bumper,... En ze kunnen prima onder een 150pk model hoor!

Dus gewoon DOEN! ]d~^
 
Echt een fantastisch mooie wagen :love Heb een zwak voor Alfa Romeo. Zeer benieuwd naar de verdere upgrades. Maar geen Sjonniebak van maken he ;)
 
@ Jeroen : Ja, keuzes, keuzes ... Gelukkig zijn het allemaal luxeproblemen waar we het hier over hebben! ;)

Klopt, ze hebben de uitlaat er perfect passend voor gemaakt op de Fase II. Afdekkapje voor de eventuele rechterpijp en dergelijke had ik al opgemerkt toen ik de auto net had.

Zou het eigenlijk eens in het echt moeten zien die Duplex uitlaat bij de eerstvolgende meeting. Misschien ziet het er op een foto weer iets anders uit. Dan heb je ze nog van CSC met ovale pijpen (die jij hebt denk ik) en van Novitec, die heeft ook weer ronde en iets kleinere pijpen.

Ik zal in ieder geval geen overhaaste beslissingen nemen, maar daar leent het budget zich ook niet voor ;)

@ Paulus : Dank je! Deze auto was altijd al een betaalbare droomauto. Ben echt blij dat ik niet voor een andere auto gekozen heb, want heb ook andere auto's overwogen. Uiteindelijk vond ik die toch niet mooi genoeg of klopte qua 'gevoel' gewoon niet. Dus het Alfa-gevoel zat er al wel in, ook al is het mijn 1e. :ja

En nee, een Sjonnie bak wordt het niet, dat zou eeuwig zonde zijn. Mijn autosmaak is sowieso niet van wild bespoilerde auto's, vooral niet als ze het uiterlijk niet waar kunnen maken... Deze auto is al mooi, dus niet te veel aan verprutsen.
 
Whaha, luxeproblemen tja, mijn collega heeft nu een Polo SDI gekocht haha, met ARKO! Kwam uit een Audi A3, hoezo vooruitgang :lol

Nee, ik heb deze! --> Klik! (al was die destijds in 2009 wel €50,- goedkoper,.... + moest nog een overgangsstuk voor de JTDm)

Gaat gelukkig goedkomen heb ik in de gaten, nou ben benieuwd hoor!
 
Nou mijn laatste auto was een paarse Ford Ka, met 50 pk. De opties waren een lichtverklikker en een heuse AM/FM-radio met cassettedeck. Zelf stuurbekrachtiging zat er niet op. Dus heb het gevoel dat ik in een Rolls terecht ben gekomen, zowel qua prestaties en uitrusting. Raak soms in de war van al die knoppen ;-)

Zou nou niet meer terug willen naar zo'n 'gebakkie'. Als ik in de Twingo (nu van mijn vrouw uiteraard) stap heb ik het gevoel dat ik uit elkaar rammel, zo hobbelt dat over klinkerweggetjes. Ik verbaas me dan over de simpelheid van het interieur, het instrumentarium en krijg het gevoel dat hij niet vooruit te branden is... Wat went het snel zo'n andere auto!

Oh dus jouw uitlaat is van Novitec. Ziet er volgens mij hetzelfde uit als die van CSC, weet niet waar ik het verschil dacht te zien.

To be continued ...