Update:
Dat mijn wagen een Distinctive was af fabriek klopt natuurlijk gewoon, omdat dit het uitrustingsniveau van Alfa zelf was. En ook al was dit de meest luxe uitvoering, het Bose audio systeem en lederen bekleding zijn hierin altijd opties geweest. De mijne heeft parkeersensoren, is ook een fabrieksoptie. Pas in Nederland werd het een Business Pro editie, gewoon een leuk actie-pakket in ons Kikkerlandje. Dat dat bij het Centro Documentazione weer niet bekend is, is natuurlijk wel logisch
_[]
Ik ben er trouwens ook achter waarom mijn spiegels niet meegespoten zijn. Dit blijkt bij de uitvoeringen met uni lak de gewoonste zaak van de wereld te zijn. Eh... tenminste als je in Italië woont. Als je metallic lak bestelde kreeg je wel meegespoten spiegels, het heeft dus niets met het uitrustingsniveau van de auto te maken.
Aan de auto zelf is nog niets veranderd, maar er zijn wel weer wat acties uitgezet met als doel om de auto in betere staat te krijgen. Als er eerste zijn er vier nieuwe naafdoppen met het mythische Alfa logo besteld, dit zal met de nieuwe wielbouten een frisse look geven. Ik werd geinspireerd door een topic met een BMW Z4 die kunstof dopjes had 'geleend' van Audi (steek 17) om over de wielbouten te plaatsen. Dit zag er namelijk mooi afgewerkt uit.
Plus ik zag laatst een andere 147 en die had ook al van die verroeste wielbouten, geen porum natuurlijk. Waarschijnlijk een kwestie van tijd, ook al zitten de nieuwe bouten bij mij er nu krap een maand onder. Als je daar een dopje over zet heb je dat 'probleem' mooi verborgen dacht ik zo. Je hebt er wel een speciaal sleuteltje voor nodig om de dopjes er weer af te halen.
Ik dus naar de dichtsbijzijnde Audi-dealer maar ze hadden de dopjes alleen in antraciet en ik was niet overtuigd van die kleur bij mijn auto. Andere kleuren hadden ze niet en konden ze ook niet opzoeken, dacht zelf dat zilver (niet chroom) wel leuk zou staan. De man vertelde me dat die dopjes er ook helemaal uitgaan, wel vreemd want ik zag ze nagenoeg onder elke auto zitten daar. Waarschijnlijk is het een teken dat mijn auto liever geen VAG-spullen er op wil hebben
Dit was ook geen hoge prio dus ik vind het voorlopig prima zo.
Volgend weekend gaan de wielen er onder uit om de boel eens grondig te spoelen, te schrobben, van metaaldeeltjes ontdoen, te kleien en in de was te zetten. Hopelijk krijg ik de roestbruine vervuiling aan de binnenkant van de wielen er ook van af. Terzijner tijd de remklauwen nog eens schoon maken en een neutraal kleurtje geven. Zal de auto goed doen. Als ik de wielen dan bij blijf houden met schoonmaken komt het wel goed en is dat deel van de auto 100% onder controle. Ben al wel heel blij met de Bilberry Wheel Cleaner en EZ Mini Brush voor het 'gewone' onderhoud! Setje van 17 inch komt nog (dat is gewoon luxe).
Voor het leder heb ik een kleurstaaltje van DK Schweizer opgevraagd. Echt hulpvaardige man daar, kreeg kosteloos een flinke lap opgestuurd, geen enkel probleem. De Colourlock Protector is onderweg en mocht het zover zijn kan ik de Fresh dus ook op kleur laten maken zonder onder mijn stoel te duiken en te snijden cq knippen.
Vandaag de auto gewassen en me eigenlijk toch wel kapot geschrokken van de staat van de lak. 's Morgens begonnen maar toch al vrij snel warm, vervelende is dat ik geen kalkvrij water heb hier en dus gaat het water op het dak en motorkap snel vlekkend opdrogen (moet je ook mee oppassen). Wat nog veel storender was dat dat ik in het prachtige volle zonlicht van deze semi-tropische dag nu wederom de swirls op de auto goed zag. En dan bedoel ik
goed. Echt heel de auto zit eronder, inclusief binnenzijde portieren, de wielkasten bij de achterste portieren enzovoorts. Het is niet dat dit een verrassing was maar het zonlicht is zo genadeloos en je ziet alles.
Bij het verwijderen van een klein kerkhof aan insectenlijken ook wat steenslag tegen gekomen, wist ik ook al. Plus een vervelende ingebeten vlek vogelkak op de motorkap, ik spoel dit als ik het zie zo snel mogelijk af maar deze recente was na een dag met de hitte echt niet meer weg te krijgen. Ook wat rare doffe plekken en diepere krassen op de deurstijlen en op de portieren. Conclusie: Normaal zet ik mijn auto na het wassen nog even in het zicht om van mijn werk te genieten, maar nu leek het wel swirlhalla en zat me hieraan dood te irriteren. Heb mijn blik maar afgewend
Haha, gelukkig is de zon nu even weg en ziet hij er zonder de zon weer (bijna) uit als de mooiste glimmende bolide van de regio, in ieder geval van mijn straat! Al kidding aside, de behoefte aan polijsten groeit met de week want ik vind het echt doodzonde van de auto. Dat er mensen bestaan die zo'n auto kopen en dan maar door de krasstraat rijden en met een Sorbo insectenspons met Cif de bumperts doen, ik kan er met mijn kop niet bij. :no
In juni 3 weken vrij maar dat is met de vrouw, dus het polijsten maar in juli doen dan. Trek er ruim een week voor uit. Meteen maar kleinere backing plates besteld voor de stijlen en bumpers en dergelijke en Dodo Juice kit voor de weinige plastic delen, die er ook grauw bij staan. Het goede nieuws is dat een garage kan lenen en dan eindelijk overdekt en met goede verlichting aan de slag kan!