• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Alfa 147 2.0 TS Business Pro - 2008

Je zult ook zien dat je auto na een ritje meteen helemaal droog is. Prachtige pareltjes :-)^
 
Bedankt heren. Reden dat ik twijfelde was ook omdat ik de Natty's naar mijn gevoel snel uitgewreven had, maar als de experts het goedkeuren ga ik gewoon zo verder ;)
 
Ziet er goed uit, en zo te zien aan de foto's ben je de enige in de buurt die een laagje wax op z'n auto heeft ;)
 
Jeroen zei:
Kunnen we niet een paar daagjes ruilen? Ontbreekt me hier een boel tijd zeg maar,... :(

Heb er zelf ook speciaal vrij voor genomen, helaas hier hetzelfde. Maar wie weet als ik de Staatsloterij win en me ontzettend ga vervelen ;)

Vandaag gestaag gevorderd. Motorkap gedaan, nu wel de Blackhole gebruikt. Het verschil met het dak (zonder Blackhole) zie ik eigenlijk niet, maar goed. Uiteindelijk heb ik deze stap handmatig gedaan met een Meg's pad, ben je sneller klaar dan met de DAP voor mijn gevoel. Toen weer twee laagjes Natty's met het andere padje. Motorkap leek toen net een grote spiegel, zag er prachtig uit. Helaas worden de foto's nooit zo mooi als in real life.

Toen heb ik de kleine backing plate gepakt en heb de raamstijlen gedaan en de gedeeltes boven de ramen, zodat dit samen met het dak geheel af was. Weer heb ik alle stappen gedaan voor verder te gaan met het volgende gedeelte, omdat de auto naar buiten moet en ik geen zin heb om weer zand of andere troep op die gedeeltes te hebben. Boterham gegeten in de garage, want er moet gewerkt worden!

Linksvoor verder gegaan en spatbord en bumper linksvoor gedaan. Toen opgeruimd en was het al weer 16:30. Effectieve werktijd vandaag 7,5 uur, maar het begint ergens op te lijken nu de gepolijste gedeeltes aan gaan sluiten. Ik durf met zekerheid te zeggen dat de gepolijste gedeeltes een tint donkerder zwart zijn, "Allememaggies" zou Bassie zeggen! Misschien toch de Black Hole?

Morgen ga ik eerst met de kleine backingplate de voorzijde afmaken, helaas zoals met iedere auto hier weer de onvermijdelijke steenslag en krasjes die je normaal niet zag, maar goed. De kleine backing plate is benodigd voor de spoilerranden en omdat de nummerplaat het grootste gedeelte van de bumper rechts in beslag neemt. Dan zijn de lastige stukjes even klaar en ga ik de zijkanten afmaken, dit zijn grote rechte stukken dus hoop hier wat winst mee te behalen. Als ik wat sneller wil ga ik afbouwen naar 1x Mezzo op de onderkant van de deuren, in plaats van 2 hits.

Ik kan niets zien in de garage want heb geen lamp, maar een kort zonnetje buiten liet zien dat de grote cirkelvormige swirls op de motorkap en het dak weg zijn. Hier en daar nog een krasje, maar echt een enorme verbetering. Vier jaar incorrect wassen weggepoetst in een aantal dagen bloed, zweet en tranen, wat een genot! Die twee laagjes Natty's hebben ook een doel, want heb er het liefst zo lang mogelijk plezier van, ben nou niet een type dat elke maand z'n auto in de was ga zetten (zie tijdgebrek). Zal proberen het vanaf nu elke 3 maanden bij te houden!

SVP niet letten op de resten polijstmiddel en stof, auto ziet er nu nog niet uit. Maar slowly but surely wordt het wat. Daarna even wassen en wat details (trims en dergelijke) afmaken.

P1040169.webp

P1040177.webp

P1040178.webp
 
E-Jan zei:

Errig fraai!!! Onze Bella's zijn van hetzelfde geboortejaar en uitrustingsniveau.
Alleen heb ik destijds voor het fabrieksleder gekozen.
Hoop, dat je het me niet kwalijk neemt dat ik in jouw topic 2 foto's plaats!?

2hhq0cz.webp


aujxa0.webp


Deze optie herken je aan het ontbreken van het biesje.

:-)^
 
Hi Erik!
Even snel toch een comment haha lig zoals je weet met griep en alle stadia ervan even uitgeteld thuis na de vakantie helaas..
Had graag even komen loeren maar ja.

Mooi om te zien dat je goed bezig bent, knapt er goed van op he ;-)
Ik zag zelf bij mij verschil zelfs in opbrengen van blackhole+exp en de keer erna de Natty's zelfs nog!
Maar zoals je weet doe ik alles machinaal en dat is een keuze ivm dat het heel makkelijk en snel gaat.
Laat wel voor elke laag de nodige curetijd is mijn mening, beter te lang als te kort.
Heerlijke spullen he die trim restorer en PB Natural Look!

He, ik ga weer plat ...de rest lees ik nog wel ...komt goed met je noeste arbeid hoor :-)^

Die van mij kan wel een foam/was beurtje gebruiken na de autobahn 1350km afgelopen week ..:)
 
@ Jenkins: Vroeg me al af wat voor Alfa je had, kon dit niet uit het lakschade topic halen. Een witte 8C had ook zeker niet verkeerd geweest. Nu ja, zomaar mijn topic binnen dringen met jouw foto's... Haha, geintje hoor, voor zo'n prachtig Alfa interieur maak ik graag een uitzondering ;)

Klopt, fabrieksinterieur heeft geen biezen. De zwarte piping was uniek voor de Business uitvoeringen. Je hebt ook niet de ingeborduurde AR logo's op de hoofdsteunen. Ook zijn de vouwen in jouw zijpanelen strakker, hieraan kun je ook het verschil zien. Allemaal wetenswaardigheden die ik de afgelopen maanden opgedaan heb!

@ Denders: Hopelijk voel je je snel beter!

Nou moet ik mijn mening over de Black Hole bijstellen want vandaag zijkant van de auto gedaan en zag toch echt wel verschil na deze stap, lijkt toch net iets donkerder te worden. Nu ook machinaal gedaan vanwege de grote gedeeltes. Ik had het boven niet geheel juist verwoord, heb Black Hole handmatig aangebracht op de kleinere (lastigere) gedeeltes zoals dakstijlen en bumpergedeeltes. Natty's erover heen en glimmen maar!

Qua curen geef ik je gelijk, moet wel zeggen dat ik de wax sneller uitgewreven heb dan bij eerdere polijstsessies. Maar heb het veel dunner aangebracht nu en de swipe test bewees dat het goed was, dus... Toen ik langer wachtte werd het ook lastiger om weg te wrijven, plus de beading druppels bewijzen dat het toch goed gegaan is ;)

Vandaag voorzijde afgemaakt en rechterzijde en kofferklep geheel gedaan. Auto is echt vier keer mooier qua lak. Overal glans en dat terwijl ik het resultaat na het kleien al een verbetering vond. In het zonnetje vandaag de ultieme test, er was langer zon vandaag dan gisteren dus kon het nu beter zien. Na alle horrorverhalen over krassen in de lak trekken met 'boterzachte Alfalak' toch zenuwachtig of ik na het polijsten toch geen problemen zou krijgen met alsnog krassen maken. Wel ultra voorzichtig geweest hoor, goede doeken gekocht en regelmatig ververst, een doek per product en de auto stond natuurlijk binnen.

Swirlcheck in volle zon... Tromgeroffel ... Niets aan het handje. De zon zag je als een brandend licht in het swirlvrije oppervlak reflecteren, daarom heen alleen spiegelend donker zwart! Echt vreemd om nu de echte kleur zwart te zien, hoe vreemd het ook klinkt x-] Wel zit de auto ondanks het uitwrijven onder de vegen/druppels/polijststof dus ziet er nog niet echt uit, zal nog een goede wasbeurt volgen. Sorry dat ik in herhaling val maar ook de trims verdienen nog aandacht, hoop ik zaterdag te kunnen doen. Maar de lak... ja, dat wordt mooi!

Nu is bijna alles een mooi geheel, morgen de laatste loodjes, dat wil zeggen achterbumper en gedeelte linkerzijde nog doen vanaf het voorscherm.
Ben wel weer iets gegroeid in het detailen, ik heb de passes langzaam en grondiger gedaan dan bij eerdere auto's en tussendoor netjes de pads schoongemaakt. Ook m'n hele collectie doeken geprobeerd en de Monello doeken, gele Cobra doeken en een zeer zachte gele Mothers doek zijn me zeer goed bevallen voor het afnemen van polijstresidu en wax. De Mezzo en Finale zijn wel bijna op, dus morgenochtend maar even langs CC.
 
Fijn dat het resultaat boeken is nu! ;-)

Je moet echt de tijd nemen en zeker niet te haastig gaan, het is net als bij lassen leggen ter vergelijk.
Dat zag je ook bij mij en is toch het halve werk al samen met gewoon alle stappen die je moet doen.

Misschien dat ik zaterdag eens even snel kan komen kijken maar dan moet ik echt wel 100% hersteld zijn uiteraard haha
(kuccchhhh)

Succes! :-)^
 
Hey Dennis & consorten,

Het polijstwerk heb ik donderdag afgerond. Moest op donderdag nog wel heen en weer naar CC omdat de Mezzo en Finale bijna op waren. Er is dan met geen mogelijkheid meer product uit de (oude witte) flessen te krijgen, zeer irritant. Of je bent een half uur aan het knijpen of er komt me opeens een dot uit. Dus ik kon het werk afmaken met "mindere" vervangende producten, met mogelijk minder resultaat of even heen en weer crossen. Toen was de keus toch wel snel gemaakt. Helaas regende het en kwamen er weer spetters en troep op de delen die ik nog moest doen. Dus ik weer paranoide alles zorgvuldig schoonmaken met een detailerspray en doek, constant voorzichtig om weer krassen te maken of om een verdwaalde zandkorrel mee te polijsten (maar uiteindelijk met goed resultaat)!

Ideaal gezien had ik nog een extra dag gehad om de wielkasten en dorpels (als je de achterportieren opent) te doen, want ook die zitten onder de krassen, maar dat is niet het allerbelangrijkst. Ik lees wel eens verhalen dat mensen in 1 of 2 dagen hun hele auto polijsten en in de was zetten, daar snap ik echt geen drol van. Gaat echt veel werk inzitten, wassen, kleien, afplakken, polijsten, afbouwen, Black Hole aanbrengen, 2 x waxen... Bij dag 3 vond ik het nog wel leuk, maar dag 4 had ik wel momenten van: "Erik, ga eens een andere hobby zoeken"! Heb dagen van 8 uur gemaakt erop en dat is exclusief schoonmaken van wielen en interieur, maar het resultaat is er naar. Eind van de dag was ik moe (ben ook geen 30 meer!) en dan kan je beter kappen.

Je moet het ook niet willen afraffelen, ik heb meerdere passes gemaakt met de machine om alles zo strak mogelijk te krijgen. Volgende keer gaat er dus minder energie inzitten omdat deze auto in mijn bezit geen krasstraat meer zal zien. Voordeel is dat ik er vanuit ga dat de hele auto kleien en polijsten ook maar eens in het jaar hoeft. Ook zijn er twee laagjes wax op gegaan voor de duurzaamheid. Dit zorgt voor een mooi beading effect (zie eerdere foto's). Lak is nu ook zo glad als een spiegel, water druipt er af en na een ritje is hij zo droog.

Ik ben over het polijstwerk zelf erg tevreden, maar zelfs na het wassen (met foamen en twee washmitts) van de auto zaterdag heb ik nog polijstspetters en restanten ervan in bepaalde hoeken en kieren van de auto. Dus de volgende keer (dit is pas de derde auto die ik machinaal gedaan heb) plak ik nog beter af, of besteed ik direct na het polijsten meer tijd om de auto even af te nemen met een detailer spray, Eraser en een borsteltje of iets dergelijks. Ook komt er altijd wat polijstmiddel op je rubbers, die dan wit uitslaan. Gelukkig heb ik daar ook weer spullen voor, maar om de auto echt netjes te krijgen ben je zo weer een paar uurtjes zoet. Maar ja, je ziet het resultaat gelukkig en daar doen we het voor. En ja ik vind het nog steeds leuk om te doen!

Na het polijsten zie je ook de ware staat van je lak en die is zeker goed, behalve de bekende steenslag kwamen er nog wel wat andere vreemde plekjes naar boven waar de lak "gebarsten" lijkt. Ook kwam ik erachter dat de vorige eigenaresse een kleine aanvaring heeft gehad met de onderrand van de voorbumper. Daar zaten nu polijstresten in de het geschuurde plastic, wat nu ernorm opviel. Dus gisteren aan de gang geweest met een lakstiftje, eerst met een satehprikker maar dat duurde een eeuwigheid, plus het is op een plek die Sherlock Holmes niet eens ziet als hij het niet zou weten. Dus toen gewoon met het borsteltje kwasten maar, de plek valt nu niet meer op dus missie geslaagd zou ik zeggen.

Toen de banden in de Bold 'n Bright gezet en aan de gang gegaan met mijn tweede "uitdaging" op de auto, de rubbers en het plastic. Eerst rubbers met Revive geprobeerd, maar na een stukje besefte ik dat de nog aanwezige polijstresten het resultaat niet beter gingen maken. Toen PreWow gepakt en met het bijbehorende borsteltje begonnen aan de rubbers, achterste deurgrepen, bumperrand achter en dakantenne aangepakt. Inderdaad gingen de polijstresten weg, maar ik ben vooralsnog erg sceptisch met rubber en plastic producten op deze auto, na een teleurstellende poging met Trim Restorer. Zien is geloven, ook na een aantal regenbuien. De dakantenne was wel de ultieme test, de onderste ring is door de dealer nooit afgeplakt denk ik zo, met als resultaat dat deze compleet wit uitgeslagen is (zoals de bumpers van oudere verwaarloosde auto's). Dus PreWow erop en inderdaad het werd zeer mooi zwart. Ook de deurgrepen en bumperrand werden netjes. Helaas moest ik mijn werk staken en toen vonden de hogere machten het nodig om er bijna non-stop regenbuien uit te gooien, dus af is het nog niet.

De rest van de auto moet ik dus nog voorbewerken met PreWow, voordat ik BlackWow en de Revive de sporen geef. Vanmiddag na non-stop regen nog even de plastic ring bekeken en voila, hij was al weer was witter geworden. Maar ook had ik de onderste rand best voorzichtig bewerkt, dus volgende keer weer een poging. De rubbers waren hun witte sporen wel kwijt en de deurgrepen en tussenstijlen zagen er echt netjes uit, met een mooi beading effect. Ook alle polijst korrels op de achterwisser kwijt, als het zo blijft ben ik tevreden. De plastic delen had ik eind juli grondig ontvet, rubbers werd mij afgeraden bij CC. Misschien moet ik dat nog eens proberen en 1 a 2 behandelingen PreWowen/Blackwowen en de rubbers Reviven, dat is geen probleem want het grootste werk waar het me om ging zit erop! De rest zijn nog details, voorlopig dan. Geloof dat het wel goed komt uiteindelijk.

Dan tot slot: Ik had graag prachtige foto's gemaakt van de auto op een leuke locatie, maar vanwege de weergoden en tijdgebrek zijn het wat semi-decent foto's op de parking platz geworden. Met onbehandelde spiegels en andere plastic details, eigenlijk onverantwoord op dit forum waar elk detail telt maar tsja. De glans is echt mooi geworden, bepaalde delen zoals de spoilerranden op de bumper glimmen nu ook, waardoor je van een afstandje soms denkt of er troep op die delen zit. Blijkt het gewoon glans te zijn, die onderdelen glommen daarvoor nooit dus ja... Verwarring alom. Oh ja en spiegelen he dat kreng met uni-zwart! Dus mooiere foto's volgen nog wel, needless to say dat het er in het echt mooier uitziet. Al met al een aantal dagen noeste arbeid, met een mooi resultaat. Ik ben tot dusver erg tevreden en heb weer verdere ervaring opgedaan.

P1040242a_zpsd28c7699.webp

P1040243a_zps88402dbd.webp

P1040241a_zps9b038d82.webp
 
Hey noeste arbeider ;-)

Ziet er ondanks je onderbreking door het vervelende weer prima uit hoor!
Echt een mooie glans die er eerst niet was.
(maar dat was al duidelijk dat dit zou komen hehe)

Jammer dat de rubbers zo tegenvallen maar op de TT ben ik zeer te spreken over de Revive en binnen dan het PB's goedje vanwege de geur, al heb ik aan de buitenkant niet veel kunststof.

En ach de tijd... soms zit het mee en soms tegen, ik moet zelf de volgende keer ook beter alles na-ontvetten en afplakken maar de eerste keer was 1 grote (goed gelukte-) test bij mij en daar heb je zelf nog bijgestaan even. (was wel beter weer maar oke)
Heb erna nog een flinke wasbeurt en de natty's blue overheen "gemachineerd" dus was totaal met interieur ook zo 18/20 uur en het lekker lang laten uitharden van de EXP tel ik niet eens maar volgende keer is het weer sneller!
Maar je tijd nemen en de machine het werk laten doen vooral ondanks de bezwete T-shirts is een must wat mij betreft voor mooi resultaat.

Je hebt je best gedaan en zo zie je maar wat je nog tegenkomt op je lak (!) maar ook goed aangepakt dus nu hebben we beiden een glimmende zwarte bolide in Hellevoet :-)^
(althans die van mij moet nog steeds gewassen worden maar ik ben weer aardig hersteld en wacht even op beter weer...)
 
Zondag wat details aan de auto afgemaakt.

De meest opzichtige polijst- en waxresten op de lak verwijderd met behulp van detailspray (Meg's Nxt Generation - geeft meteen een kleine waxboost), water en een washmitt. Daarna met dezelfde detailerspray en de Meg's Triple Duty Brush de restjes bij de bumperkieren, grill en koplampen en dergelijke verwijderd. Erg handig borsteltje, is nu geloof ik niet meer te koop bij Carclean. De detailer spray liep soms over op het gepolijste koetswerk, ik heb de auto niet meer gewassen daarna. Hier gewoon gewacht tot de volgende regenbui (kon nooit lang duren), kan blijven wassen en drogen maar mijn inziens had dat niet veel zin zo.

De overige polijstresten (kleine stukjes van het randje waar de tape heeft gezeten) komen wel weer bij de volgende wasbeurt, maar zijn voor de doorsnee mens niet zichtbaar. Toen verder gegaan met de rubbers en kunstof delen, want dat kon echt niet meer die witte vegen erop. Net zoals vorige keer de PreWow gepakt, deze met een Meg's padje ingewerkt op de rubbers. Soms ook gebruik gemaakt van het bijgekochte PreWow borsteltje. Waar zouden we zijn zonder de borstels? Dit goedje werkt daar perfect voor, ik zal de rubbers nog een keertje nalopen op wat kleine plekjes her en der maar de vegen zijn voor 97% weg.

Daarna de rubbers laten drogen en de Revive gepakt, dit op een washandje gedaan en begonnen bij de achterste raamrubbers maar het product werd niet echt opgenomen leek het, of ik doe iets verkeerd? Washandje werd wel inktzwart, dus geluk dat ik niets uit de uitzet gebruikt had, dan had ik waarschijnlijk mijn koffers mogen pakken! Misschien had ik beter een (oude) MF doek of foampad moeten proberen, maar ik ga de volgende ronde ook eens de Autoglym Rubber & Vinyl Care proberen (door deze eerst op een doek te sprayen). Beetje experimenteren met dit vehikel, daar is nog nooit iemand slechter van geworden. En kijk eens hoe de auto over het algemeen al opgeknapt is. Als iemand nog andere tips heeft voor het rubber houd ik me uiteraard wel aanbevolen. Het overmatig gebruik van APC om het te reinigen werd mij afgeraden en bood eind juli ook geen soelaas (er bleef zwarte meuk uitkomen), dus misschien volgende keer eerst grondig wassen met water en een sopje?

PreWow vorige keer ook geprobeerd op de achterste deurgrepen, dakantenne en bumperrand achter. De dakantenne en bumperrand overleefden een paar stevige regen buien niet. Nou moet ik zeggen dat ik de plastic delen niet ontvet had, maar wel gewassen. Daar de onderrand van een achterbumper gigantisch veel vuil pakt lijkt het me logisch dat het product daar minder gepakt heeft. Volgende keer dus goed ontvetten en weer PreWowen. Op de dakantenne had ik het product vorige keer sporadisch aangebracht, het was wel iets verbeterd dus deze heb ik nu een vervolgbehandeling gegeven. De deurgrepen werden mooi zwart, alleen met PreWow al en dit trok er goed in leek het. Ook de middelste stijlen tussen de portieren knapten er van op, hoewel het wat vlekkerig droog leek het. Toen de spiegels en de behuizing ervan gedaan (jaja, niet meegespoten) en die leken wel nieuw, echt enorm opgeknapt. Op de deurgrepen en spiegels zag je gewoon dat het lekker pakte en dit bleek geen illusie, ook na de regen ziet het er nog goed uit en geeft een mooie beading. En dan moet ik nog met BlackWow erover aan de slag!

Nu even de duurzaamheid in de gaten houden op de 'lastigere' delen en beetje experimenteren en bijwerken, dan moet het met een volledig zwarte auto goed komen. Omdat ik het niet laten kon een voor en na foto van de dakantenne. Fingers crossed dat hij nu echt zo mooi blijft, ik ga er in ieder geval mijn best voor doen. En ja zo was de antenne bij de aankoop al, ik heb wel iets goed afgeplakt! Toch wel leuk weer een halve pagina over kunstof en rubber, het blijft mijn gemoederen bezig houden omdat het weer de puntjes op de I van Alfa Romeo zijn ;)

2012-05-17_04.webp

2012-10-012.webp
 
Ziet er goed uit zo ter vergelijking nu!

Vreemd dat met die Revive, misschien er ook niet al teveel tijd insteken want volgens mij blijft dat afgeven maar ik had nergens echt last mee eigenlijk toen bij mij en zit er nog steeds heel goed op!
Alleen maar SSF en gewassen en opgebracht met een goedkope Action-Microvezel.

Bij de Opel van mijn oom overigens zag je wel bij een test die revive en PB erin trekken op 2 trims en was echt nog nooit gedaan..
Bleef ook goed zitten! (-maar die auto ga ik niet voor mijn lol doen en als hij zelf weer niks meer vraagt laat maar lekker gaan dan als ik niks hoor...)