• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Erik - Alfa Romeo 147 2.0 Twin Spark Business Pro (2008)

E-Jan

Detailing rookie
6 feb 2010
231
0
Al langere tijd actief op het forum hier (vooral met lezen), maar nog nooit voorgesteld. Met de komst van een 'nieuwe' leuke auto (de eerste die het vermelden waard is in 12 jaar autohistorie) leek me dit een goede gelegenheid.

Erik, 32 jaar en dus net op tijd een Alfa gekocht om een vroege midlife crisis te voorkomen. Altijd gek geweest van auto's, vooral de Italiaanse creaties. Maar door omstandigheden altijd 'gedwongen' praktische auto's te kopen. Niets mis mee natuurlijk, maar echt opwindend is het niet.

Mijn laatste auto die ik gereden heb is een paarse Ford Ka uit '99, met als enige luxe een lichtverklikker en een heuse radio/cassettespeler. Dit was uiteraard een tijdelijke auto, die ik goedkoop dacht te kopen. Uiteindelijk het dubbele aan reparaties uitgegeven, plus hij begon aardig krokant te worden. Ondertussen maar dromen en wikken/wegen wat ik als volgende auto ging kopen.

Na een testrit in een Alfa 147 2-liter met lederen interieur was ik eigenlijk meteen de Sjaak. Met als gevolg dat ik de auto na 2 weken gekocht heb. Uiteraard een net exemplaar opgezocht. Bouwjaar juli 2008, 46.500 km (NAP) en van eerste eigenaar. Distributieriem vorig jaar mei vervangen en altijd dealeronderhouden, inclusief boekjes. Een verse APK (geldig tot 2014) en 6 maanden BOVAG garantie gaven mij voldoende vertrouwen om nu maar eens te kopen wat ik echt mooi vond.
Ik had wel liever een 3-deurs gehad, omdat ik dat optisch mooier vindt. Maar goed, het stoort absoluut niet (ook mede dankzij de verzonken grepen).

De benzine en onderhoudskosten liggen net effe anders, maar dat heb ik uiteraard ingecalculeerd. De conclusie na 2 dagen is dat je er een hoop auto en rijplezier voor terug krijgt. De 2-liter loopt mooi soepel en heeft voor mij power zat (150 pk). Gisteren een lange snelwegrit gemaakt en dat werkt best verslavend. Op toeren maakt de motor een mooi geluid en krijg je een subtiele duw in je rug bij inhaalacties. Normaal moest ik bij afremmen boven de 100 weer een half uur wachten voordat ik op snelheid was! De wegligging en stabiliteit van de auto maken indruk, in de bochten voelt het met zijn. 1.245 kg als een lichtere auto. Totdat je remt, dan voel je wel dat je een paar honderd kilo's meer meezeult dan je eerdere auto's (dit zal ook wennen zijn).

Qua opties zit er genoeg op, hij heeft alleen geen meegespoten spiegels en wat andere ongein, maar ook dat mis ik niet. Ik zal de boekjes nog maar even doorlezen want volgens mij kun je er nog net geen tosti's mee maken. De auto staat vanaf de dealer op 16 inch velgen met winterbanden (205 mm breed). Ik vind de velgen best mooi, alleen zal wat lastiger schoonmaken zijn. Ter zijner tijd eens kijken voor 17 inch in de zomer en iets van een RVS uitlaat/demper, voor de rest is hij af.

Bij de testrit zag ik al dat de auto onder de waskrassen zat. Helaas heeft hij ook diverse steenslag plekjes. Ik zal deze door de dealer bij laten tippen, omdat je blank metaal ziet. Zonde want de Twingo van ook 3,5 jaar oud heeft optisch minder plekjes. Maar ik ben er ook best zuinig op. Ook zag ik gisteren op de Alfa wat krassen op de achterbumper. Maar goed, dat gaan we in maart/april met de DAP wel aanpakken, dan wordt hij nog mooier. Ik zal dan ook het leer behandelen. De auto verdient het!

2012021805a.jpg

2012021806a.jpg

2012021803a.jpg

2012021715a.jpg

2012021714a.jpg

2012021718a.jpg
 
Netjes hoor!

Net weer een type later als die van mij. Maar zie ik het nu goed dat ze in de "handgreepkapjes" hebben zitten boren om zo bij het schroefje te kunnen wat daar achter zit?

Zou ze lekker vervangen, die kapjes zijn de duurste ook niet!

Uitlaat zie hieronder ]d~^

Velgen tja, ieder zijn keuze,... Maar matte spiegelkappen? Heb ik nog nooit gezien op een Business Pro versie :roll

En het ASR knopje zit op de plaats waar bij mij het menu knopje zit, mmh mij niet eerder opgevallen,... Welke knopjes heb jij op je middentunnel zitten bij de handrem ?
Daar heb ik diegene voor de ASR off, en die andere is loos, omdat daar de cityknop zit voor de Selespeed modellen,...
 
Haha, leuke alfa...

...en dat van die ka:
..een paarse Ford Ka uit '99, met als enige luxe een lichtverklikker en een heuse radio/cassettespeler.

Dat ken ik, ik heb er zelf 1 van '98 gehad!!$$)
 
prachtige alfa, het dashboard blijft prachtig. Heb ook er ook zo'n 2 jaar tegen aan gekeken. Geen straf!

Jeroen, het ASR knopje heb ik daar ook nog nooit gezien, vreemd ook dat de spiegel niet in kleur zijn. De business Pro is volgens mij toch gewoon een Distinctive ? Of een progression met veel optie. Dat zou wel de spiegels kunnen verklaren
 
Dank U allen.

Zoals gezegd is de auto optisch niet perfect. Ik stoor me ook aan de geroeste wielbouten, er zit een beschadiging op de voorste nummerplaat en zo zijn er meer dingen. Maar dat zijn geen onoverkomelijke zaken. Ook voor de krasjes/beschadigingen zou ik de auto zeker niet hebben laten staan.

Technisch is hij in zeer goede staat, de rest komt wel. Ik ga een lijst met zaken opstellen en die stap voor stap verbeteren. Vergeet niet dat ik de auto pas sinds vrijdag heb ;) Jeroen, ik heb gekeken wat je nu precies bedoelde met de handgreepkapjes, maar ik zie het niet?

Volgens mij zijn er nogal wat verschillen met de uitvoeringen. Zo wilde ik eerst een Distinctive vanwege het Bose audio-systeem. Nu begreep ik van de dealer dat niet alle Distinctives dat hadden. Net zoals dat niet alle Business uitvoeringen (Business Pro staat in de afleverboekjes) een lederen interieur hebben, dat deze wel heeft. Dat maakte voor mij toch wel het verschil hoor, als je er dan een met stoffen interieur ziet. Dat hij dan geen meegespoten spiegels heeft, is jammer maar vindt ik geen groot probleem. Met BlackWow behandelen, dan ziet niemand het :-"

Bovendien is alles relatief - zie de "optielijst" van de eerder genoemde Ka... Het ASR knopje zit bij mij inderdaad linksonder bij de stuurkolom. In de middenconsole (met armsteun) zitten alleen wat vakjes, maar geen knoppen. Verder zit er climate control en wat andere zaken op. Andere velgen komen ook nog wel. Naar mijn mening hoeven er geen twee uitlaatpijpen onder de 147, maar een mooie RVS uitlaat/demper zou een verbetering zijn inderdaad. Ik houd hem verder bewust discreet en strak, ik heb ook de logo's achter er af laten halen. Hij is beschaafd zo.

Verder ben ik superblij met mijn Alfa, hopelijk heb ik er lang plezier van!
 
handgreep binnenzijde bijrijder kant zit boven aan een afdek plaatje waar een bout achterzit. Als je die met een schroevendraaier eruit wilt wippen dan beschadig je het handvat. Door er een gaatje in te boren kun je deze er wel uit halen zonder het handvat te beschadigen.

Vervolgens zou je er wel een nieuw dopje in moeten zetten ( kosten paar euro) maar dat hebben ze hier niet gedaan zo te zien.
 
Hier ook een Alfa liefhebber. Ik heb een 156 2.0TS die onderhanden genomen is door H&S Corse \o/

Tip die ik je kan geven met betrekking tot de Tspark is zeker in het begin wekelijks olie peilen zodat je weet of ze olie verbruikt of niet.

Onder het peil rijden levert zeker problemen op, daarom regelmatig peilen zeker als je de hogere toeren opzoekt, wat met een tsparkje erg verslavend is ;p
 
jjonkie zei:
handgreep binnenzijde bijrijder kant zit boven aan een afdek plaatje waar een bout achterzit. Als je die met een schroevendraaier eruit wilt wippen dan beschadig je het handvat. Door er een gaatje in te boren kun je deze er wel uit halen zonder het handvat te beschadigen.

Vervolgens zou je er wel een nieuw dopje in moeten zetten ( kosten paar euro) maar dat hebben ze hier niet gedaan zo te zien.

Ah zie het nu pas, scherp hoor ... maar even laten fixen.
 
Argh! Nadat ik vandaag het portier aan de bestuurderskant opendeed zag ik waarachtig een scheur aan de buitenzijde van de leuning (bij het stiksel). In mijn blinde
enthousiasme (letterlijk en figuurlijk in dit geval) niet gezien.

Op de foto's die ik bij de proefrit heb genomen is de scheur er mogelijk al, maar omdat de zon toen scheen is de stoel overbelicht en is het niet goed te zien. Wel lijkt het stiksel daar al iets vervormd. Op de foto's van afgelopen vrijdag is de scheur er overduidelijk (paar uurtjes na het afhalen). Excuseer de fotokwaliteit.

Ik ga sowieso zaterdag langs de dealer voor wat kleine dingen, dus zal het er over hebben. Geen idee of/hoe zoiets te repareren is. Wat is wijsheid, tijdelijk afplakken (bijvoorbeeld met tape) of afblijven? Ik ben zelf al best voorzichtig met instappen/dingen in jassen en dergelijke.

Balen, maar zal wel een oplossing voor zijn?
 
Even googlelen op stoel stuk punt nl! Stiksel los of gewoon beschadigd? Vaak is het een kleinigheidje voor dit soort specialisten. Heb zelf wel eens een stiksel laten repareren, koste zo'n 100,- euro.
 
Zo de eerste zaken om de auto in nog mooiere staat te krijgen zijn gezet.

Eerst vandaag de auto voor het eerst gewassen met BTBM. Ik dacht dat de auto redelijk in de was stond van de dealer en was hier ook verbaasd over, maar dat bleek al snel een utopie. Er was waarachtig wat beading van de week, maar die is nu compleet verdwenen. Ook zag ik nu de ware staat van de auto en die is nog steeds netjes, maar uiteraard kom je toch altijd wel wat meer plekjes tegen dan als je hem de showroom uitrijd. Maar goed het is ook geen nieuwe auto. Ook zit de auto onder het licht onder de krasstraatkringen, maar daar is wel een mouw aan te passen.

Het enige wat ik best storend vindt is dat er een hoop krassen op de achterbumper zitten. Ik weet niet wat de vorige eigenaar ermee gedaan heeft, maar ik denk dat de parkeersensoren pas daarna ingebouwd zijn... Ook een hoop krassen op het gedeelte waar de kofferklep sluit, misschien erg wild gedaan met boodschappen inladen? Als ik hem nieuw gekocht had, was dat echt anders gegaan maar ja. Daar het kunstof is denk ik dat ik er maar vrede mee moet hebben, je zal het er niet uitgepolijst krijgen. Maar mogelijk is het wel minder zichtbaar te maken. Ik ben verder nog een miniscuul deukje op het voorste passagiersportier tegengekomen, maar je moet een heel scherp oog hebben om het te kunnen zien.

Diverse beschadigingen op de auto zijn vandaag met de lakstift aangepakt. Verder ga ik morgen naar een specialist waar ze het scheurtje in het leer (hopelijk) kunnen herstellen. Ook heb ik andere wielbouten en het afdekplaatje voor de handgreep aan de passagierskant besteld.

Van het weekend het interieur (dashboard) aanpakken met PB Natural Look, voor behandeling van het leder en de velgen heb ik spullen besteld. Ik hoop spoedig op warmere dagen, zodat ik een weekje vrij kan nemen om de auto serieus aan te pakken. En dan maar even doorsparen voor een mooie set zomervelgen. Ik gok erop dat 17" voldoende is, 18" kan ook maar ik weet niet of het noodzakelijk is voor deze auto. TI velgen zijn erg mooi :heart_eyes: