• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Algemeen advies gevraagd voor witte Mégane

Rembo

Detailing rookie
12 sep 2012
133
17
Over 4,5 week moet ik mijn lease-auto (einde contract) inleveren, gelukkig staat de volgende al klaar.
Een Renault Mégane coupé in de kleur Blanc Nacré (wit parelmoer):
20120909_092809.jpg

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Met mijn huidige (donkergrijze) auto ben ik nooit zo'n poetser geweest, 1-3x per maand door de wasstraat, dat was het wel.
Omdat mijn volgende auto een héle andere kleur heeft heb ik me voorgenomen meer werk te maken van het schoonhouden/laten glimmen.

Volgens de plaatstelijke politieverordening is het bij mij in de wijk niet toegestaan om auto's te wassen. Daarom zal ik het wassen bij de Washin7 wasstraat blijven doen. Deze wasstraat heeft van die lappen i.p.v. nylon draadborstels, dat scheelt alvast een hoop fijne krassen in de lak.

Ik hoop dat ik op dit forum enig advies kan krijgen over de producten die ik nodig heb om na het bezoek aan de wasstraat:
- de lak mooi (liefst langer dan een dag) te laten glanzen
- de (hele kleine) metaaldeeltjes in de (witte parelmoer) lak goed tot zijn recht te laten komen
- het leer (lichtgrijs + donkergrijs zoals op bovenstaande foto) mooi kan houden

Het budget dat ik hier in eerste instantie aan wil uitgeven is zo'n €100 maximaal.
Ik heb nog niets, behalve een rol poetsdoeken, emmer, spons en een fles Valma wax.
 
Eerst stoppen met die wasstraat.
Was je auto dan handmatig in een wasbox.
Hoe dat goed uit te voeren kun je vinden op het forum.
wasstraat is een No-Go op dit forum.
Succes.
 
Een beetje moderne wasstraat heeft al wel die lappen, desondanks geeft het nog steeds "swirls".
Één van de redenen dat ik geen donkere auto meer zal kopen.

Ben zelf ook pas net begonnen, dus ben wel benieuwd naar de tips.
 
Rembo zei:
Deze wasstraat heeft van die lappen i.p.v. nylon draadborstels, dat scheelt alvast een hoop fijne krassen in de lak.

Blijf hopen zou ik zeggen want die dingen krassen wel iets minder maar nog steeds enorm.

Ons wagenpark bestaat uit ca. 120 Renaults Megane's, Laguna's , Kangoo's & Traffic's waaronder een heel aantal witte uitvoeringen.
Jou Renault heeft boterzachte lak, 1x verkeerd wassen en het is allemaal voor niks geweest met een dik pak swirls als gevolg.
Zorg er ook voor dat je dealer op de hoogte is dat je auto niet in een wasstraat gewassen mag worden !

Wat enorm belangrijk is is dat je toch altijd met met de hand gaat wassen en drogen en dat vooral blijft doen.

Mijn wekelijks / 2 wekelijkse stappenplan voor jou zou zijn :
- 2 goede emmers met een afsluitbaar deksel (denk aan de Gritguard emmers of de "CarClean" emmers
- 2 gritguard of scratch shield roosters
- Een goede washmitt (Monello of Mequiars)
- Een goede* shampoo (bijv. Poorboys Super Slick & Suds)
- Een goede droogdoek zoals de Delirium of de Monello variant

Vervolgens vul je thuis de emmers, rijdt je naar de wasbox, spuit je daar de auto af met "normaal" water, geeft hem een goede sop beurt volgens het 2 emmer systeem en spoelt deze vervolgens weer af met "normaal"water.
* In de wasbox NIET de shampoo van de wasbox gebruiken ! Deze is dermate agressief dat het je waxlaag enorm aantast.

Wat betreft het onderhoud zou ik kiezen voor een clay setje en een goede wax.
Zelf ben ik wat betreft het clayen erg gek met Poorboys Elastic Clay icm de Poorboys Spray & Wipe.
Als wax zou ik kiezen voor de Collinite 845 (ivm zijn zeer lange standtijd) of de C-Quartz (alhoewel daar wel eea bij komt kijken als je het gaat aanbrengen).
 
Hey Nelis, jij ook hier?
Ik heb je afgelopen zaterdag in de Meern de hand geschud, ik herkende je aan de landingslichten op je brommer...

On-topic:
Tot zover al een hoop waardevolle tips, thnx!
Ik weet niet of ik het vol ga houden de wasstraat te mijden (ik ken mezelf, ben soms lui), maar ik ga het absoluut proberen vol te houden :)

Iemand misschien nog tips voor het leer? Ik heb nog wel een blikje staan van dit spul, maar dat lijkt me niet ideaal voor de stoelen:
images?q=tbn:ANd9GcS9QiJkLzcCtSTl1hylvWxdY2ghEzmor5DtNkeZCmRGxaKDUCxTSw.jpg


Ik wil het graag lekker soepel houden zodat het leer zeker niet gaat barsten na verloop tijd.
 
Haha ja, zou maar zo kunnen, ik heb afgelopen zaterdag zoveel mensen gezien/gesproken.
Heb van 3/4 de naam al weer vergeten :schaam
 
Wat is dat voor potje? Schoenpoets? :grinning:

Voor het onderhoud van leder zijn Gliptone erg goede producten: Gliptone producten
 
Rembo zei:
.......... na het bezoek aan de wasstraat:
- de lak mooi (liefst langer dan een dag) te laten glanzen
Het budget dat ik hier in eerste instantie aan wil uitgeven is zo'n €100 maximaal.
Ik heb nog niets, behalve een rol poetsdoeken, emmer, spons en een fles Valma wax.

Mooie auto ! :cool:

Indien je het echt niet ziet zitten om "altijd" manueel te poetsen :

(laatst ook iemand gesproken die zich ergert aan een vuile auto en door tijdsgebrek/aard van de job de auto NOOIT zelf wast, maw altijd wasstraat :schaam )

Investeer zeker in een kleisetje (bvb Mothers kleiset)

-een wax (als je kleid , dan zal jouw wax wel ff blijven zitten )

-1 of meer droogdoeken (de monello-doeken peluche bianco kunnen er zelfs voor dienen en die kan je ook gebruiken om op te poetsen )

-de auto nalopen met een detailerspray/spraywax NA de wasstraat......(of je sprayt de doek in en je loopt zo de wagen na )

-enkele goedkope doekjes om je velgen te drogen (+ de banden als je ze zwart zou willen maken )

- iets om je banden zwart te maken ? (staat veel mooier en dan vallen de swirls al minder op :-b )

-een washandschoen (beter = 2 stuks)

-indien je gewone emmers zou (blijven) gebruiken : je zal wel ergens aan kannetjes van 10 liter kunnen geraken.......kosten niks (en dan moet je niet al te voorzichtig rijden naar de wasbox )

Als het spoelwater net "op" is van de wasbox , kan je nog altijd een kannetje leegkieperen over je wagen (al is een gieter zonder sproeier een betere keuze en je kan misschien eerst je water opmaken en dan pas spoelen met het water van de wasbox )

Laat iig weten hoe je het aanpakt in de toekomst
 
Ik vraag me af:
- mag je ondanks het verbod ook niet iets gebruiken zoals Dodo Juice-Low on Eau of Optimum No Rinse .... kost maar 1 emmer water op deze wijze >>> zou navraag doen !
( owkee zou de auto wel minimaal afspuiten in washbox om grootste hoeveelheid bagger er af te halen )

- geen kennis oid in naastgeleven stad/dorp waar je wel normaal je auto mag wassen ?

- bij aanname van de auto: afspoelen/wassen/iron-s/klei/wassen&drogen/handpad met Mezzo/sealant .... om kosten zo laag te houden ( anders red je niet met €100 ) en toch een fris en fruitige auto
Je leder met vochtige doek afnemen ( ga er vanuit dat leder acceptabel schoon is ( geen ervaring met nieuwe lederen bekleding ) en dan 'beschermen'&voeden met Gliptone
 
Wegens tijdsgebrek thuis was ik mijn wagen ook altijd in de wasbox.
Ik ga nooit door de krasstraat, als ik helemaal geen tijd heb blijft hij gewoon wat langer vuil.
Inderdaad een beetje een gedoe, sleuren met afgesloten emmers en boxen met doeken en productjes, maar dit heb ik als autoliefhebber ervoor over...
Wassen gaat perfect in de wasbox, maar inderdaad, gebruik alleen het water, geen agressieve zeep of de zogezegde vloeibare wax.
Wassen gaat perfect daar, zeker op rustige momenten.
Probeer het eens zo ik zeggen, met zulke mooie wagen ga je echt voldoening eruit halen denk ik...
Verder detailen van de wagen (kleien, waxen) doe ik thuis een paar keer per jaar, maar moet hier dan natuurlijk tijd voor reserveren...
 
Dank voor de tips weer! Uiteraard heb ik vrienden en kennissen, maar die ga ik niet elke 1-2 weken lastigvallen met mijn autowassen :)

Over dat twee-emmer-systeem moet ik nog even wat nalezen denk ik. Dat kleien, hoe vaak is dat nodig eigenlijk?
 
Ik klei m'n auto 2 keer per jaar.........

Als je wekelijks de auto netjes bijhoud , dan lijkt me dit voldoende , hangt ook af van waar je staat : binnen of buiten , garage of niet , onder de bomen , naast spoor enz...
 
Ik heb, aan de hand van bovenstaande tips, een boodschappenlijstje samengesteld:
2eb9ydf.png


Zoals je ziet twee keer het bedrag wat ik in gedachten had.
Iets meer is niet erg, maar dit wordt wel een dure grap zo...
Iemand misschien een tip waarmee ik wat voordeliger uit kan zijn?
 
Al aan deze gedacht?
https://www.Carclean.com/product/Monello/Monello_Wash_Clay_Set_MONWACLAKIT_102210

Ipv GG kan je ook scratch shields pakken
https://www.Carclean.com/merken/Scratch_Shield

Vanwaar de keuze voor GG emmers met alles erop en eraan?
Er zijn als het goed is goedkopere alternatieven te verkrijgen via CC
 
Woody zei:
Vanwaar de keuze voor GG emmers met alles erop en eraan?
Er zijn als het goed is goedkopere alternatieven te verkrijgen via Carclean.com
Vanwege het feit dat er geen mogelijkheid voor Rembo is om voor de deur te wassen misschien ;)
Dus het meest logische is om de emmers af te vullen en elders de auto te wassen, vandaar de GG compleet met deksels.

Rembo zei:
Volgens de plaatstelijke politieverordening is het bij mij in de wijk niet toegestaan om auto's te wassen. Daarom zal ik het wassen bij de Washin7 wasstraat blijven doen.
 
@Rembo en dan heb je nog geen eens doeken om de S&W, Wax e.d. af te nemen..

Nog wat tips:
Deze klei is goedkoper
Deze shampoo is hetzelfde alleen minder product, waardoor je minder betaald. Op de lange termijn is uiteraard de 946ml goedkoper.

Ik denk dat deze Drying towel een betere keus is, en tevens iets goedkoper.

Daarnaast is zoals gezegd de Monello Wash Mitt goedkoper..

Ik denk dat je je grootste besparing kunt halen op de complete Grit Guard set (Emmers, roosters en deksels). Alleen moet je dan iets anders verzinnen om water te 'vervoeren'. Misschien heeft de lokale snackbar o.i.d. van die grote saus emmers met deksels over? Ik roep maar wat. :-"