• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

All about....lakwerk kleien

De meeste coatings zijn inderdaad krasbestendiger als een autolak, maar ook dat is niet zaligmakend.
Rij zo'n wagen maar eens een paar keer door de wasstraat en zet er daarna maar eens een lamp op.
Verder kan voor zover ik het tot nu toe kan beoordelen, de onderliggende laklaag al invloed hebben op de coating.
Ik heb een boterzachte lak op de voorkant van mijn wagen, ooit is de neus overgespoten vanwege hinderlijke steenslag.
Terwijl de resterende lak, een redelijke hardheid heeft.
De wagen is destijds in de Gyeon coating gezet, waarbij het een ware ramp was de voorkant strak te krijgen, zelfs met Microsuede veroorzaakt je al marring.
Afijn om een lang verhaal kort te houden; diezelfde voorkant liet veel eerder lakschades (swirls krasjes, vegen etc.), als de rest van de wagen.
Oftewel in mijn geval zorgde die zachte lak ervoor, dat er eerder kasjes in de coating trokken als op een hardere laklaag.
Is eigenlijk enigszins logisch ook, er wordt geadverteerd met een coating dikte van 1 mm.
We zijn geen van alleen robots en die 1 mm zal ongetwijfeld bij labtests bereikt zijn.
Exact een coatinglaag van 1 mm aanbrengen, zal dus voor ons nagenoeg onmogelijk zijn, het zal dus eerder dunner uitvallen.
Zo'n dunne laag op een zo'n zachte ondergrond, geeft dan wel wat extra bescherming, maar het blijft naar ervaring toch nog extra gevoelig voor krassen.

En dat bedoel ik ermee te zeggen, met niet zaligmakend.
Er is meer krasbestendigheid, maar je moet ook weer niet denken, dat je vervolgens een diamant aan het oppoetsen bent.

Zelfs in het geval van weinig of klein korrelige schuurmiddelen in de klei, bestaat de kans dat je een slijtende bewerking doet op de coatinglaag.
En zoals gezegd kunnen er tussen de aangehechte deeltjes ook deeltjes zitten met een behoorlijke hardheid (zoals ijzer) zitten.
Die worden meegenomen op de oppervlakte van de klei en kunnen dus de coating beschadigen, met wat voor een klei dan ook.

Na jarenlang alleen maar waxen te heb gebruikt, ben ik zelf ook een coating gaan gebruiken en naar grote tevredenheid.
Ik weet dat er haken en ogen aan vast zitten, maar gezien de vele kilometers die ik maak, is het de beste oplossing.
Bij een wagen met weinig kilometers had ik waarschijnlijk bij een wax gebleven.
Kleine schades (bijv. vegen van langs een bosje rijden) zijn snel weg te werken, en even snel weer in orde maken, met een kleibeurt, pre-cleaner met korrel en weer aftoppen met een wax is makkelijk te doen en zo zijn er nog meer voordelen die een coating niet heeft en uiteraard vise versa.
 
  • Leuk
Reactions: Blade
Wat ook niet veel mensen weten, op de Gyeon clinic adviseerde de instructeur te ontvetten na het polijsten met afwasmiddel (dreft) voor de coating. Ja.. echt waar.

Wat hij ook zei is dat je kunt waxen over mohs, weliswaar met een zo natuurlijk mogelijke wax. Die hecht aan de coating.
 
Dan zal ik mijn bericht vanuit het andere topic hier ook maar even plaatsen, want die heeft net de overgang gemist zie ik.

Ik herinner me inderdaad dat de Gyeonman aanraadde om te wassen met afwasmiddel, maar dan met de goedkoopst mogelijke variant, omdat daar geen glansspoelmiddel enzo in zit.
 
@Frans Nee hoor, er werden die dag wel meer dingen verteld die normaal heel erg taboe zijn in de detailwereld.
In de praktijk werken dingen toch soms iets anders uit dan wat in alle theorieboeken geschreven staat :p.
 
Apart, want ik heb Tim al diverse malen zien vermelden dat het wassen met een afwasmiddel in principe een no no is.

Ontvetten met een ontvetter op een vluchtige basis, heeft als voordeel dat je verzekerd bent, dan het product zo weer verdwenen is.
Ontvetten met een ontvetter op waterbasis brengt met zich mee, dat je een bestanddeel gebruikt waaraan een glascoating een hekel heeft; water.
Als daar dan wat van achterblijft (in spleetjes en kieren) ondanks zorgvuldig drogen dan zijn de rapen gaar.

Daarbuiten zit je dan nog met eventueel te hard water, waardoor het mogelijk is dat niet alle ingrediënten in een afwasmiddel goed geactiveerd worden en er kans is dat deze deels achterblijven, met inbegrip van eventuele kalkresten.

Wax op een coating snap ik ook niet goed.
Een wax absorbeert deels het vuil, terwijl een coating deze afstoot.
Waarom zou je juist deze zeer goede eigenschap teniet willen doen?
 
Waxen op een coating werd geadviseerd om tijdens het uithardingsproces van de coating een bescherming te geven. Ik weet niet meer wat precies de duur was, maar dat was enkele weken bij mohs

Daarbij kan het ook leuk zijn om eventueel wat extra glans te geven of kort hydrofobische eigenschappen een boost te geven. De standtijd is natuurlijk een stuk korter dan op een schone lak.

Let op, het kan wel echt alleen maar met een natuurlijk wax en daar zijn er maar bar weinig van.
 
Laatst bewerkt:
@Ferdy
Die vat ik ook niet helemaal, uitharden houdt o.a. in dat je de laatste resten van de drager de gelegenheid geeft te laten uitdampen.
After vaporizing all the solvents contained in the product, where 90 % evaporates within the first 24 hours and a total of 100% vaporization might be accomplished after 14 days, the layer becomes solid, very hard and highly durable.
Een verffabrikant raadt het af om een wax op een onlangs gespoten wagen te gebruiken, omdat je daarmee de boel afsluit en de resterende dragers daardoor niet goed kunnen uitdampen.
Ik sta dan enigszins perplex dat een Gyeon vertegenwoordiger aanraadt een afsluitende laag aan te brengen, op een nog niet uitgedampte laag.
Je verhindert daarmee het verdere uitdamp proces.
 
@Frans klinkt allemaal logisch, ik ken het uitdampingsproces.
Ik quote alleen maar wat ik geleerd heb op die dag, ik wist toen niks af van coatings.

Ben verder een totale noob wat coatings betreft, heb alleen ervaring met trim coatings.

Is er niemand anders meer die mijn punten kan bevestigen, er waren toch meer actieve leden op die clinic toen?
 
@Frans - Dat was oom mijn gedachte. Ik denk altijd in Jip & Janneke - taal; De enige reden dat de SiO2-coating in een flesje zit is dat het vloeibaar is mede door draagmiddelen. Bij het uitzweten, ook bij iets simpels als een wax, wil je wel dat de boel ook daadwerkelijk kan uitzweten, toch?

Zelfde reden dat je een nét gespoten lakwerk ook niet afsluit door een wax, bijvoorbeeld?
 
Het blijft hoe dan ook raar dat er vreemdsoortige producten worden geadviseerd terwijl Gyeon voor die doeleinden eigen producten heeft, die naar ik aanneem speciaal zijn ontwikkeld om gecombineerd te kunnen gebruiken met een Gyeon Coating; de ene is Cure en de ander Prep.
 
Er worden op zo'n dag ook een hele hoop interessante en uiteenlopende vragen gesteld door bezoekers.
Hij heeft niet alleen maar een presentatie die strikt Gyeon was liggen afraffelen.
 
Ik was ook op de genoemde voorlichtingsdag aanwezig.
Het is al weer even geleden dus exact weet ik het ook niet meer.
Maar mijn procedure voor het aanbrengen van de MOHS gaat als volgt:
Na het polijsten wordt de auto inderdaad gewassen met een fikse scheut dreft.
Goed naspoelen, drogen en een nacht in de garage (bij koud weer met verwarming) laten nadrogen.
De volgende dag de hele auto met Gyeon prep afnemen en een uurtje wachten.
Daarna worden de 2 lagen MOHS aan gebracht met een tussenruimte van ongeveer 2 uur.
Een uur of 12 wachten, meestal tot de volgende dag dus en dan zet ik vlak voor de aflevering
de hele auto in de cure.
De eerste twee auto's die ik met de Gyeon MOHS gedaan heb, staan nu bijna een jaar in deze coating,
zijn tussendoor NIET extra behandelt met de cure en worden afwisselend met de hand en in de
wasstraat (sorry) gewassen.
Op wat beginnende lichte swirls na heeft de MOHS-coating nog zeker 80% van de eigenschappen die het
in het begin had en de glans na het wassen is nog steeds super.
Voor mij werkt deze manier/volgorde van voorbereiding en aanbrengen dus prima.
Groeten Martin.
 
@Ferdy ik kan me ook herinneren dat hij aanraadde om een wax te gebruiken als je dat zou willen. Ik zou alleen niet weten waarom je dat zou willen, want cure werkt beter en sneller denk ik. Misschien als je eel erg van waxen houdt.
 
@Dreier-Reihe het voordeel van een wax is inderdaad dat je eenvoudiger wat "touch ups" kunt uitvoeren en het gedeelte opnieuw in de wax kunt zetten.
Bij een tussendoorbeurt klei ik de wagen in zijn geheel en volg die stap altijd tenminste met een pre-waxcleaner met korrel, gevolgd door een wax.

Dank voor de info @Frans. Die pre-wax cleaner is dat dan een paintcleaner met korrel? En kies je bewust voor een korrel erin om eventuele marring van het kleien weg te poetsen? Ik hoor het graag. Oehh heb zin om te kleien haha.