De meeste coatings zijn inderdaad krasbestendiger als een autolak, maar ook dat is niet zaligmakend.
Rij zo'n wagen maar eens een paar keer door de wasstraat en zet er daarna maar eens een lamp op.
Verder kan voor zover ik het tot nu toe kan beoordelen, de onderliggende laklaag al invloed hebben op de coating.
Ik heb een boterzachte lak op de voorkant van mijn wagen, ooit is de neus overgespoten vanwege hinderlijke steenslag.
Terwijl de resterende lak, een redelijke hardheid heeft.
De wagen is destijds in de Gyeon coating gezet, waarbij het een ware ramp was de voorkant strak te krijgen, zelfs met Microsuede veroorzaakt je al marring.
Afijn om een lang verhaal kort te houden; diezelfde voorkant liet veel eerder lakschades (swirls krasjes, vegen etc.), als de rest van de wagen.
Oftewel in mijn geval zorgde die zachte lak ervoor, dat er eerder kasjes in de coating trokken als op een hardere laklaag.
Is eigenlijk enigszins logisch ook, er wordt geadverteerd met een coating dikte van 1 mm.
We zijn geen van alleen robots en die 1 mm zal ongetwijfeld bij labtests bereikt zijn.
Exact een coatinglaag van 1 mm aanbrengen, zal dus voor ons nagenoeg onmogelijk zijn, het zal dus eerder dunner uitvallen.
Zo'n dunne laag op een zo'n zachte ondergrond, geeft dan wel wat extra bescherming, maar het blijft naar ervaring toch nog extra gevoelig voor krassen.
En dat bedoel ik ermee te zeggen, met niet zaligmakend.
Er is meer krasbestendigheid, maar je moet ook weer niet denken, dat je vervolgens een diamant aan het oppoetsen bent.
Zelfs in het geval van weinig of klein korrelige schuurmiddelen in de klei, bestaat de kans dat je een slijtende bewerking doet op de coatinglaag.
En zoals gezegd kunnen er tussen de aangehechte deeltjes ook deeltjes zitten met een behoorlijke hardheid (zoals ijzer) zitten.
Die worden meegenomen op de oppervlakte van de klei en kunnen dus de coating beschadigen, met wat voor een klei dan ook.
Na jarenlang alleen maar waxen te heb gebruikt, ben ik zelf ook een coating gaan gebruiken en naar grote tevredenheid.
Ik weet dat er haken en ogen aan vast zitten, maar gezien de vele kilometers die ik maak, is het de beste oplossing.
Bij een wagen met weinig kilometers had ik waarschijnlijk bij een wax gebleven.
Kleine schades (bijv. vegen van langs een bosje rijden) zijn snel weg te werken, en even snel weer in orde maken, met een kleibeurt, pre-cleaner met korrel en weer aftoppen met een wax is makkelijk te doen en zo zijn er nog meer voordelen die een coating niet heeft en uiteraard vise versa.
Rij zo'n wagen maar eens een paar keer door de wasstraat en zet er daarna maar eens een lamp op.
Verder kan voor zover ik het tot nu toe kan beoordelen, de onderliggende laklaag al invloed hebben op de coating.
Ik heb een boterzachte lak op de voorkant van mijn wagen, ooit is de neus overgespoten vanwege hinderlijke steenslag.
Terwijl de resterende lak, een redelijke hardheid heeft.
De wagen is destijds in de Gyeon coating gezet, waarbij het een ware ramp was de voorkant strak te krijgen, zelfs met Microsuede veroorzaakt je al marring.
Afijn om een lang verhaal kort te houden; diezelfde voorkant liet veel eerder lakschades (swirls krasjes, vegen etc.), als de rest van de wagen.
Oftewel in mijn geval zorgde die zachte lak ervoor, dat er eerder kasjes in de coating trokken als op een hardere laklaag.
Is eigenlijk enigszins logisch ook, er wordt geadverteerd met een coating dikte van 1 mm.
We zijn geen van alleen robots en die 1 mm zal ongetwijfeld bij labtests bereikt zijn.
Exact een coatinglaag van 1 mm aanbrengen, zal dus voor ons nagenoeg onmogelijk zijn, het zal dus eerder dunner uitvallen.
Zo'n dunne laag op een zo'n zachte ondergrond, geeft dan wel wat extra bescherming, maar het blijft naar ervaring toch nog extra gevoelig voor krassen.
En dat bedoel ik ermee te zeggen, met niet zaligmakend.
Er is meer krasbestendigheid, maar je moet ook weer niet denken, dat je vervolgens een diamant aan het oppoetsen bent.
Zelfs in het geval van weinig of klein korrelige schuurmiddelen in de klei, bestaat de kans dat je een slijtende bewerking doet op de coatinglaag.
En zoals gezegd kunnen er tussen de aangehechte deeltjes ook deeltjes zitten met een behoorlijke hardheid (zoals ijzer) zitten.
Die worden meegenomen op de oppervlakte van de klei en kunnen dus de coating beschadigen, met wat voor een klei dan ook.
Na jarenlang alleen maar waxen te heb gebruikt, ben ik zelf ook een coating gaan gebruiken en naar grote tevredenheid.
Ik weet dat er haken en ogen aan vast zitten, maar gezien de vele kilometers die ik maak, is het de beste oplossing.
Bij een wagen met weinig kilometers had ik waarschijnlijk bij een wax gebleven.
Kleine schades (bijv. vegen van langs een bosje rijden) zijn snel weg te werken, en even snel weer in orde maken, met een kleibeurt, pre-cleaner met korrel en weer aftoppen met een wax is makkelijk te doen en zo zijn er nog meer voordelen die een coating niet heeft en uiteraard vise versa.