• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Audi A4 DTM

Nou, ik had de DTM te koop gezet omdat ik wat anders moois had gezien. Ik had een potentiële koper maar in de tussentijd is de andere auto verkocht dus dan houd het voor mij even op. Ga ik gewoon verder met de aanpak van het volgende:
Ik wil de carbon bumperlip aanpakken, blanke lak is eraf. Iemand een idee hoe ik dit moet aanpakken?
IMG_6385.jpeg
IMG_6384.jpeg
 
Lijkt mij echt carbon? denk niet dat je dit kan schuren, vrees dat de vezels dan beschadigd zijn.

Je kan misschien eens een klein hoekje proberen met fijn schuurpapier zoals P1000 of nog fijner en dan na ontvetten en ontstoffen eens met spuitbusje blanke lak erover, zo zou ik het aanpakken.
 
  • Leuk
Reactions: Stefan O
Zo te zien is het inderdaad echte geweven carbon vezel met een harslaag.
Schuren kan, maar zoals AndyVR aangeeft, met beleid.
Meestal kan je (na demonteren) aan de rand de dikte van de harslaag zien.
Dan heb je op zijn minst een indicatie.
Misschien kan je aan de binnenzijde een stukje proefschuren ?!?
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR en Stefan O
Let alsjeblieft heel erg goed op met het schuren van Carbon. De stofdeeltjes wil je niet in je longen of ogen krijgen, het zijn net hele kleine naaldjes. Ik zou het zowiezo altijd nat schuren en denken aan een bril, stofmasker of beter en handschoenen, dat voorkomt dat het stof rond gaat vliegen of je huid geirriteerd raakt.

Ik heb van rc vliegtuigen wel eens carbon gerepareert. Het wordt nooit meer zo mooi als nieuw en als je vezels beschadigd zijn, blijf je dat altijd zien. Ik schuurde het, liet het goed drogen, ontvette het te hehandelen stuk en smeerde het weer dicht met epoxy. 30 minuten epoxy geeft je de tijd om het aan te brengen en te corrigeren. Na een paar dagen curen schuurde ik het overtollige weg en het model er weer in terug. Ik eindigde vaak rond 2000 grit, ontvette weer en spoot er blanke lak overheen als finish en als bescherming tegen UV. Een nieuwe laag carbon eroverheen plaatsen geeft een mooier resultaat, maar dan moet je het stuk gaan vacumeren voor een goed resultaat. Dat heb ik zelf nooit gedaan omdat gewicht bijn mijn carbon modellen een dingetje was.
 
  • Leuk
Reactions: Stefan O en AndyVR
Wat ik wel eens heb gedaan is heel licht opschuren met korrel 2000 en hierna een nieuwe laag hars er over, en deze weer opschuren& polijsten.
Ik werk geregeld met carbon, (en gewoven Kevlar) maar zoals @Drifter al zij, wees voorzichtig. carbon deeltjes zijn echt niet gezond.
 
  • Leuk
Reactions: Stefan O
Ik gebruik altijd 2 componenten hars (die we op het werk gebruiken)
Aanbrengen met een kwast, liefste in een vaacuumkamer en 24h laten zitten.
Als ik het thuis doe en het is te groot voor mij vaacuum kamer dan mix ik de (24h) epoxy, en wacht ik een aantal uur zodat het al wat minder vloeibaar is. dan er op smeren met een kwast, en er met een brander over heen om de lucht bubbels er uit te krijgen. Daarna met 220 grid beginnen met in model schuren, afwerken naar 2000-2500 en polijsten

~edit
er zijn ook dikkere coats en gelcoats die hier voor bedoeld zijn. echter heb ik zelden gehad dat mijn carbon onderdelen voor de looks waren, meer voor gewicht. en dan is een mooie laag er over heen zodat het mooi is weer onnodig gewicht. dus ik durf te wedden dat er betere methodes zijn.
 
@Nick Bakker nou, het is een stripje van een paar centimeter breed. Ik heb geen vacuumkamer etc. Ik ga heel licht opschuren en dan doe ik wel blanke lak. Mocht het echt niet lukken kan ik altijd nog kijken wat ik ga doen. Thanks voor info
 
Mocht je de hars aanbrengen, dan doe je dat altijd voordat je blanke lak gebruikt. Het stelt niet zoveel voor. En zoals @Nick Bakker al zei, met een brandertje kun je ook luchtbelletjes verwijderen. Vacumeren is vooral om de hars volledig in de vezels te laten trekken. Het eindproduct wordt dan sterker. Bij jou is het vooral cosmetisch en zou dat niet nodig zijn.
 
  • Leuk
Reactions: Stefan O
Ik zou het vooral nat schuren. Carbon word niet voor niets het nieuwe asbest genoemd. Mocht je gaan schuren of epoxy gaan gebruiken, gebruik dan ook echt handschoenen. Contact met de huid kan een hele nare toekomstige allergie creeeren.
 
lucht in het hars, breeklijnen in hars, licht er aan hoe je het wilt noemen.

Kijk ook uit met carbon met je handen, als er een stukje uit steekt kan dat verrekte scherp zijn (weet ik helaas uit ervaring)
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR