• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Auto wordt niet schoon...

Thamoosio

Detailing rookie
4 aug 2010
33
0
Vandaag was de dag om deel 1 van het 5 stappenplan te doorlopen. Eerst goed wassen om vervolgens te kleien en hier en daar wat scratchX toe te passen.

Eerst begon het al met dat köd weer ]-0

Maargoed, probleem 1 deed zich al voor; ik kreeg de auto niet schoon! Na het wassen begonnen zich hier en daar al wat mooie harsdruppels te tonen, maar ik had eerst nog het volste vertrouwen dat dit wel met kleien opgelost kon worden. Maar niet dus! Ook na het kleien bleef er enorm veel zitten. Zelfs nog even met het nageltje geprobeerd (ja sorry..) maar ook dat werkte niet.

Hoe ga ik dit nu oplossen? Uiteindelijk heb ik scratchx geeneens meer kunnen uitvoeren omdat ik zo lang bezig ben geweest met kleien en wassen, maar ik begin me ook af te vragen of ik de andere stappen wel wil doen als de auto niet echt schoon is.

Iemand een idee?
 
Voor je kunt gaan polijsten, voeden en beschermen zal de lak toch echt eerst schoon moeten zijn.

Als het harsplekken zijn kun je proberen om ze op te lossen met bijvoorbeeld een APC, of een sterker shampoo mengsel.
 
Is die APC (in wat zwaardere menging) niet iets te 'zwaar' voor de lak of kan ik dat gewoon gebruiken?

Ik heb overigens geen foam oid om e.a. goed in te laten weken. Als het inweken wordt, dan wordt het met shampoo of APC.
 
Wat voor klei heb je? Met DJ paarse klei kreeg ik zelfs teerspetters weg. Anders die proberen. Of de Valma hars en teerverwijderaar. Werkt prima!
 
Mothers kitje.. volgens mij redelijk 'zachte' klei.

Maar om nu snel nog even iets te halen redt ik niet meer dit weekend. Of kun je dan gewoon de lak in deze staat laten, en volgende week gewoon in geheel overnieuw beginnen?
 
Vergis ik me als ik tussen de regels door wat ergernis opmerk? Nee toch, zie het als een uitdaging het is leuk. Alvorens je verder gaat is het aan te raden de lak eerst goed schoon te krijgen. Spuit eerst de auto goed af, was daarna de auto. Al het losse vuil is nu van de auto en de vastzittende vervuiling wordt de volgende uitdaging.

Haal je handen over de lak en je zal vermoedelijk pikkeltjes voelen. Deze pikkeltjes kun je verwijderen met klei. De glad aanvoelende plekjes gaan er vaak met klei niet zo goed vanaf. Afhankelijk van de aard van de vervuiling kun je deze oplossen met bijvoorbeeld Poorboys Bug Squash schijnt goed te werken. Ik heb er geen ervaring mee, maar de ervaringen van anderen zijn positief.

Het is en blijft zoeken naar de voor jou best werkende producten. Laat je daarbij adviseren door medeforummers of bel CC voor een afspraak.
 
Het Mothers kitje, waarschijnlijk zal de klei dan te soft zijn om goed te reinigen, dat kan en daarom is een aggresievere klei misschien de oplossing.

Als je de auto gekleid heb zal dit ook de waxlaag waarschijnlijk verwijderd hebben, waardoor je auto een week zonder bescherming zal rondrijden. Dat is aan jouw.

Wat je ook even kan proberen is gewone insecten spray voor de harsplekken!! Even goed laten inwerken.
 
@LB; Misschien heb je wel een beetje gelijk. Frustratie gevoed door een paar factoren.. Het weer zat niet echt mee, ik werd wat opgejaagd door de tijd, heb 2x een nieuw stuk klei kunnen pakken (laten vallen :no ) en naast het feit dat ik de lak dus niet schoon kreeg zag ik overal beschadigingen, krassen en zelfs roest die ik nog nooit eerder had gezien.

Nu een biertje op, de kleine meid even vertroeteld en naar bed gebracht en ben weer helemaal 'zen'.
Ik ga morgen gewoon opnieuw kijken of de APC werkt, of wellicht een iets hoger concentraat shampoo. Anders ga ik gewoon een speciaal spulletje halen om de harsdruppels beter te kunnen verwijderen.

@Tamer: Een hardere klei kan, maar daar vind ik mezelf nog iets te beginner voor. Heb vanmiddag voor het eerst gekleid, en ben bang dat ik met een iets zwaardere klei de lak ga beschadigen.

Als er in de tussentijd nog tips zijn.. Altijd welkom! Dank voor je relativeringsvermogen :cool:
 
Je klei laten vallen is idd erg frustrerend en bovenal ook zonde.

Ik weet niet of het kan, maar morgen is er een workshop voor de DAP bij CC. Misschien kun je een flesje Bug Squash van Poorboys komen halen in Berkel en Rodenrijs. Eerst ff bellen met CC of het wel kan.
 
ik ben vandaag babysit dus even op en neer naar CC gaat helaas niet werken. Even op en neer naar de halfords voor een busje Valma is altijd het proberen waard. Thanks voor die tip!

Mocht dat niet werken, dan maken wordt mijn auto gewoon een testcase voor alle verschillende middeltjes die zeggen harsspetters op te lossen :grinning:
 
Misschien loop ik op de zaken vooruit, maar mocht de harsspray niet werken en je wilt met een grovere klei aan de gang, bedenk dan wel dat je met een grovere klei ook meer kleine krasjes aan de lak toevoegt (marring) die je er naderhand ook weer uit moet zien te krijgen. Dat kan een nadeel zijn van een grovere klei. Het voordeel is natuurlijk dat het beter vervuiling weghaalt. Wat ik uit jouw woorden opmaak, (ScratchX) is dat je met de hand werkt. Hierna zou je dus extra hard moeten werken om de krasjes weg te werken, als dat al gaat lukken met ScratchX. Dus bezint eer ge begint!!! Het is maar een tip.
 
@ Tinus; wanneer heb je tijd? :grinning:

Wel goeie tips trouwens die Biotex en Wittereus!

Wat een meur komt er overigens van dat Valma Harsverwijderaar af! Niet te rammen.. Helaas geen tijd om het vandaag te verwerken, als er morgen een gaatje tussen de regenbuien inzit smeer ik het erop.
 
Misschien later als die kleine uit bed is, dan kan ze even mee... maar ik kan het huis niet uit als ze ligt te pitten. Althans, het kán wel maar ik doe dat liever niet. Maar ik begrijp je punt ;)