• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Banen die verschijnen in de zon na het polijsten

Mari012

Detailing rookie
8 mei 2022
6
2
Hallo iedereen,

Ik zit sinds kort in de car detailing wereld en ik had een vraagje...

ik heb een vraag over de baan/waas die alleen te zien zijn als de auto in het zonlicht staat.

Ik zie dan soort van 3d achtige wazen die met zicht mee bewegen.

Nou heb ik geleerd dat dit komt vanwege het polijsten met een rotary en een cutting compound. En dit het resultaat is bij het NIET na behandelen met een wat fijne polijst middel en een DA

Nou vraag ik me af, krijg je zulke banen/wazen als je alleen met een rotary werkt? Of is het ook mogelijk dat ze ontstaan bij het polijsten met een excentrische machine? En komt het vooral door de cutting compound?

Dus:

Ontstaan zulke banen/wazen door de cutting compound?

Of ontstaan ze enkel door de roterende machine?

En met welke grofheid polijst pasta is het het beste om het weg te polijsten?

Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen, en mij wat duidelijkheid kunnen geven

Ik hoor graag van jullie

Groet Marie!
 
De grootste oorzaak is de rotary, hiermee krijg je zogenaamde hologrammen.
Deze kun je prima verwijderen door de auto na te behandelen met een D/A, fijnere pads en pasta's.

foto 014.jpg


Het is overigens wel mogelijk om met een rotary te finishen, maar dit vraagt ontzettend veel geduld, kennis en kunde.
En daarbij hou je wel hologrammen, welliswaar miniem. De tijd die je kwijt bent met het stoeien/onder controle houden van de rotary kun je beter besteden met de D/A.

1 stap nabewerkt met de D/A. Overigens was deze niet door mij behandeld maar de overblijfselen van een schadehersteller die er met de rotary overheen had gerost.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: AndyVR en RoyR
Juist, precies dit!

Bedankt voor je reactie!!

Dus als ik het goed begrijp, wanneer ik met een cutting compound/ microfiber cutting pad en een DA te werk ga hoor ik niet zulke hologrammen te krijgen?
 
Correct. Als je een forced action DA hebt dan kan het overigens nog wel eens gebeuren (in zekere mate)
 
Juist, precies dit!

Bedankt voor je reactie!!

Dus als ik het goed begrijp, wanneer ik met een cutting compound/ microfiber cutting pad en een DA te werk ga hoor ik niet zulke hologrammen te krijgen?
Niet helemaal correct, het kan nog steeds met een DA machine. Met name zachtere lakken kunnen ERG gevoelig zijn en dus ook met DA hologrammen krijgen. Zeker tijdens de grovere stap zoals je deze beschrijft kan dit nog wel voorkomen.
Zelfs met de BF15 die je noemt (geen forced, wel 'large throw' DA) zou het kunnen.
 
  • Leuk
Reactions: Mari012
Ah oke,

Duidelijk!

En het na behandelen is dat dan gewoon met een hele zachte polijst pad en als Pasta een polish gebruiken inplaats van een wat lichtere compound?

Bijvoorbeeld:

Of hoe doen jullie dat?
 
Dat zal je met een testspot uit moeten vinden
De theorie is dat je ook met een medium polijstmiddel kan finishen als je dat meer helemaal doorwerkt
Die werkwijze heeft als voordeel dat het afnemen vaak makkelijker gaat omdat de pad het middel meer opneemt
 
Je zou het kunnen aanpakken met bijv. Monello Finale op een witte Monello pad.

Deel je paneel gedeelte van ongeveer 50x50cm.
beweeg langszaam, maak een soort dambord patroon.
daarna afnemen, evt met een lamp goed nakijken.

welke machine, pads en pasta’s heb je?
 
  • Leuk
Reactions: advanced
Ah oke,

Ik werk voor 90% met de rupes DA LHR15es
En wat betreft pasta’s en pads ben ik nu echt een hoop aan het uitproberen om te kijken wat het lekkerst en efficiëntst werkt..

Ik gebruik voor nu een MF pad van angel wax in combi met de angel wax ressuraction heavy cut compound

En voor het na behandelen een foam pad van cartec en de refinish 12000 ook van cartec..

Ik kan niet wachten tot dat ik gewoon een vaste werk patroon heb kwa producten..

Nog enig advies kwa merk en combi ?
 
Er zijn vele goede merken. Menzerna, Scholl, Sonax en Rupes zijn allemaal prima merken. Over het algemeen zou ik wel producten combineren van hetzelfde merk, omdat die vaak goed op elkaar uitsluiten. Maar, het is ook vooral experimenteren, en afhankelijk van de lak. Sommige lakken reageren juist weer beter op een wat vettiger polijstmiddel, terwijl andere lakken weer beter reageren op een ander polijstmiddel. En dan heb je ook nog de combinatie met pads.

Als je simpel wilt beginnen, dan kun je bijvoorbeeld het systeem van rupes gebruiken. Dan heb je een twee-staps DA systeem, waarbij je begint met een blauwe pad + blauwe compound en daarna verder gaat met een gele pad + gele polish.

Maar een andere veel gebruikte combinatie is menzerna 400 en daarna menzerna 3000. Die kun je ook prima combineren met de rupes pads.
 
De Angelwax pasta's zijn ook een van de betere maar zoals hierboven zou ik dan ook bij hetzelfde merk blijven als je gaat verfijnen. Zelf geen ervaring met cartec maar weet niet als deze een ideale opvolger is voor de ''resurrection'' gezien deze redelijk grof is.
 
Ik ben zeer tevreden over Menzerna. Wat wel verstandig is is om juiste pad bij juiste polijst middel te gebruiken.

Veel mensen hier op het forum zijn ook erg enthousiast over Gyeon. Wil je bij de basis beginnen pak dan Monello. Ik beveel graag de merken aan welke CC verkoopt.
 
Ah oke duidelijk allemaal bedankt!

Nog een vraagje...

De hologrammen/ banen die je maakt tijdens het polijsten zijn ze altijd te zien met de juiste verlichting?

Soms heb ik het gevoel dat ik met de verlichting geen wazen zie maar pas in de zonlicht...

Ik heb sinds gister bij HBM een dubbele led bouwlamp aangeschaft van 2x 50 watt en 2x 4000 lumen..

Zou ik hiermee de controle op banen/hologrammen kunnen controleren?

Groet mar!
 
Hallo iedereen,
Was deze topic even aan het volgen. Zag onlangs een collega zijn auto, met aan de zijkant een paar hologrammen. Niet veel maar toch goed zichtbaar. Zijn werkwijze leek mij ok, behalve dat hij zijn auto verdeeld in te grote oppervlakken. Bv. zijn dak verdeeld hij in 4 ( VW Golf ).
Kan dit ook de oorzaak zijn, te grote oppervlakken?
Gebruikt materiaal; DA, Mezerna 3800, scholl waffle pad.
Thanks,
Wim
 
Met een DA zou je eigenlijk geen hologrammen moeten kunnen veroorzaken, zeker niet met Menzerna 3800. De Scholl pad ken ik niet maar zou een goede finishing pad moeten zijn. Daar komt het dus vast niet van. Is het wellicht oud zeer?
Dat een verdeling in vier vakken het verschil maakt lijkt me ook twijfelachtig.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR en Dees
Vind het ook vreemd... Indien het van een vorige beurt is, zou de Mezerna de hologrammen moeten weghalen. Ben zelf ook nog maar 2 jaar bezig, daarom dat ik het hier eens vraag....