• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Behandelen van roest van de wielkast randen.

janhenduk

Detailing rookie
2 sep 2009
611
0
Gisteren bezig geweest met de Mazda(rati) die blaarvorming vertoonde bij de wielkast randen achterzijde.
Ik had eerder aangegeven dat ik dit met Rustyco ging behandelen en een testspot wilde maken maar dit is er niet van gekomen.
De foto's plaats ik even in thumbnails erbij omdat het anders te complex wordt.

Als eerst foto's van voor de behandeling.

th_IMG_7973.jpg
th_IMG_7975.jpg
th_IMG_7976.jpg


Ik heb eerst de blaren verwijderd met een schroevendraaier zodat de roest voldoende vrij kwam.

th_IMG_7977.jpg
th_IMG_7978.jpg
th_IMG_7980.jpg
th_IMG_7984.jpg


Toen de Rustyco aangebracht en de foto's laten zien hoe die alles heeft verwijderd en ik zeg erbij dat ik niet heb geschuurd voordat ik foto's heb gemaakt.
Het mooie van dit product is dat het de lak ook niet aantast.

th_IMG_7982.jpg
th_IMG_7985.jpg
th_IMG_7986.jpg


Nadat ik dit allemaal had schookgemaakt de randen behandeld met Stone Chip.

th_IMG_7987.jpg
th_IMG_7988.jpg
th_IMG_7989.jpg


Toen dit eenmaal goed was uitgedroogd heb ik 2x de kleurlak aangebracht en daarna 2x blanke lak.

th_IMG_7996.jpg
th_IMG_7997.jpg


Nu weet ik zeker dat er geen laswerk aan zit te komen.
 
Ziet er weer netjes uit maar dit is hoop ik toch niet van de 6 in je avatar?
Dat is namelijk nog meer dan ik op mijn fiat (ja lees fiat :p ) heb van 14 jaar oud.
 
Zeker netjes gedaan en in beeld gebracht.

Ook nog aan de binnenkant gedacht ?
Misschien een kleine moeite, ligt ook aan de ouderdom of het al nodig is

Hans
 
@GWBoes; :sob: Ja het is die 6 van mijn avatar, zelfs onze Star(s)let van '85 heeft dit nog niet en het is eigenlijk te triest voor woorden maar ook hier wilde ik jullie dit niet laten ontgaan.
Het is te hopen dat iedereen dit verslag niet hoeft te raadplegen maar voor het geval dat het toch nodig zou wezen wilde ik dit goed in kaart brengen zodat iedereen hier voordeel uit kan halen.

@RedCat; Ik was het vergeten erbij te vermelden dat ik de binnenzijde van de rand ook had behandeld maar dat is wel gedaan.
De binnenkant heb ik ook goed schoongemaakt en geschuurd en daar heb ik Paratol aangebracht.
Ik zeg erbij dat het bij mij nog het beginstadium was van roest, het zat nog aan het oppervlak en de gaten vielen er nog niet in.
 
Is weer netjes. Wel goed dat je er tijdig bij bent. Door het tijdig te behandelen voorkom je laswerk. Denk alleen wel dat het niet definitief weg is.

Ford staat nou niet bepaald bekend als een merk waarbij het roestmonster volledig verbannen is. Sterker nog, Ford wordt nog wel eens de "rusty oval" genoemd. Zou deze Ford eigenschap ook overgeslagen zijn op Mazda. Mazda is immers een merk van Ford.
 
Mooie / nette en overzichtelijke rapportage !
Weer wat opgestoken :)
Ennuh..niks over Ford he ;) Zijn laatste jaren er wel op vooruit gegaan ( ietsie )
 
Haha. Nou goed dan ietsie dan, maar echt niet meer hoor.
 
Ik had van de eigenaar van een 6 al gehoord van het roestprobleem bij de 6 station, erg jammer, heb zelf 2 mazda 323's gehad en die hadden weinig last van roest na meer dan 12 jaar, deze waren nog van voor het Ford tijdperk naar mijn weten. zeg niet dat het aan Ford ligt, maar wel toevallig. Heb het doorgegeven aan mijn broer omdat hij ook een 6 heeft, het laatste model voor de huidige. Hij zei zich geen zorgen te maken aangezien zijn auto ieder jaar gecheckt wordt door de dealer in verband met en een dubbele beschermlaag heeft van tectyl, hij woont in Denemarken, veel sneeuw en zooi, dus auto's worden daar vaak beter beschermd tegen de pekelinvloeden en dergelijke.
 
De Ford garage waar ik mijn Ka in onderhoud heb, heeft ook bij elke beurt op roest gecontroleerd, zeggen ze. Er is 6 jaar garantie op roest van binnenuit, maar bij 6,5 jaar heeft Ford mij mooi laten zitten. OK, het is waar de garantie is dan verlopen. Echter die roest was echt niet van het laatste half jaar. De Ford garage heeft gewoon niet goed gecontroleerd waardoor de roest te laat opgemerkt is dus buiten de garantie valt. Heel erg jammer. Voor mij na drie nieuwe Fords geen Ford meer. Al zou het een Ford worden dan niet meer van de lokale Ford dealer.
 
LB zei:
Is weer netjes. Wel goed dat je er tijdig bij bent. Door het tijdig te behandelen voorkom je laswerk. Denk alleen wel dat het niet definitief weg is.

Ford staat nou niet bepaald bekend als een merk waarbij het roestmonster volledig verbannen is. Sterker nog, Ford wordt nog wel eens de "rusty oval" genoemd. Zou deze Ford eigenschap ook overgeslagen zijn op Mazda. Mazda is immers een merk van Ford.

Ik denk zelf wel dat het definitief weg want ik controleer elke keer de bodem en de kwetsbare punten.
Als de auto op den duur wordt ingeruild en de volgende eigenaar doet dit niet weet ik niet hoe dit zich houdt.
Maar zoals ik al heb vernomen is de nieuwste 6 geproduceerd met mindere invloeden van (FOMOCO) Ford.
Onlangs bij de nieuwste 6 in schade eens gekeken naar de kitranden die zijn gebruikt op de deuren en deze voelden al weer wat zachter aan dan bij die van mij.
De kitranden heb ik ook al een gechekt bij mijn buurman zijn laatste generatie 626 en deze waren ook zachter.
Dit is namelijk een zwak punt bij Ford en bij de Mazda's van 2002 t/m 2008.
De kitranden die ik bedoel bevinden zich namelijk aan de binnenzijde van de deuren en kofferklep.
Met name de eerste generatie Focus heeft hier toen veel problemen mee gehad en vanaf er een modificatie kwam is dit wel wat beter geworden.

Ik heb dan ook het geluk dat ik de auto zo even op de brug kan zetten om regelmatig de auto extra te inspecteren vandaar dat ik dit ook vroegtijdig heb ontdekt.
 
Vroegahr ( toen brood nog een kwartje kostte ) weet ik dat men vaker de auto met tectyl en nog iets ( even de naam kwijt, komt wel ) zette.
Nu hoor je daar bijna niks meer over.
Uiteraard is er technisch een hoop verbeterd maar vraag mij af of het idd niet verstandig is om, zeker met de winter/sneeuw, de auto van een laagje aan de onderkant ( wielkasten? ) te voorzien.

Wat betreft de kitnaden, dat was bij Ford een drama !!!! Nu andere kit en gaat ineens veel beter.

@LB: als je netjes al je stempels heb dan zou ik mij toch juridisch gaan beroepen, want spontaan half jaar na garantieperiode riekt wel een beetje naar de misdaad :(
 
Yep, voel me ook een beetje genaaid, maar om nou juridische stappen te ondernemen ik weet niet of dat wat uit gaat halen. De auto is wel altijd in onderhoud geweest van die bewuste Ford dealer. Ik heb sterk de neiging zodra ik een nieuwe auto gekocht heb deze even te gaan showen aan de lokale Ford dealer. Overigens werd ik laatst gebeld door iemand van Ford of ik tevreden was over de service van Ford, de dealer en de kwaliteit. Ben open en eerlijk geweest door met een duidelijke NEE te antwoorden. Ik verwachte wel een reactie, maar helaas niets van dat. Jammer, de auto´s van Ford rijden goed, maar beetje jammer van de kwaliteit en service. Moet nog een keuze gaan maken, maar de kans dat het een Volvo wordt is groot. Ik weet dat Volvo ook een merk van Ford is, maar mijn ervaring met dit merk is heel goed.

Misschien mag ik het niet vermelden, maar het gaat om Ford dealer Crum in Culemborg!!!!!!!!!!!!
 
Hoeft niet meteen Moscovitch in te schakelen, maar gooi eens een balletje op bij een juridisch loket. Wellicht kunnen ze je de weg wijzen zonder al teveel poeha er omheen.
Denk er gewoon eens over na. Kost je niks en misschien verander je van gedacht ;)
 
@ MK-Us, dat andere waar je niet op kunt komen is ML.
Die wordt in de kokerbalken e.d. gespoten.
Dit hou ik om de 3 á 4 jaar bij in de Starlet en de Mazda is ook al voorzien hiervan.
Ipv tectyl gebruik ik dus de Paratol omdat dit makkelijk is te verwerken en elk jaar kijk ik van beide auto's de onderzijde na.

@LB Als jouw Focus altijd dealer onderhouden is zouden ze dit onder garantie moeten verhelpen.
Een kennis van mij heeft een Focus van 2001 en die is onlangs kosteloos door de dealer herstelt van roest.
Een neef van hem die een Focus had van 2002 en die de laatste twee jaar niet dealer onderhouden is hebben ze de roest ook herstelt alleen was het in zijn geval 50/50, wat ik op zich heel netjes vindt van de dealer.