• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Beste Carnauba wax

dominod

Detailing rookie
18 sep 2010
19
0
Heb het forum afgezocht en ik vind niet echt een duidelijk antwoord, waarschijnlijk omdat er verschillende meningen zijn.

Tot heden werk ik met
PB BH +
PB EX-P

Wat is voor deze combinatie een ideale toevoeging van carnauba wax. Prijs kwaliteit zal ik wss terug bij PB terecht komen. En wat als ik voor een duurdere ga die ook 1,5 maand duidelijk water afstoot?

Indien Poorboys: dan een natty's ( rood / wit of blauw )
Stapje hoger: Dodo Juice

Voor de rest: forum vol met reviews.
Géén idee wat er in je portemonai zit ( en wat er uit kan / mag )

Hier wil ik even een ervaring delen. Ik heb dezelfde stappen gezet. Eerst de auto met Blackhole behandeld (Uiteraard eerst gewassen, etc....) en daarna in de EX-P gezet. Hierna de auto afgetopt met een wax. Mijn ervaring is dat deze wax heel erg moeilijk hecht aan de auto. Mijn vermoeden is dat dit komt door de EX-P. Waarschijnlijk hecht de wax hierdoor een stuk minder. Ik heb het zowel met mijn auto als met de auto van mijn vriendin. En ik zie het ook bij de diverse waxen die ik heb geprobeerd: Natty's, Collinite 915 en Wolfgang Fuzion. Zelf bij het gebruik van maar een heel klein beetje autowasmiddel (PB, DODO en Wolfgang) is de volledige beading vrijwel weg.

Weet iemand of mijn vermoeden klopt of doe ik iets anders fout?

Dit is al vaker gezegd door mij en anderen, het toppen van een sealant met een carnauba wax doe je voor de looks, niet voor de bescherming, daar heb je de sealant voor. Overigens is het nog steeds zo dat het een gevoel is dat een wax qua looks iets toevoegt.
Wil je lange bescherming, breng dan 1 of 2 lagen sealant of een wax aan. Zoals Robbert al aangeeft, zal een carnauba wax minder goed hechten aan de lak als daar al een sealant op zit.
Als je na 1,5 maanden al geen beading meer habt, dan is je sealant ook weg (die zat tenslotte onder je wax ;) )

Misschien overbodig maar dan toch ......

Gebruik een wax die zo 'puur' mogelijk is. Vaak bevatten waxen bepaalde oplosmiddelen. Die oplosmiddelen zorgen o.a. voor een betere verwerking van de wax. Helaas kunnen die oplosmiddelen ook vervelende dingen doen met je sealant ........

Maar na 1,5 maand geen effect meer ...... ?????????? Ik denk dan eerder, dat je de sealant op een 'verkeerde' ondergrond hebt gezet. Hoe je het ook wendt of keert, een sealant hecht nu éénmaal het beste op een kale en vetvrije lak. Sealants zijn op basis van polymeren. Die gaan letterlijk een verbinding aan met de lak. Als je na 1,5 maand geen effect meer hebt, dan is de sealant inderdaad ook verdwenen zoals Stimpy al opmerkt. Die EXP moet echter gemakkelijk 6-8 maanden blijven staan. Mogelijk heb je in je voorbereiding iets verkeerd gedaan ???
Cleaner niet goed afgenomen of iets dergelijks.

heb de raad ter harte genomen om de revieuws en testen te bekijken en dat was de info dat ik zocht. Ook de beading foto's geven heel veel informatie. dank aan allen :jippie

Wel, momenteel ga ik het bij EX-P houden omdat ik wil nagaan hoe goed de beading is en hoe lang ze meegaat.

Stel dat ik er tevreden van ben, dan zou ik voor een dodo Purple Haze gaan als topping. Ik heb de indruk dat men meer tevreden is van Dodo als topping dan van PB Natty's. Om 1 of andere reden heb ik het gevoel om niet bij PB te blijven voor de topping.

Stel dat ik niet tevreden ben van EX-P, dan zou ik voor 845 gaan na PB BH. Dan terug een dodo als topping proberen.
--- correctie, 845 hoort niet op BH vanwege de oplosmiddelen, net gelezen
Stel dat ik niet tevreden ben van EX-P, dan ga ik voor 2 lagen 915. Of een 915 over de EX-P?

Klinkt dit ok als jullie ervaren waxers dit lezen?

EX-P gaat best lang mee, ik heb er sowieso 3 maanden mee gereden (toen vond ik het tijd voor wat nieuws:-d )

Je kan evt, af en toe na de wasbeurt even een kleine boost met Poorboys QD+ geven, werkt ook goed:-)^

een ander hier in het forum zegt weer een wax na 2 dgn pas aanbrengen op een sealant als exp , dan hecht deze wel beter!
ik zou wel van de experts hier willen horen of zse een standaard methode hebben hoe ze hun auto's altijd behandelen? ...bv alleen sealant of sealant +wax .. glaze?
heren experts ? hebben jullie een vast ritueel om een auto afteronden

IN de winterperiode wel een sealant, zomers red ik de standtijd niet van een wax .... zit dan al weer een nieuwe op :)
2 dagen mijns inzien niet nodig, alleen de wolfgang deep gloss sealant behoor je langer te laten zitten eer je een wax er over heen zet ( 12-24 uur ), EXP meestal na een uurtje.

stimpy68 zei:
Delete: Dit is al vaker gezegd door mij en anderen,

Insert: Dit is al vaker gezegd/geschreven door anderen en mijzelf.

Hi hi h... Omdat in een ander topic taalgebruik belangrijk leek te zijn.

Kan natuurlijk door de griep komen. Veel beterschap gewenst en ziek goed uit.

Kleine aanvulling;

Hoewel een sealant na 1 uurtje inderdaad al flink uitgehard is, wil dat niet zeggen dat die ook volledig klaar is voor een volgende laag.

Als je de sealant wilt toppen, of er een tweede laagje op wilt zetten, houd dan gerust 24 uren aan. Beschik je over de mogelijkheden, houd je auto dan droog en overdekt. Het heeft echt 24 uurtjes nodig om volledig uit te harden. Ga je er te snel met iets anders overheen, dan neem je een deel van de laag weer af.
Dit is allemaal meerdere malen getest door jongens op het detailingforum.

Laat elke laag gewoon lekker goed drogen en uitharden, uitwerken. 24 uurtjes of nog langer. Eventjes opfrissen, desnoods wassen en detailspray. Dan weer een volgend laagje. Ook een waxje mag je gerust 24 uurtjes laten doorharden. Pas daarna een tweede laagje .....

Vergelijk het een beetje met verf.
Na 1 uurtje is verf stofvrij. Na 4 uurtjes kun je er al met een vinger tegenaan komen. Na 24 uurtjes kun je de lak schuren. Maar dat wil niet zeggen, dat de lak al door en door droog is en uitgehard.

Heb je de mogelijkheden, neem dan gewoon je tijd ............. 1 voor 1 met veel tussentijd. Betere resultaten verzekerd en je werkt ook nog eens nauwkeuriger.

als je voor collinite 915 wax kiest heb je geen sealant nodig voor de standtijd te verlengen...deze houdt het even lang uit als de betere sealant. Als je na een weekje of zo nog een tweede laagje aanbrengt dan haal je probleemloos de volgende lente. Hij brengt misschien wat moeilijker aan, maar het resultaat (met carnauba) is navenant :-)^

stimpy68 zei:
Als je na 1,5 maanden al geen beading meer habt, dan is je sealant ook weg (die zat tenslotte onder je wax ;) )

Klopt niet helemaal, immers geeft een sealant vaak eerder sheeting dan beading (uitzonderingen daargelaten). Bovendien geven shampoo's ook tijdelijke sheeting aan de lak, om zo de boel makkelijker te kunnen drogen. Dit effect is tijdelijk.

Aficior zei:
Insert: Dit is al vaker gezegd/geschreven door anderen en mijzelf.

Hi hi h... Omdat in een ander topic taalgebruik belangrijk leek te zijn.

Kan natuurlijk door de griep komen. Veel beterschap gewenst en ziek goed uit.

Laten we daar maar op houden :)_[] :schaam

de sterke oplosmiddelen van de 845 zullen de BH flink aantasten en/of de hechting aantasten en/of de BH helemaal/deels verwijderen.

Dus de BH kan verdwijnen en de hechting van de 845 is minder? Dat is jammer, kan ik weer aan de gang. Dan het is dus beter om er EXP tussen te doen begrijp ik.