Op de unizwarte BMW die we gedaan hebben is toendertijd een kleine test gedaan wat een glaze zou kunnen doen.
Aangezien op de foto's hierboven duidelijk is dat M7 de Black Hole en Step 2 Sealer & Glaze aardig kan evenaren lijkt het mij dat we ervan uit kunnen gaan dat het effect van M& vrijwel gelijk zou zijn als Black Hole en Sealer & Glaze.
Wat opviel was dat Black Hole en Sealer & Glaze een stuk makkelijker af te nemen was dan de M7.
De auto was alleen gewassen, geen klei, of ontvetter.
Voor:
Black Hole aan de linkerkant van het tape aanbrengen:
Afnemen en voila:
Sealer & Glaze:
Om terug te komen op de vraag of de Meguiar's producten wel of geen fillers bevat:
Om die vraag te kunnen beantwoorden moet eerst de vraag: wat is een filler? beantwoord worden.
Zoals eerder in dit topic: er zijn geen standaards in het detailwereldje. Bekendste "probleem" is het woord polish.
Voor Meguiar's is het pure polish, voor Monello een polijstmiddel en voor Valma is het wax.
Hetzelfde is het met het woord "filler", voor de een is het de mogelijkheid om swirls, hologrammen en marring te verbergen.
Vaak negatief bedoelt om de onkunde van het polijsten te verbergen.
Voor
mij is een filler de mogelijkheid van het vullen van imperfecties zoals hierboven
én het donkerder maken van een lak.
Het een is verbonden met het ander. Je kan het niet donkerder maken zónder de mogelijk om het een en ander te kunnen verbergen.
Je vult (filling=vullen) de porien met olien om zo glad mogelijk oppervlak te krijgen die het licht beter kan absorberen -> diepere look.
Dat het product ook lichte swirls, marring en hologrammen op
kánvullen is voor ons niet spannend maar het kan wel.
Uiteraard willen wij niet verbergen maar alleen donkerder maken, meer wetlook maar dat wil niet zeggen dat een product niks kan verbergen.
Zeggen dat je product de lak wel donkerder kan maken en meer wetlook maar geen lichte lakdefecten op kan fillen is gewoon niet mogelijk.
Het ene product zal het meer doen dan het ander maar opvullen doen ze.
Om het effect goed te laten zien heb je een oppervlak nodig die wel wat te verbergen heeft, vandaar dat ik gebruik maak van een woolpad en een compound.
Daarmee creeer je een berg marring en is het effect erg goed te zien, zou je eerst polijsten dan is het effect een stuk kleiner en veel lastiger op de foto te zetten.
Een filler kan ook in een polijstmiddel zitten, om de verwerking te bevorderen niet om de boel te bedonderen.
Als je die namelijk niet hebt is het product een stuk lastiger verwerken en heb je gewoon grote problemen met verwerken. stoffen en meer marring/hologrammen.
Een glaze ontvet je ook niet zomaar met IPA, het effect is niet ineens weg, terwijl dat wel het geval is bij een compound.
In mijn ogen is een filler geen negatieve eigenschap maar juist positief alleen je moet het wel gebruiken met de juiste intentie: dieper maken en niet verbergen.