• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Bewering op FB:Een DAP is zonde van je geld. Eens of oneens?

Emi

Detailing guru
26 jan 2015
901
150
Zuid-Holland. Vlakbij Carclean.
Op FB kwam ik vanochtend een nogal bijzonder bericht tegen van iemand die niet echt weet waar hij het over heeft. Kijk maar. Wat zeg je tegen zo iemand?

DAP.webp

Hij zegt het zelf al, een Makita is geen machine die je zo maar even kan gaan gebruiken. Waar hij het over heeft is een rotary, en die heeft idd meer correctie kracht als een DAP. Maar er is ook een grote kans dat je de auto verziekt.

Maar een DAP is een prima apparaat om voor de hobby jouw auto mee te doen en bij te houden. en 90% van de kopers gebruikt de DAP daar ook voor. Met een DAP is er bijna geen kans dat je de auto verziekt

Sja.. wat moet je er mee.

Met een DAP kun je hele leuke resultaten halen. Kost misschien meer tijd als met rotary maar er kan ook veel minder misgaan. Daarnaast heb je tegenwoordig hele mooie dappers. Neem de Rupes series. Hiermee haal je nagenoeg rotary resultaten maar veiliger en bijna net zo snel. Is natuurlijk ook niet voor niets dat de profi's vaak eindigen met DAP.

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

Een rotary of een DAP.... een ijzerzaag of een slijpschijf... een jefzaag of een cirkelzaag... They get the job done. Hangt er gewoon vanaf hoeveel tijd je eraan besteedt. Een rotary is sneller, heb er ook eentje liggen hier. Maar ik zou eens moeten oefenen op een paneel uit het autokerkhof, want ik durf het niet gebruiken op iemand z'n auto :confused:

Ik zou er weinig woorden aan vuil maken.
Mensen die andere mensen ongewild vertellen wat je moet doen horen in de politiek. Je kan zeggen dat je zelf de DAP een apparaat vind wat minder werkt maar zeggen dat een BMW een auto is die niks kan is ook een uitspraak die niet gewaardeerd zal worden :p

PS ik vind bmw geweldig hoor ;)

Vind het meer een opmerking van iemand die wil laten blijken 'kijk mij nou eens goed zijn'.

Bovendien: als je dan toch verwijst naar professionals die een rotary gebruiken, zou je het ook beter kunnen hebben over een Rupes/Flex/Festool. Een Festool Shinex weegt 2,1kg terwijl de Makita van de trotse eigenaar 3,1kg weegt.

Waar op FB zag je dit trouwens langskomen?

Ach, ieder z'n ding. Gelukkig heeft iedereen een eigen mening.
Enige wat niet klopt is dat DAP alleen voor heel licht werk gebruikt kan worden. Duurt alleen wat langer met dappie.

Overigens is mijn standaard antwoord dan "een goed brood moet gisten".

• Leuk
Reacties: Soepergrover
En hoeveel mensen kunnen echt een perfect resultaat krijgen met een rotary?

Laatst kwam de buurvrouw nog vragen of ik haar Audi wil opknappen, is gepoetst bij de dealer. En ze ziet allemaal banen als de auto in de zon staat.

• Leuk
Reacties: Tommy86
Zelfs een leek als ik weet door feiten te onderzoeken dat een rotary zwaar geschut is,alleen te gebruiken door mensen die weten wat ze doen.
Als ik ooit een poetsmachine aanschaf zal dat een dap worden.
Mensen met zulke uitspraken sturen anderen een donker bos in! Met alle gevolgen van dien!

Verstuurd vanaf mijn SM-G318H met Tapatalk

Ik gebruik mijn DAP nu al bijna 2 jaar en haal er altijd goede resultaten mee, zelfs voor meer dan alleen licht werk.
Tuurlijk is een rotary sneller en beter voor het zware werk, maar zoals al eerder aangegeven hier moet je ook mee kunnen omgaan.

Natuurlijk kan je met een DAP meer doen dan alleen licht werk. Of die persoon heeft totaal geen idee waar die het over heeft of hij kan het gewoon niet hebben dat je met een DAP een heel goed resultaat kan halen zonder risico op verbranding en dat een DA makkelijker werken is dan met zijn Makita. Waarschijnlijk heeft die zelfs nog nooit met een DAP gewerkt.

Natuurlijk is een DAP geen rotary maar je kan echt een heel eind komen met de juiste combinatie. Een rotary is effectiever op diepere lokale krasjes en vooral sneller in het algemene werk.

Vind het meer een opmerking van iemand die wil laten blijken 'kijk mij nou eens goed zijn'.

Hah... Case Closed!

Echt weer zo'n kansloze opmerking van iemand die helemaal ''Pro'' is met zijn duurdere machientje... Ik heb liever een volwaardige coureur in een oude Fiat 500 dan een amateur in een Ferrari.
De coureur zal beter presteren en de amateur moet het nog leren...

Als ik een harde lak moet doen met mijn BF21 en sta naast iemand met een Rotary, zal hij inderdaad sneller klaar zijn. Hij loopt te bikkelen om zijn Rotary in bedwang te houden en moet nadenken dat hij niet op randjes en dergelijke blijft hangen, terwijl ik met 6 vingers in mijn neus en een peukie op de lippen corrigeer en finish tegelijk.

Keuzes keuzes... :P

• Leuk
Reacties: patrick@166
ben zelf ook begonnen met een dap , heb nu inmiddels ook een Rotary maar ik denk niet dat het een schande is als ik zeg dat ik nog steeds finish met de dap omdat het me niet lukt om op de juiste manier te finishen met de Rotary ...... en waxen ? .... doe ik nog lekker met het handje , wax in , wax out ..... niet omdat het moet , maar omdat het kan ..... Waarom heb ik er een Rotary bijgekocht ? puur omdat ik vind dat je in net wat minder tijd net ff wat meer resultaat haalt (en tijd is iets wat ik altijd te kort kom :-P

Ik vind het wel mooi dat factor tijd geregeld genoemd wordt...

Ik zeg altijd: "tijd is een keuze, het is maar waar je de prioriteit legt."
En als je het niet afkrijgt, heb je misschien wel teveel willen doen op een dag. Maar die wijsheden ga je eigenlijk pas zien als je ouder wordt. Heeft bij mij ook dik tweeenveertig jaar geduurd...:innocent:

Maar ook ik val nog vaak in de valkuil van geen tijd hebben... Dat is iets met theorie en praktijk denk ik :blush:

En toch is tijd belangrijk vind ik omdat niet iedereen de auto een weekend wil missen bv.
Als je effectief en sneller kan werken op sommige onderdelen in het detailproces kun je die tijdsbesparing gebruiken om net wat meer te verfijnen tijdens een detail en toch s'avonds de klus af te hebben.
Met mijn bf21 polijst ik een dak/motorkap/kofferbak en soms ook de zijkanten een stuk sneller/effectiever dan met een dap en dan kun je voor een beter resultaat dan net ff een extra rondje polijsten bv.

9de5e5b9c7442b4e145321929b744a57.webp

Auto van een collega, vol met polijst banen en hij weet niet hoe hij eraan komt, gekregen als nieuwe leaseauto, dit is gebeurt met een rotary neem ik aan?