Nadat we maandag de Passat CC hadden opgehaald had ik woensdag en donderdag vrij om er eens lekker op mijn gemak aan te jeuken. Helaas had ik deze vrije dagen niet gerekend op de actie van Tim om het eens lekker te laten regenen. Thuis kan ik alleen in de buitenlucht detailen dus ik moest op zoek naar een overdekte detailplek. Vriend Kees was zo aardig om zijn garage ter beschikking te stellen zodat ik droog kon staan. Geen overbodige luxe met de neerslaghoeveelheden van de afgelopen dagen.
Voor dat de auto op transport naar Nederland kwam heeft de vorige eigenaar er nog even een
“Komplet Politur” tegenaan gegooid. De arme man kon natuurlijk niet weten dat hij me daarmee geen plezier deed.
Het mag gezegd worden: de auto zag er prima uit, op de bandjes na die glommen je tegemoet.
Een probeerstukje op de motorkap gaf aan dat er maar heel licht gekleid hoefde te worden. Alleen de horizontale delen zijn aangepakt met de Poorboys Klei.
Na het kleien kwamen er plots toch wat krasjes tevoorschijn die eerst niet te zien waren; er was door de “poelitoerboer” in Duitsland een goed camouflagemiddel gebruikt.
Een lakdiktemeting (nogmaals dank aan Frans voor het maken van een Passat CC lakdikteformulier) gaf waarde aan tussen de 95 en 140 micron. Typisch dat de voorkant van de motorkap, die het normaal gesproken toch het zwaarst te verduren krijgt, het dunst gespoten is. Ik ga er even niet vanuit dat hier door een voorganger al 30 micron afgedetaild is.
Enkele van de redelijk lange krassen op de motorkap en het dak zijn aangepakt met de So1o pad met Monello Forza, en nabewerkt met Mezzo op oranje en Finale op groen. Op de plaatsen waar het grove geschut niet nodig was is alleen de Finale op groen gebruikt.
De zwart glanzende B-stijl is met een oranje spotbuffpad weer helemaal strak gemaakt, en nabewerkt met de lichtgroene pad.
De reclameplaten van het Importbedrijf zijn gedemonteerd later zullen de kentekenplaten met RVS boutjes rechtstreeks op de auto worden geschroefd. Ook de type aanduiding is er met behulp van een visdraadje vrij eenvoudig afgekomen. Het verwijderen van de foam-tape had wat meer voeten in aarde maar uiteindelijk is het allemaal netjes geworden.
Na het polijsten volgde op woensdagavond een IPA wipe-down en na een half uurtje rust is er Wolfgang DGPS 3.0 opgezet. Eindelijk heb ik eens de kans om dit product precies volgens de voorschriften te gebruiken. Omdat de auto lekker binnen blijft staan kan de DGPS na het uitpoetsen ruim 12 uur ademen.
Donderdagmorgen gestart met het aanbrengen van de waxlaag. De keuze tussen Migliore Frutta en de DJ Rainforest Rub viel in het kader van het gebruiksgemak uit in het voordeel van de RR. Het duurde even voordat de swipetest het gewenste effect gaf maar toen kon de wax uitgebuft worden.
Inmiddels was er een flauw zonnetje tevoorschijn gekomen. Omdat er nog heel veel op het lijstje staat om te doen heb ik maar besloten om nog wat foto’s te gaan schieten en in de middag nog lekker even met BlackMassat op de bank te gaan zitten en wat te genieten van de vrije dag.
De koffie smaakte prima maar toch lonkte de Passat, zou ik de velgen nog even aanpakken of toch maar even het interieur?
Omdat er binnenkort toch een velgenwissel naar de winterset aankomt is de keuze gevallen op het interieur. Het leer is met AutoFinesse Hide Leather Conditioner behandeld.
Het Alcantara is geborsteld met een pas aangeschafte 100% paardenhaarborstel.
Dat is een aanrader zeg. Hoe heb ik ook het interieur van een auto kunnen doen zonder zo’n onmisbaar borsteltje?
De motorruimte is nog steeds een bende, maar dit wordt binnenkort aangepakt. Wat losse kapjes zijn al wel even met ontvetter behandeld maar een serieuze opfrisbeurt is daar nog wel nodig.
Ongetwijfeld volgt daar weer een update van op deze projectpagina.