Ondanks alle rijgenot in de Passat CC is er één klein dingetje wat het plezier een beetje bederft; ik hoor tijdens het rijden een geluidje wat me irriteert.
Het zit voor mijn gevoel links achter en het geluid is het best te omschrijven als een hard materiaal wat tegen een metalen ondergrond komt. Het geluid treedt op bij het “flexen” van de auto, dat kas dus zijn bij afremmen of optrekken, maar ook bij zijdelingse verplaatsingen en andere reactiekrachten op het chassis zoals het nemen van een verkeersdrempel.
Na al talloze malen op basis van een goede ingeving van mezelf of van anderen (BackMassat ik dacht écht dat je het gevonden had) ad hoc zoekacties opgestart te hebben vond ik het tijd worden om de zaak structureel aan te pakken.
Vrijdag
heb ik de auto opgekrikt en het linkerachterwiel eraf gepakt. Dit om vast te stellen of het geluid bij de schokbreker van kon komen. Na het afnemen van het achterwiel en het demonteren van de wielkastbekleding kon ik niets afwijkends vaststellen. Goed er zat wat vuil en vet in de wielkuip maar er waren geen zichtbare afwijkingen te ontdekken.
Op zo’n vrije dag heb je tijd genoeg dus ik heb met Meguiars Super Degreaser de wielkast helemaal schoon gemaakt. Even ging de gedachte door mijn hoofd dat de schokbreker lek was -of geweest kon zijn- maar die mogelijkheid heb ik snel uitgesloten: de kuip was weliswaar vettig maar de onderkant van de schokbreker was kurkdroog, dit is bij een kapotte en lekkende schokbreker onmogelijk omdat de schokbrekerolie als eerste naar de onderkant van de schokker loopt.
De wielkuipbekleding is ook met Super Degreaser behandeld en in het zonnetje te drogen gelegd.
Vervolgens de rechterkant op dezelfde wijze aangepakt. Deze kant kon als mooi vergelijk dienen met de linkerkant; als deze kant veel droger en schoner zou zijn als de linkerkant dan kon daar misschien een conclusie uit getrokken worden. Deze kant was echter precies even vies (of schoon zo je wilt) als de linkerkant. Aan deze kant zijn echter wat extra onderdelen gemonteerd die te maken hebben met de tankinstallatie en met de DCC (= Dynamic Chassis Controle) met een kwastje en Super Degreaser is ook deze kant gereinigd.
De auto is terug op de wielen gezet en de wielkuipbekleding nog niet teruggemonteerd.
Inmiddels kwam vriend John aangewaaid voor een bakkie koffie maar die werd fluks aan de gang gezet: ik kon wel wat deskundige hulp gebruiken. De aandacht werd van de buitenkant verlegd naar het interieur: achterbankzitting gedemonteerd, achterbankrugleuning is gedemonteerd en vervolgens is de bekleding van de kofferbak eruit gehaald.
De hoedenplank met elektrisch zonnescherm (“Rollo”) was niet eenvoudig te demonteren maar het is uiteindelijk gelukt. Blackmassat werd gevraagd een rondje te sturen terwijl John en ik met de Brinkmann en een zaklamp in de kofferbak lagen: vastbesloten om het geluid (nog beter) te lokaliseren.
Na een misselijkmakende rit (bedankt Jolanda!) hebben wij bevestigd gekregen wat eigenlijk uit eerder analyses al duidelijk was geworden: het geluid lijkt te komen uit de chassisbalk die in boogvorm tussen de achterwielen loopt.
Terug op het basiskamp werden nog wat interieurdelen verwijderd, zodat er nog een testritje gemaakt kon worden in een volledig gestripte Passat.
De vrije vrijdag was er inmiddels helemaal aan op gegaan en het was tijd voor een hapje eten en een biertje, de avond is nuttig besteed aan het afwegen van mogelijkheden en onmogelijkheden. Tijdens het getheoretiseer was ik ook in de gelegenheid om alle leren en kunstleren interieurdelen te voorzien van Auto Finesse Leather Conditioner of Natural Look. Zaterdag gaan we verder.
Zaterdag
De eerste eigenaar van de Passat CC was een invalide bejaarde man die, ten behoeve van het in- en uitladen van zijn rolstoel, een mechanisme is de kofferbak heeft laten installeren.
Dit mechaniek is er natuurlijk nu uit maar de montagegaten zijn nog wel zichtbaar, evenals drie kleine zaagsneden. Om alles uit te sluiten heb ik John gevraagd om deze sneden door middel van TIG lassen te hechten. Het zou zonde zijn om dit, nu de auto volledig gestript is, niet direct aan te pakken.
Vanwege de onmogelijke werkpositie heeft dit werk ruim een halve dag gekost. De eerste meters van een proefrit gaven echter gelijk al duidelijkheid over waar we beiden voor vreesden: het geluid was nog steeds zeer goed hoorbaar (zelfs beter vanwege het ontbreken van alle dempende materialen die normaal in de auto gemonteerd zijn).
Nutteloos was dit karwei echter niet; zaagsneden horen niet in een carrosserie, zelfs niet in een niet-dragend deel. Ik ben blij dat dit in ieder geval verholpen is.
Aan het eind van de zaterdag hebben we toch maar weer de opbouw van de Passat opgepakt. Nu we er alles aan gedaan hebben kan ik niet anders doen dan accepteren dat ik deze fantastische auto zal moeten rijden inclusief een bijgeluidje: het is niet anders! Hoe jammer het ook mag zijn.
Bij het terugbouwen van het interieur stootte ik tegen een klein kunststof bokje wat gemonteerd zit tegen de binnenkant van de C-stijl. Dit is een antenneversterkertje. Bij het aantikken hoorde in een metalig geluid waar ik direct op reageerde; zou dit de veroorzaker van alle ellende zijn??
Het gaat om het blokje met de "A" erop.
Aan de achterkant van het blokje werd met veel zorg een driedubbel kussentje van foam met dubbelzijdig tape gemaakt. Dit blokje zou nooit meer geluid voortbrengen. Met het zakken van de zon en het invallen van de duisternis kwam er op deze late zaterdagmiddag een gelukzalig gevoel over me. “Ik ben niet gek en heb het probleem opgelost” Met hernieuwde energie en goeie zin heb ik bij het romantisch licht van een zaklamp nog wat interieurdelen teruggebouwd.
De proefrit confronteerde me echter met de keiharde realiteit: het geluid was nog steeds aanwezig. Wat een teleurstelling.
Zondagmorgen is de Passat verder opgebouwd.
Iedereen die me de afgelopen dagen gesteund heeft door suggesties en mogelijke oplossingen te sturen wil ik hartelijk bedanken. Fijn om te weten dat forumleden zo meeleven en meedenken. Vanaf nu probeer ik me niet te ergeren aan het geluidje, ik weet voor mezelf dat ik er alles aan gedaan heb, en dat ook een professional het niet gevonden zou hebben.
Ik probeer het vanaf nu los te laten en me er niet aan te ergeren, het is te onbelangrijk om me er het rijplezier door te laten ontnemen.