• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

BlackPassat's Passat CC, CarPro Orangepeelpads gebruikt.

Toch wel bijzonder dat de meest "over the top" foto de meeste reacties losmaakt.
Ikzelf zie toch liever dit plaatje:
bakauto-2.jpg
 
Blijft zeker een heel mooie auto :)^

Heb ff zowat alle foto's bekeken sinds de start van dit topic : ik vind de auto net iets te hoog staan eigenlijk :-"
 
Dat is zeker een puntje. Ook voor mij omdat ik uit een behoorlijk lage 3BG Passat kom, maar deze heeft DCC waarmee je de demping van het chassis zelf in kun stellen op Sport, Comfort of normaal. Ik ben er nog niet uit of ik dat heerlijke snoepje geen geweld aan doe als ik hem met bijvoorbeeld Eibach veren zou verlagen.
Optisch zou de Passat CC het absoluut mogen hebben, dat ben ik met je eens.
 
is ook een verlaging set te krijgen voor een passat met DCC van KW, misschien is dat wat?
 
BlackPassat;303603 zei:
Ik ben er nog niet uit of ik dat heerlijke snoepje geen geweld aan doe als ik hem met bijvoorbeeld Eibach veren zou verlagen.
.

Progressieve veren kiezen, dan merk je alleen bij diep inveren dat de wagen stugger is dan eerst.
 
BlackMassat ziet me aankomen om nu alweer te gaan modden aan deze auto. Nee daar kan ik de komende drie jaar nog niet zonder gevaar voor eigen leven over beginnen.
 
Laatste foto is netjes Johan, mooie compo. (Vind ik dan)
Ben je er al een beetje aan gewend. Zal vast wel. Lijkt me een genot om in te rijden.
 
Nog steeds erg gelukkig met de auto, maar een rammeltje vergalt het plezier wel behoorlijk. Inmiddels houdt me dit al weken bezig maar ik ben het nu zö beu dat ik er al een hele vrijdag met twee man aan besteed: interieurdeel uitbouwen, rijden, luisteren, rammeltje is er nog, weer terug, weer uitbouwen, rijden etc. Nu is werkelijk het volledige interieur achter de voorstoelen eruit, inclusief achterruit rollo (werkelijk een crime) en rolgordels, ik zie alleen maar blank metaal en van die opgeplakte stukken schuimdemping.
De mogelijkheden zijn zo'n beetje op maar het rammeltje is er nog, de enige mogelijkheid is nu nog dat er iets ín een hol chassisdeel ligt te rammelen, maar ook de mogelijkheid van een constructievergissing door Volkswagen (ja zelfs dat) hebben we al in overweging genomen: er moet toch íets zijn???
Later een uitgebreid verslag hierover.
Tips en suggesties zijn welkom, maar neem me niet kwalijk dat ik daar pas in het verslag op reageer, ik heb alle beschikbare tijd nodig, al was het alleen maar om al die zooi, die nu in de kamer verspreid ligt, weer netjes terug te krijgen.
Ik zie toch een klein voordeeltje: ik kan alles nu perfect in de Leather Conditoner of in de Natural Look zetten.
 
BlackPassat;303712 zei:
Ik zie toch een klein voordeeltje: ik kan alles nu perfect in de Leather Conditoner of in de Natural Look zetten.


En gewoon stug volhouden dat er een rammeltje zit.Het ging hem gewoon hierom.:D .Wat een diehard detailer is die Johan toch:party:
 
Je zal idd niet de eerst zijn waarbij het hitte schildje beetje los heeft gelaten, maar goed denk dat johan dit soort dingen al heeft uitgesloten.
 
Ondanks alle rijgenot in de Passat CC is er één klein dingetje wat het plezier een beetje bederft; ik hoor tijdens het rijden een geluidje wat me irriteert.
Het zit voor mijn gevoel links achter en het geluid is het best te omschrijven als een hard materiaal wat tegen een metalen ondergrond komt. Het geluid treedt op bij het “flexen” van de auto, dat kas dus zijn bij afremmen of optrekken, maar ook bij zijdelingse verplaatsingen en andere reactiekrachten op het chassis zoals het nemen van een verkeersdrempel.

Na al talloze malen op basis van een goede ingeving van mezelf of van anderen (BackMassat ik dacht écht dat je het gevonden had) ad hoc zoekacties opgestart te hebben vond ik het tijd worden om de zaak structureel aan te pakken.

Vrijdag
heb ik de auto opgekrikt en het linkerachterwiel eraf gepakt. Dit om vast te stellen of het geluid bij de schokbreker van kon komen. Na het afnemen van het achterwiel en het demonteren van de wielkastbekleding kon ik niets afwijkends vaststellen. Goed er zat wat vuil en vet in de wielkuip maar er waren geen zichtbare afwijkingen te ontdekken.
DSCF5604.JPG

Op zo’n vrije dag heb je tijd genoeg dus ik heb met Meguiars Super Degreaser de wielkast helemaal schoon gemaakt. Even ging de gedachte door mijn hoofd dat de schokbreker lek was -of geweest kon zijn- maar die mogelijkheid heb ik snel uitgesloten: de kuip was weliswaar vettig maar de onderkant van de schokbreker was kurkdroog, dit is bij een kapotte en lekkende schokbreker onmogelijk omdat de schokbrekerolie als eerste naar de onderkant van de schokker loopt.
DSCF5609.JPG

De wielkuipbekleding is ook met Super Degreaser behandeld en in het zonnetje te drogen gelegd.

Vervolgens de rechterkant op dezelfde wijze aangepakt. Deze kant kon als mooi vergelijk dienen met de linkerkant; als deze kant veel droger en schoner zou zijn als de linkerkant dan kon daar misschien een conclusie uit getrokken worden. Deze kant was echter precies even vies (of schoon zo je wilt) als de linkerkant. Aan deze kant zijn echter wat extra onderdelen gemonteerd die te maken hebben met de tankinstallatie en met de DCC (= Dynamic Chassis Controle) met een kwastje en Super Degreaser is ook deze kant gereinigd.

De auto is terug op de wielen gezet en de wielkuipbekleding nog niet teruggemonteerd.
Inmiddels kwam vriend John aangewaaid voor een bakkie koffie maar die werd fluks aan de gang gezet: ik kon wel wat deskundige hulp gebruiken. De aandacht werd van de buitenkant verlegd naar het interieur: achterbankzitting gedemonteerd, achterbankrugleuning is gedemonteerd en vervolgens is de bekleding van de kofferbak eruit gehaald.
De hoedenplank met elektrisch zonnescherm (“Rollo”) was niet eenvoudig te demonteren maar het is uiteindelijk gelukt. Blackmassat werd gevraagd een rondje te sturen terwijl John en ik met de Brinkmann en een zaklamp in de kofferbak lagen: vastbesloten om het geluid (nog beter) te lokaliseren.
Na een misselijkmakende rit (bedankt Jolanda!) hebben wij bevestigd gekregen wat eigenlijk uit eerder analyses al duidelijk was geworden: het geluid lijkt te komen uit de chassisbalk die in boogvorm tussen de achterwielen loopt.
Terug op het basiskamp werden nog wat interieurdelen verwijderd, zodat er nog een testritje gemaakt kon worden in een volledig gestripte Passat.
DSCF5618.JPG

De vrije vrijdag was er inmiddels helemaal aan op gegaan en het was tijd voor een hapje eten en een biertje, de avond is nuttig besteed aan het afwegen van mogelijkheden en onmogelijkheden. Tijdens het getheoretiseer was ik ook in de gelegenheid om alle leren en kunstleren interieurdelen te voorzien van Auto Finesse Leather Conditioner of Natural Look. Zaterdag gaan we verder.
DSCF5614.JPG


Zaterdag
De eerste eigenaar van de Passat CC was een invalide bejaarde man die, ten behoeve van het in- en uitladen van zijn rolstoel, een mechanisme is de kofferbak heeft laten installeren.
Dit mechaniek is er natuurlijk nu uit maar de montagegaten zijn nog wel zichtbaar, evenals drie kleine zaagsneden. Om alles uit te sluiten heb ik John gevraagd om deze sneden door middel van TIG lassen te hechten. Het zou zonde zijn om dit, nu de auto volledig gestript is, niet direct aan te pakken.
Vanwege de onmogelijke werkpositie heeft dit werk ruim een halve dag gekost. De eerste meters van een proefrit gaven echter gelijk al duidelijkheid over waar we beiden voor vreesden: het geluid was nog steeds zeer goed hoorbaar (zelfs beter vanwege het ontbreken van alle dempende materialen die normaal in de auto gemonteerd zijn).
DSCF5589.JPG

Nutteloos was dit karwei echter niet; zaagsneden horen niet in een carrosserie, zelfs niet in een niet-dragend deel. Ik ben blij dat dit in ieder geval verholpen is.

Aan het eind van de zaterdag hebben we toch maar weer de opbouw van de Passat opgepakt. Nu we er alles aan gedaan hebben kan ik niet anders doen dan accepteren dat ik deze fantastische auto zal moeten rijden inclusief een bijgeluidje: het is niet anders! Hoe jammer het ook mag zijn.
Bij het terugbouwen van het interieur stootte ik tegen een klein kunststof bokje wat gemonteerd zit tegen de binnenkant van de C-stijl. Dit is een antenneversterkertje. Bij het aantikken hoorde in een metalig geluid waar ik direct op reageerde; zou dit de veroorzaker van alle ellende zijn??
DSCF5632.JPG

Het gaat om het blokje met de "A" erop.
Aan de achterkant van het blokje werd met veel zorg een driedubbel kussentje van foam met dubbelzijdig tape gemaakt. Dit blokje zou nooit meer geluid voortbrengen. Met het zakken van de zon en het invallen van de duisternis kwam er op deze late zaterdagmiddag een gelukzalig gevoel over me. “Ik ben niet gek en heb het probleem opgelost” Met hernieuwde energie en goeie zin heb ik bij het romantisch licht van een zaklamp nog wat interieurdelen teruggebouwd.
De proefrit confronteerde me echter met de keiharde realiteit: het geluid was nog steeds aanwezig. Wat een teleurstelling.
Zondagmorgen is de Passat verder opgebouwd.

Iedereen die me de afgelopen dagen gesteund heeft door suggesties en mogelijke oplossingen te sturen wil ik hartelijk bedanken. Fijn om te weten dat forumleden zo meeleven en meedenken. Vanaf nu probeer ik me niet te ergeren aan het geluidje, ik weet voor mezelf dat ik er alles aan gedaan heb, en dat ook een professional het niet gevonden zou hebben.
Ik probeer het vanaf nu los te laten en me er niet aan te ergeren, het is te onbelangrijk om me er het rijplezier door te laten ontnemen.
 
Zo...dat heb je grondig aangepakt Johan. Erg jammer voor je dat het probleem er niet mee weg is.
Misschien loop je ooit nog tegen de oplossing aan.
 
Je zult het vast al bedacht hebben, maar niet ergens een Passat- of VAG gerelateerd forum waar mensen met eenzelfde auto zitten en mogelijk dit probleem delen? Of een VW monteur die het probleem kent?
 
Dat is wel zuur zeg maar als het blokje get typische geluid maakt misschien alle zichtbare blokjes even aanpakken?
 
Eelco;303902 zei:
Je zult het vast al bedacht hebben, maar niet ergens een Passat- of VAG gerelateerd forum waar mensen met eenzelfde auto zitten en mogelijk dit probleem delen? Of een VW monteur die het probleem kent?

Mijn verhaal staat ook op het VWPassat forum. Ook daar veel medeleven maar helaas geen oplossingen. Een mede Passat CC-rijder heeft ook een rammeltje, misschien moeten we eens bij elkaar gaan luisteren, wie weet wat daaruit komt.
Daar is wel de suggestie voorbij gekomen dat er tijdens de produktie van de auto, "iets" in de chassisbalk terecht gekomen moet zijn wat nog het geluid veroorzaakt. Tja dat kan maar als er dat al sinds die tijd inzit dan ga ik het er niet uitkrijgen. Ik ga natuurlijk niet in de dragende delen zitten slijpen.

Dibbuz;303905 zei:
Dat is wel zuur zeg maar als het blokje het typische geluid maakt misschien alle zichtbare blokjes even aanpakken?
Dennis, De andere blokjes die zichtbaar zijn, zitten goed vast met de originele clipjes en kunnen geen geluid maken, als daar maar het kleinste risico op was heb ik met Coroplast de draden of onderdelen omwikkeld.