Afgelopen week na een lange en drukke tijd sinds april van dit jaar (afstuderen en 2x verhuizen) eindelijk eens tijd gehad om mijn auto weer goed onder handen te nemen. Sinds maart was hij al niet meer gepolijst en ontdaan van swirls. Tussen door alleen enkele wax beurtjes gehad. Afgelopen woensdag de auto volledig gewassen en donderdag en vrijdag binnen in de garage met alle rust kunnen bewerken met de DAP. Altijd leuk om even te laten weten wat voor werk er allemaal in zit. Totaal ben ik er 13,5 uur mee bezig geweest verspreid over 3 dagen dus.
Zondag naar de Dap workshop geweest, duskon direct alle opgedane kennis toepassen. Hoe ben ik te werk gegaan:
Wassen:
Begonnen met het inspuiten met Snowfoam. Daarna begonnen met het insprayen van APC 1:4 in de wielkasten en op andere onderkanten. Hierna ben ik begonnen met de velgen en daarna verder aan de lak met de 2-emmer methode. Als schampoo heb ik wat APC in het water gedaan. Puur om de lak zoveel mogelijk te ontvetten. Hierna nogmaals gewassen met een restje Meg's M62. Auto afgedroogt en de garage in gezet.
In de avond na het fitnessen ben ik begonnen met het kleien van de auto met de CC gray clay en Dodp Juice Slippy Clay Lube 1:10. Kwam niet al te veel vanaf na een 7 maanden. Hierna de auto lekker een nachtje laten rusten voor het DAP geweld.
Totaal 2 uur bezig geweest
Dappen:
Donderdag middag begonnen met dappen. Allereerst een testspot met Menzerna PO85RD Intensive polish op een witte pad. Swirls gingen er redelijk uit. Toch nog een stapje verder gegaan om te kijken wat dat zou opleveren. Zelfde product maar dan op oranje pad. Resultaat was iets beter, maar had niet het idee dat het zou helpen voor de gehele auto. Er zitten over de gehele auto toch nog diepere krassen welke ik na 2 passes met oranje niet weg kreeg. Gezien de lak toch al 12 jaar oud is en niet al te dik (96-110 micron op de kofferbak, na meting door Dennis zondag) heb ik voor mijzelf daar de grens gezet en vond het resutaat toch al wel goed genoeg.
Dus besloten op de motorkap, dak en kofferbak weke de meeste diepere krassen hadden te beginnen met 1 pass met Internsive polish met oranje en daarna een pass met zelfde op wit. Sommige delen hadden zelfs nog een extra pass nodig met wit. De deuren en ander delen met 1 pass op wit al direct goed kunnen krijgen, waarbij sommige plekjes een tweede pas vereisten.
Swirls waren inmiddels uit de lak. Alleen nu zaten er weer buffermarks in :|~*. Geprobeerd met Menzerna PO85RD Final Finish op wit. Dit werkte niet. Ben toen eens op het forum gaan zoeken voor een oplossing, maar kon helaas niks vinden. Daarna via de CC Chat eens contact gehad met Tim en daar kwam uit dat ik beter een zwarte of licht groene pad kon gebruiken (bedankt daarvoor nog Tim!). Direct uitgeprobeerd en de buffermarks verdwenen inderdaad. Tussen door steeds afgenomen met de Meg's M34.
Als polish gekozen voor de Dodo Juice Lime Prime Lite op een zwarte pad met de DAP. Een heerlijk product om mee te werken en geeft een behoorijke glans.
Begin situatie
Alles afgeplakt
Eindresultaat
Geen swirls te zien, maar de brinkman was op dat moment ook wat aan de lege kant
Totaal 9 uur mee bezig geweest.
Waxen:
Als wax gekozen voor de Dodo Juice Supernatural. Auto voorzien van 1 laag en 15 minuten laten curen. Na op de Dap workshop Tim met de Cobra bonnet te hebben zien werk toen direct aangeschaft en vandaag de wax mee uitgepoetst. Echt super makkelijk uitpoetsen op deze manier. Kost weinig moeite en gebeurd nog netjes egaal ook. Zeker een aanrader om te kopen. Na 2 uur de auto nogmaals voorzien van een laagje Supernatural.
De fantastische Corba bonnet
Alle trims en velgen en banden voorzien van de nodige toevoegingen. Trims met PB trim detailer, velgen met Wheelwax en banden met de Meg's endurace gel. Daarna de ramen nog voorzien van een laagje Rain clear repellant en het interieur bewerkt met PB natural look.
Totaal 2,5 uur mee bezig geweest.
Finale foto's
Eindresultaat mag er zeker zijn denk ik zelf. Er diepere krassen hadden er misshien wel uit gekunt, maar ik ben er zel zo tevreden mee en in de winter is de auto toch altijd wat vuiler dus vat het minder op. En je moet al direct met een brinkman erbij gaan staan wil je het goed zien.
Bedankt voor het lezen! ,^^
Zondag naar de Dap workshop geweest, duskon direct alle opgedane kennis toepassen. Hoe ben ik te werk gegaan:
Wassen:
Begonnen met het inspuiten met Snowfoam. Daarna begonnen met het insprayen van APC 1:4 in de wielkasten en op andere onderkanten. Hierna ben ik begonnen met de velgen en daarna verder aan de lak met de 2-emmer methode. Als schampoo heb ik wat APC in het water gedaan. Puur om de lak zoveel mogelijk te ontvetten. Hierna nogmaals gewassen met een restje Meg's M62. Auto afgedroogt en de garage in gezet.
In de avond na het fitnessen ben ik begonnen met het kleien van de auto met de CC gray clay en Dodp Juice Slippy Clay Lube 1:10. Kwam niet al te veel vanaf na een 7 maanden. Hierna de auto lekker een nachtje laten rusten voor het DAP geweld.
Totaal 2 uur bezig geweest
Dappen:
Donderdag middag begonnen met dappen. Allereerst een testspot met Menzerna PO85RD Intensive polish op een witte pad. Swirls gingen er redelijk uit. Toch nog een stapje verder gegaan om te kijken wat dat zou opleveren. Zelfde product maar dan op oranje pad. Resultaat was iets beter, maar had niet het idee dat het zou helpen voor de gehele auto. Er zitten over de gehele auto toch nog diepere krassen welke ik na 2 passes met oranje niet weg kreeg. Gezien de lak toch al 12 jaar oud is en niet al te dik (96-110 micron op de kofferbak, na meting door Dennis zondag) heb ik voor mijzelf daar de grens gezet en vond het resutaat toch al wel goed genoeg.
Dus besloten op de motorkap, dak en kofferbak weke de meeste diepere krassen hadden te beginnen met 1 pass met Internsive polish met oranje en daarna een pass met zelfde op wit. Sommige delen hadden zelfs nog een extra pass nodig met wit. De deuren en ander delen met 1 pass op wit al direct goed kunnen krijgen, waarbij sommige plekjes een tweede pas vereisten.
Swirls waren inmiddels uit de lak. Alleen nu zaten er weer buffermarks in :|~*. Geprobeerd met Menzerna PO85RD Final Finish op wit. Dit werkte niet. Ben toen eens op het forum gaan zoeken voor een oplossing, maar kon helaas niks vinden. Daarna via de CC Chat eens contact gehad met Tim en daar kwam uit dat ik beter een zwarte of licht groene pad kon gebruiken (bedankt daarvoor nog Tim!). Direct uitgeprobeerd en de buffermarks verdwenen inderdaad. Tussen door steeds afgenomen met de Meg's M34.
Als polish gekozen voor de Dodo Juice Lime Prime Lite op een zwarte pad met de DAP. Een heerlijk product om mee te werken en geeft een behoorijke glans.
Begin situatie
Alles afgeplakt
Eindresultaat
Geen swirls te zien, maar de brinkman was op dat moment ook wat aan de lege kant
Totaal 9 uur mee bezig geweest.
Waxen:
Als wax gekozen voor de Dodo Juice Supernatural. Auto voorzien van 1 laag en 15 minuten laten curen. Na op de Dap workshop Tim met de Cobra bonnet te hebben zien werk toen direct aangeschaft en vandaag de wax mee uitgepoetst. Echt super makkelijk uitpoetsen op deze manier. Kost weinig moeite en gebeurd nog netjes egaal ook. Zeker een aanrader om te kopen. Na 2 uur de auto nogmaals voorzien van een laagje Supernatural.
De fantastische Corba bonnet
Alle trims en velgen en banden voorzien van de nodige toevoegingen. Trims met PB trim detailer, velgen met Wheelwax en banden met de Meg's endurace gel. Daarna de ramen nog voorzien van een laagje Rain clear repellant en het interieur bewerkt met PB natural look.
Totaal 2,5 uur mee bezig geweest.
Finale foto's
Eindresultaat mag er zeker zijn denk ik zelf. Er diepere krassen hadden er misshien wel uit gekunt, maar ik ben er zel zo tevreden mee en in de winter is de auto toch altijd wat vuiler dus vat het minder op. En je moet al direct met een brinkman erbij gaan staan wil je het goed zien.
Bedankt voor het lezen! ,^^