• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

BMW 316i (1997)

Arjan

Detailing rookie
5 okt 2008
305
0
Afgelopen week na een lange en drukke tijd sinds april van dit jaar (afstuderen en 2x verhuizen) eindelijk eens tijd gehad om mijn auto weer goed onder handen te nemen. Sinds maart was hij al niet meer gepolijst en ontdaan van swirls. Tussen door alleen enkele wax beurtjes gehad. Afgelopen woensdag de auto volledig gewassen en donderdag en vrijdag binnen in de garage met alle rust kunnen bewerken met de DAP. Altijd leuk om even te laten weten wat voor werk er allemaal in zit. Totaal ben ik er 13,5 uur mee bezig geweest verspreid over 3 dagen dus.

Zondag naar de Dap workshop geweest, duskon direct alle opgedane kennis toepassen. Hoe ben ik te werk gegaan:

Wassen:
Begonnen met het inspuiten met Snowfoam. Daarna begonnen met het insprayen van APC 1:4 in de wielkasten en op andere onderkanten. Hierna ben ik begonnen met de velgen en daarna verder aan de lak met de 2-emmer methode. Als schampoo heb ik wat APC in het water gedaan. Puur om de lak zoveel mogelijk te ontvetten. Hierna nogmaals gewassen met een restje Meg's M62. Auto afgedroogt en de garage in gezet.

In de avond na het fitnessen ben ik begonnen met het kleien van de auto met de CC gray clay en Dodp Juice Slippy Clay Lube 1:10. Kwam niet al te veel vanaf na een 7 maanden. Hierna de auto lekker een nachtje laten rusten voor het DAP geweld.

Totaal 2 uur bezig geweest

Dappen:
Donderdag middag begonnen met dappen. Allereerst een testspot met Menzerna PO85RD Intensive polish op een witte pad. Swirls gingen er redelijk uit. Toch nog een stapje verder gegaan om te kijken wat dat zou opleveren. Zelfde product maar dan op oranje pad. Resultaat was iets beter, maar had niet het idee dat het zou helpen voor de gehele auto. Er zitten over de gehele auto toch nog diepere krassen welke ik na 2 passes met oranje niet weg kreeg. Gezien de lak toch al 12 jaar oud is en niet al te dik (96-110 micron op de kofferbak, na meting door Dennis zondag) heb ik voor mijzelf daar de grens gezet en vond het resutaat toch al wel goed genoeg.

Dus besloten op de motorkap, dak en kofferbak weke de meeste diepere krassen hadden te beginnen met 1 pass met Internsive polish met oranje en daarna een pass met zelfde op wit. Sommige delen hadden zelfs nog een extra pass nodig met wit. De deuren en ander delen met 1 pass op wit al direct goed kunnen krijgen, waarbij sommige plekjes een tweede pas vereisten.

Swirls waren inmiddels uit de lak. Alleen nu zaten er weer buffermarks in :|~*. Geprobeerd met Menzerna PO85RD Final Finish op wit. Dit werkte niet. Ben toen eens op het forum gaan zoeken voor een oplossing, maar kon helaas niks vinden. Daarna via de CC Chat eens contact gehad met Tim en daar kwam uit dat ik beter een zwarte of licht groene pad kon gebruiken (bedankt daarvoor nog Tim!). Direct uitgeprobeerd en de buffermarks verdwenen inderdaad. Tussen door steeds afgenomen met de Meg's M34.

Als polish gekozen voor de Dodo Juice Lime Prime Lite op een zwarte pad met de DAP. Een heerlijk product om mee te werken en geeft een behoorijke glans.

Begin situatie
IMG_1384.jpg


Alles afgeplakt
IMG_1388.jpg


Eindresultaat
IMG_1393.jpg

Geen swirls te zien, maar de brinkman was op dat moment ook wat aan de lege kant

IMG_1401.jpg


Totaal 9 uur mee bezig geweest.

Waxen:
Als wax gekozen voor de Dodo Juice Supernatural. Auto voorzien van 1 laag en 15 minuten laten curen. Na op de Dap workshop Tim met de Cobra bonnet te hebben zien werk toen direct aangeschaft en vandaag de wax mee uitgepoetst. Echt super makkelijk uitpoetsen op deze manier. Kost weinig moeite en gebeurd nog netjes egaal ook. Zeker een aanrader om te kopen. Na 2 uur de auto nogmaals voorzien van een laagje Supernatural.

De fantastische Corba bonnet
IMG_1394.jpg


Alle trims en velgen en banden voorzien van de nodige toevoegingen. Trims met PB trim detailer, velgen met Wheelwax en banden met de Meg's endurace gel. Daarna de ramen nog voorzien van een laagje Rain clear repellant en het interieur bewerkt met PB natural look.

Totaal 2,5 uur mee bezig geweest.

Finale foto's
IMG_1405.jpg


IMG_1406.jpg


IMG_1408.jpg


IMG_1410.jpg


IMG_1422.jpg


IMG_1419.jpg


IMG_1415.jpg



Eindresultaat mag er zeker zijn denk ik zelf. Er diepere krassen hadden er misshien wel uit gekunt, maar ik ben er zel zo tevreden mee en in de winter is de auto toch altijd wat vuiler dus vat het minder op. En je moet al direct met een brinkman erbij gaan staan wil je het goed zien.

IMG_1426.jpg


Bedankt voor het lezen! ,^^
 
Hij ziet er weer netjes uit Arjan! Fijne velgen ook om schoon te maken en vooral in de wax te zetten :D
Laatste grote poetsbeurt tijdens Easterwood?
Neem volgende keer de binnenkant van de wielkasten even mee! ;)
 
Laatste keer was tijdens easterwood inderdaad. De velgen zijn echt een ramp om schoon te maken en te waxen, maar je krijgt er ook wel weer wat voor terug als je het resultaat ziet.

De wielkasten heb ik niet helemaal 100% schoon kunnen krijgen en dus ook niet voorzien van wat trim detailer. Maar binnen nu en een maand gaan de weintervelgen eronder dus dan heb ik weer een mooie gelegenheid om dat te doen
 
Super Arjan! Die ziet er weer top uit. Je had toch Final Finish (of Nano Finish)? Altijd eindigen met een groene of zwarte met Monello Finale of Menzerna Final/Nano Finish.
Sommige lakken kunnen met wit en Monello Finale of Menzerna Final/Nano Finish prima maar lang niet altijd.

En die diepere krasjes, tja, soms moet je inderdaad voor jezelf een grens stellen.
Nogmaals toppie :)^
 
Heb inderdaad de final finish. Dat verwerken op zwart of groen leek mij in eerst te licht, maar bleek wel uitstekend te werken. Menzerna producten werkne verrassend makkelijk. had het moeilijker verwacht gezien de reacties op het forum over de verwerking.

In de avond zon waren de resterende krasjes alleen onder bepaalde invas hoeken te zien en dan moet je al met je gezicht bovende lak hangen. Maar ik ben er zeker tevreden mee, zeker gezien de leeftijd van de lak.
 
Vond hem er vorige week tijdens de workshop al erg netjes bijstaan, nu superstrak. Erg mooie beemer ;)
 
Door een noral drukke periode en veel slecht weer wanneer ik wel tijd had de auto sinds het begin van dit topic (23 oktober) niet meer gewassen. Zo'n enorm vuile auto doet je wel wat, voornamelijk de reacties dat de auto zo smerig is van mensen die weten dat je hem altijd vrij schoon houd. Maar gisteren kwam daar verandering in ,^^ .

Ondanks de lage buitentemperatuur van 1,5 graden toch maar begonnen. Allereerst een laagje SSF 1:5 en daarna gewassen met Dodo juice Sour power shampoo. Door het vele vocht en de kou buiten lukte volledig opdrogen niet. Een laagje met DJ protection detailer tropical heb ik daarom over geslagen. Wist niet zeker of dit wel zou werken met de temperatuur/vocht.

Auto voor het wassen. Auto was in realtime nog vuiler dan op de foto's zichtbaar.
IMG_1461.jpg

IMG_1462.jpg

IMG_1463.jpg

IMG_1464.jpg


Direct na het foamen met warm water (gelukkig een warm water aansluiting voor de tuinslang in ons nieuwe huis:grinning: )
IMG_1469.jpg

IMG_1470.jpg

IMG_1471.jpg


Voor de 3de keer met de foam gun aan de slag geweest, maar krijg het nog steeds niet echt tot een mooie dikkere massa, blijft naar mijn idee te waterig. Heb verschillende standen met de Heavy duty gun geprobeerd van volledig opengedraaide teovoer tot bijna dichte toevoer en met de spuitmond diverse standen maar blijft hetzelfde. Iemand een idee om het tot een iets dikker massa te krijgen of is dat niet nodig? foto is ongeveer 30 seconden na het foamen. Na 4 minuten zag het er nog hetzelfde uit. Totaal een halve liter SSF 1:5 leeggespoten op de auto.

En na een bewerking met de DJ Sour power het eindresultaat:
IMG_1472.jpg

IMG_1473.jpg

IMG_1475.jpg

IMG_1476.jpg


Bedankt voor het lezen :-b
 
Wagen ziet er weer mooi uit :)
Dikker schuim is echt niet nodig, het schuim dat niet in contact komt met de lak maakt het dus ook niet schoon.
Ik doe altijd 2 dunne lagen foamen, 1 aanbrengen, in laten werken, afspoelen en dan de volgende.
Soms, ligt eraan hoeveel nog in de fles zit foam ik ook nog eens als ik hem gewassen heb ipv meteen afspoelen zodat nergens opgedroogde zeepsporen te zien zijn maar dat doe ik alleen als er nog een beetje in de fles zit.
 
Een nieuwbouwwijk is zeker niet echt lekker als je je auto schoon wilt houden. Gelukkig zijn ze voor de kerst hier klaar met de straat om de wijk binnen te komen.
 
Twee weken gelden de Bimmer weer een een weekendje binnen gezet voor een full detail. In oktober voor het laatst gedaan dus dat was wel weer eens tijd.

Dag 1:
Vooraf gewassen met BTBM, aanvullend met op zonnige plaatsen APC en Meg Degreseaser. Alle hoekjes en gaatjes goed gereinigd en gedroogd en vervolgens de auto binnen gezet.

Aan de slag met de DJ supermnatural clay en DJ Born Slippy. Kwam niet enorm veel vanaf, alleen onderkant deuren en bumpers wat meer. Hierna met een vochtige doek alles nog even nagelopen om wat resten Born slippy te verwijderen. Vervolgens begonnen met afplakken van alle delen die dit vereisen. een E36 heeft helaas vrij veel plastic strips en delen.

Volgende stap was een testspot. Op de kofferbak begonnen en eerst een hit met LC Wit - Menzerna final finish geprobeerd. Dat gaf niet het gewenste resultaat. vervolgens Wit- power finish. Dit gaf de eerst hit geen verbetering de tweede hit wel. Dus hiermee verder gegaan. Vervolgens hetzelfde op de motorkap. Daarna deze delen nagegaan met Lichtgroen - Final Finish. Wat zorgde voor een perfecte afwerking 90% van de swirls en krassen kunnen verwijderen. Hierna de deuren en het dak gedaan dit volstond met een hit van Wit - Final Finish en een afwerking van licht groen - Final Finish. Tussen door gebuik makend van de Brinkman en Megs final inspection. Meer dan 0% correctie heb ik niet uit de lak gehaald mogelijk dat er meer haalbaar is met een rotory, maar de lak is ookal 13 jaar oud en het blijft een daily-ride dus ben er mee tevreden.

Hierna de auto een nachtje laten staan.

Dag 2:
Begonnen met de DJ lime prime lite op zwart. Hiermee de gehele auto gedaan. Waxkeuze viel op de DJ hard candy welke in twee lagen is aangebracht 2 uur na elkaar.
Alle strips afgewerkt en voorzien van dressings en velgen gedaan met Wheel wax. Banden voorzien van een laagje Wolfgang.

Helaas na het polijsten geen foto's gemaakt. Maar na een wasbeurjte afgelopen donderdagavond toch vandaag even wat foto's geschoten.


DSCN1178.jpg


DSCN1180.jpg


DSCN1187.jpg


DSCN1201.jpg


DSCN1203.jpg


Bedankt voor het lezen ,^^