Gezien mijn feedback van vanmiddag nogal beknopt was, volgt hier het hele verhaal.
Dit was de begininformatie:
Het is dus een BMW 4 (2 liter - diesel) in oranje ("Sunset Orange") die we hebben sinds januari 2021 met momenteel 12.163km op de teller.
Zo ziet hij eruit in het echt.
Op de achtergrond staat de Audi A3 van mijn buurman die ik enkele jaren geleden al eens heb mogen
verzorgen.
Ik ben begonnen met het interieur gronding te stofzuigen en alle oppervlaktes schoon te vegen met wat
All Purpose Cleaner van Poorboy's.
De
Ledlenser hoofdlamp is handig om alle vuiligheid te zien, maar kent geen mededogen.
Het leder heb ik voorlopig nog niet gevoed; enkel schoongemaakt met een microvezeldoek.
Om de ventilatieroosters proper te maken, doe ik nog steeds beroep op onze (stompe) sleutels van het appartement.
Voor de ruiten gebruik ik de
cleaningkit van Invisible Glass. Dat doet goed zijn werk en vooral het
strijkijzer (of het "Reach and Clean Glass Cleaning Tool" zoals zij dat noemen) is onmisbaar om de platte achterruit van de coupé van binnen proper te krijgen.
En hoewel ik weet dat mijn inspanningen met de voeten getreden zullen worden, kan ik het niet laten om zelfs de pedalen een grondige schrobbeurt te geven.
Invisible Glass blijkt overigens niet enkel goed om het glas proper te krijgen; ook de
cockpit krijg je daarmee streeploos proper.
Na het interieur ben ik begonnen met de velgen.
Ook daarvoor heb ik in eerste instantie gewoon
Poorboys APC gebruikt.
Achteraf heb ik nog even een nabehandeling gedaan met
Monello Non Ferro, maar dat bleek nauwelijks effect te hebben.
Ik heb het product wel eerst overgegoten in een
lege fles van Monello want de oorspronkelijke sproeier heeft bij het eerste gebruik al de geest gegeven...
Toen de velgen proper waren, heb ik de Beemer
ondergeschuimd met
Artico Magico Snow Foam van
Monello.
Hoewel ik in mijn laatste post m.b.t. mijn
RT beweerde dat ik niet helemaal overtuigd ben van het effect, ben ik toch terug overstag gegaan door de argumenten die ik op YouTube hoor.
Terwijl het schuim (hopelijk) zijn werk deed, heb ik de kiertjes en scharniertjes onder handen genomen met een
Valet Pro Detailing Brush en opnieuw
APC van Poorboys.
Het is dus geen toeval dat ik hiervan altijd een
familiefles van 3.780 ml koop.
Wellicht de laatste vierwielige Beemer van mijn liefste echtgenote die hiermee uitgerust is.
Ook de scharnieren krijgen dan een grondige beurt.
Gezien deze wagen doorgaans door de Wasstraat gaat, moet ik van de gelegenheid gebruik maken.
Dit was de eerste keer dat ik een auto waste met
Meguiars Gold Class Car Wash en dat bevalt mij prima.
In combinatie met de
Microfiber Madness Incredimit Wash Mit geeft dit een fijn schuimend sopje dat erg vlot over de lak gaat en m.i. goed reinigt.
Die handschoen heb ik overigens al enkele jaren en daar ben ik erg tevreden over. Dat ding doet nog steeds zijn werk en vertoont geen gebruikssporen. Een aanrader dus!.
Wat geen aanrader is, is de
magische tuinslang van Hozelock.
Het concept is prachtig, maar de uitvoering erg teleurstellend. D.i. al de 3de slang die stuk gaat, dus daar is nog veel ruimte voor kwaliteitsverbetering.
Daarna schoot ook de Gardena slang nog een paar keer van zijn koppeling, dus daar heb ik flink wat tijd mee verloren.
Voor het fijne werk is de Microfiber Madness wash mitt te groot en gebruik ik de
Monello wash mitt.
D.i. trouwens ook een zeer degelijke washandschoen die al jaren meegaat.
De motorruimte was na 12.000 km wat bestoft, maar niet echt vuil.
Daar ben ik op het einde gewoon even overheen gegaan met de rest van het zeepsop.
Vooraleer ik met wax begon, heb ik de Vier nog even gekleid, maar dat bleek niet echt nodig.
Zo zag mijn klei eruit nadat ik de voor- & achterkoffer en het dak gedaan had. Nauwelijks vervuiling dus. Ik had bij de vorige BMW ook al gemerkt dat zij bij levering echt wel proper zijn.
Deze keer heb ik overigens voor het eerst de
Poorboys Spray & Wipe gebruikt als
glijmiddel en dat beviel mij prima. Dit wordt dus de vervanger van de
Meguiars Quick Detailer. Het product van Meguiars doet ook goed zijn werk, maar is nogal duur in gebruik.
Het drogen van de wagen heb ik gedaan met de onnavolgbare
Microfiber Madness Dry Me Crazy Drying Towel en daarna met de
Poorboys Waffle Weave Drying Towel.
Tussendoor heb ik de kieren drooggeblazen met mijn Vac 'n Blo.
Die Vac 'n Blo deed ook zijn werk in de kofferruimte.
Wel belangrijk om de slang aan het andere uiteinde van de stofzuiger te bevestigen, want anders loopt het fout.
En dit was de tussenstand:
Gezien het begon te regenen, heb ik de wagen binnen in de wax gezet.
Ik gebruik nog steeds de
Meguiars NXT Generation Tech Wax 2.0 vloeibaar. En gezien de hoeveelheden die ik gebruik, zal dat nog wel een paar jaar zo blijven.
Omdat het zo lekker ruikt, heb ik de motorruimte nog even in de
Autoglym Vinyl & Rubber Care gestoken.
Ik vraag me af wat een garagist denkt als hij zo'n motorruimte ziet.
En gezien banden, net zoals sla, niet zonder dressing kunnen, heb ik de
Waxaddict Slicks Tyre Dressing er nog even bijgehaald.
Mijn echtgenote vraagt zich ondertussen wel af waar de washandjes uit de badkamer naartoe gaan...
Ik was het bijna vergeten, maar om af te ronden, heb ik de dubbele uitlaat in chroom ook nog eens schoongewreven.
Gezien het nog steeds aan het regenen was, vond ik het niet aangewezen om nog een echte
show off te doen. Ik heb de Beemer dan maar meteen te slapen gezet bij zijn kleine, oudere broer.
Ik vraag mij eigenlijk af waarom ik die nummerplaten steeds verberg.
Vanmorgen was het weer beter geschikt voor een echte show off.
Deze rooster heeft voor de lancering van de 4 veel ophef gemaakt.
Een mooie lijn ... als zeg ik het zelf.
En dit is wat we natuurlijk het meest zullen zien als we onderweg zijn. (Wellicht met iets hogere cijfers...)
In het verslag over de vorige 4 van mijn vrouw zei ik in
post #42 dat BMW 40 jaar hetzelfde dashboard gehad heeft. Daar is nu wel een einde aan gekomen.
Weer een langer verslag dan voorzien, maar als je tot hier geraakt bent, toon je alleszins aan dat je echt geïnteresseerd bent!
Bedankt!
En dit wordt vervolgd...