Afgelopen vrijdag + zaterdag druk geweest met een Monacoblauwe BMW E90 325i.
Het interieur zag er prima uit, alleen even gestofzuigd, verder niet.
Het exterieur kon wel wat TLC gebruiken. Veel swirls en je keek er aardig dof op.
Op het dak veel lelijke plekjes van ingevreten hars waarschijnlijk.
Het dak bleek dan ook een verloren zaak. Tussen de lelijke plekjes door de glans wel terug.
Als eerst alle naden, kieren en sponningen ingespoten met Poorboys World - Bio-Degradable All Purpose Cleaner & Degreaser 1:10 verdund en nagewerkt met een Valet Pro interieur kwast
Alles weer afgespoten met kraanwater, vervolgens de hele auto afgespoten en vervolgens gewassen met Gyeon - Q²M Bathe en de Monello Wash Mitt.
De wielen meegenomen met zelfde wasmiddel en geborsteld met de EZ Detail GO.
Hierna de wielen ingespoten met Monello - Non-Ferro om de laatste restjes te verwijderen, en daarna weer afgespoeld.
Vervolgens gekleid met Monello Dolce Verde klei met behulp van Dodo Juice Born Slippy clay lube
Toen bleek hoe 'geel' de auto eigenlijk was. De liggende delen kwam nog behoorlijk veel gele rommel af, en op de standaard plekken (rondom de wielen met name) wat teer.
Hierna wederom afgespoeld en wederom gewassen met Gyeon - Q²M Bathe en de Monello Wash Mitt, daarna gedroogd met de Monello - Senza Acqua Drying Towel - 70x80cm
Vervolgens auto naar binnen gereden en afgeplakt met Colad Aqua Dynamic Maskeertape 19mm breed
Eenmaal afgeplakt de auto eens goed bekeken de de grote bouwlamp erop.
Hier even een paar foto's van de algehele staat van de lak.
Foto's zijn allemaal gemaakt na het wassen en kleien. Foto's maken van een smerige auto geeft m.i. geen duidelijk beeld van de verbeteringen:
Het doel was om ten eerste de swirls te verwijderen en een aantal krasjes/plekjes te verwijderen of ten minste te verminderen.
Ten tweede kijken wat ik kon doen aan de ingevreten hars op het dak en kofferklep
De swirls wel 90% kunnen verwijderen, dat heb ik als volgt aan gepakt:
- 2 x compounden met de Flex PE 14-2 150, de Scholl Concepts Sandwich Spider Foam Polishing Pad en Scholl Concepts - S3 Gold High Performance Compound
- Nawerken met de Flex PE 14-2 150, de Monello Raffini 5,5” Foam Light Cutting Pad en Monello Raffini Mezzo Polish
- Afwerken met de Polishing Power - DAP900 V2, de Monello Raffini 5,5” Foam Polishing Pad en Scholl Concepts - S40
- In de Collinite - Marque d Elegance Carnauba Paste Wax No. 915 met de Monello Disco Rosso Foam Applicator
Een aantal delen heb ik zo'n 5 x behandeld met de Flex PE 14-2 150, de Scholl Concepts Sandwich Spider Foam Polishing Pad en Scholl Concepts - S3 Gold High Performance Compound om swirls weg te krijgen.
Had het idee dat bepaalde delen nog harder waren dan ik van BMW gewend ben inmiddels.
Een aantal voor- en na foto's:
De plekken op het dak waren grotendeels echt 'te ver heen' om nog wat aan te kunnen doen.
Dak op zich wel weer aardig glans op gekregen, dat dan weer wel.
De lak is echt flink opgeknapt, tijdens het polijsten zag je langzaamaan de metallic flake weer terugkeren.
Na het verwijderen van de tape de banden in de Meguiars - Gold Class Endurance High Gloss Tire Protection Gel.
Hierna eerst de wagen buitengereden en afgespoeld om alle stof uit de naden vandaan de krijgen.
Ook alle polijstmiddel dat op de lak bleef zitten tegen de tape randen aan er voorzichtig afgewassen en de auto afgedroogd.
De eindfoto's van deze mooi opgeknapte bimmer:
Het interieur zag er prima uit, alleen even gestofzuigd, verder niet.
Het exterieur kon wel wat TLC gebruiken. Veel swirls en je keek er aardig dof op.
Op het dak veel lelijke plekjes van ingevreten hars waarschijnlijk.
Het dak bleek dan ook een verloren zaak. Tussen de lelijke plekjes door de glans wel terug.
Als eerst alle naden, kieren en sponningen ingespoten met Poorboys World - Bio-Degradable All Purpose Cleaner & Degreaser 1:10 verdund en nagewerkt met een Valet Pro interieur kwast
Alles weer afgespoten met kraanwater, vervolgens de hele auto afgespoten en vervolgens gewassen met Gyeon - Q²M Bathe en de Monello Wash Mitt.
De wielen meegenomen met zelfde wasmiddel en geborsteld met de EZ Detail GO.
Hierna de wielen ingespoten met Monello - Non-Ferro om de laatste restjes te verwijderen, en daarna weer afgespoeld.
Vervolgens gekleid met Monello Dolce Verde klei met behulp van Dodo Juice Born Slippy clay lube
Toen bleek hoe 'geel' de auto eigenlijk was. De liggende delen kwam nog behoorlijk veel gele rommel af, en op de standaard plekken (rondom de wielen met name) wat teer.
Hierna wederom afgespoeld en wederom gewassen met Gyeon - Q²M Bathe en de Monello Wash Mitt, daarna gedroogd met de Monello - Senza Acqua Drying Towel - 70x80cm
Vervolgens auto naar binnen gereden en afgeplakt met Colad Aqua Dynamic Maskeertape 19mm breed
Eenmaal afgeplakt de auto eens goed bekeken de de grote bouwlamp erop.
Hier even een paar foto's van de algehele staat van de lak.
Foto's zijn allemaal gemaakt na het wassen en kleien. Foto's maken van een smerige auto geeft m.i. geen duidelijk beeld van de verbeteringen:
Het doel was om ten eerste de swirls te verwijderen en een aantal krasjes/plekjes te verwijderen of ten minste te verminderen.
Ten tweede kijken wat ik kon doen aan de ingevreten hars op het dak en kofferklep
De swirls wel 90% kunnen verwijderen, dat heb ik als volgt aan gepakt:
- 2 x compounden met de Flex PE 14-2 150, de Scholl Concepts Sandwich Spider Foam Polishing Pad en Scholl Concepts - S3 Gold High Performance Compound
- Nawerken met de Flex PE 14-2 150, de Monello Raffini 5,5” Foam Light Cutting Pad en Monello Raffini Mezzo Polish
- Afwerken met de Polishing Power - DAP900 V2, de Monello Raffini 5,5” Foam Polishing Pad en Scholl Concepts - S40
- In de Collinite - Marque d Elegance Carnauba Paste Wax No. 915 met de Monello Disco Rosso Foam Applicator
Een aantal delen heb ik zo'n 5 x behandeld met de Flex PE 14-2 150, de Scholl Concepts Sandwich Spider Foam Polishing Pad en Scholl Concepts - S3 Gold High Performance Compound om swirls weg te krijgen.
Had het idee dat bepaalde delen nog harder waren dan ik van BMW gewend ben inmiddels.
Een aantal voor- en na foto's:
De plekken op het dak waren grotendeels echt 'te ver heen' om nog wat aan te kunnen doen.
Dak op zich wel weer aardig glans op gekregen, dat dan weer wel.
De lak is echt flink opgeknapt, tijdens het polijsten zag je langzaamaan de metallic flake weer terugkeren.
Na het verwijderen van de tape de banden in de Meguiars - Gold Class Endurance High Gloss Tire Protection Gel.
Hierna eerst de wagen buitengereden en afgespoeld om alle stof uit de naden vandaan de krijgen.
Ook alle polijstmiddel dat op de lak bleef zitten tegen de tape randen aan er voorzichtig afgewassen en de auto afgedroogd.
De eindfoto's van deze mooi opgeknapte bimmer: