• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

BMW E90 325i Monacoblau

Jos Kuiper

Detailing chief
10 jun 2013
203
85
41
Staphorst
Afgelopen vrijdag + zaterdag druk geweest met een Monacoblauwe BMW E90 325i.
Het interieur zag er prima uit, alleen even gestofzuigd, verder niet.

Het exterieur kon wel wat TLC gebruiken. Veel swirls en je keek er aardig dof op.
Op het dak veel lelijke plekjes van ingevreten hars waarschijnlijk.
Het dak bleek dan ook een verloren zaak. Tussen de lelijke plekjes door de glans wel terug.

Als eerst alle naden, kieren en sponningen ingespoten met Poorboys World - Bio-Degradable All Purpose Cleaner & Degreaser 1:10 verdund en nagewerkt met een Valet Pro interieur kwast
Alles weer afgespoten met kraanwater, vervolgens de hele auto afgespoten en vervolgens gewassen met Gyeon - Q²M Bathe en de Monello Wash Mitt.
De wielen meegenomen met zelfde wasmiddel en geborsteld met de EZ Detail GO.
Hierna de wielen ingespoten met Monello - Non-Ferro om de laatste restjes te verwijderen, en daarna weer afgespoeld.

Vervolgens gekleid met Monello Dolce Verde klei met behulp van Dodo Juice Born Slippy clay lube
Toen bleek hoe 'geel' de auto eigenlijk was. De liggende delen kwam nog behoorlijk veel gele rommel af, en op de standaard plekken (rondom de wielen met name) wat teer.

Hierna wederom afgespoeld en wederom gewassen met Gyeon - Q²M Bathe en de Monello Wash Mitt, daarna gedroogd met de Monello - Senza Acqua Drying Towel - 70x80cm
Vervolgens auto naar binnen gereden en afgeplakt met Colad Aqua Dynamic Maskeertape 19mm breed

Eenmaal afgeplakt de auto eens goed bekeken de de grote bouwlamp erop.
Hier even een paar foto's van de algehele staat van de lak.
Foto's zijn allemaal gemaakt na het wassen en kleien. Foto's maken van een smerige auto geeft m.i. geen duidelijk beeld van de verbeteringen:

Grotefoto-B3ZCH383.webp

Het doel was om ten eerste de swirls te verwijderen en een aantal krasjes/plekjes te verwijderen of ten minste te verminderen.
Ten tweede kijken wat ik kon doen aan de ingevreten hars op het dak en kofferklep

De swirls wel 90% kunnen verwijderen, dat heb ik als volgt aan gepakt:
- 2 x compounden met de Flex PE 14-2 150, de Scholl Concepts Sandwich Spider Foam Polishing Pad en Scholl Concepts - S3 Gold High Performance Compound
- Nawerken met de Flex PE 14-2 150, de Monello Raffini 5,5” Foam Light Cutting Pad en Monello Raffini Mezzo Polish
- Afwerken met de Polishing Power - DAP900 V2, de Monello Raffini 5,5” Foam Polishing Pad en Scholl Concepts - S40
- In de Collinite - Marque d Elegance Carnauba Paste Wax No. 915 met de Monello Disco Rosso Foam Applicator

Een aantal delen heb ik zo'n 5 x behandeld met de Flex PE 14-2 150, de Scholl Concepts Sandwich Spider Foam Polishing Pad en Scholl Concepts - S3 Gold High Performance Compound om swirls weg te krijgen.
Had het idee dat bepaalde delen nog harder waren dan ik van BMW gewend ben inmiddels.

Een aantal voor- en na foto's:
Grotefoto-VFVBOHRM.webp

Grotefoto-ARVQ8HEV.webp

Grotefoto-7WTYHXJX.webp

Grotefoto-W6WSXWNC.webp

De plekken op het dak waren grotendeels echt 'te ver heen' om nog wat aan te kunnen doen.
Dak op zich wel weer aardig glans op gekregen, dat dan weer wel.
De lak is echt flink opgeknapt, tijdens het polijsten zag je langzaamaan de metallic flake weer terugkeren.

Na het verwijderen van de tape de banden in de Meguiars - Gold Class Endurance High Gloss Tire Protection Gel.

Hierna eerst de wagen buitengereden en afgespoeld om alle stof uit de naden vandaan de krijgen.
Ook alle polijstmiddel dat op de lak bleef zitten tegen de tape randen aan er voorzichtig afgewassen en de auto afgedroogd.

De eindfoto's van deze mooi opgeknapte bimmer:

Grotefoto-AP7FXGPN.webp

Grotefoto-SRLWUC6A.webp

Grotefoto-DZVKI67C.webp

Grotefoto-QS6HSTWT.webp

Grotefoto-OOQXVQDV.webp

Grotefoto-QW6SAZ4Z.webp

Goddomme Jos!

Zeker netjes, wederom.

Even terugkomend op je vorige post en alle reactie daarbij;

Het begint behoorlijk te jeuken om een Rotary aan te schaffen om meer correctie te krijgen en af te werken met mijn DAP900. Zoals ik van jou en Ric325i heb mogen aannemen zal dit simpelweg meer voor mekaar krijgen en een mooie finish geven. Daarbij zal het vast en zeker ook lekkerder werken dan urenlang met een DAP over panelen heen kruipen. (Al is het alleen al voor het gevoel)

De swirls wel 90% kunnen verwijderen, dat heb ik als volgt aan gepakt:
- 2 x compounden met de Flex PE 14-2 150, de Scholl Concepts Sandwich Spider Foam Polishing Pad en Scholl Concepts - S3 Gold High Performance Compound
- Nawerken met de Flex PE 14-2 150, de Monello Raffini 5,5” Foam Light Cutting Pad en Monello Raffini Mezzo Polish
- Afwerken met de Polishing Power - DAP900 V2, de Monello Raffini 5,5” Foam Polishing Pad en Scholl Concepts - S40
- In de Collinite - Marque d Elegance Carnauba Paste Wax No. 915 met de Monello Disco Rosso Foam Applicator

Flex Rotary + SpiderPad + S3 - Eerste grove bewerking
Flex Rotary + Foam Oranje + Mezzo - Afschalen van eerste grove bewerking
DAP900 + Foam Wit + S40 - Afwerken van voorgaande stappen. (S40 is vergelijkbaar met Finale, maar finished mooier, begreep ik?)

Een aantal delen heb ik zo'n 5 x behandeld met de Flex PE 14-2 150, de Scholl Concepts Sandwich Spider Foam Polishing Pad en Scholl Concepts - S3 Gold High Performance Compound om swirls weg te krijgen.
Had het idee dat bepaalde delen nog harder waren dan ik van BMW gewend ben inmiddels.

Zow! 5 hits om een paneel strak te krijgen...

Wat betreft je wax; Wat zorgt er voor dat jij besluit om de 915 op te zetten, in plaats van bijvoorbeeld de 845 of 476? Ik heb ergens in het Collinite Topic wel wat verschillen gezien, zal het zo nog is opzoeken, maar was benieuwd waarom jij voor iets kiest.

Nogmaals, ziet er Professioneel uit. Zowel je werk als je topics. haha!

Greetz

Ziet er prachtig uit! Net als al jouw andere "patienten"!

Even een kleine "zijstap"; op welke manier maak jij je Spiders pads tussendoor schoon? Lijkt mij dat de zwarte tussenlaag niet (te) nat en daarmee te zwaar mag worden? Ik ga hopelijk zaterdag weer eens lekker aan de slag, heb ook twee SSP's in huis.

Thanks allen!
Quantoxx Ik vind S40 op een donkere kleur inderdaad wat meer glans geven dan Finale.
Niet dat er met Finale wat mis is overigens...
Ik heb geen 845 of 476, ook nooit gehad. Vind dat de 915 een mooie glans geeft en vooral een goede, lange standtijd.
Na wat zoeken of diverse fora besloten om 915 te halen ipv die andere 2.
Heb ook nog andere waxen, maar de meeste willen graag een lange standtijd en dat geeft de 915.

erjees Dank je, ik maak de pads tussendoor gewoon met kraanwater schoon. Even uit schudden boven de spoelbak en dan een halve minuut op de hoogste stand op de Rotary (Niet de DA!)
Dan is hij droog (genoeg)

Dank voor de waarschuwing! Ik druk 'm anders zachtjes tegen een schone handdoek. Dan moet het vast goed gaan.