• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Exterior Detail BMW F10 530D - Saphirschwarz (Rupes UHS)

EJ2NH503P

Detailing guru
14 jan 2016
671
148
35
Gisteren echt een mooi klusje aangepakt. Althans, uiteindelijk bleek het echt een mooi klusje... Hoe dat zit?

Onlangs kreeg ik de vraag van iemand waarvan ik de auto recent een detail gegeven had of ik de auto van zijn broer ook onderhanden wou nemen. Zonder de auto gezien te hebben toen de klus aangenomen.
De auto in kwestie is een BMW 530D van het type F10 in Saphirschwarz met M6 wielen, High Executive en (achteraf gemonteerd met OEM onderdelen) M-Pakket.

Nu vind ik zwarte auto's natuurlijk leuk om te doen (zoals bijna elke detailer), maar met BMW's heb ik een haat liefde verhouding vanwege de gebruikte lak (Glasurit geloof ik). Enerzijds kun je waanzinnig mooi finishen, maar de correctie is zoals bij veel Duitsers nogal eens een gevecht. Ik had al tig soorten pads en compounds (microvezel pads, extra cut microvezel, Monello, Scholl, Meguiars en Rupes coumpound etc) geprobeerd op eerdere BMW's, maar het bleef bikkelen (en vaak 2 dagen over een exterior detail doen).
Nu zijn er mensen die beweren dat ze met een DAP 500 binnen 6 uurtjes een 7 serie perfect krijgen en dat het aan mij ligt, maar ik had toch echt het vermoeden dat het aan het materiaal lag.

Toch nog maar eens wat gezocht en wat mogelijkheden bekeken. Bij de laatste bestelling van Rupes de UHS pads voor de Bigfoot 15 (5inch) en 75 (3inch) mee laten komen en een flesje UHS compound.
Met goede moed dus vertrokken naar deze klus.

Toen de garage open ging heb ik eerst 2 minuten adem moeten happen. Wat een onwijs gave auto is zo'n 5 toch! Zeker in deze specificatie, met dat zandkleurige leer! Saphirschwarz zie je maar zelden, de meeste zijn het blauwige Carbonschwarz (ook fraai trouwens), dit heeft meer een grijzige flake.
Ook meteen duidelijk was voor mij dat de eigenaar goed voor zijn beestje zorgde. Dat is misschien gek, maar heel vaak zie je dat bij de eerste blik op een auto al.

Om te beginnen de auto maar eens naar buiten gereden voor een wasbeurtje.

IMG_9853kopie.jpg


IMG_9857kopie.jpg


Als eerste de wielen even aangepakt. Deze leken best schoon, maar Non-Ferro bewees toch dat er nog wel wat vuil op zat. Meteen de bandjes even geschrobd met een Mothers Brush en wat Poorboys APC 1:8.

IMG_9858kopie.jpg


Neusje van de auto zat redelijk onder de roadkill, dus daar Poorboys Bugsquash 1:2 op losgelaten en vervolgens de auto even snel gefoamd met de Kwazar handfoamer en Monello Artico 1:5. Dat laatste geeft een wat minder mooie foam dan met de HD, maar dit is op locatie praktischer en voert net zo goed het zand en losse vuil al af.

IMG_9891kopie.jpg


Vervolgens de auto gewassen met Dodo Juice Born to be Mild. Uiteraard met 2 emmers, gritguards, 2 mitts etc, maar dat spreekt voor zich.
De Beierse Bom vervolgens even afgedroogd met de Gyeon Silk Dryer en alvast de kentekenplaten even eraf gepakt. De auto toen naar binnen gerold voor de rest van de detail.

Zoals al even aangehaald zorgt de eigenaar goed voor deze schoonheid en dat bleek ook bij nadere inspectie te kloppen. De lak was in erg nette staat met slechts minimale swirls aanwezig. Enige echte aandachtspuntjes waren wat krasjes op het dak waar een keer over geveegd leek te zijn en een paar lichte krasjes en 5 plekjes vogelpoep op de achterklep.

IMG_9856kopie.jpg


IMG_9855kopie.jpg


De blauwe stukjes tape op de foto zijn als geheugensteuntje voor mezelf. Ik had de auto even rond gelopen met de inspectielamp en waar dingetjes zaten die aandacht verdiende even een tape-je geplakt zodat ik tijdens de correctie weet dat ik daar op moet letten.

IMG_9861kopie.jpg


De plekjes vogelpoep en de opvallende krasjes heb ik eerst even aangepakt met de Rupes Nano in Rotary mode en een blauwe Rupes 30mm pad met Meguiars M101 Foam Cut. Meeste dingetjes zaten net op lastige plekjes (op het dak naast de daklijst, bumper op de tilrand etc.) en dan bewijst de nauwkeurigheid van de Nano toch echt weer zijn meerwaarde.

Vervolgens de auto aangepakt met de Rupes UHS combo's op de Bigfoot 15 (mk1) en 75 Mini. Dit is een combi waar ik nog weinig over lees dat hij gebruikt wordt, maar wat mij betreft zeer onterecht. Wat werkt dit goed! Lak van deze BMW was (zoals verwacht) keihard met uitzondering van de bumpers die een keer gespoten waren.
Het is heel even wennen aan de stugge pad (die na een paar hits wel wat zachter lijkt te worden). Met name de 15 zoekt op lage toerentallen een beetje, maar niet storend. Na wat proberen bleek het mooiste resultaat te komen door een dambordje te doen op standje 5 en vervolgens meteen door te gaan en af te bouwen in snelheid naar standje 4 en 3. De compound droogt niet uit, stoft niet en moet echt even doorgewerkt worden om mooi af te breken. Het is bedoeld als een 1 staps compound en werkt ook als zodanig als je hem goed doorwerkt. De korrel breekt af en finisht dus eigenlijk zelf.

Op vrijwel alle panelen gaf dit na 1 flinke hit een 99% swirl vrij resultaat met een hele mooie afwerking. Tevens is de combo dus perfect voor keiharde BMW lak. De jongens en meisjes (of moet dit genderneutraal?) van Rupes hebben wat mij betreft een super aanvulling op de bestaande lijn pads en compounds neergezet. Dit geeft de DA polishers de kracht die je nodig hebt op harde lakken.
Na het polijsten uiteraard even ontvet met Gyeon Prep en het resultaat meermaals gecheckt, maar ik was echt tevreden. Doelen zijn wat mij betreft bereikt: vogelpoep 100% correctie, krassen op het dak 90% correctie, swirls 99% correctie. Het helpt natuurlijk dat de auto bij aanvang gewoon al heel fraai erbij stond, maar juist op een dergelijke auto kun je echt de puntjes op de i zetten.

IMG_9900kopie.jpg


Als afwerking gekozen voor de (altijd fijne) Supernatural 2.0 wax van Dodo Juice. Bandjes (naja, banden...) in de Gyeon Tire gezet en de uitlaattipjes even met Belgom gedaan.

Dat brengt ons bij het resultaat.
De foto's zijn trouwens niet geweldig, daar ze in 2 minuten voor zonsondergang en voor een bui geschoten zijn... Waarvoor excuses.

De eigenaar leek zeer tevreden met het resultaat. Zeker als ik zag hoe netjes hij de auto zelf had gehouden doet dat goed om te zien. Ik vind dat altijd een mooi stukje waardering voor je werk.

DSC_0691_RES.jpg


DSC_0695_RES.jpg


DSC_0699_RES.jpg


DSC_0705_1_RES.jpg


DSC_0706_RES.jpg


DSC_0707_RES.jpg


DSC_0713kopie.jpg


DSC_0710_RES.jpg


DSC_0712kopie.jpg
 
Wat een dikke bak zeg:heart_eyes: Wederom leuk verslag en foto's en natuurlijk een super strak eindresultaat:cool:
 
Ziet er weer strak uit!
UHS pasta heb ik niet in bezit maar heb wel de grijze pads voor op de mini bv en daar valt idd flink wat correctie mee te behalen!
 
Leuk verslag. Lekker uitgevoerd met M pakket zo'n funfer. Vast een tevreden eigenaar, en altijd een pre als de eigenaar al goed voor zijn auto zorgt! Geef je hem toch met een beter gevoel weer terug :)
 
Mooi!

Leuk duidelijk verslag, en goede foto's

Zei vd week al dat het een mooie single step combi is, maar dat je zo'n resultaat haalt als je beschrijft op een BMW is boven mijn verwachting!

Vraag me alleen af waarom je de kentekenplaten afplakt... lijkt mij ben een fill detail een kleine moeite om die eraf te halen.
 
Heel mooi gedaan en bedankt voor de uitgebreide uitleg van gebruikte spullen en stappen.
 
Oops sorry.... My bad! (Burno_O)

Ik zit op zee, en kon niet alle foto's laden (kudt internet)
Zag net die foto schuin van achter :blush:

Niks gezegd.... Prachtig resultaat! :)
 
Laatst bewerkt:
Prachtige wagen! En terug in zéér nette staat gezet. Eigenaar mag terecht weer trots zijn op het werk dat je geleverd hebt.
Benieuwd om meer te leren over de UHS pads? En de compound pasta?
 
Ik ga de Rupes UHS pads zeer binnenkort ook testen op een zachte lak en de UHS compound met andere pads (gewoon nieuwsgierig). Zal daarna wel een review schrijven op basis van de ervaringen.