• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Exterior Detail BMW F22 M235i Winterklaar sessie

Wouter_BMW

Detailing guru
3 sep 2016
720
153
37
Harlingen
Zo, na wat meer of minder noodzakelijke andere zaken (winterbanden, OEM M Performance Diffuser en Sideskirt Extenders) aan de auto te hebben aangepakt was het tijd voor de eerste detail beurt. Het plan was een volledige detail aangezien de vorige eigenaar vooral door de wasstraat is geweest lijkt het.

Allereerst wassen:
BPaaLLDwQoGeYEgzccICpg.jpg


Wassen met de 2-emmers, foamen met Nanolex pre-wash, vervolgens ontijzeren met Monello Non-Ferro, rondje Valet-Pro Citrus en de kieren en emblemen met Poorboys World APC+D behandeld.

7805gI1tQN6Cr%Q8pmO89w.jpg
ajlGOBAmRwCoPlwBeWhrWg.jpg
IMG_4487.jpg


Al snel bleek dat er niet veel vervuiling in de lak zat, de auto heeft vermoedelijk altijd netjes binnen geslapen. Dit resulteerde in weinig werk met kleien alleen op de lager gelegen delen viel er wat vuil te bespeuren. Gebruikte middelen: Dodojuice Born Slippy en Supernatural mild clay.

Yai72JEPTdWB7el3RC0wAw.jpg


Eindelijk kon ik daarna m'n brug in gebruik nemen! Wat fijn om thuis gewoon op hoogte te kunnen werken.

%cfQoC3hQci1e0N7GfYtqw.jpg


Duidelijk zijn de vele swirls te zien in de lak. Deze zaten eigenlijk over de hele auto, met hier en daar een extra krasje. Voor een auto van 5 jaar oud ziet hij er echt fantastisch uit.

zbBscUXpSpiojFlXmocQ4w.jpg


Gelukkig viel er genoeg eer te behalen! Na diverse tests uitgekomen op:

Scholl S3 op Rupes wol met de Rotary
Scholl S30 op Rupes geel met de DA
Gyeon Primer op Rupes wit met de DA

Op sommige panelen heb ik een stap extra met de S30 gedaan, om tot een acceptabel resultaat te komen. De lak was net zo hard als van m'n E46 M3 waar ik 4 dagen aan heb besteed. Om in 1 dag (vorige dag alle wasstappen en kleien) te polijsten is simpelweg niet haalbaar en ik had de auto ook weer nodig. Wel ben ik heel blij met het resultaat. In het voorjaar, na de winter, pak ik meer tijd (kan ik de M3 dagelijks gebruiken in de tussentijd :p )om tot een nog beter resultaat te komen.

+BMSbfXASNSJCVggRl4nMg.jpg
%MLla06FT0mU4vuUbGTD8Q.jpg


Zoals te zien is de reflectie en diepte gelukkig wel terug en komt de metallic rode lak tot veel meer leven.

1PC4Z1cNQ9GDEZZ8nKi4bw.jpg
zznNttF5Tu6wxueu+mB02A.jpg
Bg49bfjcSR25m8yTuqCTBw.jpg


Laatst een pot Waxaddict Beta 2 besteld, zoals ze claimen een van hun nieuwe top waxen. Qua verwerking kan ik me hier helemaal in vinden, wat een top wax!!!
Dit is by-far de makkelijkst verwerkbare WA wax die ik ooit gesmeerd heb. Aanbrengen, wel spaarzaam, vervolgens redelijk kort curen (ongeveer 5 minuten in een verwarmde garage) en super makkelijk afnemen.

IMG_4510.jpg
mh92RqsDRc2G6bDXHNW0Dg.jpg


De diffusor staat inmiddels in de Gyeon Trim

NLtqpbsMTb2k+57vCBQqkA.jpg


Enkele show-off foto's, erg tevreden met dit resultaat.

X3XsKGDDRP2HwFXxRe3iWg.jpg
Z4W1e4xWSrChJlJIEfdixA.jpg


Beading uit de plantenspray van de WA Beta 2, helemaal niet gek. Zoals te zien op een redelijk vlakke motorkap zelfs direct sheeting ;)
Nu maar hopen dat de wax ook de winter een beetje prettig door komt!

uzp6SfgXTrWGPJa9Q1NZcQ.jpg
 
Wassen met de 2-emmers, foamen met Nanolex pre-wash
Even de volgorde omdraaien @Wouter_BMW want ik neem aan dat je eerst de voorwas hebt gedaan en daarna de "hoofdwas" (lees Wassen met de 2-emmers).

Wat een prachtige supercar ("auto" is een understatement), ruime hobbyruimte en rug-ontziende werkhoogte-brug: stik-stik jaloers....
Grappig die bovenste zij-spoilertjes aan de buitenspiegels!
Ook oog voor detail: de fietsbanden op een houten / kartonnen? plaat ter bescherming van de vloer; nu nog een velgenboom voor de zomer-wielen?
Oh nee: de wielen zijn al in opslag elders blijkbaar.....

Toch een paar vraagjes:
Voor de finishing touch misschien een orangepeel behandeling voordat in het voorjaar de lakcoating erop komt?
Al de gedachte om de (winter)velgen te beschermen met Alligators? Het lijken wel iets getrokken banden.....

En dat "hok" smeekt om een steriel wit plafond, PLEASE!
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
@Kees-sw allereerst, dankjewel!
Het was voor mij de eerste detail (afgezien van een rondje S30 op de vorige E91 dan) in de nieuwe garage met alle verlichting in werking, etc. De brug is fantastisch, een 'gewone' auto kan ongeveer een meter omhoog, wat voor het details echt voldoende is. Heerlijk! Voor de prijs van zo'n ding kan ik het iedereen die er de ruimte voor heeft aanraden. Ik vond het echt meevallen en het maakt het werk zoveel fijner.

De fietsen staan inderdaad nog op hout van toen de vloer nog moest harden, maar voorlopig, staan ze zo best tegen het verkleven. De wielen kunnen indien nodig op de zolder van de originele garage, maar het setje op de foto's zit onder de auto van de vrouw inmiddels, de zomerset in opslag bij de garage, echt service. Ik zit te spelen met de gedachte van een orange peel behandeling, maar vind het nog wat spannend (slooppaneel...) Denk wel dat deze auto er baat bij heeft.
Qua getrokken banden, dit is nog niets, je zou de zomerset moeten zien... Daar heeft iemand landsail banden opgezet, die gaan dus sowieso weg, maar om daar een beetje knap op te monteren denk ik dat er voor 235/245 en achter wel 275 onder mag. Deze winterset is namelijk dezelfde velg, echter met grijze bedden ipv zwart, met 235 om 255... Ik vind die velgbeschermers over het algemeen geen porem, dus voorlopig maar gewoon even voorzichtig zijn.

En dat plafond... dat komt er wel een keertje ;)
 
  • Leuk
Reactions: Kees-sw en RoyR
(probeert niet jaloers te zijn op brug + garage...) Ja, wel knudde dat je dan met de M3 moet zeg! ;)

Gisteren van precies zo'n brug mogen gebruik maken en dat is een wereld van verschil.

Knap resultaat ook.

PS: wordt hoog tijd dat ze de nummerplaat vervangen door een RFID chip oid. Soms heb je een perfecte auto, en dan slaagt de kleur van de plaat als een tang op een varken. Moet technisch toch gemakkelijk haalbaar zijn, niet?
 
  • Leuk
Reactions: Wouter_BMW
Wat gebruik jij op de raamrubbers voor de winter?
Frameless ramen is het wel belangrijk dat deze in de winter niet vastvriezen en daarvoor gebruikte ik Rubbersaver van Dupont maar deze is nergens meer te verkrijgen. Zoek nu dus een alternatief vandaar mijn vraag.
 
Ben benieuwd hoe het werkt als het echt vriest. Collega van me heeft deze ook gehad. En ding werkte helemáál niet.
Deze week heeft het bij ons gevroren en heb ik de voorruit moeten vrijmaken. De deuren gingen prima open. Ik merkte het verschil. Ik heb het rubber wel op voorhand schoongemaakt. En lekker dik gesmeerd ;)
 
  • Leuk
Reactions: Aficior