• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Exterior Detail BMW M4 Competition

IceT

Detailing guru
21 dec 2008
320
123
59
Harderwijk
Exterior detail BMW M4 Competition 20220801

Deze BMW is door mijn maatje stage 2 getuned en de klant had interesse in een exterior detail met een coating. Afgelopen weekend had ik deze samen met mijn poetsmaatje (@Dvoosten96) ingepland.

Nu komen er regelmatig leuke auto’s voorbij, maar als autoliefhebber heeft deze BMW M4 Competition toch wel iets extra’s om te mogen doen, dus wat meer de tijd genomen voor foto’s en video’s om er een 'Show off' van te kunnen maken.

De BMW bij aankomst
De eigenaar is heel zuinig op zijn BMW, dus op het eerste oog ziet de auto er schoon en netjes verzorgd uit. Hooguit hier en daar wat minimale vervuiling.

IMG_0812.jpeg


IMG_0813.jpeg


IMG_0814.jpeg


IMG_0815.jpeg


IMG_0816.jpeg


IMG_0818.jpeg


IMG_0819.jpeg


Foamen
Zoals altijd beginnen we met foamen.
IMG_0874.jpeg

Producten
  • Nilfisk hogedrukreiniger met Lancia foamlans.
  • Monello Artico Foam
Wassen
  • Shampoo
  • Diverse Wash mitts
Voor het veilig en effectief verwijderen van o.a. vliegroest en remstof Monello Non-Ferro.

IMG_0868.jpeg

Wat opmerkelijk was dat Non-Ferro op de velgen nauwelijks reageerde. Bij nadere inspectie kwamen we erachter dat er keramische remschijven onder de BMW zitten. Hierdoor is er nauwelijks (eigenlijk geen) remstof.

Kleien
Hier kon je goed aan zien dat de BMW goed wordt onderhouden, er kwam nauwelijks vervuiling af. Door het kleien werd de lak natuurlijk wel aanzienlijk gladder.

Producten
  • Klei - Dodo Juice SN medium gray
  • Clay lube - Born Slippy
Daarna kon de BMW naar binnen. Tijd voor een grondige inspectie van de lak.

Lakdiktes
IMG_0871.jpeg

Rondom lag de lakdikte tussen de 120 en 195 micron, dus geen uitschieters of waarden waar je met polijsten extra rekening mee moet houden.

Lakdefecten
IMG_0872.jpeg

De BMW zat helemaal onder de waskrassen en op sommige delen (zie laatste foto van de kofferklep) wat diepere rechte krassen. Verder geen vreemde defecten, zoals ingebrand vogelpoep of andere zaken aanwezig.

Polijsten
Eerst uitzoeken met welk product en pad de lak het beste gecorrigeerd kon worden voor het meest optimale resultaat. Zoals verwacht was de lak hard en in combinatie met de unilak een flinke uitdaging om de juiste combinatie te vinden. Rupes groen met een oranje LC pad was niet voldoende om de diepere krassen te verwijderen. Na Scholl S3 op een Sandwich pad en Rupes Blauw (product) op een Rupes blauwe pad, leek deze laatste combi toch het beste te werken. Door de vorm waren de zijkanten lastig te corrigeren en was de Sandwich pad toch een betere keus dan de blauwe Rupes pad. Met goed afbouwen van het polijstmiddel was nabewerking minimaal nodig.

Machines
  • Rupes LHR 15 Mark I
  • Flex XFE 7-12-80
  • Liquid Elements
Polijstmiddelen
  • Rupes blauw
  • Rupes groen
  • Scholl S3
  • Scholl S30+
Pads
  • Rupes blauw
  • Lake country blauw
  • Lake country oranje
  • Scholl Sandwich pad
Voorbereiding op de coating
  • Wassen met warm water met afwasmiddel (zonder toevoegingen)
  • Gyeon Q2m primer op een Rupes witte pad
  • Ruim afnemen met Gyeon prep
50/50

Foto's
IMG_0875.jpeg

Video


Bescherming
7aff0653-431f-4748-a441-a1bd0eeff3ac.jpeg


Producten
  • Gyeon Pure
  • Gyeon suede doekje en applicator
  • Profi polish microfibers
Vervolgens 24 uur laten drogen en daarna Gyeon Ceramic detailer opgebracht als laatste stap.

Resultaat
Er was alleen een exterior detail afgesproken, maar we konden de auto niet afleveren met vuile matten en een stoffig interieur. Dus toch de stofzuiger nog even door het interieur gehaald en de lederen bekleding, dashboard en het middenconsole met een vochtige doek afgenomen. Als laatste zijn de ramen rondom voorzien van Turtle Clearvue, zijn de velgen afgenomen en de banden in de Nanolex dressing gezet.

Klaar om opgehaald te worden.

Foto’s
IMG_0873.jpeg

Video

 

Bijlagen

  • 9afff335-6b10-4eec-9832-c5f31d51747e.mp4
    8,3 MB
  • 9afff335-6b10-4eec-9832-c5f31d51747e.mp4
    8,3 MB
  • IMG_0871.jpeg
    IMG_0871.jpeg
    139,4 KB · Weergaven: 122
Mooie detail, mooie klus ook.
Wel moet er van mijn hart dat ik het resultaat van de 50/50 en het filmpje daarna niet zo strak vind dan wat ik zelf onder een coating zou willen zetten...misschien is het de lage resolutie van het filmpje wat het geheel er nog wat smoezelig uit laat zien hoor.
Ik bedoel dit niet als aanval maar vraag me af wat je zelf ervan vind.
 
@Altos, het was me ook al opgevallen dat op de filmpjes en de foto's het er minder strak uit ziet dan in het echt. Zal ergens te maken hebben met de resolutie of met mijn foto - en film kwaliteiten.
 
  • Leuk
Reactions: Altos
Mooie gifkikker die M4!

Respectvolle correctie behaald: waskrassen zijn weg en ook de hologrammen. Wat @Altos zegt zie ik ook, maar dat er hier en daar nog "tiks" zitten zal de eigenaar niet opvallen gok ik. Het is altijd een afweging tussen hoe ver 'moet' je en hoeveel lak wil je nog behouden. Ik bespreek dat overigens altijd met een eigenaar: tijdelijk perfect of enorm verbeterd?

Al met al staat die er weer lekker bij en goed beschermd. Bedankt voor het delen!
 
  • Leuk
Reactions: Dvoosten96 en RoyR
Lekkere bak idd en een nette klus. Goed op foto en film blijft een uitdaging maar dat mag de pret niet drukken. Een laagje Pure gedaan of meerdere? En zo te zien was het niet de Evo versie toch?
 
Brute bak zeg.
Die staat er 10x beter bij. En die paar kleine on effenheden die je nog ziet in het filmpje... So what. Dat ziet toch bijna niemand. Ik durf te wedden dat 95% van de leden hier, hun auto ook zulke kleine lakdefecten vertonen.
Aan de poets geweest bij Bryan overigens?
Petje af!
 
  • Leuk
Reactions: Dvoosten96
@RoyR, dank voor het compliment. Klopt, klant van en via Bryan. Als zijn klanten interesse hebben wordt dit meestal een gezamenlijk project :). Naast Bryan zit een autobedrijf (@Dvoosten96) die sinds kort een speciale detailruimte heeft ingericht, waar we ook gebruik van kunnen maken.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Mooi resultaat behaald.
Wel opletten met velgenreinigers en keramische remmen. ‘T zijn niet de beste maatjes en zou wel eens een nare verrassing kunnen worden (lees: dure reparatie/vervanging).
 
  • Leuk
Reactions: IceT en RoyR

Vergelijkbare onderwerpen