• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Full Detail BMW R1200RT LC - 2015 - update 2/2019 - 44.500 km - klaar voor verkoop

Maar je dan gebruik van een hogedrukreiniger voor de moeilijke plekken op het motorblok?

(Mijn excuses voor de late reactie)
Ik gebruik tegenwoordig geen hogedrukreiniger meer. Ik heb een paar keer ondervonden dat de motor maandagochtend moeilijk startte als ik 's zaterdags de hogedrukreiniger gebruikt had. (Ondanks het feit dat ik de motor altijd liet warmdraaien vooraleer ik hem stalde voor de zondag... : unamused:) Blijkbaar dringt het water onder hoge druk door op vervelende plaatsen.
 
  • Leuk
Reactions: Aficior
In augustus 2016 had Ross 16.000 km en werd het tijd om hem nog eens grondig onder handen te nemen.
Alles eerst klaargezet voor het karwei.
160813 BMW R1200RT LC 01.JPG


Het motorblok van een RT krijgt steeds de volle laag.
160813 BMW R1200RT LC 08 cilinder.JPG


Gezien het vuil nogal aangekoekt was, heb ik de motor eerst behandeld met Monello Artico Snow.
160813 BMW R1200RT LC 18 snow.JPG


Op de koffers kon ik het effect van de Gyeon Trim (van het jaar van tevoren) nog steeds zien.
160813 BMW R1200RT LC 20 koffers.JPG


Na het wassen, bleek het motorblok nog flink vervuild te zijn met teervlekken.
160813 BMW R1200RT LC 24 motorblok.JPG


Die vlekken heb ik weggekregen met make-up doekjes die ik "geleend" heb van mijn echtgenote en White Spirit.
160813 BMW R1200RT LC 241 motorblok.JPG


De einddemper heb ik schoongemaakt met Belgom Chrome.
160813 BMW R1200RT LC 27 einddemper.JPG


Bij de uitlaat kwam er zelfs staalwol aan te pas.
160813 BMW R1200RT LC 30 uitlaat.JPG


De velgen heb ik behandeld met Poorboy's Wheel Sealant.
160813 BMW R1200RT LC 32 velg.JPG

Het werkstoeltje van Daytona is hierbij een fijne hulp.

Ten slotte heb ik de lak nog gereinigd met Nanolex Matte Surface Cleaner en in de Nanoles Sealant gezet.
160813 BMW R1200RT LC 34 Nanolex.JPG


En het eindresultaat zag er zo uit.
160813 BMW R1200RT LC 42.JPG


160813 BMW R1200RT LC 45.JPG


Klaar voor de rest van de zomer! :cool:

Het volgende deel van de lange-duurtest volgt binnenkort... :innocent:
 

Bijlagen

  • 160813 BMW R1200RT LC 25 uitlaat.JPG
    160813 BMW R1200RT LC 25 uitlaat.JPG
    189,2 KB · Weergaven: 350
In maart 2017 liep de winter naar zijn einde en had de boxer 20.000 km.
Het weer en het zout had zijn sporen achtergelaten.
170304 BMW RT 03.jpg


De motor had weer de volle laag gehad…
170304 BMW RT 09.jpg


… net zoals de koffers…
170304 BMW RT 19.jpg


… en natuurlijk de uitlaat.
170304 BMW RT 20.jpg


Ook de cardan wordt niet gespaard.
170304 BMW RT 22.jpg


Maar alles stond klaar voor de strijd!
170304 BMW RT 18.jpg


Gezien mijn handen geen werk gewoon zijn o_O … draag ik altijd handschoenen bij het detailen. De Colad Nitril handschoenen gaan lang mee, maar zijn niet onverslijtbaar. :pensive:
170304 BMW RT 23.jpg


Eerst het vuil losweken met de Monello Artico Snow Foam.
170304 BMW RT 25.jpg

En daarna aan de slag.

Bij het wassen, heb ik voor het eerst een “magische tuinslang” gebruikt. Als de slang gevuld is met water, wordt deze ongeveer driemaal zo lang en ziet ze er zo uit.
170304 BMW RT 35.jpg


Als het water eruit is, krimpt alles in elkaar (dit doet mij altijd aan iets denken, maar dat ga ik niet op dit forum zetten :p) en ziet het er zo uit.
170304 BMW RT 74.jpg

De slang is dan vederlicht en kan makkelijke weggehangen worden.
Spijtig genoeg was dit een (Chinees ?) exemplaar van de markt en is bij het derde gebruik, de aansluiting losgekomen en was het geheel klaar voor de vuilbak. Ondertussen heb ik wel weer een nieuwe.

Bij het drogen van de openingen en kiertjes komt er soms wat creativiteit aan te pas.
170304 BMW RT 38.jpg


Maar uiteindelijk krijgen we alles weer blinkend.
170304 BMW RT 43.jpg


Na 20.000 km zijn er op het stuur lelijke krassen ontstaan door het schuren van de sleutelbos.
170304 BMW RT 52.jpg

Er hangt nochtans alleen een afstandsbediening van het alarm aan en het zakje voor mijn gehoorbescherming.
Als iemand hiervoor een oplossing weet: alle voorstellen zijn welkom!

En het uiteindelijke resultaat.
170304 BMW RT 57.jpg


Nog een detail...
170304 BMW RT 69.jpg


Wordt vervolgd ...
 
Machtig mooie machine en het bijhouden waard.

Voor de krasjes rond het contactslot kan je UV bestendige folie gebruiken
Ik heb dat op de fietsen van onze kinderen gebruikt waar de hangsloten de lak raken
FF zoeken op stickermaster, zijn diverse vormen en je moet toch knippen / op maat maken
 
  • Leuk
Reactions: Vlerk
Machtig mooie machine en het bijhouden waard.

Voor de krasjes rond het contactslot kan je UV bestendige folie gebruiken
Ik heb dat op de fietsen van onze kinderen gebruikt waar de hangsloten de lak raken
FF zoeken op stickermaster, zijn diverse vormen en je moet toch knippen / op maat maken

Knippen niet eens nodig. Informeer is bij de BMW motorrad dealer. Er zijn speciale stickers voor.
 
  • Leuk
Reactions: Vlerk en RedCat
Ik had op mijn R1100S een originele BMW Carbon cover.
Daardoor geen krassen op de kroop laat maar wel op de cover: unamused:. Beste is sowieso om niet teveel aan je sleutel te hangen ivm uitlubberen van het slot.
 
Laatst bewerkt:
In november 2017 (!) (Vorig jaar dus … ik sta wat achter met mijn updates … o_O) had de RT 30.000 km.
Het winterweer had weer z'n tol geëist.
171104 BMW RT 03 Koplamp.JPG


171104 BMW RT 05 Motorblok.JPG


Voor alle zekerheid het aangekoekte vuil eerst behandeld met Artico Magico Snow.
171104 BMW RT 10 Foam.JPG

Zo'n motorfiets onder de slagroom … het blijft een mooi zicht! :yum

Daarna de kiertjes schoongemaakt met Poorboys All Purpose Cleaner en een Valet Pro Interieur borsteltje.
171104 BMW RT 14 Kiertjes.JPG


Dan naar binnen moeten verhuizen, want de regen werd steeds erger.
171104 BMW RT 18.JPG


Voor de uitlaat gebruik ik steeds Belgom Chrome in combinatie met staalwol extra fijn. Sommige forumleden vinden het geen goed idee om het chroom van de uitlaat met staalwol te bewerken, maar ik heb niet de indruk dat ik de uitlaat beschadig.
De teerplekken verwijder ik met white spirit en ontschmink doekjes. :blush:.
171104 BMW RT 23.JPG


Het resultaat na een flinke portie wrijfwerk:
171104 BMW RT 25 Uitlaat.JPG


Ook de einddemper heb ik terug blinkend gekregen met Belgom.
171104 BMW RT 31 Einddemper.JPG


De dag nadien het plastic behandeld met producten van Nanolex.
171105 BMW RT 03 Nabewerking.JPG


Het motorblok bleek nog niet helemaal proper te zijn en ben ik nogmaals te lijf gegaan met white spirit. :oops:
171105 BMW RT 09 Motorblok.JPG


Ondertussen heeft de boxer ook al wat gebruikssporen...
171105 BMW RT 08 Cilinder - beschadigd.JPG

Ik heb mijn tweewielige vriend al twee keer op zijn rechteroor gelegd... :worried:
Bij mijn volgende boxer ga ik terug cilinderbeschermers laten installeren.

Om het motorblok te beschermen tegen winterse invloeden heb ik het ingespoten met GT85. Dat is kruipolie met PTFE. Dit was een tip die ik via YouTube gekregen heb van Stuwart Fillingham.
171105 BMW RT 10 GT85.JPG


Om alles af te ronden heb ik de velgen en de cardan ingewreven met Poorboys Wheel Sealant ...
171105 BMW RT 11 Achtervelg.JPG

… en de roestgevoelige schroeven en vijzen behandeld met een oorstaafje met Collinite Liquid Insulator n° 845.
171105 BMW RT 12 Wax.JPG


Het dashboard waar ik al 30.000 km naar kijk.
171105 BMW RT 15 Dashboard.JPG

De linker wijzer staat doorgaans iets hoger... :innocent:

En ten slotte het eindresultaat:
171105 BMW RT 18.JPG
 
Blijft een fantastische motor vind ik. Mijn hart licht bij Choppers en Customs maar dit is voor mij wel DE BMW om te hebben als allrounder.
 
Gezien mijn samenlevingsovereenkomst met Ross stilaan tot een eind komt, heb ik hem vorige week nog eens wat TLC geboden.

In oktober 2018 had mijn RT bijna 42.000 km.
181020 BMW RT 01 Dashboard.JPG

Op het afdekplaatje van de GPS heb ik een Quad Lock mount gemonteerd. Op die manier kan ik mijn iPhone veilig vastmaken op mijn dashboard. De iPhone is noodzakelijk omdat hierop mijn Coyote app geïnstalleerd is. In Vlaanderen rondrijden met een motorfiets zonder Coyote is m.i. niet meer doenbaar. De snelheidsbeperkingen zijn zodanig willekeurig, dat ik vaak niet meer weet welke de maximaal toegelaten snelheid is. Mijn Coyote maakt mij hierop altijd attent en waarschuwt mij ook als eenogige bandieten of overijverige wetsdienaars naast de weg staan.

Om alle misverstanden te vermijden: ik ben geen wegpiraat! Ik rijd nooit te hard. Ik houd altijd rekening met de verkeersdrukte, de omstandigheden en mijn rijvaardigheid. Maar ondanks het feit dat ik nooit te hard rijd, rij ik bijna altijd sneller dan wettelijk toegelaten... o_O

De gevolgen van enkele duizenden kilometers woon-werkverkeer waren weer zichtbaar.
181020 BMW RT 03 Scherm.JPG


181020 BMW RT 06 Cilinder.JPG


Ondertussen ben ik wel tot het besluit gekomen dat Callisto Grey een redelijk dankbare kleur is om mee rond te rijden. Vanop enkele meters afstand zag de BMW er nog redelijk uit.
181020 BMW RT 08 Zijzicht - vuil.JPG


Net zoals met de auto begin ik tegenwoordig eerst de velgen schoon te maken.
Bij de achterste velg kwam er wat Poorboys Spray & Rinse Wheel Cleaner aan te pas.
181020 BMW RT 11 Velg.JPG

Ik gebruik het product echter niet om te sprayen. Ik gebruik het onverdund op een make-up doekje om vlekken te verwijderen. Ik vind wheel cleaners doorgaans te agressief om gewoon in het rond te spuiten. :mask:
(Ik merk nu trouwens dat ik het diafragma van mijn fototoestel wat kleiner had moeten zetten … het was niet mijn bedoeling om de tekst van de fles onscherp te krijgen... :confused:. De volgende keer toch maar weer gewoon de "groene stand" gebruiken.)

De voorvelg is niet echt een plezier om proper te maken. De hoekjes, kantjes en openingen vragen voor een hele collectie borsteltjes en redelijk wat doorzettingsvermogen. :sweat:
181020 BMW RT 12 Voorvelg.JPG


Zo'n zachte herfstdag is ideaal voor mijn open lucht werkplaats.
181020 BMW RT 14 Opzet.JPG


Voor het schoonmaken van een motorfiets is de Monello Wash Mitt ideaal: voldoende absorberend om water op te nemen, maar dun genoeg om tussen alle spleten en kieren te geraken.
181020 BMW RT 16 Spons.JPG


Voor de echt smalle kiertjes gebruik ik Poorboys APC met een Valet Pro kwastje.
181020 BMW RT 19 Kiertjes.JPG


Zo'n boxer is zonder zijn koffers overigens redelijk slank. :cool:
181020 BMW RT 20 Achter.JPG


Na het drogen moest de uitlaat weer behandeld worden met het standaard arsenaal aan middelen.
181020 BMW RT 24 Uitlaat.JPG


Met een aanvaardbaar resultaat:
181020 BMW RT 25 Uitlaat.JPG


Zelfs na 42.000 km is nog steeds te zien dat ik vier jaar geleden de optie "Uitlaat in chroom" heb aangevinkt.
181020 BMW RT 28 Motorblok.JPG


Ook achteraan is dat merkbaar.
181020 BMW RT 29 Einddemper - proper.JPG


En indien er nog twijfel over zou bestaan: het is een R1200RT. :blush:
181020 BMW RT 32 Logo.JPG

Ik vind dat BMW het logo heel mooi heeft aangebracht op de zijkant. Het is echter wel erg kwetsbaar. Het logo steekt een centimetertje uit en bij het schoonmaken blijft een spons er makkelijk achter hangen. En gezien dit ook weer echt plastiek is, kan het makkelijk afbreken.

Om alle droogvlekken te verwijderen, de carrosserie nog even schoon geveegd met Nanolex Matte Final Finish.
181020 BMW RT 34 Nabewerking.JPG


Et voilà! Het eindresultaat:
181020 BMW RT 35 Zijaanzicht.JPG


En nog een artistieke interpretatie. :innocent:
181020 BMW RT 36 HDR.jpg


In de loop van de volgende weken zou ik nog graag de plastic onderdelen een laagje Gyeon Trim willen geven.
 
@Vlerk : Overijverige wetsdienaars zijn gewoonlijk lid van VSOA ( vakbond ) en krijgen als geschenk voor hun lidmaatschap een blauwe sporttas ;) Grapje hé
Ik heb zo'n tas nooit gekregen van hen :)

:blush: Verdorie .. betrapt! Jij krijgt extra punten voor aandacht! :eyes:
181020 BMW RT 081 Detail tas verkleind.jpg

Ik ben zelf nog ooit (voor een korte tijd) wetsdienaar geweest in de PZ Zaventem. :rolleyes: Vandaar dat ik de overdadige ijver van sommige ex-collega's aan den lijve ondervonden heb...
En in die periode was ik inderdaad gesyndikeerd (zoals wij dat dan zo schoon zeggen). Als politieambtenaar kan je in België best een vakbond achter je hebben staan als er dingen fout lopen... o_O
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Altos en Vanhout
Leuk topic dit. Fijn om te zien dat zulk een 'werkpaard' toch nog netjes gehouden wordt!
Wordt de RT ingeruild voor een nieuwe BMW motor?
Beviel het BMW rijden ivm onderhoudskosten en -intervallen, afschrijving, duurzaamheid etc?
Ooit Japanse alternatieven bekeken?
 
Gezien men binnenkort in Berlijn de jongere broer van mijn RT in elkaar vijst, is de tijd gekomen om het afscheid van mijn trouwe tweewieler voor te bereiden en hem klaar te maken voor verkoop... :pensive:

De sneeuw, het zout en de pekel heb ik de afgelopen weken kunnen vermijden. Maar dan ligt er nog genoeg smurrie op de weg om een motorblok flink vuil te maken.
114482


Gelukkig ben ik groot genoeg om over de voorruit te kijken. :rolleyes:
114483


En de effectiviteit van mijn koplamp leek de afgelopen dagen ook te verminderen. :eek:
114484


Tijd om de Nanolex Matte Reactivating Shampoo boven te halen.
114485


Voor de pre-wash kon ik deze keer beroep doen op "Moeder Natuur".
114486

Het is een wasbeurt tussen de buien door geworden.

Motorvelgen worden echt wel vuil. :oops:
114487


Maar met wat geduld en spierkracht is dat allemaal op te lossen. En de Monello Wheel Woolie kan ingezet worden om de vreemde openingen in het achterwiel proper te krijgen.
114488


Voor het wassen de kiertjes nog even schoongemaakt met de meid voor alle werk: de Valet Pro kwast met Poorboy's APC&D.
114490


Gezien ik onder druk van de forumleden mijn zeemvellen ritueel heb moeten verbranden :blush: droog ik tegenwoordig mijn rollend materieel met de Poorboy's World Waffle Weave Drying Towel. (Wie bedenkt zo'n namen!?)
114489


De uitlaat ben ik dan weer te lijf moeten gaan met de usual suspects: Belgom Chrome op extra fijne staalwol.
114491


Met het gewenste resultaat! Zowel op de uitlaat …
114492


… als op de einddemper.
114493


Gezien de staat van de voorruit heb ik die - voor het eerst - gekleid met Meguiar's kleikit. En dat bleek geen loze inspanning te zijn.
114494


Na vier jaar was de Gyeon Trim op de koffers uitgewerkt. Tijd voor een nieuwe laag dus.
114495

Je mag zelf bepalen welke koffer hier al behandeld is... :innocent:

Om af te ronden, heb ik matte lak nog even schoongewreven met Nanolex Matte Final Finish.
114496


En dat leidde uiteindelijk tot volgend eindresultaat.
114497


114498


En met koffers.
114499


114500


Ross kijkt weer met een Carclean blik de wereld in!
114501

;)