Hallo!
Afgelopen weekend mocht ik deze mooie BMW X3, een dikke 3 Liter, 6 cilinder diesel, met dik 260pk onder de kap, onder handen nemen!
De eigenaar gaat er altijd mee door de wasstraat. Maar, wel met lapjes zei hij tegen mij. Oké, misschien is dat toch beter, want er waren niet heel veel swirls te vinden.
Maar, de auto was vooral flink vervuild. Want een wasstraat blijft een wasstraat, en komt dus niet overal.
De focus lag op het exterieur. Dus er is niet te veel aandacht besteed aan het interieur.
De volgende stappen zijn uitgevoerd:
Velgen en banden gereinigd
Foamen met snowfoam
Deursponningen, logo’s, tankklep en dergelijke gereinigd
Uitgebreide wasbeurt, met 2 emmers met gritguards, microfiber washmitt, kwasten en shampoos
Vliegroest / spoorslag verwijderd
Teervlekken verwijderd
De lak gekleid met detailing klei & klei lube
Gedroogd met speciale microvezel droogdoeken
Lakdikte opgemeten
Een stap gepolijst met diverse excentrische machines
Ruiten gepolijst met speciale glass polish
Motorruimte gereinigd
De lak beschermd met een wax sealant, met een standtijd van minimaal 6 maanden
De velgen beschermd met een velgen sealant
De banden voorzien van een banden dressing
Kunststof gevoed met een dressing
Ruiten voorzien van een glas sealant
Interieur uitgezogen en afgenomen
De auto bij aanvang:
Flink wat vuil, zand en smerige velgen.
De velgen:
Zoals altijd begin ik als eerste met het reinigen van de velgen. Deze 17 inch velgen waren flink vervuild. Ook zat er best wat remstof in de hoeken.
De velgen zijn eerst ingespoten met een velgenreiniger. Daarna de Sonax Beast Velgenreiniger gebruikt, samen met de EZ Brushes, wheelmitt en een kwast.
Prewash, Foamen, Wassen, De-Ironizer & Teer verwijderen:
Nadat de velgen schoon waren, werd het tijd om de rest van de auto te wassen. Foamen is gedaan met Kenotek Snow Foam.
Daarna direct alle kieren, logo's en andere moeilijk bereikbare plekken gereinigd met een kwast.
Toen de auto goed afgespoten met de hogedrukreiniger. Vervolgens de auto gewassen met, 2 Emmers met gritguards, Gyeon Smoothie, Poorboys Slick and suds shampoo.
Na het wassen is de gehele auto ingespoten met Kenotek 4200, of ook, Wheel cleaner ultra genoemd. Deze een aantal minuten laten inweken, en vervolgens voorzichtig met een natte washmitt over de lak gehaald. Toen dat klaar was is de auto weer geheel afgespoten met de hogedruk.
Na het drogen zijn er een aantal plekken teer verwijderd met Valet Pro tar and glue remover.
Lak reiniging:
Als eerste heb ik wat teervlekken weg gehaald met de Valet Pro - Tar and Glue remover, en een oude doek.
Vervolgens heb ik de auto gekleid met Dodo Juice Medium Clay & Dodo Juice Clay Lube.
Er kwam aardig wat vervuiling van de lak af, vooral op de motorkap en de voordeuren.
Lakdiktemeting:
Daarna was het tijd om te kijken hoe dik de BMW in zijn velletje zat. En dat was best dik!
Gemiddelde lakdikte was zo'n 170um! Geen idee of alle BMW's zo dik zijn gespoten, of dat deze ooit is over gespoten?
Staat van de lak voor het polijsten:
Niet zo spannend! Hier en der een krasje, een een paar swirls. De kleur werkt dan ook weer mee, je ziet er niet zo veel op.
Polijsten:
Met de eigenaar heb ik afgesproken om de auto een stap te polijsten, aangezien deze auto toch weer door de wasstraat word geperst...
Polijsten is gedaan met de DAP Evo 8mm, Dap Evo 15mm en de Dap Evo Mini 12mm.
Als eerste een testspot gedaan op de motorkap, Monello mezzo op een oranje pad, maar dat haalde te weinig uit op de BMW Lak.
Uiteindelijk gekozen voor Gyeon Compound(+) op een paarse Gyeon / Scholl pad. Een zware combinatie, maar dat was ook wel nodig om wat correctie te krijgen op een harde lak.
De ruiten zijn mee gepolijst met Sonax Glass Polish.
Bescherming:
Deze keer gekozen voor een van mijn favoriete waxen / sealants. namelijk Soft99 Fusso Coat. Niet iedereen is er fan van. Maar zelf heb ik er weinig problemen mee.
Het maakt de lak waanzinnig glad, en de beading en sheeting zijn echt top.
De velgen kregen een laagje In***** Wax Wheel Sealant. En de banden zijn behandeld met Meguiars Endurance Tire Gel.
Alle ruiten zijn na het ontvetten, voorzien van een laag Turtle Wax Clearvue.
Motorruimte:
Deze was vooral erg stoffig! Omdat ik niet met water onder de kap aan de gang wilde, heb ik besloten om alles in te sprayen met APC 1:4. Het vuil los geborsteld, en afgenomen met een paar oude doeken. Vervolgens ingesprayd met Autoglym Vinyl & rubber care. En deze na een aantal minuten weer afgenomen met een schone doek.
Eindresultaat:
.
Afgelopen weekend mocht ik deze mooie BMW X3, een dikke 3 Liter, 6 cilinder diesel, met dik 260pk onder de kap, onder handen nemen!
De eigenaar gaat er altijd mee door de wasstraat. Maar, wel met lapjes zei hij tegen mij. Oké, misschien is dat toch beter, want er waren niet heel veel swirls te vinden.
Maar, de auto was vooral flink vervuild. Want een wasstraat blijft een wasstraat, en komt dus niet overal.
De focus lag op het exterieur. Dus er is niet te veel aandacht besteed aan het interieur.
De volgende stappen zijn uitgevoerd:
Velgen en banden gereinigd
Foamen met snowfoam
Deursponningen, logo’s, tankklep en dergelijke gereinigd
Uitgebreide wasbeurt, met 2 emmers met gritguards, microfiber washmitt, kwasten en shampoos
Vliegroest / spoorslag verwijderd
Teervlekken verwijderd
De lak gekleid met detailing klei & klei lube
Gedroogd met speciale microvezel droogdoeken
Lakdikte opgemeten
Een stap gepolijst met diverse excentrische machines
Ruiten gepolijst met speciale glass polish
Motorruimte gereinigd
De lak beschermd met een wax sealant, met een standtijd van minimaal 6 maanden
De velgen beschermd met een velgen sealant
De banden voorzien van een banden dressing
Kunststof gevoed met een dressing
Ruiten voorzien van een glas sealant
Interieur uitgezogen en afgenomen
De auto bij aanvang:
Flink wat vuil, zand en smerige velgen.
De velgen:
Zoals altijd begin ik als eerste met het reinigen van de velgen. Deze 17 inch velgen waren flink vervuild. Ook zat er best wat remstof in de hoeken.
De velgen zijn eerst ingespoten met een velgenreiniger. Daarna de Sonax Beast Velgenreiniger gebruikt, samen met de EZ Brushes, wheelmitt en een kwast.
Prewash, Foamen, Wassen, De-Ironizer & Teer verwijderen:
Nadat de velgen schoon waren, werd het tijd om de rest van de auto te wassen. Foamen is gedaan met Kenotek Snow Foam.
Daarna direct alle kieren, logo's en andere moeilijk bereikbare plekken gereinigd met een kwast.
Toen de auto goed afgespoten met de hogedrukreiniger. Vervolgens de auto gewassen met, 2 Emmers met gritguards, Gyeon Smoothie, Poorboys Slick and suds shampoo.
Na het wassen is de gehele auto ingespoten met Kenotek 4200, of ook, Wheel cleaner ultra genoemd. Deze een aantal minuten laten inweken, en vervolgens voorzichtig met een natte washmitt over de lak gehaald. Toen dat klaar was is de auto weer geheel afgespoten met de hogedruk.
Na het drogen zijn er een aantal plekken teer verwijderd met Valet Pro tar and glue remover.
Lak reiniging:
Als eerste heb ik wat teervlekken weg gehaald met de Valet Pro - Tar and Glue remover, en een oude doek.
Vervolgens heb ik de auto gekleid met Dodo Juice Medium Clay & Dodo Juice Clay Lube.
Er kwam aardig wat vervuiling van de lak af, vooral op de motorkap en de voordeuren.
Lakdiktemeting:
Daarna was het tijd om te kijken hoe dik de BMW in zijn velletje zat. En dat was best dik!
Gemiddelde lakdikte was zo'n 170um! Geen idee of alle BMW's zo dik zijn gespoten, of dat deze ooit is over gespoten?
Staat van de lak voor het polijsten:
Niet zo spannend! Hier en der een krasje, een een paar swirls. De kleur werkt dan ook weer mee, je ziet er niet zo veel op.
Polijsten:
Met de eigenaar heb ik afgesproken om de auto een stap te polijsten, aangezien deze auto toch weer door de wasstraat word geperst...
Polijsten is gedaan met de DAP Evo 8mm, Dap Evo 15mm en de Dap Evo Mini 12mm.
Als eerste een testspot gedaan op de motorkap, Monello mezzo op een oranje pad, maar dat haalde te weinig uit op de BMW Lak.
Uiteindelijk gekozen voor Gyeon Compound(+) op een paarse Gyeon / Scholl pad. Een zware combinatie, maar dat was ook wel nodig om wat correctie te krijgen op een harde lak.
De ruiten zijn mee gepolijst met Sonax Glass Polish.
Bescherming:
Deze keer gekozen voor een van mijn favoriete waxen / sealants. namelijk Soft99 Fusso Coat. Niet iedereen is er fan van. Maar zelf heb ik er weinig problemen mee.
Het maakt de lak waanzinnig glad, en de beading en sheeting zijn echt top.
De velgen kregen een laagje In***** Wax Wheel Sealant. En de banden zijn behandeld met Meguiars Endurance Tire Gel.
Alle ruiten zijn na het ontvetten, voorzien van een laag Turtle Wax Clearvue.
Motorruimte:
Deze was vooral erg stoffig! Omdat ik niet met water onder de kap aan de gang wilde, heb ik besloten om alles in te sprayen met APC 1:4. Het vuil los geborsteld, en afgenomen met een paar oude doeken. Vervolgens ingesprayd met Autoglym Vinyl & rubber care. En deze na een aantal minuten weer afgenomen met een schone doek.
Eindresultaat:
.
Bijlagen
-
2.jpg337,6 KB · Weergaven: 232
-
1.jpg407,3 KB · Weergaven: 306
-
3.jpg411,6 KB · Weergaven: 247
-
4.jpg404,6 KB · Weergaven: 259
-
5.jpg312,5 KB · Weergaven: 224
-
6.jpg338,6 KB · Weergaven: 246
-
7.jpg213,9 KB · Weergaven: 233
-
8.jpg274,3 KB · Weergaven: 233
-
9.jpg245,5 KB · Weergaven: 217
-
11.jpg268,2 KB · Weergaven: 226
-
10.jpg264,1 KB · Weergaven: 249
-
12.jpg263,9 KB · Weergaven: 209
-
13.jpg312,1 KB · Weergaven: 216
-
14.jpg343 KB · Weergaven: 220
-
15.jpg368,6 KB · Weergaven: 200
-
16.jpg242,2 KB · Weergaven: 221
-
17.jpg310,4 KB · Weergaven: 238
-
18.jpg272,4 KB · Weergaven: 257