• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Full Detail BMW X3 xDrive30d High Executive

RoyR

Detailing guru
3 jan 2015
6.064
193
27
Zwolle
Hallo!

Afgelopen weekend mocht ik deze mooie BMW X3, een dikke 3 Liter, 6 cilinder diesel, met dik 260pk onder de kap, onder handen nemen!
De eigenaar gaat er altijd mee door de wasstraat. Maar, wel met lapjes zei hij tegen mij. Oké, misschien is dat toch beter, want er waren niet heel veel swirls te vinden. o_O
Maar, de auto was vooral flink vervuild. Want een wasstraat blijft een wasstraat, en komt dus niet overal.
De focus lag op het exterieur. Dus er is niet te veel aandacht besteed aan het interieur.

De volgende stappen zijn uitgevoerd:

Velgen en banden gereinigd
✔

Foamen met snowfoam
✔

Deursponningen, logo’s, tankklep en dergelijke gereinigd
✔

Uitgebreide wasbeurt, met 2 emmers met gritguards, microfiber washmitt, kwasten en shampoos
✔

Vliegroest / spoorslag verwijderd
✔

Teervlekken verwijderd
✔

De lak gekleid met detailing klei & klei lube
✔

Gedroogd met speciale microvezel droogdoeken
✔

Lakdikte opgemeten
✔

Een stap gepolijst met diverse excentrische machines
✔

Ruiten gepolijst met speciale glass polish
✔

Motorruimte gereinigd
✔

De lak beschermd met een wax sealant, met een standtijd van minimaal 6 maanden
✔

De velgen beschermd met een velgen sealant
✔

De banden voorzien van een banden dressing
✔

Kunststof gevoed met een dressing
✔

Ruiten voorzien van een glas sealant
✔

Interieur uitgezogen en afgenomen
✔


De auto bij aanvang:
Flink wat vuil, zand en smerige velgen.


1.webp


2.webp


De velgen:
Zoals altijd begin ik als eerste met het reinigen van de velgen. Deze 17 inch velgen waren flink vervuild. Ook zat er best wat remstof in de hoeken.
De velgen zijn eerst ingespoten met een velgenreiniger. Daarna de Sonax Beast Velgenreiniger gebruikt, samen met de EZ Brushes, wheelmitt en een kwast.


3.webp


Prewash, Foamen, Wassen, De-Ironizer & Teer verwijderen:
Nadat de velgen schoon waren, werd het tijd om de rest van de auto te wassen. Foamen is gedaan met Kenotek Snow Foam.
Daarna direct alle kieren, logo's en andere moeilijk bereikbare plekken gereinigd met een kwast.
Toen de auto goed afgespoten met de hogedrukreiniger. Vervolgens de auto gewassen met, 2 Emmers met gritguards, Gyeon Smoothie, Poorboys Slick and suds shampoo.
Na het wassen is de gehele auto ingespoten met Kenotek 4200, of ook, Wheel cleaner ultra genoemd. Deze een aantal minuten laten inweken, en vervolgens voorzichtig met een natte washmitt over de lak gehaald. Toen dat klaar was is de auto weer geheel afgespoten met de hogedruk.
Na het drogen zijn er een aantal plekken teer verwijderd met Valet Pro tar and glue remover.

4.webp

5.webp


Lak reiniging:
Als eerste heb ik wat teervlekken weg gehaald met de Valet Pro - Tar and Glue remover, en een oude doek.
Vervolgens heb ik de auto gekleid met Dodo Juice Medium Clay & Dodo Juice Clay Lube.
Er kwam aardig wat vervuiling van de lak af, vooral op de motorkap en de voordeuren.
6.webp


Lakdiktemeting:
Daarna was het tijd om te kijken hoe dik de BMW in zijn velletje zat. En dat was best dik!
Gemiddelde lakdikte was zo'n 170um! Geen idee of alle BMW's zo dik zijn gespoten, of dat deze ooit is over gespoten?

7.webp


Staat van de lak voor het polijsten:
Niet zo spannend! Hier en der een krasje, een een paar swirls. De kleur werkt dan ook weer mee, je ziet er niet zo veel op.

8.webp


Polijsten:
Met de eigenaar heb ik afgesproken om de auto een stap te polijsten, aangezien deze auto toch weer door de wasstraat word geperst...
Polijsten is gedaan met de DAP Evo 8mm, Dap Evo 15mm en de Dap Evo Mini 12mm.
Als eerste een testspot gedaan op de motorkap, Monello mezzo op een oranje pad, maar dat haalde te weinig uit op de BMW Lak.
Uiteindelijk gekozen voor Gyeon Compound(+) op een paarse Gyeon / Scholl pad. Een zware combinatie, maar dat was ook wel nodig om wat correctie te krijgen op een harde lak.
De ruiten zijn mee gepolijst met Sonax Glass Polish.

9.webp

10.webp

11.webp


Bescherming:
Deze keer gekozen voor een van mijn favoriete waxen / sealants. namelijk Soft99 Fusso Coat. Niet iedereen is er fan van. Maar zelf heb ik er weinig problemen mee.
Het maakt de lak waanzinnig glad, en de beading en sheeting zijn echt top.
De velgen kregen een laagje In***** Wax Wheel Sealant. En de banden zijn behandeld met Meguiars Endurance Tire Gel.
Alle ruiten zijn na het ontvetten, voorzien van een laag Turtle Wax Clearvue.
13.webp


Motorruimte:
Deze was vooral erg stoffig! Omdat ik niet met water onder de kap aan de gang wilde, heb ik besloten om alles in te sprayen met APC 1:4. Het vuil los geborsteld, en afgenomen met een paar oude doeken. Vervolgens ingesprayd met Autoglym Vinyl & rubber care. En deze na een aantal minuten weer afgenomen met een schone doek.

14.webp


Eindresultaat:
15.webp
16.webp
18.webp
17.webp






.
 

Bijlagen

  • 2.webp
    2.webp
    270,9 KB · Weergaven: 244
  • 1.webp
    1.webp
    348 KB · Weergaven: 319
  • 3.webp
    3.webp
    348,6 KB · Weergaven: 262
  • 4.webp
    4.webp
    356,6 KB · Weergaven: 273
  • 5.webp
    5.webp
    247,6 KB · Weergaven: 235
  • 6.webp
    6.webp
    305,8 KB · Weergaven: 260
  • 7.webp
    7.webp
    126,3 KB · Weergaven: 246
  • 8.webp
    8.webp
    210,9 KB · Weergaven: 244
  • 9.webp
    9.webp
    184 KB · Weergaven: 230
  • 11.webp
    11.webp
    224,8 KB · Weergaven: 237
  • 10.webp
    10.webp
    190,7 KB · Weergaven: 263
  • 12.webp
    12.webp
    206,6 KB · Weergaven: 224
  • 13.webp
    13.webp
    240,2 KB · Weergaven: 226
  • 14.webp
    14.webp
    263,7 KB · Weergaven: 232
  • 15.webp
    15.webp
    305,2 KB · Weergaven: 210
  • 16.webp
    16.webp
    162,7 KB · Weergaven: 230
  • 17.webp
    17.webp
    242,6 KB · Weergaven: 251
  • 18.webp
    18.webp
    190,5 KB · Weergaven: 271
Leuk verslag weer! Ben er doorheen gegleden.

Vond je het niet jammer dat je niet aan de hoogglans mocht werken? Als de lak zo mooi "schoon" is na het compounden, dan jeuken je handen toch :D

Staat er evengoed mooi bij hoor, daar kan geen wasstraat tegenop.
 
  • Leuk
Reacties: RoyR
Leuk verslag weer! Ben er doorheen gegleden.

Vond je het niet jammer dat je niet aan de hoogglans mocht werken? Als de lak zo mooi "schoon" is na het compounden, dan jeuken je handen toch :D

Staat er evengoed mooi bij hoor, daar kan geen wasstraat tegenop.
Ja zeker! Ik had hem graag nog even fijn na gepolijst voor de glans. Helaas zat het weer niet mee. Dus kwam ik er ook niet aan toe. Ach. Nu is het ook mooi :)

Ook een flinke klus zo te zien. Ziet er weer mooi uit en staat er lekker glanzend bij zo!
Was zeker een flinke kus! Tis toch wel een beste oppervlakte wat je aan het doen bent.
 
Mooi verslag. Het detailen moet je heel veel voldoening gegeven hebben. Het is altijd geweldig om een auto zo te zien veranderen.
Voor mij is het in ieder geval steeds genieten. Juultje 16
 
  • Leuk
Reacties: RoyR
Prima resultaat toch? Uiteraard niet perfect maar als deze toch door de wasstraat gaat dan is dit gewoon uitermate prima!
Ook gezien het formaat wellicht toch wel lekker dat het in 1 stap mocht :)

Verwacht niet dat deze is overgespoten als alle panelen redelijk rond dezelfde waardes zijn.
 
  • Leuk
Reacties: RoyR
Mooi werk geleverd!
ik heb alleen wel even een vraag, als je zoals bijv die achterlichten ook polijst, doe je dat dan ook met die zware combi of heb je daar wat anders voor gepakt?
 
  • Leuk
Reacties: RoyR