Hi Detailfanaten!
Een poosje geleden vroeg een kennis en tevens oud-teamgenoot mij of ik voor een vriendin van hem iets kon betekenen in het opknappen van haar auto: een BMW z3 Coupe (’99).
Zij reed deze auto als daily en woont zelf in het centrum van Amsterdam (waar de auto ook met regelmaat geparkeerd werd). Het plan was echter om een nieuwe daily aan te schaffen zodat deze alleen in de zomer voor tourtjes gebruikt zou worden.
De auto kon absoluut wat liefde gebruiken bij aanvang, daar hij de leeftijd begonnen te tonen en de sporen van menig fiets en andere auto deuren te zien waren in het lakwerk.
Doelstelling was om het interieur en exterieur zo goed als kan op te halen zodat de lak er mooi bij zou staan en hij schoon en netjes de stalling in kon.
Voordeel was dat de auto niet gebruikt zou worden omdat er een nieuwe Audi als daily voor in de plaats kwam en ik dus ruim de tijd had voor het detailen.
Auto bij aanvang
Naast het detail werk zou er ook wat technisch onderhoud aan de auto gebeuren waaronder motorisch onderhoud maar ook het vervangen van de rubbers rond de handgrepen en het vervangen van het logo op de motorkap omdat deze (zoals meerdere BMW logo’s) aan het afbladderen was.
De eerste periode van de auto in bezit heb ik mij gefocusseerd op de grondige wasbeurt inc chemische decon, en dat was nodig…
De lak voelde als schuurpapier en het was duidelijk dat deze nog nooit een stuk klei had gezien.
Genoeg reactie op de Bilt hamber Korrosol
De banden en wielen genoten van een extra beetje aandacht (hierna zeker nog 3 maal volledig schoongemaakt en gekleid om de ergste vervuiling eruit te krijgen.)
Het exterieur heb ik verdeeld over 2 volledige dagen binnen werken en omdat het goed weer was toen ik aan dit project startte heb ik hier voor de deur mij vooral gefocussed op het interieur. Ook hier was een mooie eer te behalen in het reinigen van de diverse panelen en de (leren stoelen)
Gevolgde stappen:
- op het kunststof Nanolex interior cleaner ingeborsteld met zachte borstel
- hierna heel licht met een melamine spons over de delen gegaan
- afnemen met een mf doek
- voeden met PB natural look (dik)
- uur in laten trekken en afgenomen met doek
Voor
Na het reinigen
50/50 natural look
en na:
Hierna de voorruit afgenomen met Nanolex EX en de matten met de numatic george uitgezogen (PB carpet cleaner)
Nadat al het kunststof gedaan was is al het tapijt behandeld. Dit te lijf gegaan met een stofzuiger er daarna met een ramenwisser. Dit vanwege de hoeveelheid (dieren) haren in de auto die zich diep in het tapijt hadden genesteld. Door het rubber van de wisser heb ik het meeste bij elkaar kunnen vegen en netjes kunnen opzuigen. Hierna het stuur gereinigd met de gliptone intensive cleaner en daar kwam voldoende viezigheid vanaf..
Zetels met de gliptone mild cleaner gedaan (omdat het al wat ouder was en licht beschadigd) en deze daarna 2x gevoed met de gliptone conditioner.
Natuurlijk werd bij deze prachtige auto ook de motorruimte meegenomen en deze met de APC van Bilthamber ingespoten, geborsteld en met beleid afgespoeld. Daarna ingespoten met een dressing op water basis en deze na een halfuurtje met een doek afgenomen.
Over 2 dagen verdeeld het lakwerk aangepakt en begonnen met enkele metingen. Enkele panelen waren overgespoten maar dat was vooraf bekend.
Motorkap verdeeld in een aantal vakken om te testen welke combinatie het beste zou werken en uiteindelijk uitgekomen op de volgende 3 stappen:
- Rupes Blauwe pad met menzerna 400
- Rupes Gele pad met Rupes gele pasta
- Rupes Witte pad met Gyeon primer (ter voorbereiding op cancoat)
voor
na 1e stap
na 2e stap
Wat is een Uni-lak zwarte wagen toch schitterend wanneer hij strak is…
Uitlaten voor (PB chrome polish)
Ook de koplampen konden een opknap beurt gebruiken dus deze geschuurd van 800 naar 3000 en daarna grof naar licht gepolijst.
Voor:
En bij een van de laatste stappen (waasje ging er nog uit )
Nadat al het polijst en schuurwerk er op zat is de auto volledig in de cancoat gegaan en op enkele kunststof exterieur delen (inc koplampen) is Trim gezet. Auto heeft 36u binnen gestaan alvorens hij weer naar buiten kon. Daar kwam de prachtige auto en kleur weer tot zijn recht. Hieronder wat plaatjes van het eindresultaat.
Final
Uni-lak zwart is een prachtige kleur maar ook heen die o zo gevoelig is. De auto heeft had een lange tijd voor de deur gestaan bij ons en ging na 3 weken vuil verzamelen weer naar zijn eigenaar terug.
Reden genoeg om hem nog een laatste wasbeurt en beschermboots te geven alvorens weer terug te geven. Dus:
- Pre wash met Bilt Hamber autofoam
- 10 min inwerken en afspelen
- handwas met Nanolex Pure en MF madness mitt
…
WTF.. Marring?!
…
ok volledig nieuwe MFM Mitt gepakt
…
nog steeds marring?!
Door tijdgebrek de klus afgemaakt ook omdat ik het niet meer zou kunnen corrigeren, balen was het wel!
Bij aflevering aangegeven aan de eigenaresse, maar was lastig te zien in de hoek waarin het licht viel. Ze was desalniettemin super blij met het resultaat!
Al met al ergens in de 35-40 uur aan de auto besteedt waarbij de meeste krassen en beschadigingen er goed uit zijn gegaan en de auto echt 10x beter erbij stond dan wat het was. Hopelijk blijft hij netjes onderhouden zodat er nog lang van genoten wordt.
Bedankt voor het lezen!
Een poosje geleden vroeg een kennis en tevens oud-teamgenoot mij of ik voor een vriendin van hem iets kon betekenen in het opknappen van haar auto: een BMW z3 Coupe (’99).
Zij reed deze auto als daily en woont zelf in het centrum van Amsterdam (waar de auto ook met regelmaat geparkeerd werd). Het plan was echter om een nieuwe daily aan te schaffen zodat deze alleen in de zomer voor tourtjes gebruikt zou worden.
De auto kon absoluut wat liefde gebruiken bij aanvang, daar hij de leeftijd begonnen te tonen en de sporen van menig fiets en andere auto deuren te zien waren in het lakwerk.
Doelstelling was om het interieur en exterieur zo goed als kan op te halen zodat de lak er mooi bij zou staan en hij schoon en netjes de stalling in kon.
Voordeel was dat de auto niet gebruikt zou worden omdat er een nieuwe Audi als daily voor in de plaats kwam en ik dus ruim de tijd had voor het detailen.
Auto bij aanvang
Naast het detail werk zou er ook wat technisch onderhoud aan de auto gebeuren waaronder motorisch onderhoud maar ook het vervangen van de rubbers rond de handgrepen en het vervangen van het logo op de motorkap omdat deze (zoals meerdere BMW logo’s) aan het afbladderen was.
De eerste periode van de auto in bezit heb ik mij gefocusseerd op de grondige wasbeurt inc chemische decon, en dat was nodig…
De lak voelde als schuurpapier en het was duidelijk dat deze nog nooit een stuk klei had gezien.
Genoeg reactie op de Bilt hamber Korrosol
De banden en wielen genoten van een extra beetje aandacht (hierna zeker nog 3 maal volledig schoongemaakt en gekleid om de ergste vervuiling eruit te krijgen.)
Het exterieur heb ik verdeeld over 2 volledige dagen binnen werken en omdat het goed weer was toen ik aan dit project startte heb ik hier voor de deur mij vooral gefocussed op het interieur. Ook hier was een mooie eer te behalen in het reinigen van de diverse panelen en de (leren stoelen)
Gevolgde stappen:
- op het kunststof Nanolex interior cleaner ingeborsteld met zachte borstel
- hierna heel licht met een melamine spons over de delen gegaan
- afnemen met een mf doek
- voeden met PB natural look (dik)
- uur in laten trekken en afgenomen met doek
Voor
Na het reinigen
50/50 natural look
en na:
Hierna de voorruit afgenomen met Nanolex EX en de matten met de numatic george uitgezogen (PB carpet cleaner)
Nadat al het kunststof gedaan was is al het tapijt behandeld. Dit te lijf gegaan met een stofzuiger er daarna met een ramenwisser. Dit vanwege de hoeveelheid (dieren) haren in de auto die zich diep in het tapijt hadden genesteld. Door het rubber van de wisser heb ik het meeste bij elkaar kunnen vegen en netjes kunnen opzuigen. Hierna het stuur gereinigd met de gliptone intensive cleaner en daar kwam voldoende viezigheid vanaf..
Zetels met de gliptone mild cleaner gedaan (omdat het al wat ouder was en licht beschadigd) en deze daarna 2x gevoed met de gliptone conditioner.
Natuurlijk werd bij deze prachtige auto ook de motorruimte meegenomen en deze met de APC van Bilthamber ingespoten, geborsteld en met beleid afgespoeld. Daarna ingespoten met een dressing op water basis en deze na een halfuurtje met een doek afgenomen.
Over 2 dagen verdeeld het lakwerk aangepakt en begonnen met enkele metingen. Enkele panelen waren overgespoten maar dat was vooraf bekend.
Motorkap verdeeld in een aantal vakken om te testen welke combinatie het beste zou werken en uiteindelijk uitgekomen op de volgende 3 stappen:
- Rupes Blauwe pad met menzerna 400
- Rupes Gele pad met Rupes gele pasta
- Rupes Witte pad met Gyeon primer (ter voorbereiding op cancoat)
voor
na 1e stap
na 2e stap
Wat is een Uni-lak zwarte wagen toch schitterend wanneer hij strak is…
Uitlaten voor (PB chrome polish)
Ook de koplampen konden een opknap beurt gebruiken dus deze geschuurd van 800 naar 3000 en daarna grof naar licht gepolijst.
Voor:
En bij een van de laatste stappen (waasje ging er nog uit )
Nadat al het polijst en schuurwerk er op zat is de auto volledig in de cancoat gegaan en op enkele kunststof exterieur delen (inc koplampen) is Trim gezet. Auto heeft 36u binnen gestaan alvorens hij weer naar buiten kon. Daar kwam de prachtige auto en kleur weer tot zijn recht. Hieronder wat plaatjes van het eindresultaat.
Final
Uni-lak zwart is een prachtige kleur maar ook heen die o zo gevoelig is. De auto heeft had een lange tijd voor de deur gestaan bij ons en ging na 3 weken vuil verzamelen weer naar zijn eigenaar terug.
Reden genoeg om hem nog een laatste wasbeurt en beschermboots te geven alvorens weer terug te geven. Dus:
- Pre wash met Bilt Hamber autofoam
- 10 min inwerken en afspelen
- handwas met Nanolex Pure en MF madness mitt
…
WTF.. Marring?!
…
ok volledig nieuwe MFM Mitt gepakt
…
nog steeds marring?!
Door tijdgebrek de klus afgemaakt ook omdat ik het niet meer zou kunnen corrigeren, balen was het wel!
Bij aflevering aangegeven aan de eigenaresse, maar was lastig te zien in de hoek waarin het licht viel. Ze was desalniettemin super blij met het resultaat!
Al met al ergens in de 35-40 uur aan de auto besteedt waarbij de meeste krassen en beschadigingen er goed uit zijn gegaan en de auto echt 10x beter erbij stond dan wat het was. Hopelijk blijft hij netjes onderhouden zodat er nog lang van genoten wordt.
Bedankt voor het lezen!