• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Boodschappenlijst Exterieur voor een Scenic 2004, grijs/blauw, okee?

Stitch15

Detailing chief
23 nov 2011
249
100
Amersfoort
Ik volg dit forum al een tijdje en heb mij volgens mij al aardig ingelezen. Maar toch..het blijft lastig kiezen uit de vele producten. Het interieur heb ik al serieus onder handen genomen, nu is de buitenkant aan de beurt. Het gaat om een Renault Scenic van 2004, kleur grijs/blauw metallic (een vrij lichte kleur).
Wat wil ik doen (in onderstaande volgorde):
- wassen
- kleien
- krassen verwijderen (verschillende kleine en wat grotere krasjes, met mijn nagel kan ik ze niet voelen)
- lak reinigen
- sealen/waxen

Daarvoor heb ik onderstaande boodschappenlijst samengesteld:
100907 Poorboys World - Waffle Weave Drying Towel - 60x90cm € 13,99
101424 Mothers Wax - California Gold Clay Bar Paint Saving System (kit) € 27,99
100723 Poorboys World - Professional Polish - 473ml € 18,99
100571 Mothers Wax - Polishing Cloth - 40,6x40,6cm € 10,50
100901 Poorboys World - White Diamond - 473ml € 17,99
100728 Poorboys World - EXP Pure Sealant - 473ml € 18,99
101030 Poorboys World - Deluxe Mega Towel - Geel - 39x39cm € 5,99
101037 Dodo Juice - Born to be Mild shampoo - 250ml € 12,50

(hier ontbreekt trouwens nog Scratch X en SwirlX, een washmitt heb ik al)

Ik realiseer mij dat een keus voor een bepaald product sterk persoonsgebonden is o.b.v. ervaringen, maar wellicht kan iemand mij toch wat advies/tips geven over bovenstaande lijst? Heb ik de juiste producten voor wat ik wil doen, wellicht dingen dubbel/overbodig enz. enz.? Opmerking: ik wil alles met het handje doen ;)

Alvast bedankt voor eventuele opmerkingen, adviezen, tips, kritiek en wat al niet meer.....
 
een goede tip : begin niet met (hand)polijsten voor je hebt ondervonden (bij een ander forumlid ?) wat dat eigenlijk inhoud.

ga je wassen , kleien en waxen dan zal je auto er al heeeeeeeeel netjes uitzien.........

alleen in de volle zon zal je de krassen/swirls zien(anders echt niet hoor, tenzij met je neus erop)

persoonlijk zou ik niet voor een glaze gaan , maar voor meer doekjes(glasdoek??)

neem maar aan dat je er met dat ene flesje van de kleikit niet komt : verdunnen die handel(1/1 met demi-water en goed nat blijven kleien, zo heb je weinig kans op marring)

de prof. polish is ok..als je de lak echt heel proper wil in de diepte , maar zal ook handig zijn als je later overstapt op ..jawel :-b machinaal polijsten :D

over wax gaan we niet zeuren : is persoonlijk , kopen is goesting maw.

misschien ook overwegen om s&w aan te schaffen?, deze gebruik ik nooit puur(kan wel),1/1 en is altijd ok als je de auto afdroogt en nawrijft met dit spul(ramen gaan ook goed :ja )
 
Idd. handmatig poetsen is 1 keer wel leuk maar na de 2e keer heb je dat echt wel gezien (iig ik :-" )
En echt krasjes krijg je er niet uit met het handje...
Om met de hand te polijsten zijn deze pads wel echt fijn:
Monello witte handpad

Wat ik wel zou aanraden is om meer doekjes te kopen.
Voor ieder product gebruik je toch een andere doek om af te nemen en stel je laat er 1 valllen.....


Maar iig succes met je Renault!!
 
Stitch15 zei:
Daarvoor heb ik onderstaande boodschappenlijst samengesteld:
100907 Poorboys World - Waffle Weave Drying Towel - 60x90cm € 13,99
101424 Mothers Wax - California Gold Clay Bar Paint Saving System (kit) € 27,99
100723 Poorboys World - Professional Polish - 473ml € 18,99
100571 Mothers Wax - Polishing Cloth - 40,6x40,6cm € 10,50
100901 Poorboys World - White Diamond - 473ml € 17,99
100728 Poorboys World - EXP Pure Sealant - 473ml € 18,99
101030 Poorboys World - Deluxe Mega Towel - Geel - 39x39cm € 5,99
101037 Dodo Juice - Born to be Mild shampoo - 250ml € 12,50

(hier ontbreekt trouwens nog Scratch X en SwirlX, een washmitt heb ik al)

Zal vanavond even uitgebreider reageren maar hierbij alvast wat aandachtspunten :
Renault heeft boterzachte lak : met die waffle weave towel (of een mequiars water magnet) wrijf je de krassen er zo in : met andere woorden => Niet gaan gebruiken !
Goed alternatief is een delirium drying towel icm PB's spray & wipe

Voor het clayen kan je dan ook de spray & wipe gebruiken icm bijv de mothers clay of de elasctic clay van pb's
De prof polish is leuk om de lak te reinigen, om krasjes en swirls te verwijderen zou ik eerder naar de monello finale grijpen.
De Schratch X / SwirlX zou ik ook lekker in de webshop laten staan, daar heb je echt 0,0 aan als het op corrigeren van je lak aankomt.

Gr. Arjan (mede Renault rijder)
 
Bedankt allemaal voor de reacties, toch blij dat ik mijn lijstje publiek heb gemaakt!
@Juffer1: ik kijk alvast uit naar jouw uitgebreidere antwoord!
 
+1 Voor Arjan.

Als je wilt ervaren hoe het is om met een Dap te werken mag je die van mij wel een keer gebruiken.
Kan je een stuk doen en dan zal je er zeker van overtuigd zijn dat een Dap een must is;)
 
Het is alweer even geleden dat ik dit topic aanmaakte. Daarna niets meer gedaan, maar nu het betere weer er aan komt toch maar eens gaan beginnen. Ik heb mijn lijstje wat aangepast. De stappen die ik nu wil doen:
1. wassen met 2 em methode (ik heb nog Valma Wash & Shine staan, die ik eigenlijk eerst op wil maken. Misschien niet de beste shampoo, maar aangezien ik daarna ga kleien kan deze wel dacht ik?)
2. afspoelen en drogen (is dit nodig trouwens, of kan kleien ook op een natte auto?)
3. kleien en residu afnemen
4. PBW Polish 100% Carnauba
6. Trims met PBW Trim Restorer
Voor de rubbers, naden e.d. wil ik nog een APC bestellen. Van de genoemde doeken en pads ga ik er meerdere bestellen.
100571 Mothers Wax - Polishing Cloth - 40,6x40,6cm € 10,50 03-11-2011
2. 101684 CSF - Delirium Orange Drying Towel - 60x90cm € 16,99 24-11-2011
3. 101650 Monello - Concorso UltraSoft Finishing CCS Round Foam Hand Applicator € 3,49 24-11-2011
4. 101424 Mothers Wax - California Gold Clay Bar Paint Saving System (kit) € 27,99 22-04-2012
5. Poorboys polish 100% Carnauba
7. 101027 Poorboys World - Mega Plush - Groen - 39x39cm € 4,99 22-04-2012

Graag nog een keer jullie advies/tips, zeker gezien het feit dat mijn auto een zachte lak heeft.
 
Nette lijst !

Clayen kan je in principe prima op een natte auto doen, na het wassen dus goed afspoelen en dan clayen. Zorg er wel voor dat je auto dan ook echt schoon is !

Wel zet ik mijn vraagtekens bij de door jou gekozen shampoo. Ik snap best dat je die eerst wil opmaken echter is het wel een zeer agressieve shampoo die je wax laag behoorlijk aantast.
 
Bedankt Juffer 1!
Over de shampoo had ik idd al gelezen dat die vrij agressief is. Nu leek mij dat voor deze keer geen probleem omdat ik nu eigenlijk voor het eerst serieus aan de slag ga. Maar aan de andere kant: als ik 2 weken later de auto weer wil wassen heb ik niks aan deze shampoo om de reden die jij ook aangeeft. Misschien dus toch maar een flesje shampoo meebestellen..