• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Bruine waas op witte auto

Madeko

Detailing rookie
3 aug 2021
2
2
Goedenavond!

Ik heb 2 weken geleden mijn auto (Kia Rio) door de wasstraat. Daarna heb ik hem een week later per ongeluk onder een boom geparkeerd, die hem behoorlijk heeft toegetakeld. Hij is in een week tijd helemaal zwart geworden van de smurrie van de boom.

Nu heb ik hem afgespoeld en snel schoongemaakt met autoshampoo om het ergste eraf te halen, maar nu zie ik dat er een hele bruine waas op mijn witte lak zit. Lijken wel bruine regendruppels. De bruine aanslag zit over bijna heel de auto. Iemand enig idee wat dit kan zijn? En belangrijker nog, hoe ik hem weer wit krijg?

Ik ben een behoorlijke noob als het gaat om auto's en auto's wassen, dus hoor graag advies!
 
Auto_aanslag.jpg

Ter illustratie de waas die erop zit (niet best..)
 
Dit lijkt me aangekoekt stuifmeel van de boom waar je onder stond. Welke shampoo heb je gebruikt en heb je afgespoeld met hoge druk of met de tuinslang?
 
Stuifmeel kan inderdaad vieze bende op je auto achter laten.
Ik denk dat ik dit zelf zou aanvallen met een hogedrukreiniger en een verdunde APC. Iets als dit: https://www.carclean.com/nl/dodo-juice-crudzilla-spray-500ml.html zou het denk ik ook wel aardig goed doen. En als op de website al aangegeven wordt dat je goed moet naspoelen zou ik dat ook zeer zeker doen :)
Maar de Professional Polish, zoals RedCat al aangeeft vind ik ook wel een mooie eigenlijk. Het is best wel een beetje werk maar je houdt er een mooie schone lak aan over waar je dan ook weer direct een was of sealant op aan kunt brengen.
 
Probeer de auto eerst eens met warm water en een shampoo te wassen. Herhaling kan ook helpen.
De vervuiling kan ook scherp vuil vastgekoekt hebben en dit wil je eerst zoveel mogelijk verwijderen alvorens het inwerken van producten.

Als je ook nog kan voorwassen middels hogedrukreiniger + shampoo in foamlans of shampoo in handpomp, dan is dat nog beter.


Als je de paint cleaner (genoemde Pro Polish) wilt gebruiken, zou ik ook nog een detail-klei gebruiken om nóg meer vervuiling te verwijderen, alvorens de paint cleaner in de lak werken.
 
Als een gewone shampoo niet werkt, dan zou ik eerst ook nog een sterkere shampoo proberen (bijvoorbeeld een hoge ph shampoo en daarna een lage ph shampoo), om al zo veel mogelijk vuil te verwijderen voor het kleien.

Ookal ben ik er geen voorstander van, misschien is hierbij de behoorlijk agressieve shampoo van de wasbox wel de (gedeeltelijke) oplossing. (uiteraard niet met die borstel, om het nog enigszins detailerwaardig te houden).