• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

building a detailers dream

grondplaten is iets wat hij echt moet doen, maar vmvk zo los daar ligt niemand wakker van, vmvk is ook verkrijgbaar 3 aderig waarvan 1 draad schakeldraad is (dus zwart ipv bruin).

lichtbakken in de industrie zijn vaak gewoon voorzien van snoer met stekker, ideaal als je de bak eruit wil halen(verlaagd plafond) e.d.
ik verwacht dan ook dat het plafond geisoleerd/verlaagd gaat worden.

ik ben benieuwd hoe het er straks uit zal komen te zien, ik wou dat ik hier zo n schuur had.
 
Ik ben van beroep elektricien en kan uit de foto's opmaken dat het ontwerp, leiding aanleg en materiaal gebruik van een zeer hoog doe t zelf gehalte is. Dat wil niet zeggen dat t fout is, maar meer ongebruikelijk.
Horizontaal frezen van leidingen en kabel gebruik bijvoorbeeld. Grondplaten onder de wcd's is wel verplicht en verkleind brand door kortsluiting.
 
Gewoon even uit nieuwsgierigheid.....waarom mag het niet horizontaal dan. :weetniet
In kantoren bv zie je toch ook horizontale goten.

Verder ben ik ook van mening dat je met elektra niet moet klooien, gelukkig heb ik in mijn kennissenkring een goede electrien zitten.
 
Grondplaten onder de wcd's is wel verplicht i.v.m. kans op brand door vlamboog.
Verder mag het allemaal wat hier gebeurt het wint niet de schoonheidsprijs maar het mag.

Gewoon even uit nieuwsgierigheid.....waarom mag het niet horizontaal dan. weetniet
In kantoren bv zie je toch ook horizontale goten.
Mag wel alleen de kans bestaan bij eventuele uitbreiding dat je met de frees er door heen gaat :! . (normaal ga je niet horizontaal)


Maar verder goed werk ga zo door. :)^
 
wat ronde zegt klopt precies!

in elke wcd ontstaat een vlamboog. op dat moment ontstaat er dus voor de leek een vonk.

vonk+hout=potentiele brand

kabels mag idd gewoon, schoonheidsprijs is iets anders.
 
addy;345210 zei:
Gewoon even uit nieuwsgierigheid.....waarom mag het niet horizontaal dan. :weetniet
In kantoren bv zie je toch ook horizontale goten.

Verder ben ik ook van mening dat je met elektra niet moet klooien, gelukkig heb ik in mijn kennissenkring een goede electrien zitten.

Het is standaard om van boven recht naar beneden te gaan, daarom moet je ook nooit precies boven stopcontacten en lichtschakelaars boren in een muur (tenzij je goed gecheckt hebt dat er geen electriciteitsleiding loopt).

Horizontale goten op kantoren, laboratoria, werkruimtes enz. zitten normaal op de wand, zie dus direct zitten en kan je eventueel aanpassen/omleiden als ze in de weg zitten.

Overigens is alles ook tijdafhankelijk. Mooi voorbeeld: als tiener bij mijn ouders op zolder een 2e lichtpunt aangelegd, het 1e lichtpunt was door electricien aangelegd. Op een gegeven moment werd het huizencomplex waar mijn ouders woonden gerenoveerd, en ook het electrische net werd aangepast aan de tijd (toevoegen aardlekschakelaar, aparte groep voor wasmachine enz.), ook op zolder, werd er gekeken. Het lichtpunt dat ik had aangelegd werd goedgekeurd en mocht blijven, het officieel door een electricien aangelegde punt werd verwijderd: het was met de oude bedradingskleuren aangelegd (in de tijd van aanleg waren dat wel de juiste kleuren, groen en rood als ik het goed heb voor de fase en de nul).
 
Er werd wel even een ' grijs' gebied aangehaald. Maar zeg nu zelf , als je iets doet doe het dan goed.... Vooraf goed informatie inwinnen , hoef je maar 1 keer de moeite en tijd en geld te investeren voor een beter resultaat.
 
r0nd0;345213 zei:
Grondplaten onder de wcd's is wel verplicht i.v.m. kans op brand door vlamboog.

Kan iemand mij vertellen in welke NEN-norm dit is vastgelegd?
Ik ben onderhand nieuwsgierig geworden
 
Tim;345473 zei:
Aub dit topic niet teveel op een zijspoor duwen!

@tim, vind t zijspoor niet zo groot als ik eerlijk ben. Worden erg belangrijke tips gegeven aan de TS. Tips welke hem kunnen helpen veel problemen te voorkomen!

@de rest
Nen1010 geeft niet specifiek aan dat je grondplaten moet gebruiken, maar er wordt wel gezegd dat er
Conform de specificaties van de fabrikant gewerkt moet worden en die geven aan dat dat moet..
 
Pakkie;345118 zei:
dak.jpg

Nogal veel om te doen maar zou toch graag wat meer info willen betreffende de "losse draden" die worden "afgebroken" in dit topic .

:

Buiten het feit dat ik hier (foto) wat leidingen zie , zie ik toch ook deels gewoon de draad lopen.........wat is dan het verschil als er GEEN buizen werden gebruikt ?

Ik wil hier de discussie niet mee heropenen , ik zoek volgend jaar onze zolderkamer te verbouwen en kan daarom (ook) best wat info gebruiken...:grinning:
 
Zo wat een reacties allemaal.

Het werk gaat hier gewoon verder tussen het werk en een dubbele studie door het kan wel eens even duren eer ik weer een reactie plaats. Dat van die grondplaten zal ik meenemen. Vandaag eindelijk dan de stroom aangesloten op de garage en er zijn nergens vonken uitgesprongen dus wat dat betreft is het allemaal goed. Om niet alles open en bloot te laten liggen nu er spanning opstaat heb ik de kapjes van de schakelaars al geplaatst en stopcontacten al geplaatst. Als de stucadoor komt haal ik ze er weer wel af. Tevens provisorisch alvast een lichtbak gehangen zodat we 's avonds ook wat kunnen zien.

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Wat betreft de kabels die we gebruikt hebben, dit was een stuk eenvoudiger en sneller dan buisjes leggen en daar losse draden doorheen trekken. Dat het er nu niet zo netjes uit ziet boeit mij niet. Volgend jaar komt er waarschijnlijk toch een plafond in te liggen. Dat heeft nu voor mij geen prio. Tevens kan ik dan nu in de winterperiode mooi zien of het dak nergens lekt voordat ik het dicht maak.
 
Mijn vader had vandaag het makkelijke klusje. De opening (spouw) onder het deurkozijn dicht purren. Ik daarentegen had de zware klus. Het ingraven van de waterleiding en laagspanningskabel voor de intercom/deurbel. De eerste 40cm gingen vanzelf maar de volgende 10 was schraapwerk. Tering wat is de grond hier hard :( Dit sleufje was nog eerger om te graven dan de gehele fundering voor de garage

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Big Brother is watching
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]
 
Off-topic: Blijf jij aan de gang I-Roy?

Keep up the good work Johan, het geeft mij steeds meer vertrouwen om volgend jaar ook een schuurtje te gaan bouwen.
 
Ok ik kap. Maar blijf erbij dat ik t onverantwoord vind!


***EDIT***

even ter verduidelijking: ik bedoel het goed voor de TS, het zou zonde zijn als zo'n mooie aanbouw afbrand door zo'n rare fout.

wat ik wil zeggen is dat materiaal en materieel geschikt is voor 16A, bij overbelasting van de groep continu 20A, zal de groep niet uit gaan maar
je wandcontactdoos (stopcontact) wel wegsmelten.

neem het niet op als negatief of belerend maar zou het gewoon eeuwig zonde vinden. daarnaast is er ook al meerdere malen
door meerdere mensen aangegeven dat de manier van installeren nogal "knutselig" overkomt.

Het werkt, maar of het veilig is? (en het gaat echt om de veiligheid van de TS en zijn gezin)

zal geen tips/adviezen meer geven, neem aan dat als de TS nog iets wil weten hij een pm zal sturen!

succes met de verbouwing! :)^